Elsodorja a kamion a gyalogost, a biciklist és kész a tragédia. „Miért nem figyelt a gépkocsivezető?” – adódik a kérdés. Sajnos sok esetben hiába figyel, mert magasan ül, körülvéve műszerekkel, és óhatatlanul vannak holtterek, ahol nem látja, mi történik. „Erre valók a tükrök!” – mondja az uniós jogszabályalkotó, és elégedetten hátradől a székében. Csakhogy a gépkocsivezető nem forgathatja vezetés közben a fejét ide-oda, sorra belenézve a tükrökbe, amik ráadásul erősen torzítanak is.
Távolsági autóbuszokban látni, hogy a sofőr egészen lent ül, és panorámaablakon át nézi, mi történik körülötte. Jó volna, ha a kamionok vezetőfülkéjét is ilyenre terveznék, de nem lehet. Nem fér bele a vezetőfülke szigorúan szabályozott hosszába. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) ezért dolgozik azon, hogy lehessenek hosszabbak a kamionok, és lehessen hosszabb a vezetőfülkéjük. Együttműködve az angliai Loughborough Egyetem tervezőiskolájával, megvizsgálták, mit lehet kihozni egy létező vezetőfülke közvetlen látóterű áttervezésével. Lejjebb vitték a szélvédő alját, kicsit lejjebbre ültették a sofőrt, és ahol csak lehetett, ablakot vágtak a vezetőfülkébe. Lekeskenyítették a műszerfalat, és a fülke elejét is áramvonalasították, hogy minél nagyobb teret lásson be a gépkocsivezető. A képek maguktól beszélnek:
Így lát el ma a sofőr a biciklis feje fölött:
Így kerülhet bele a látóterébe a biciklis, ha átül az áttervezett vezetőfülkébe:
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szerint az utakon közlekedő gépjárművek három százaléka tehergépkocsi, de a halálos közúti balesetek 18 százalékáért felelősek. Sok száz ember életét lehetne tehát megmenteni a baleseti haláltól a gépkocsivezető által belátott területet is jelentősen megnövelő vezetőfülkékkel.
Ahhoz, hogy a teherautók biztonságosabbak, áramvonalasabbak lehessenek, módosítani kell A gépjárművek, az ezekhez tervezett pótkocsik és rendszerek, alkatrészek valamint önálló műszaki egységek általános biztonságára vonatkozó típus-jóváhagyási előírásokról szóló 661/2009/EK közös európai parlamenti és tanácsi rendeletet. A szükséges módosítást, a vezetőfülke meghosszabbítását régen szorgalmazza az Európai Bizottság, egyetértésben civil szervezetekkel. Akár már 2017-től forgalomba kerülhetnének a mainál olcsóbban üzemeltethető és baleset esetén kevésbé veszélyes teherautók. Ehelyett még legalább hét évet kell várnunk rájuk, mert csak addig jutottak a tagállamok állandó brüsszeli delegáltjai és az Európai Parlament képviselői, hogy a rendeletmódosítási folyamatot végigviszik, de az országutakon csak 2022-től jelenhetnek meg az új formájú vezetőfülkével szerelt kamionok. (Elsodorta őket a kamiongyártói lobbi.) Abban viszont reménykedhetünk, hogy a hét év elégnek bizonyul a Loughborough Egyetem tervezőiskola tanulmányterveinél akár sokkal jobb vezetőfülkék kialakítására is.
vamá
A bejegyzéshez a Facebook oldalunkon lehet hozzászólni.