Sajnos nem Budapesten, hanem – ahogy a logókból is látszik – a sógoréknál. Pedig személyautó ott is van bőven, 386 darab jut ezer lakosra. Ingázni is sokan ingáznak az egymillió-hétszáznyolcvanezer lakosú fővárosba. Az autósok igényeit azonban már a nyolcvanas évektől igyekeztek egyensúlyba hozni más mobilitási lehetőségekkel. Először a várost kevésbé ismerőket tántorították el az autózástól, az utcák egyirányúsításával, csak a bennszülöttek által kiismerhető, bonyolult útvezetésekkel, forgalomcsillapítással. Persze az elővárosi és városi tömegközlekedés máig tartó, folyamatos fejlesztése is kulcsszerepet játszott a sikerben.
Bécs az utóbbi időben mindig az elsők között volt a világ versenyképes és élhető városainak rangsorában, és ma is folyton előretekint. Közép- és hosszútávú stratégiákat dolgoz ki 2025-ig, 2030-ig a szelíd mobilitás, az okos város, a zöld város témákban.
Nagy gondot fordítanak arra, hogy a stratégiák támogatásához megnyerjék a lakosságot. Elsősorban nekik kell megérteni, igényelni és aktívan támogatni a város élhetőségét javító lépéseket.
Három éve létrehoztak egy kerékpáros ügynökséget a polgármesteri hivatal keretében. Sikeres működését jelzi, hogy folytonosan bővült az iroda programja és létszáma. Nevét nemrég Bécsi Mobilitási Ügynökségre változtatta. Fő célja a szemléletformálás, a korszerű városüzemeltetési, városhasználati gyakorlatok megismertetése és elfogadtatása. Eddigi 691 akciójából kiemelkedik a folyamatos tájékoztatást, a különféle gyalogos és kerékpáros rendezvényeket, a közlekedési kultúrát javító interaktív oktatást, az akadálymentesítést, nem utolsó sorban pedig a helyi lakosok közlekedéssel, biztonsággal kapcsolatos kívánságainak és javaslatainak a városvezetés felé történő sikeres tolmácsolás.
2015-ben a gyaloglás előnyeit bemutató számos akció, rendezvény várja a bécsieket. Egy internetes kívánságdoboz közvetítésével a kerületek lakói kérhetnek zebrát, a lámpaváltás átalakítását a kereszteződésben, akadálymentesítést stb. A gyaloglás évének fő szakmai eseménye a Walk21 (Séta21) konferencia lesz 2015. október 20-23. között. A 2000-ben Londonban indított konferenciasorozat célja, hogy döntéshozók, szakemberek, politikusok bevonásával olyan városokat és közösségeket hozzanak létre, ahol az emberek szívesen gyalogolnak, valamint támogassák azokat a kezdeményezéseket, amelyek gyaloglásra ösztönző környezetet teremtenek. Reméljük, hogy a mi fővárosunk döntéshozói közül is sokan vesznek majd részt ezen a rendezvényen.
Budapest az elmúlt években sokat költött a közterületek megújítására, a forgalom módosítására, különösen a Belvárosban. Bécshez hasonló, látványos átalakulást azonban nem sikerült elérni, mivel sokszor hiányzott a politikai bátorság az átalakítások következetes véghezviteléhez. Jól mutatja ezt a Kossuth Lajos utca, az Üllői út belső szakasza vagy a pesti Alsó rakpart elmaradt forgalomcsillapítása, Bizakodjunk, hogy ami késik, nem múlik, és nálunk is beérnek a Walk21 konferenciasorozat ajánlásai.
BE