Minden gépjárműre és minden útra érvényes kilométer- és szennyezésarányos útdíjat szükséges bevezetni a Belgiumi Vállalkozások Szövetsége (FEB) álláspontja szerint. (A 3,5 tonna megengedett össztömeg feletti teherautók után már kell ilyen díjat fizetni Belgiumban.)
„A belga városok a torlódástól leginkább sújtott európai települések közé tartoznak. Ez hátrányos a gazdasági teljesítményünkre és az életminőségre. Senki sem akar befektetni egy olyan országban, amely áll” – nyilatkozta Pieter Timmermans, a Fédération des Entreprises de Belgique főtitkára. „A dugók minden évben nyolcmilliárd euróba kerülnek az országunkban. Ha például egy kamion egy órát vesztegel egy dugóban, az a gépkocsivezető munkaadójának 75 euróba kerül. Számottevően növelik a dugók a levegő szennyezettségét és az üvegházhatású gázok kibocsátását is.”
Timmermans szerint a személyautósok helyzete is elszomorító: „Egy átlagos autós évente 44 órát tölt autójával dugóba szorulva. Képzeljük el, mennyi mindent csinálhatnának ebben a 44 órában ahelyett, hogy idegesítik magukat a volán mögött és szívják a kipufogógázt! Tölthetnék ezt az időt a családtagjaikkal, beszélgethetnének a barátaikkal…”
Budapesten is nap mint nap elszenvedjük a közlekedési dugókat, és az utóbbi időben ezek meg is szaporodtak (ezzel több alkalommal foglalkozott a sajtó is, például itt). A nagyvárosok közlekedési torlódásait elemző TomTom adatai szerint Budapest egyike a világ dugóktól leginkább sújtott városainak. Szintén igencsak dugósodó nagyvárosként szerepel Budapest a városi közlekedés optimalizálásáért dolgozó INRIX cég adatbázisában. Az Európai Bizottság Magyarországról szóló országjelentése pedig megállapítja: „A városi utak túlterheltsége a foglalkoztatási ráta és a motorizáció fellendülésével a magyarországi termelékenység gátjává válhat. … A JRC [az EU Közös Kutatóközpontja] számításai szerint a magyarországi városi területek 2013-ban az 5 legzsúfoltabb között voltak Európában (a tényleges sebesség és az akadálymentes sebesség átlagos arányát tekintve).” Azóta az üzemanyagok árának drasztikus csökkenése következtében a helyzet csak romlott.
Rendszeresen érkeznek panaszok a Levegő Munkacsoporthoz vállalkozásoktól, személyektől amiatt, hogy a kiszámíthatatlan közlekedési viszonyok jelentős gazdasági veszteséget okoznak nekik. Saját szakértői becslésünk szerint a dugók évente legalább 200 milliárd forint kárt idéznek elő a fővárosban, de egyes vélemények szerint meghaladhatják a 300 milliárdot is.
A tettek mezejére lépve, akár jó példát is mutathatnánk Belgiumnak!