HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (7) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (5) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) Bécs (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) behajtási díj (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (22) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) dezinformáció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) Dob utca (1) dugó (2) dugódíj (18) dugók (7) Duna (1) edzés (1) egészség (12) égetés (3) éghajlatváltozás (48) éghajlatvédelem (44) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (23) energiagazdálkodás (6) energiahatékonyság (2) energiaszegénység (4) építészet (5) épületek (3) épületek felújítása (10) épületfelújítás (14) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (3) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) félretájékoztatás (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (9) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (2) fosszilis tüzelőanyagok (2) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (14) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (7) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) helyi gazdaság (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) iskolautca (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (26) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (5) kerületek (1) kézművesség (1) kibocsátáskereskedelem (4) kis autó (1) klíma (20) klímabómusz (1) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kommunikáció (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (4) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (5) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (57) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) Lyukóvölgy (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) meleg víz (1) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metán (2) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) mézeskalács (1) mezőgazdaság (1) motorjáratás (1) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) New York (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (4) Paks (1) Párizs (2) Párizsi Megállapodás (3) park (4) parkolás (25) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) Rákosrendező (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) rezsicsökkentés (1) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) sétálóutca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szemléletformálás (1) szén-dioxid (17) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) Szociális Klímaalap (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (8) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (10) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) Terézváros (1) termőföld (2) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (2) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (2) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (9) üzemanyagadó (8) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (9) villanybusz (1) viteldíj (1) Vitézy (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (5) zöldfelület (18) zöldövezet (3) zöldterület (18) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Nagyot fog drágulni a fűtés és az autózás, ha nem lépünk időben

2025.09.28. 10:20 Levegő Munkacsoport

Egyedül Svédország adta le a június 20-i határidőre a Szociális Klímaalapról szóló tervét. Ez azért aggályos, mert ez az alap hivatott segíteni a háztartásokat, hiszen egy uniós szabályozás következtében egyre többet kell majd fizetniük a fűtésért és a közlekedésért.

 nagyfust_sf.png

Jelenleg igen gyengék azok az uniós szabályozások, amelyek célja a fűtés és közlekedés dekarbonizálása, azonban a 2027-től életbe lépő ETS2, vagyis az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerének kiterjesztése az épületekre és a közúti közlekedésre jelentős változást hozhat ebben.

Az ETS2 következtében mindenki magasabb árakkal szembesül majd a benzinkutakon és a fűtésszámlákon.

Ahhoz viszont, hogy ez ne váltson ki széles körű tiltakozásokat – ami egyúttal az éghajlatvédelmi célok elérését veszélyeztetné –, elengedhetetlen az ETS2-ből származó bevételek visszaosztása a lakosságnak. Ehhez azonban nem lesznek elegendőek a Szociális Klímaalap forrásai, amelyre az ETS2 bevételeinek csak kisebbik részét fordítanák. Az sem megoldás, ha az ETS2 és ezen belül a Szociális Klímalap forrásait – amint azt a vonatkozó uniós irányelv, illetve rendelet előírja – döntő mértékben beruházásokra fordítják. 

Az ETS2 mindenképp üdvözlendő, hiszen a szén-dioxid-kibocsátás okozta hatalmas károk, illetve az emiatt szükséges helyreállítások költségeit jelenleg a kibocsátók egyáltalán nem, vagy csak kis részben fizetik meg, így tulajdonképpen jelentős támogatásban részesülnek. Az EU 2005-ben bevezetett kibocsátáskereskedelmi rendszere lényegében ennek a támogatásának a csökkentését jelenti. Az ETS2 tehát a támogatás még további csökkentését eredményezi.

Az ETS2-ből jelentős bevétele származik az államnak. Ezeket a bevételeket fel lehet használni a fosszilis tüzelőanyagok fogyasztását csökkentő beruházásokra, például az épületek szigetelésére és a környezetkímélőbb közlekedési módok fejlesztésére. Számos környezetvédő civil szervezet azonban azt szorgalmazza, hogy

a bevételek jelentős részét közvetlen pénzbeli támogatással, egyenlő mértékben juttassák vissza minden polgárnak

(a továbbiakban az egyszerűség kedvéért – az osztrák minta alapján – ezt a támogatást klímabónusznak nevezzük). Így tulajdonképpen az történik, hogy az állam a szén-dioxid kibocsátást növelő tevékenységek támogatása helyett a továbbiakban az embereket támogatja. A polgárok bankszámlájára történő átutalás (és készpénzfizetés azoknak, akiknek nincs bankszámlájuk) félremagyarázhatatlanul, átláthatóan és hitelesen érzékelteti szinte mindenkivel, hogy az ETS2 bevezetésével nem járnak rosszul – sőt a legtöbben jól járnak, amint azt a Levegő Munkacsoport korábban egy konkrét példán bemutatta.

Azonnal bevezethető

Az energiakiadások csökkentését lehetővé tevő beruházások kivitelezése hosszú időt vesz igénybe. Például egy épületfelújítás még egy háztartás esetében sem megy egyik napról a másikra, az ország összes érintett lakóépületének energetikai korszerűsítéséhez pedig évtizedek kellenek. Az ETS2 viszont másfél év múlva bevezetésre kerül. Ez azt jelenti, hogy bármennyire is fontosak a lakosság energiakiadásait csökkentő beruházások, ezeknek még a töredékét is alig lehet megvalósítani a hátralévő időben.

A klímabónusz kifizetését viszont akár az ETS2 bevezetése előtt is meg lehet kezdeni, azaz az állam meghitelezhetné addig, amíg elkezdenek befolyni a bevételek az ETS2-ből.

A klímabónusz biztosíték az esetlegesen megugró árak ellen is. A kibocsátáskereskedelemben ugyanis lehetetlen pontosan előre jelezni a szén-dioxid jövőbeli árszintjét. A klímabónusz mértéke viszont azonnal megemelkedhet, ha az árak növekednek. Ha a klímabónuszt havonta fizetik ki, a magasabb árak esetén szinte rögtön magasabb támogatást kap mindenki. Ez is óriási előnyt jelent az egyéb típusú támogatásokkal szemben.

Amennyiben az ETS2 mégsem okozna áremelkedést (például ha a 2018-as pénzügyi válsághoz hasonló krízis miatt csökkenne a fogyasztás és így a szén-dioxid-kibocsátás), akkor nem lesz szükség a klímabónusz bevezetésére sem. Azonban érdemes felkészülni a legrosszabbra, nem pedig utolsó pillanatban kapkodni.

Mindenkihez eljut

Bár az ETS2 csak a fosszilis tüzelőanyagokra vonatkozik,

az árak minden olyan termék és szolgáltatás esetén megemelkedhetnek, amelyek előállításához szállítás és fűtés szükséges

(így például a tűzifáé is, hiszen a megemelkedett földgázár miatt várhatóan megnő rá a kereslet). Tehát, ha az ETS2-ből származó bevételeket csak a fosszilis tüzelőanyagok végfelhasználóinak (például autótulajdonosok, földgázzal fűtők) támogatására fordítanák, akkor sokan joggal érezhetik ezt hátrányos megkülönböztetésnek.

Ráadásul még a rászorultsági alapon nyújtott támogatások sem mindig igazságosak. Ha csak a legszegényebb háztartásokat próbálják támogatni, akkor az komoly elégedetlenséget szülhet a közepes jövedelmű háztartásoknál, amelyeknek szintén romlik a vásárlóerejük az áremelkedés miatt. Előfordulhat az is, hogy gyorsan változnak valakinek az életkörülményei, amit a támogatási rendszer nem tud lekövetni. További probléma, hogy amennyiben nem mindenki részesül alanyi jogon támogatásban, akkor a rászorulók sokszor nem tudják igénybe venni a nekik járó támogatásokat, hiszen nem mindig könnyű elérni a legszegényebbeket. Az egyedi elbírálás alapján történő támogatások gyakran szülnek helyi konfliktusokat is. (Nemrég egy kisebb település polgármestere mondta el nekem: néhányan azzal támadták, miért ad olyanoknak segélyt, akik bár szegények, de a támogatást alkoholra és dohányra költik.)

Egy környezeti katasztrófa megelőzését segíti elő

A megemelkedő fűtési költségek miatt várhatóan még többen fognak fával fűteni. Erre utalnak az energiaválság tapasztalatai is: 2020-ben a magyar háztartások 15 százaléka fűtött elsődlegesen fával, 2022-ben pedig már 37 százalékuk, ami hatalmas légszennyezést idézett elő számtalan településen. Tovább rontott a helyzeten, hogy döntően nem megfelelően kiszárított fával fűtöttek, hiszen a nedves fa elégetése fokozottan szennyezi a levegőt. A megnövekedett fafelhasználás végzetes lehet az erdeinkre és az éghajlatra is.

Bizonyára még inkább tért hódítana a hulladékok égetése a háztartásokban, ami már most is  széles körben elterjedt és nagy tömegben juttat halálos mérgeket a levegőbe.

Mivel a klímabónusz csökkenti a háztartások pénzügyi terheit,

hozzájárul a tragikus környezeti és egészségi károknak az elkerüléséhez.

(A klímabónusz ehhez önmagában nem elegendő, szükséges azon intézkedések bevezetése is, amelyeket a Levegő Munkacsoport az illetékes kormányzati tisztviselők közreműködésével és egyetértésével dolgozott ki a kormány és önkormányzatok számára.) Ezen javaslatok közül a legfontosabb minden bizonnyal a széles körű, hatékony szemléletformálás. Az ETS2-re, a klímabónuszra, a fafűtésre és az illegális égetésekre is érvényes az, amit a Világgazdasági Fórum 2025. évi Globális Kockázati Jelentése megállapított: a világban a legnagyobb kockázatot a téves tájékoztatás, illetve a szándékos félretájékoztatás jelenti.

Csökkenti a társadalmi egyenlőtlenségeket

Rendkívül igazságtalanok azok a támogatások, amelyek a fogyasztás alapján járnak, hiszen a gazdagok szinte mindenből többet fogyasztanak, mint a szegények. Például Magyarországon a lakosság leggazdagabb 10 százaléka másfélszer annyi földgázt és kétszer annyi villamos energiát fogyaszt, mint a legszegényebb 10 százaléka (így a rezsicsökkentés révén az előbbiek másfélszer, illetve kétszer annyi támogatást kapnak, mint az utóbbiak). A közhiedelemmel ellentétben az autózást is hatalmas mértékben támogatja az állam (a kormány hivatalos adatai szerint is a közlekedés a GDP 6 százalékának megfelelő támogatásban részesül); ebből a támogatásból viszont a lakosság leggazdagabb 10 százaléka 10-szer annyit kap, mint a legszegényebb 10 százaléka. Tehát az ETS2 abszolút mértékben számolva leginkább a leggazdagabbakat sújtja. (Más kérdés, hogy az arányokat tekintve az energiaárak emelkedésével a szegények járnak a legrosszabbul, hiszen ők sokkal nehezebben tudnak kigazdálkodni bármilyen kiadásnövekedést.)

Tehát amennyiben bevezetik az ETS2-t, és ezzel egyidejűleg minden lakos ugyanakkora havi támogatási összeget kap, akkor a legszegényebbek járnak a legjobban.

Bár szükséges az épületek energiahatékonyságának javításának állami támogatása, az eddigi tapasztalatok szerint ezek túlnyomórészt a tehetősebb háztartásokhoz jutnak, így is növelve a társadalmi egyenlőtlenségeket. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy meg kell szüntetni ezeket a támogatásokat, hanem hatékonyabban, társadalmilag igazságosabban kell alkalmazni.

Átlátható

A szén-dioxid árának növelését az emberek sokkal inkább elfogadják, ha pontosan tudják, mire fordítják a pénzüket, ezért el kell kerülni, hogy az ETS2-bevételek eltűnjenek az állami költségvetés nagy bugyrában. A klímabónusz viszont kézzelfogható és nagyon egyszerű módja annak, hogy mindenkiben tudatosul: az ETS2 okozta áremelkedés nem csökkenti, hanem – a klímabónusszal együtt – növeli a háztartások vásárlóerejét (azon jómódú háztartások kivételével, akik egyébként sem szorulnak újabb támogatásra).

E téren aligha van hitelesebb kommunikáció, mint a havonta érkező pénzösszeg.

A bevételek egyéb támogatásokra történő felhasználásával ellentétben a klímabónusszal gyakorlatilag nem lehet visszaélni, vagyis nemigen fordulhat elő korrupció, illetve járadékvadászat. Azáltal ugyanis, hogy minden lakos egyenlő mértékben részesül a támogatásból, megszűnik a kivételezés lehetősége. Továbbá az osztrák és más hasonló rendszerek tapasztalatai azt is mutatják, hogy egy ilyen rendszer adminisztratív költségei is a nagyon alacsonyak.

Már bizonyított

A klímabónuszhoz hasonló rendszerek ugyanis eredményesen működnek, illetve működtek a világ számos országában. Magyarországon is volt már egy hasonló intézkedés, amely teljes sikert aratott. 1976-ban megszüntették a húsár – igen nagymértékű – támogatását, és ennek következtében felszöktek a hústermékek árai. Ezzel egyidejűleg minden személy, a csecsemőket is beleértve, kapott havi 60 forintot, ami akkoriban nem volt kis összeg, a havi bruttó átlagkereset 2 százalékát tette ki, a szegényeknél pedig ennél jóval nagyobb arányt. Tehát a legjobban a legszegényebbek jártak, akik viszonylag kevés húst fogyasztottak, és abból is legolcsóbb fajtákat.

Lukács András
a Levegő Munkacsoport elnöke

Fotó: Susanszky Ferenc, Levegő Munkacsoport

A cikk eredetileg a Portofolión jelent meg. 

 

komment

Címkék: ETS2 kibocsátáskereskedelem Szociális Klímaalap klímabómusz

Mi legyen a Dob utcai sétálóutca sorsa?

2025.08.25. 15:50 Levegő Munkacsoport

dobu.jpg

A Fővárosi Közgyűlés határozata alapján június 22-től augusztus 20-ig tartott a Dob utcai sétálóutcával kapcsolatos tesztidőszak, mely során a Rumbach Sebestyén és Síp utcák közötti utcaszakaszt sétálóutcává alakult, a Wesselényi utca párhuzamos szakaszán pedig kétirányú forgalmi rendet vezettek be, hogy a sétálóutca szakaszt ki lehessen kerülni. (Bár megjegyzendő, hogy a VII. kerületi Önkormányzat nyár végéig tartó tesztidőszakról ír.) A határozat alapján a tapasztalatok kiértékelése után a Budapest Közút Zrt. a VII. kerületi Önkormányzat egyetértésével dönt arról, hogy a sétálóutcát állandósítja-e.

komment

Címkék: sétálóutca forgalomcsillapítás társadalmi részvétel Dob utca

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

2025.08.20. 07:09 Levegő Munkacsoport

img_2428.jpg 

Az épületek és a közúti közlekedés szén-dioxid-mentessé tétele kiemelt helyen szerepel az EU napirendjén. Két hatékony eszköz, az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerének kiterjesztése ezekre az ágazatokra (ETS2) és az ezt kiegészítő Szociális Klímaalap (SCF) várhatóan nagyban hozzájárul majd ehhez a célhoz.

komment

Címkék: támogatás épületek szén-dioxid rezsicsökkentés ETS2 energiaszegénység fosszilis tüzelőanyagok kibocsátáskereskedelem Szociális Klímaalap

Nyári hőhullámok és a városokat sújtó energiaszegénység

2025.07.21. 21:18 Levegő Munkacsoport

edu6b8ca.jpeg

A globálisan és hazánkban is rekordmeleg telet követően várhatóan újabb rendkívül forró nyárra számíthatunk. A Spanyolországot és Portugáliát sújtó, április 28-i – korábban sosem látott léptékű – áramszünet arra figyelmeztet, hogy rendkívül fontos végiggondolnunk energiarendszereink sérülékenységét. A klímaváltozás gyorsulásával egyre sürgetőbbé válik az hőségnek ellenálló épületek és a fenntartható hűtési stratégiák szerepének újragondolása az épített környezetben. E témában szervezett stratégiai ülést az Európai Éghajlatvédelmi Hálózat (Climate Action Network Europe), amelyen a Levegő Munkacsoport képviselője is részt vett.

komment

Címkék: klíma energia zöldfelület épületfelújítás energiaszegénység

Felejtsük el az újabb P+R parkolókat!

2025.07.10. 13:13 Levegő Munkacsoport

A további P+R parkolók létesítése több kárral jár, mint haszonnal. Egyebek mellett az erre fordított pénzből számos olyan beruházást lehetne megvalósítani, amelyek valóban javítanák Budapest közlekedési helyzetét és környezeti állapotát.

pr2.png© Aladzsits-Milus Lola

Budapest Településtervének tervezete – amelyet nemrég bocsátott társadalmi egyeztetésre a Fővárosi Önkormányzat – rendkívül értékes, hatalmas anyag, rengeteg adattal. Számtalan előremutató javaslatot tartalmaz a főváros élhetőbbé tételére. Vannak azonban olyan javasolt intézkedései, amelyeket jobb lenne elkerülni. Ezek közé tartozik az új P+R parkolók létesítése.

komment

Címkék: parkolás P+R parkoló

Működik és egyre népszerűbb a New York-i behajtási díj

2025.07.06. 06:31 Levegő Munkacsoport

nyc_congestion_pricing.jpg

Az autóforgalom csökkent, az utazási sebesség növekedett, sőt nem várt hatások is tapasztalhatók a behajtási díj bevezetése óta, például csökkent a sérüléssel járó autóbalesetek, a zajjal kapcsolatos panaszok, a metrón elkövetett bűnesetek száma, a tűzoltók kiérkezési ideje és a késéssel érkező iskolabuszok aránya. Ráadásul nem csak a fizetős zónában, hanem azon kívül is.

komment

Címkék: behajtási díj dugódíj New York

Parkolási szabályok és iskolautcák Párizsban és Budapesten

2025.06.24. 15:43 Levegő Munkacsoport

Egyre több nagy európai város törekszik a közterületek újraosztására, hogy csökkentse az autóktól való függőséget, csökkentse és előmozdítsa a fenntarthatóbb közlekedési módok használatát. Két kulcsfontosságú terület, amely e törekvés mozgatórugójaként jelent meg, a parkolásszabályozás fejlesztése és az iskolautcák létrehozása. Egy nemrégiben tartott nemzetközi webináriumon párizsi és budapesti várostervezők, aktivisták és közszolgálati tisztviselők osztották meg egymással az e területeken alkalmazott megközelítéseiket, sikereiket és kihívásaikat.

 parizs_gr_00.pngIskolautca Párizsban
© Respire 2025

komment

Címkék: parkolás Párizs iskolautca

Parkolási reformok az élhető Bécsért

2025.06.13. 11:49 Levegő Munkacsoport

 

kep1.jpgFotó Patrick Futterknecht előadásából

 

Mivel a városi tér egyre szűkösebbé válik, a városok Európa-szerte újragondolják az autók szerepét. Bécsben a parkolásgazdálkodás már nem csupán technikai kérdés, hanem a közterület visszaszerzésének, a zsúfoltság enyhítésének és általában is a mindennapi élet javításának egyik módja. Bécsi szakértők egy nemrégiben Budapesten tartott konferencián mutatták meg, hogyan lehet ezt a célt elérni.

komment

Címkék: parkolás Bécs Budapest

Mire jók a néhány tízezer forintos lakossági parkolási díjak?

2025.05.24. 11:13 Levegő Munkacsoport

20221216_143446.jpg

Korábban háztartásonként egy autó után a legtöbb kerület teljes mértékben elengedte a fővárosi parkolási rendelet által az óradíj 250-szeresében megállapított éves lakossági parkolási díjat – azaz évi 50-150 ezer forint értékű támogatást nyújtott az autóhasználóknak – és még a második autó esetében is jelentős kedvezményeket adott. A rengeteg támogatás oda vezetett, hogy a parkolási engedélyek száma szinte mindenhol meghaladta a közterületi parkolóhelyek számát, így a parkolás egyre nehezebbé vált. Ezt megelégelve tavaly ősszel a fizetős parkolási övezettel rendelkező kerületek egy része hozzáfogott a lakossági parkolási támogatások lefaragásához – azaz az első autó esetében parkolási díjat vezetett be, a második autó esetében emelte a díjakat – abban bízva, hogy így csökkenteni tudja parkolási engedélyek számát. Arról, hogy ez mennyire sikerült, a kerületi önkormányzatok adatai alapján az alábbi következtetések vonhatók le.

komment

Címkék: parkolás kerületek Budapest

Earth to You: Ne járassa fölöslegesen!

2025.05.22. 17:41 Levegő Munkacsoport

Egy iskolai feladatból környezettudatos megoldás vált valóra a II. kerületben. Egy diáklány állhatatos munkája eredményeként ma már több tucatnyi figyelemfelhívó tábla figyelmezteti az autósokat a károsanyag-kibocsátás veszélyeire.

earthofyou.png

„Az Earth to You nevű projektem még 2022-ban indult, amikor a Milestone Institute diákja lettem egy iskolai feladat keretein belül. Akkoriban elindítottam egy Instagram és egy Facebook oldalt, ahová rendszeresen posztoltam. Készítettem egy kérdőívet is, amit közel 150 ember kitöltött, ami alapján több információt tudtam gyűjteni, egy másik aspektusból, a hosszú órák kutatómunkája mellett” – mesélte Révész Léda, az Earth to You projekt ötletgazdája. A WWF Magyarország 2023. július 11-én, a Levegő Munkacsoport pedig 2024. augusztus 7-én osztotta tovább a projekt üzenetét. „2024 szeptemberében pedig a II. kerületi Polgármestert kerestem fel, abban a reményben, hogy tudja majd támogatni az Earth to You-t. Kisvártatva válaszolt és fogadott is október elsején, ahol nagyon is nyitottan fogadta a kezdeményezésemet, miszerint szerettem volna, hogy figyelemfelhívó táblák kerülhessenek ki a kerületben” – tette hozzá Léda. El is indult a folyamat és szerte a második kerületben 50 figyelemfelhívó táblát helyeztek ki.

komment

Címkék: parkolás motorjáratás

süti beállítások módosítása