HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Fenntartható növekedés nem létezik, a technológia pedig nem mindenható!

2023.06.15. 18:00 Levegő Munkacsoport

A vágy veszélyes fegyver, és ha nem tanuljuk meg kezelni, kíméletlenül ellenünk fordul. Vágyaink végigkísérik egész életünket: az első játékautótól a LEGO-készleten át a tengerparti utazásig megannyi teljesítendő, elérendő célt tűzünk ki, melyben a társadalmi elvárások és szokások is erősen befolyásolnak.

dji_0838.jpeg

Kell egy lakás, autó, a legújabb 4 kamerás telefon, látni akarjuk mi is élőben azt a helyet, amit az a celeb posztolt az Instára, gyermekeinknek is a legjobbat szeretnénk, legyen meg mindene, legyen jobb gyerekkora és élete, mint amilyen a miénk volt. Ha 100 embert megkérdeznénk, hogy helyes-e ez így, valószínűleg mind azt mondaná, hogy igen. Vágyaink azonban, mint minden ezen a világon, erőforrásokba kerülnek. Nem közvetlenül pénzbe, annál sokkal értékesebbe: tiszta levegőbe, érintetlen környezetbe, kimerülő ásványi-kincsekbe, degradálódó talajokba, megbolydult időjárásba, egészségkárosodásba. Ez az ára vágyainknak. Ha Magyarországon annyi erőforrást használnánk fel, mely évről évre megújuló módon rendelkezésre áll, akkor létünk hosszú távon fenntartható lenne. Csakhogy mi magyarok úgy élük, hogy már május 30-án elértük a túlfogyasztás napját, vagyis 2023-ban 7 hónapnyi erőforrást hitelbe kapunk a Föld nem megújuló tartalékából.

tulloves-napja-orszagonkenz-2023-overshoot-days_1.jpg

 

Ma olyan világot élünk, melyben a természet- és környezetvédelem mellőzött, megtűrt szereplő, melyet bármikor félre lehet állítani, ha a gazdasági növekedés úgy kívánja, s mellyel bármikor lehet tetszelegni, ha kifelé jó képet kell mutatni. Az értékrendünk ilyen mérvű felborulása oka, de egyben következménye is a kialakult helyzetnek. Fenntartható növekedésről papolni ilyen világban a tudományos-fantasztikum körébe tartozó cselekedet, ahogy az is, ha problémáink megoldását a technológia fejlődésétől várjuk. Félre ne értse senki, a technológiai fejlődés szükséges, és szinte az egyetlen dolog, mely eddig megmentett minket attól, hogy a feje tetejére álljon a világ, de minden csodálatos újításával együtt sem volt alkalmas másra, minthogy kitolja a valószínű katasztrófa bekövetkeztének időpontját. Akkor mit tehetünk mégis?

Kiváló egykori akadémikusunk Láng István gondolatait idézve, a megoldás nem más, mint a mértékletesség! Mértékletesség erőforrásaink felhasználásában és mértékletesség vágyainkban.

Ha mindnyájan autóra vágyunk, legyen az bár a legmodernebb elektromos vagy üzemanyagcellás csoda, a világ nem lesz jobb vagy kevésbé szennyezett hely. Ha olyan ingatlanokban élünk, melyek energetikai tulajdonságai a ’80-as években megrekedtek, ha nem teszünk óriási lépéseket a fenntartható energiatermelési és fűtési módok kialakítására, ha továbbra is pazarló módon élünk, akkor hogyan várhatjuk el, hogy nálunk ne is legyen túlfogyasztás napja? Márpedig fenntarthatók csak akkor lennénk, ha nem lenne ilyen nap. De van! Okolhatunk érte másokat, de kereshetjük magunkban is a hibát. Mértékletességre van szükség a vágyainkban. Nem az a kérdés, hogy meg tudjuk-e venni az adott fogyasztási terméket, nem az a kérdés, hogy megengedhetjük-e magunknak, hanem az, hogy képesek vagyunk-e vágyainkból leadni cserébe azért, hogy gyermekeink valóban jobb világban nőhessenek fel. Úgy tűnik, ez ma nem megy! Pedig a jóléti társadalom és a vágyaink önkéntes korlátozása nem ellentétei egymásnak. Minden erőnkkel arra törekszünk, hogy kiszolgáljuk az egyéni motorizált közlekedési igényeket, a helyett, hogy biztosítanánk a minőségi közösségi közlekedési szolgáltatásokat és kedvező feltételeket teremtenénk az aktív közlekedés számára. Soha nem látott mértékű energiahatékonysági programok helyett inkább olcsóbban adjuk az energiahordozókat, és homokba dugjuk a fejünk.

god1_1.jpeg

Maradjon minden így, és finanszírozzuk továbbra is a pénzükből az autógyárakat, olajipari vállalatokat, dohánygyárakat, akkumulátorgyárakat, vagy legyen ökoszociális, zöld fordulat, eséllyel a negatív folyamatok visszafordítására? Mielőtt megválaszolnád, tedd fel a kérdést magadban: képes lennél saját vágyaid korlátozásával, életmódod megváltoztatásával aktívan tenni azért, hogy mindez megvalósuljon? És most gondold azt, hogy ez az egész iromány nem is neked szól! Ez a képviselődnek, az államtitkároknak, minisztereknek, cégvezetőknek, reklámszakembereknek, döntéshozóknak szól. Most pedig gondold azt, hogy te is döntéshozó vagy, aki nem csak év végéig képes gondolkozni, hanem olyan, aki az ország sorsát valóban szívén viseli.

 

Horváth Zsolt

környezetvédelmi mérnök - Levegő Munkacsoport

komment

Címkék: tömegközlekedés környezetvédelem éghajlatváltozás klíma akkumulátor autógyártók autóipar tiszta levegő túlfogyasztás éghajlatvédelem akkumulátorgyár

süti beállítások módosítása