Kervárosnak mondják Minnesota állam közepén a szomszédos Minneapolis és Saint Paul várost a Mississippi, a Minesota és a St. Croix folyó partjain. Az ottani tömegközlekedésben – buszon és héven – hasonlította össze Yingling Fan, Andrew Guthrie és David Levinson a tényleges és a várakozók által megélt várakozási időt.
A válaszadók annál hosszabbnak érezték a várakozást, minél csupaszabb a megálló. Már egy pad is rövidít, nemhogy a különféle információk, például egy jelzés a következő jármű érkezéséről. A kutatásban olyan megállókban vizsgálódtak, ahol nincs semmi, ahol van pad vagy pad és esőtető (csak esőtetős megállót nem találtak), illetve ahol jelzik, mikor jön a következő jármű. Azt is nézték, hogyan befolyásolja a szubjektív várakozási időt, ha az utasok – külön a férfiak és külön a nők – nem érzik biztonságban magukat a megállóban. Az eredmények összefoglaló ábrája:
Forrás: Yingling Fan et al.: Perception of Waiting Time at Transit Stops and Stations 2016. február, Humphrey School of Public Affairs University of Minnesota https://conservancy.umn.edu/bitstream/handle/11299/180134/CTS16-01.pdf
Ez az ábra 482 nyáron, és 504 télen kapott válasz értékelésével született. A téli válaszok közül több mint felét hóesésben várakozó utasok adták. A kikérdezés a járművön történt, felszállás után. A megálló között volt lakóterületi, nagy forgalmú, valamint inkább ipari területen lévő, elhagyatott is. Ami a biztonságérzetet illeti, azt a következtést lehet levonni az eredményekből, hogy az ipari területeken, ahol amúgy is ritkán járnak a buszok, érdemes komfortos megállót kialakítani, hogy a nők kevésbé féljenek, amíg várakoznak.
Leolvasható az ábráról, hogy minél ritkábban jár egy járat, annál nagyobb a különbség a valóságos és a szubjektív várakozási idő között egy üres megállóban. Viszont amint megjelenik egy pad, három-négy percnél a görbe megtörik, a különbség csökken. Feltehetően azoknak köszönhető a meredekségnek ez a változása, akik ülve vártak a járműre. Érdekes még, hogy a valós idejű járatinformáció egyenrangú a pad és az esőtető együttesével.
Örvendetes tehát, hogy vannak helyek Magyarországon, ahol szaporodnak a valós idejű járatinformációval, paddal, esőtetővel felszerelt megállók. Hát még, hogy helyenként a hirdetőfelületen elhelyezett novella olvasásával rövidül a szubjektív várakozási idő.
vamá