HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (2) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (4) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (10) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (7) dugók (4) Duna (1) edzés (1) egészség (9) égetés (3) éghajlatváltozás (34) éghajlatvédelem (32) elektromosautó (3) elektromos autó (8) emisszió (7) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (3) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) forgalomcsillapítás (1) Franciaország (3) furgon (4) füstköd (4) fűtés (9) fuvarozás (3) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (3) hulladék (2) hulladékégetés (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (19) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (15) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (35) közlekedéstervezés (18) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (43) levegőszennyezés (29) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (9) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (12) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (8) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (8) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (7) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (12) zöldövezet (3) zöldterület (12) zöld város (4) Címkefelhő

A vírusok a légszennyező anyagokkal is közlekednek

2020.03.19. 12:23 Levegő Munkacsoport

Néhány nappal ezelőtt arról adott ki közleményt három szakmai civil szervezet, hogy a szennyezett levegő súlyosbítja a koronavírus hatását. Most arra hívjuk fel a figyelmet, hogy a vírusok megtapadnak a fűtésből, közlekedésből és egyéb forrásokból származó apró légszennyező részecskék (PM) felületén és így a fertőzésveszély is megnövekszik.

avaregetes_budaors_2020marc17.jpg  Avarégetés egy Budapest melletti településen
2020. március 17-én

A témában legutóbb az Olasz Környezeti Orvostudományi Társaság tanulmánya kapott jelentős nyilvánosságot (például itt). A szerzők megvizsgálták a koronavírus terjedésének gyorsaságát az egyes olaszországi területeken és azt összevetették a légszennyezettségi adatokkal. Az eredmény egyértelmű volt: minél szennyezettebb volt egy terület levegője annál gyorsabban terjedt a koronavírus. Vagyis minél több szennyező részecske volt a levegőben, annál több helyre terítették a vírust. Ennek tudható be, hogy a Pó-völgyben (amelynek területe nagyjából akkora, mint a mi Alföldünké), ahol az elmúlt hetekben rendkívül magas volt a légszennyezettség, rövid idő alatt hihetetlenül sok ember fertőződött meg. A kutatók szerint ezért nem állja meg a helyét az a feltételezés, hogy a fertőzött embertől vagy felülettől pár méternyire már biztonságban vagyunk, hiszen a részecskék „hátán” a vírus ennél sokkal nagyobb távolságokra is eljut.

A kutatók nem tartják jó ötletnek, hogy a vírustól való félelmünkben teljesen bezárkózunk a szobánkba, mert akkor ott dúsulnak fel a légszennyező anyagok, az esetleg bejutott vírusoktól pedig még növekedhet is a vírusfertőzés vagy más megbetegedések kockázata. Ezért érdemes gyakran rövid időre szellőztetni, azonban elengedhetetlen a légszennyezés drasztikus csökkentése is.

Már korábbi tanulmányok is megállapították, hogy a légszennyező részecskéken (PM) megtapadnak a vírusok, és így nagyobb távolságokra is „utazhatnak”. Így például több kínai tudós 2014-ben megjelent tanulmánya szerint vizsgálataik szoros összefüggést állapítottak meg Pekingben a légszennyezés mértéke és az emberi egészségre ártalmas mikroorganizmusok mennyisége között: sokkal többet lehetett kimutatni akkor, amikor kiemelkedően szennyezett volt a város levegője. Amerikai tudósok pedig kísérletileg bizonyították (tanulmányuk néhány napja jelent meg), hogy a levegőben lévő részecskékre tapadó koronavírusok több órán keresztül is fertőzőek maradnak.

A koronavírus okozta károk csökkentése érdekében mindannyian tehetünk, ha – amellett, hogy betartjuk a Nemzeti Népegészségügyi Központ által ajánlott szabályokat – saját magunk is minden tőlünk telhetőt megteszünk a tisztább levegőért:

  • Ne dohányozzunk!
  • Ha mégis dohányoznánk, ügyeljünk arra, hogy ezt másoktól távol tegyük, hiszen a dohányfüst is közvetítheti a vírust!
  • Minél kevesebbszer használjunk benzines, dízeles járművet!
  • Lehetőleg ne fűtsünk szilárd tüzelőanyaggal!
  • Ha csak szilárd anyaggal tudjuk otthonunkat melegen tartani, csak száraz fával fűtsünk!
  • Semmiképp ne fűtsünk hulladékkal! (A hulladékégetés nemcsak rendkívül egészségkárosító, de jogszabály is tiltja: a szabálysértők 300 ezer forintig terjedő bírsággal sújthatóak – akár naponta is.)
  • A szabadban se égessünk – se avart, se kerti hulladékot, se mást!
  • Tájékoztassunk másokat is a fentiekről!

A kormánynak és az önkormányzatoknak pedig elsődleges feladata (lenne), hogy a fentiekről hatásosan tájékoztassák a lakosságot, és mielőbb meghozzák a szükséges intézkedéseket a lakossági égetésből és a közlekedésből származó légszennyezés csökkentésére.

covid-levego_plakat.jpg

A plakát letölthető pdf-ben.

 

35 komment

Címkék: légszennyezés avarégetés hulladékégetés levegőszennyezés részecskeszennyezés koronavírus

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr115535508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Világít a torony 2020.03.19. 18:23:50

Kicsit szkeptikus vagyok azzal, hogy a vírusok a levegőben lebegő szemcsékkel is terjednek. Ha valóban így lenne a fertőzés feltartózhatatlan lenne és az otthon maradás sem állítaná meg. Ha valóban így lenne, akkor a pollenek is szállítanák a vírusokat és most pollen időszak előtt állunk. Szóval, hogy is van ez?

Levegő Munkacsoport 2020.03.19. 19:15:59

"Ha valóban így lenne, a fertőzés feltartózhatatlan lenne és az otthon maradás sem állítaná meg." Pontosan ez történt Észak-Olaszországban, ezért (is) terjedt ott el olyan gyorsan a vírus. Természetesen nem a levegőben lévő összes részecskén volt/van vírus, csak egy kis részükön. Azonban minél több részecske van a levegőben, annál többön tapadhatnak meg vírusok.

egyinges 2020.03.20. 06:46:17

Komolyan, most ebben a vészterhes időszakban kellene erősebben felügyelni a hatóságoknak, hogy ki és milyen hülyeséget terjeszt. Ez szerintem felér egy rémhír terjesztéssel. Nem elég, hogy békeidőben is van egy Greta Thunbergünk, most is vannak önjelölt rémhír terjesztők. Rengeteg helyen leírták, hogy csak cseppfertőzéssel terjed, valamint bizonyos felületeken marad életben huzamosabb ideig.

Levegő Munkacsoport 2020.03.20. 07:10:19

A cikk neves amerikai, kínai és olasz kutatóintézetek tanulmányai alapján készült, amelyeket idézünk a cikkünkben. Javasoljuk ezen tanulmányok elolvasását, mielőtt bárki véleményt mond a témáról.

egyinges 2020.03.20. 07:14:56

Én onnan közelíteném meg a dolgot, hogy hol szennyezett a levegő? Válasz: ahol sok ember él nagy koncentrációban. Hol terjed a vírus? Válasz: ahol sok ember él nagy koncentrációban.

Érdekes, hogy Olaszországban és Kínában is drasztikusan lecsökkent a légszennyezettség az utóbbi két hétben, és az Olaszoknál tombol a járvány, Kínában pedig csökkenek az esetszámok (most tekintsünk el az időbeni eltolódásáról a vírusnak.) A különbség annyi, hogy Kínában a vírus kialakulásának legelején durva karantént és egyéb intézkedéseket vezettek be, valamint folyamatosan szűrték az embereket, míg az olasz kormány 50 napig semmit sem csinált és az átlag polgárok mai napig sz..nak az intézkedésekre.

]{udarauszkasz 2020.03.20. 07:14:59

Szerintem meg a magas paratartalom miatt jobban terjed. Olaszorszag: paras ido. Iranban konkretan szakadt az eso, mikor ott elszabadult. Delkina: paras. Seattle szinten. Az, hogy Magyarorszagon eddig viszonylag keves eset van, az szaraz idonek is koszonheto. Paras idoben a virus a mikrocseppekben tovabb tulel, messzebbre eljut. Mult hetvegen Ausztriaban kezdett megugrani a fertozottek szama, jo esos volt az ido. Erre majd rajon a most hetvegi hideg, ami viszont terhelest jelent a felso legutaknak, ami megint rontja majd a helyzetet.

]{udarauszkasz 2020.03.20. 07:30:43

@egyinges: itt is sznak majd ra. A lepcso ele 20admagukkal kiulo kisebbsegieket nem fogja erdekelni, es a rendvedelmi szerveknek nem lesz kapacitasa rendre utasitani oket. Ausztriaban az arab, szerb, torok, stb bevandorlok, ahogy a magyarok, szlovakok es a helyiek is betartjak a rendelkezeseket.

Levegő Munkacsoport 2020.03.20. 07:34:57

@egyinges: Az Európai Népegészségügyi Szövetség és a Betegszervezetek Magyarországi Szövetsége is rémhíreket terjeszt?
www.levego.hu/hirek/2020/03/tiszta-levegoben-konnyebben-veszelhetjuk-at-a-jarvanyt/

Levegő Munkacsoport 2020.03.20. 07:36:47

@egyinges: Sehol nem írtuk azt, hogy a szennyezett levegő az egyedüli oka a vírus terjedésének. Ez csak egy tényező a sok közül. Azonban nem elhanyagolható tényező.

]{udarauszkasz 2020.03.20. 08:05:09

@Levegő Munkacsoport: de hogy kepes a fa fustjevel terjedni? Akinek rongyos a tudeje, es 39 fokos lazzal horog az agyban, nem fog a kemenyre felmaszni, es a fustbe kohogni:) de azok sem, akik egeszsegesnek hiszik magukat, de fertozottek. Meg a dohanyfustnel tudom elkepzelni, de azt meg latni, merre megy.

Levegő Munkacsoport 2020.03.20. 08:23:13

@]{udarauszkasz: A légszennyező részecskék messzire eljutnak, sokszor több ezer kilométerre is. Persze a vírus csak néhány órán keresztül marad életképes a légszennyező részecskén, de ez éppen elég ahhoz, hogy eljusson akár a település egyik részéről a másikra. Pl. egy átlagos kupac avar (100 kg) elégetésével annyi PM10 részecske jut a levegőbe, mely egyenletes eloszlás esetén kb. 90 millió köbméter levegőt szennyez el egészségügyi határérték felett. (Ha feltételezzük, hogy ez a szennyezés a földfelszíntől öt méter magasságig terjed el, akkor az ilyen mértékű szennyezés kb. 2 négyzetkilométer területet érint. Természetesen a szennyezés nem ilyen egyenletesen terjed, ezt csak a szemléltetés kedvéért írtuk.)

]{udarauszkasz 2020.03.20. 08:40:53

@Levegő Munkacsoport: a virusoknal az is szamit, hogy a virusterheles, amit az ember belelegez, mekkora. Ha millio virust lelegzel be, ha a hirtelen terhelessel nem tud mit kezdeni az immunrendszer. 1-2 szemnyi koronavirusnak viszont lehet, hogy nincs ideje annyira elszaporodni, mielott az immunrendszer elkezd ezerrel antitesteket termelni ellene. Ha egy beteg radkohog, az rossz. Viszont, ha a virusterheles ennek a tiz, vagy szazezrede, akkor jo az esely arra, hogy enyhebb tunetekkel meguszod, viszont a lappangas is tovabb tart. Pont az enyhebb tunetekkel elozheto meg az, ami Olaszorszagban tortent: m.youtube.com/watch?v=Os1TJHJ_ijc megpedig az, hogy a sereg szallitja a holttesteket, es osszeomlik az egeszsegugy.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.20. 09:59:10

az idezett cikkben egyertelmuan azt irjak, hogy szilard feluleteken sokkal lassabban pusztul ki a virus mint aerosolban. tehat kezmosas, mondjuk ezt eddig is lehetett tudni.

felső határ nincs 2020.03.20. 10:24:08

Ha a virus megtapad(na) a porszemcseken, akkor az az jelenti, hogy semmi ertelme a vedekezesnek, mert ezeket nem lehet kizarni a lakasokbol.

Ugyanakkor arra is van pelda (Pinter Sanya plusz 41 ember a miniszteriumban), hogy valaki igazoltan fertozottekkel erintkezett fizikailag, megsem fertozodott at.

Azaz, en azt gondolom most is hogy ez egy media altal felfujt hiszteria, ami most mar vegre kivaltja azt a "gazdasagi valsagot", amit mar 2 eve folyamatosan tunkol az agyunkba a mainstream nyugati media, de eddig elmaradt.

Meg Olaszorszagban is, egy influenzaszezon sokkal tobb aldozatot szed mint ez a virus.

Tegnap keso este kimentem a parkba Pragaban, futok, setalok, mindenki maszkban, pedig alig voltak emberek. Birkahiszti. Nulla darab halott az orszagban, 6 ember van intenziv osztalyon. 30 ezer ember hal ehen a vilagban minden egyes nap. 100ezer ember hal meg influenzaban minden egyes evben. Adatok a worldometers-en.

Levegő Munkacsoport 2020.03.20. 10:41:38

@droid_: Valóban. Egyes szilárd felületeken több napig is fertőzhet a vírus, a levegőben lévő részecskéken általában "csak" néhány óráig. Ezért is különösen veszélyes a szennyezett levegő ott, ahol viszonylag kis területen sok ember tartózkodik.

midnight coder 2020.03.20. 10:48:48

Mondjuk a vírus gyorsabban terjed a szennyezettebb levegőjű területeken dolog mögött valószínűleg inkább az a magyarázat, hogy ugyanott a tömegközlekedést is többen használják és az viszont valóban ideális a vírusfertőzések terjedése szempontjából. Pl. ha megnézzük Budapestet a BKV-val vagy egy vidéki kistelepülést ahol vagy autóval vagy biciklivel, esetleg kismotorral járnak a népek, akkor nyilván az előzőben terjed gyorsabban a bubó.

felső határ nincs 2020.03.20. 10:52:00

@midnight coder: Hat a hiszti ota kb. senki nem jar tomegkozlekedessel itt Pragaban, pedig megkettoztek a jaratokat, ami korabban is suru volt.

Mas kerdes, hogy mire a sajto elkezdte ezt adagolni, es a politikusok megleptek amit megleptek, addigra mar akar mindenki megfertozodhetett.

olcsójános 2020.03.20. 10:55:16

Én is azon agyaltam a napokban, hogy vajon a retkes dohányfüsttel tud e terjedni ez a szar, ezek szerint lehetséges. Viszont a dohányosok részére nem elég csak ilyen módon felhívni a figyelmet, hiszen ők nem tudnak olvasni vagy amelyik tud, nem tudja értelmezni amit olvas. Rendkívül kicsi az agyuk. Egyébként aki a saját egészségére is szarik ilyen módon és képes azt a redvás szart szívni, majd azt hiszed másokra tekintettel lesz? ne viccelj! Itt a helyi Penny áruházban a biztonsági őr rendszeresen, közvetlen a BEJÁRAT ELŐTT cigizik, a dohányozni tilos táblától kb 1 méter 20 centire ácsorogva. A Sparban a raktárból egyszer olyan bűz áradt amit kb 20-25 éve éreztem utoljára, lefingott vasútállomásokon, aluljárókban. Az eldobált csikkekről meg ne is beszéljünk, minden nagyobb áruház parkolójában össze lehetne szedni egy-két szatyornyit.

midnight coder 2020.03.20. 11:08:20

@felső határ nincs: Pontosan. És amúgy ha a polgárnak mennie kell dolgozni és nincs autója akkor hogy a fenébe jut el a város másik végébe tömegközlekedés nélkül ?
Ok, Jucika néni nem megy el a város túlvégébe mert ott 2 forinttal olcsóbb a macskakaja, de akinek munkája van az jó eséllyel ugyanúgy tömegközlekedni fog amíg jár a tömegközlekedés.

olcsójános 2020.03.20. 11:15:45

@felső határ nincs: Igen tudjuk, meg aids-ben is biztos sokkal többen halnak meg, csak azt nem kaphatom el ilyen egyszerűen, ahogy éhen sem fogok halni és autóbalesetben sem fogok meghalni, ha valaki beletüsszent a képembe a boltba vagy a buszon, ellenben ezt a szart jó eséllyel elkaphatod ilyen módon. Agresszívabban terjed, mint a sima influenza, mivel nem ütközik ellenállásba, egyébként köszönhetően az ilyen beleszarok embereknek mint te, akik világjárvány idején kirándulnak, nyaralgatnak és buliznak leszarva mindenki mást. Ezek miatt terjedt el ennyire, a vírusnak nincs lába se szárnya, hogy ide repüljön Kínából. Ehhez még hozzájön, hogy a kormányok hetekkel le vannak maradva az intézkedésekkel és helyben is vagyunk. A lakosság pedig nem képes aktívan védekezni, nincsenek maszkok, a tisztító fertőtlenítő szerek elfogytak a boltokból, gélt is úgy kellett csináltatni a gyógyszertárban.

felső határ nincs 2020.03.20. 11:16:33

@midnight coder: Ezen en is toprengtem... mert az autoforgalom is kicsi, a gyalogosforgalom is, a villamosok uresek...nekem minden ismerosom home office-ban van, de ez nem reprezentativ.
Ennek ellenere mukodik a varos, egyelore. A ferozottek szama elhagyta a 800at, a maszkokat komolyan veszik, mar sutyorogjak hogy orakon belul itt is kijarasi tilalom lesz.

Ami eleg erdekes, mert senki nem halt meg az orszagban ettol, es senki nem ismer senkit, aki korhazba kerult volna emiatt.

Viszont felaron, negyedaron felvasarolhatsz barmilyen tozsdei ceget.

felső határ nincs 2020.03.20. 11:23:46

@olcsójános: En nem szarok bele, tevedes ne essek. Hordom a maszkot, ha kint vagyok. Kerulom az embereket. Home offiszozom.

Nem magam miatt, hanem azert mert az emberek panikolnak ha maszk nelkul latnak valakit, vagy csunyan neznek.

De nem hiszek benne. En nem vagyok veszelyeztetett csoport, influenzat is tizeneve kaptam utoljara, semmilyen betegsegem nincs.

Keso este, amikor kimegyek setalni -azert akkor hogy minnel kevesebb ember legyen- hogy meglegyen a mozgas, es nincs ember a kozelemben, akkor lehuzom a maszkot, mert kenyelmetlen. Ennyi. Nehogymar.

Bela79 2020.03.20. 11:29:47

Részben tényeket közölnek ezzel semmi baj nincs. Viszont az ok okozati összefüggés egyáltalán nem biztos. Sőt vannak problémák az érvelésben amivel próbálják bizonyítani az összefüggéseket. Sokkal több lekövethetetlen megbetegedésnek kellene történnie, ha a levegőben még órákig fertőzne.
Ami biztos. Nagyobb légszennyezés városokhoz köthető. Városokban nagyobb népsűrűség. Nagyobb légszennyezés, több ember aki légúti betegséggel küzd eleve. Ha légszennyezéssel terjed a karantén értelmetlen. (Elvégre a cikk szerint a lakásban feldúsul.) Aminek a tények szintén ellentmondanak. Vélemény cikknek gondolom inkább ezt mint megalapozott tényközlésnek.

Levegő Munkacsoport 2020.03.20. 12:23:53

@Bela79: A levegőben lévő szennyezőanyagok a forrástól való távolságtól függően exponenciálisan hígulnak (persze ez részben a légmozgástól is függ). Így elenyésző annak a valószínűsége, hogy az utcán elhaladó fertőzött embertől az emeleti lakásban elkapjuk a fertőzést, ha nyitva tartjuk az ablakot. (Ha fertőzött emberek tömege haladna el ott egyszerre, akkor már reálisabb veszély.)
A cikkben (és a hivatkozott tanulmányban) nem arról volt szó, hogy a koronavírusok feldúsulnak a szobában csukott ablak esetén, hanem arról, hogy a mai lakásokban sajnos rengeteg a szennyező forrás (ld. www.levego.hu/tevekenysegeink/belteri-levego/), és ezek dúsulnak fel, ha sokáig nem szellőztetünk.

Levegő Munkacsoport 2020.03.20. 12:32:55

@Bela79: A Nemzeti Népegészségügyi Központ szerint egyebek mellett a következőkkel erősíthetjük a szervezetünket a koronavírus-fertőzés ellen: „Az emberi szervezet működését nagyban segíti a rendszeres, szabad levegőn való tartózkodás. Lehetőségekhez mérten ez legyen zöld – park, erdő. A szabadban tartózkodás mellett, illetve ha erre nincs lehetőség, a tartózkodásra szolgáló épület, szoba rendszeres, napjában többszöri teljes átszellőztetése elengedhetetlen. A szellőztetés nem csak szervezetünket frissíti fel, de a szoba levegőjében esetlegesen összegyűlt kórokozók távozását is elősegítjük.” www.nnk.gov.hu/index.php/lakossagi-tajekoztatok/koronavirus/550-emberi-szervezet-vedekezokepessegenek-erositese-a-covid-19-virus-fertozessel-kapcsolatban

felső határ nincs 2020.03.20. 12:35:43

@Levegő Munkacsoport: 1. csukd be ja zablakot, mert bejon a porral a veerus

2. nyisd ki ja zablakot, mert elosegiti a korokozok tavozasat

Ezek igen hasznos infok.

Levegő Munkacsoport 2020.03.20. 12:38:11

@felső határ nincs: Lehetőleg akkor szellőztessünk, amikor a legkisebb a légszennyezettség. Ez azonban a vírustól függetlenül is érvényes.

midnight coder 2020.03.20. 13:18:05

@felső határ nincs: Azért szerintem itt Pesten a népek elég nagy része irodista.

felső határ nincs 2020.03.20. 13:30:07

@midnight coder: Ha jol vizsgazik a rendszer, akkor az lehet a haszon, hogy tobb helyen jonnek ra, hogy felesleges irodat, iskolaepuleteket nagy szamban fenntartani.

steery 2020.03.20. 13:39:19

A kormánynak nem az lenne a dolga, hogy megtiltsa az embereknek a fával, szénnel, olajjal, szeméttel tüzelést, meg a benzin üzemű járművek használatát, meg próbálja őket lebeszélni erről. Hanem az, hogy segítsen mindenkinek átállni teljesen elektromos üzemű működésre és biztosítani az ehhez szükséges eszközöket és főként az olcsó áramot. Hogy mindenkinek megérje inkább áramot használni, mint bármi mást. Amíg ez a feltétel nem adott, értelmetlen minden más stratégia.

midnight coder 2020.03.20. 14:24:32

@steery: A kettő nem megy egymás nélkül. Olcsó villanyautó akkor lesz, ha tartósan van rá kereslet. Az pedig akkor lesz, ha adminisztratív úton nehezítjük az olcsóbb, de gyilkos technológiák használatát. Ugyanez volt anno a freonnál is anno. Hiába sikítoztak a zöldek hogy ne használjuk mert hogy ózonlyuk, a polgár rá sem bagózott egészen addig amíg nem lett tényleg ózonyuk, és a politikusok is össze nem szarták magukat és nem tiltották be az egészet. Lehet mantrázni hogy a CO2 csúnya dolog, a dízel meg rákot okoz a polgároknak, az átlagpolgárt ez addig nem érdekli amíg a roppant menő 2 tonnás dízeles traktorját meg tudja tankolni ócsóért.

Aztán ha állam bácsi lép és nem lehet a traktorral bemenni a városba, akkor mindjárt másképp néz ki a dolog.

Amúgy én ha zöld lennék, nem a személyautózás meggyilkolását forszíroznám, hanem a maximális sebesség csökkentését. Ha mondjuk városon belül 30 km/óra lenne a maximum, lakott területen kívül meg 60, autópályán 90, és ezt drákói szigorral betartanák egész Európában, akkor mindjárt nem lenne érdemes az átlagpolgárnak másfél tonnás autóval járnia csak azért, hogy ne öljék meg az úton. És akkor mindjárt jó alternatíva lenne a bicikli/ebike, az elektromos roller, az elektromos mopedautó a városon belüli napi bejáráshoz, de a tömegközlekedés is mindjárt vonzóbb lenne.

steery 2020.03.21. 12:59:59

@midnight coder: Jók az ötleteid. Viszont ha lekorlátozzák a maxi sebességet, minek építettünk irgalmatlan pénzekért annyi autópályát, amiket kifejezetten a száguldozáshoz találtak ki? Ennyi erővel a gyártókat is kötelezhetnénk rá, hogy ne csináljanak 80-90-nél gyorsabban menni képes járműveket, mert azok alapból nem kaphatnak forgalmi engedélyt.
Végzetes hibája ennek a társadalomnak, hogy a pénz mozgatja, nem az ész, hogy mindig csak utólag reagál a kialakult bajokra, a megelőzés csak papíron működik és az újdonságok bevezetésekor mindig csak az előnyökre koncentrálnak, a hátrányokat elbagatelizálják.

János Bereczk 2020.04.04. 20:38:42

Nem vagyok környezetvédő, nem vagyok a levegőtisztaság elleni harc érdekeltje, de azt sem gondolom, hogy azok akik eddig nem tettek semmit, most egyszerre vírus szakértők lettek és várhatóan ezért kormány kitüntetést fognak kapni!!! A díj, befőttes üvegbe zárt szmog lenne,
néhány vírussal!!!!!
Ezt már a kínai vírus csökkenésénél látni lehetett, hogy a tüdő károsodik mind a háromtól, erősítve a másik hatását!!!
A CO régi probléma, ha a vírus megszűnik, a CO marad,
tovább szedi áldozatait, a szmog meg támogatja, hogy
esetleg egy újabb vírus jöjjön, mert ez ellen sem tettek semmit!!!!

János Bereczk 2020.04.04. 20:59:39

A levegő munkacsoport, csak a fatüzelést védi, pedig már megállapították sokan, hogy égetése káros!
Aki a villany energiáját élteti, tudnia kellene ez a
legdrágább, javarészt szénnel állítják elő!
Olaj fűtés? Pécsen a két elektromos busz, gázolajjal fűt, környezetszennyezőbb mint a dizel busz!
Kénytelen vagyok ideírni, a legtisztább fűtés a LIGNIT, csak az erőművekben sem eltüzelni kellene!!!!
A legnagyobb fejlődést a háborúk hozzák el, meglátjuk,
inkább úgy írom, lesznek akik meglátják!!!!