HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (3) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (9) Busz (7) busz (2) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (6) dugók (4) Duna (1) egészség (9) égetés (3) éghajlatváltozás (33) éghajlatvédelem (30) elektromosautó (3) elektromos autó (8) emisszió (7) energia (17) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (3) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (3) furgon (4) füstköd (4) fűtés (8) fuvarozás (3) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (3) hulladék (1) hulladékégetés (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (18) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (15) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (2) koronavírus (1) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (34) közlekedéstervezés (17) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (41) levegőszennyezés (28) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (9) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (6) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (10) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (2) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (6) teherszállítás (7) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (17) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (7) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (7) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (12) zöldövezet (3) zöldterület (11) zöld város (4) Címkefelhő

Közösségi közlekedés ritkán lakott területeken

2020.01.20. 07:11 Levegő Munkacsoport

A korszerű technika már lehetővé teszi a ritkán lakott területek észszerű kiszolgálását közösségi közlekedéssel is, mégpedig az ún. igény szerinti közlekedés (iszk) bevezetésével. Az alábbiakban a franciaországi iszk-rendszerekről adunk rövid áttekintést.

20200115blog0.jpg

Franciaországban az iszknek (Transport à la Demande, TAD) két fő változata létezik. Az egyik az övezeti (TAD par zone), ahol a megállók állandóak, de az útvonalat a gépkocsi vezetője határozza meg a helyfoglalások alapján. A helyfoglalás kötelező, kivéve metróállomásnál, villamos végállomásánál vagy vasútállomásnál történő beszállás esetén, ahol elég a járat indulása előtt 5 perccel érkezni. A másik a virtuális (TAD virtuel), ahol az útvonal állandó, az előzetes helyfoglalás mindig kötelező, bárhol történjen a beszállás. A foglalásnak legalább 2 órával a járat indulása előtt kell történnie interneten, a városi közösségi közlekedés mobilalkalmazásán vagy telefonon keresztül. Helyfoglalás hiányában a járat elmarad.

A foglalást a járatindulás előtt legfeljebb 1 óra 10 perccel lehet lemondani. Ehhez az ügyintézéshez a foglalás száma szükséges vagy a foglaláskor e-mailben kapott lemondási link aktiválása.

A járat a megadott idő után legfeljebb 10 perccel később érkezhet a megállóba (a megadott idő előtt nem). Későn érkező utasra a járatok nem várnak.

Az iszk a városi közösségi közlekedési hálózaton érvényes bérlettel vagy jeggyel vehető igénybe, amelyet beszálláskor be kell mutatni. Az iszk nem vehető igénybe, amennyiben menetrendszerű közösségi közlekedési járat a kívánt útvonalon az iszk járata előtt vagy után 15 perccel rendelkezésre áll. Mozgáskorlátozottak a foglaláskor akadálymentesített járatot igényelhetnek.

Az iszk járművei (személyautó, mikrobusz, minibusz) 4-20 főt tudnak szállítani.

A továbbiakban néhány konkrét példát mutatunk be a rendszer működésére.

A kelet-franciaországi Doubs megyében (Bourgogne Franche-Comté régió) a Portes du Hauts-Doubs kistérségi önkormányzati társulás (47 önkormányzat, 27 000 lakos) területén működő Libertàd iszk flottájának üzemeltetését a társult önkormányzatok és megyei tanács közösen finanszírozzák. Az utasok útvonalanként 4 eurót fizetnek. A szolgáltatás hétköznap 6.30-19.00, szombaton 8.00-12.00 között üzemel.

 20200115blog1.jpg

A Portes du Hauts-Doubs-i iszk egyik járműve

 

Az Albigeois-i agglomerációs társulás (Dél-Nyugat-Franciaország) 17 települési önkormányzatot tömörít, a lakosok száma összesen 82 000. A térség iszk-ja hétköznapokon és szombaton üzemel, bárki által igénybe vehető. Ára megegyezik a helyi közösségi közlekedés tarifáival. Két változata van: az egyik napi kilenc járat Albi város agglomerációs körzetéből a városközpontba, a másik pedig a helyi vagy helyközi járatok kiegészítése a kisebb utasforgalmú időszakokban (szombat, iskolaszünet stb.), illetve helyszíneken. Az iszk-et a megyei tanács támogatja.

 20200115blog_2.jpg

Az Albigeois-i iszk egyik járműve

 

A Strasbourg-i Eurometropolisz kistérségben (Eurométropole de Strasbourg, Kelet-Franciaország) a Flex’Hop nevű iszk 13 településen van jelen. (A teljes kistérséghez 33 település tartozik, összesen 491 000 lakossal.) Az iszk az egyéb helyi közösségi közlekedési járatokhoz kapcsolódik (busz, villamos, vonat), illetve segíti az eljutást egyes ipari és kereskedelmi zónákba. Az iszk járatait a helyi utazásra jogosító szokványos bérlettel, jeggyel lehet igénybe venni.). A szolgáltatást részben az Eurometropolisz finanszírozza.

 20200115blog_3.jpg

A Flex’Hop két járműve

 

Minden francia régióban működik „hévtaxi” (franciául TAXI TER; TER=Transport Express Régional,vagyis helyi érdekű vasút, hév). A hévtaxi az elővárosok, illetve külvárosok lakosait szállítja településük adott buszmegállójából a környéki hévállomásokra. A hévről történő leszálláskor szintén hévtaxi várja az utasokat, hogy az adott település helyi buszmegállójába szállítsa tovább őket. Ezek a taxik lehetővé teszik, hogy olyan településről is eljussanak az utasok a hévhez, ahol annak nincsen megállója. A szolgáltatás nem a kistérségi társulások alatt működik, hanem közvetlenül a francia államvasutak, az SNCF hatáskörébe tartozik. A hévtaxinak két változata létezik. Az egyiknek kötött menetrendje van, előzetes foglalás nem szükséges. Kizárólag iskolaidőszakban működik, érvényes vonatjegy felmutatása ellenében. A másik az iszk-taxi: kizárólag előzetes foglalással, hétköznapokon 7.00 és 18.00 óra között vehető igénybe, érvényes vonatjegy felmutatásával vagy 3,50 euró fejében.

Alice Terpereau
a Levegő Munkacsoport önkéntese

Magyarra fordította: Szabó Lolita

 

Felhasznált források:

https://www.tisseo.fr/page-standard/bien-voyager-en-tad
https://fr.wikipedia.org/wiki/Transport_à_la_demande
https://www.ter.sncf.com/hauts-de-france/gares/ter-intermodalite/combinez-vos-deplacements/taxis-ter
https://www.coteaux-bordelais.fr/wp-content/uploads/2018/07/11b-2018-28-TAD-convention.pdf
http://m.grand-albigeois.fr/839-transport-a-la-demande.htm
http://www.tarn.gouv.fr/IMG/pdf/844_sdaasp_81_diagnostic_vf_-3.pdf
https://www.cts-strasbourg.eu/fr/se-deplacer/transport-a-la-demande/
https://www.cts-strasbourg.eu/fr/ctstextblock/Flexhop
https://www.20minutes.fr/strasbourg/2629367-20191016-strasbourg-transport-demande-laisser-voiture-garage
https://www.cts-strasbourg.eu/fr/la-cts/structure-et-gouvernance/
A nyitó fotó:
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=imgres&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiy18eRmIXnAhXCwAIHHRtmC9gQjB16BAgBEAM&url=https%3A%2F%2Fwww.portes-haut-doubs.com%2Fincontournables%2Fdu-changement-dans-linstruction-des-permis-de-construire&psig=AOvVaw1hIN9dGYvNC2fS7JA5typa&ust=1579163374466133
 

12 komment

Címkék: tömegközlekedés közlekedéstervezés Franciaország

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr6915410258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

konrada 2020.01.20. 12:13:30

Magyar példa is van rá:
BKV Telebusz.

Svéd otthon 2020.01.20. 21:26:12

Ez jó ötlet...Svédországban felxlinjen néven fut :)

Measurer 2020.01.20. 21:58:22

A Kánaán azért Franciaország kistérségeibe még nem érkezett meg.A következők vehetik igénybe a Libertad szolgáltatást:
Personnes à mobilité réduite, personnes âgées de 60 ans et plus, personnes souffrant de handicaps sensoriels ou intellectuels, femmes enceintes, personnes seules sans permis de conduire, jeunes de moins de 26 ans, demandeurs d’emploi, bénéficiaires du RSA (kb.szegénytámogatás) et personnes privées provisoirement de véhicule.

Levegő Munkacsoport 2020.01.21. 06:55:00

@konrada: Köszönjük a példát. Kérjük, aki tud más magyarországi példát, írja meg ide.

Európai téridő 2020.01.21. 12:05:34

Végre nemcsak a sültgalambot vérák s szájukba repülni a Levegősök.

Európai téridő 2020.01.21. 12:07:06

@Measurer: én brszélek gallul. De mésok nem. Ferdítsed le, légyszi.

Európai téridő 2020.01.21. 12:10:28

@Measurer: Azért a jogsi nélküliek kategóriája nem csekélység, abba 60 altt befeférnek elíg sokan.

Measurer 2020.01.21. 20:54:15

@Európai téridő:
mozgásukban korlátozott személyek, 60 éves és azon túli emberek, érzékszervi és mentális fogyatékosságban szenvedő személyek, terhes nők, egyedül utazó,jogositvánnyal nem rendelkező személyek, 26 év alatti fiatalok, álláskeresők, segélyből élők, olyan személyek akik ideiglenesen nem rendelkeznek járművel

Európai téridő 2020.01.21. 23:09:01

@Measurer: Nem magamnak kértem a ferdítést, meg kellett volna írnod, hogy mi is ez a szózuhatag a többiek miatt.

Measurer 2020.01.22. 01:56:56

@Európai téridő: ne haragudj,ezt rosszul látod, Rajtad kivül senkit sem érdekelt, hogy kik használhatják az adott szolgáltatást.
Egyébként a családban nem vállalja a BKV egy rokkant kisfiú szállítását Csepelről Zuglóba, állítólag túl magas a jövedelmük. A mama csak félállásban tud dolgozni, tömegközlekedéssel szállítják a kisgyereket oda-vissza, persze többszöri átszállással.

Nem hiszem, hogy Magyarországon a társadalmi szolidaritás valaha is eléri a franciaországi szintet. A politikai pedig mindössze ezt a szolidaritást képezi le, nem többet.
Büszke vagyok Rád, hogy Te legalább érdeklődtél.

Európai téridő 2020.01.22. 09:53:20

@Measurer: A Mozgássérült Egyesületek Országos Szövetsége ilyenkor hol van? És biztos, hogy jó helyen érdeklődtél? Netán nem a BKK-nál kellett volna? Vitézy a kormány Budapesti Fejlesztési Központjának frissen kinevezett vezére mit tudna majd erre javasolni? Amúgy pedig, nem lehetne más, nem a környezetvédelemmel, hanem a közlekedéssel foglalkozó portálhoz "teleportálni" ezt az írást? Hátha ott is lesznek érdeklődők, akik nem ugyanazok, mint az itteniek.