forrás: vancouversun.com
Hogy mi az az ökovezetés? Hát a takarékos! A gépjármű finom indítása, finom fékezése, optimális sebességmegválasztás, egyenletes haladás: a lehető legkevesebb üzemanyag elhasználása a kiindulás és a célállomás között. Azt, hogy ennek van értelme, leginkább azon mérhetjük le, hogy flottakövető vállalkozások – amelyek a teherautóba szerelt GPS-es mobiltelefon segítségével követik annak útját – már a gépkocsivezető vezetési stílusának figyelésére is vállalkoznak. Tanítják is az ökovezetést, ami nekünk, környezetvédőknek azért fontos, mert minél kevesebbet fogyaszt egy gépkocsi, annál kevesebb széndioxidot bocsát ki.
Egy 15-ösön utaztam, ami iszonyúan rángatva haladt. Aztán a Szervita térnél egy hölgy szállt föl, és mondta, hogy hetven éves. A sofőr ragaszkodott az igazolvány bemutatásához, de amikor a hölgy elkezdte azt a retiküljéből elővenni, nagy gázzal indított. Csoda, hogy a hölgy nem esett el, miközben az igazolványt kereste a gyorsító-fékező, ide-oda rángató buszon.
Sok-sok energiát tudnának megtakarítani akár a BKV-nak, akár a külső vállalkozóknak a budapesti tömegközlekedési járművek vezetői is, ha – tisztelet a kivételnek – nem rángatva vezetnék a buszt, villamost, trolit. Ráadásul az utasoknak is kellemesebb lenne az utazás. Szerencsére már van példajárat, ahova akár tanulmányútra is küldhetnék a járművezetőket: a négyes metró szerelvényeit vezető automata érdekes módon pontosan tudja, hogyan lehet finoman indítani és fékezni. Egyszer hallottam valahol, hogy vannak taxisok, akik inkább többet várakoznak a piros lámpánál, semhogy úgy vezessenek egyik kereszteződéstől a másikig, hogy végig zöld legyen. Aminek az az értelme, hogy a várakozás alatt időre ketyeg az óra, vagyis nagyobb lesz a számla, mint az egyenletes haladásnál. Ilyen megfontolás a buszvezetők, villamosvezetők lábát, kezét nem irányíthatja, de akkor vajon mi? Eddig csak egyetlen olyan buszvezetővel találkoztam, akiről föltételezhető, hogy szándékosan szívatja az utasokat.
Ez biztosan ritka, a járművezetők nagy többsége csak tájékozatlan lehet. Sem az ökovezetés fontosságára, sem az utaselégedettség fontosságára nem hívta föl senki megfelelően a figyelmüket. Pedig a BKK-nak, mint a szolgáltatás megrendelőjének legalább az utóbbit meg kell tennie, sőt a jelenleginél hatékonyabban kellene ellenőriznie a szolgáltatókat, hogy miként figyelnek oda az utasokra. Azt is megtehetnék például, hogy versenyt hirdethetnek az utasok elismeréséért, beépítve egy szavazógépet a mobil alkalmazásukba. Az utasnak elég lenne csak beírni a rendszámot ha elégedett, és jóváhagyni a beküldését. Sőt! Ha a legjobb vezetőre lehet szavazni, akkor lehessen a legrosszabbra is! Elég lenne minden hónapban az utasok által legrosszabbnak talált tíz járművezetőt elküldeni alapbérrel egy hónapra ökovezetési tanfolyamra, és gyors változásnak lehetnénk tanúi.
Vamá
A bejegyzéshez a Facebook oldalunkon lehet hozzászólni.