Az európai városokban általában a teherautók bocsátják ki a legtöbb olyan közlekedési eredetű apró részecskét, amely súlyosan károsíthatja az egészségünket. Ezért a Levegő Munkacsoport évtizedek óta hívja fel a figyelmet arra, hogy szükséges és lehetséges is jelentősen csökkenteni ezt a szennyezést. Bármilyen meglepő, ennek egyik hatékony módja a kerékpáros áruszállítás elterjesztése.
A Közlekedéskutató Intézetek Európai Konferenciájának (European Conference of Transport Research Institutes) elnöke, George Giannopoulos professzor nemrég megerősítette, hogy a városi torlódások kezelésében a kerékpáros áruszállítás térnyerése lehet az egyik fontos eszköz. A belvárosi területeken sokkal alacsonyabb fenntartási költség mellett azonos vagy nagyobb hatékonysággal használható, mint a gépjárművel történő szállítás.
A városi kerékpáros áruszállítás fontosságát az EU is felismerte, így már 2011-ben támogatta a CycleLogistics projekt elindulását. A projekt során megvizsgálták a kerékpárral történő bevásárlás lehetőségeit is. A kezdeményezésben 11 ország 3000 lakosa vett részt, akik kerékpárral oldották meg a vásárlásaikat.
Az emberek többsége, beleértve sok naponta kerékpározót is, úgy gondolja, hogy a bevásárlásokhoz nélkülözhetetlen lenne az autója. Dr. Randy Rzewnicki, az Európai Kerékpáros Szövetség (European Cyclists' Federation, ECF) témafelelőse szerint a bevásárlások 90 százaléka kerékpárral is megoldható lenne. Összességében pedig a városi áruszállítás több mint felében a gépjárműveket helyettesíthetnék a kerékpárok is.
Egy francia kereskedelmi szövetség, a Les Mousquetaires (A Muskétások) ingyen kölcsönözhető, a vásárolt termékek szállítására kifejlesztett bicikli-utánfutókkal segíti a vásárlóit (az erről szóló video itt tekinthető meg). Azonban nem csak francia vállalatok, hanem például az osztrák SPAR is támogatja a kerékpáros bevásárlást. A 2013-ban Bécsben és Grazban elindított Bike&Buy (kerékpározz és vásárolj) kezdeményezés kapcsán Franz Hoelzl, a SPAR fenntarthatóságért felelős igazgatója azt mondta, hogy a városi áruszállítás jövőjét a gyors, gazdaságos, egészséges és környezetbarát kerékpáros szállítás jelentheti.
A városi kerékpáros áruszállítás életképességét az is bizonyítja, hogy az olyan ismert nemzetközi szállítási vállalatok, mint például a DHL, a TNT, a FedEx és az UPS is használ kerékpárokat belvárosi célpontok esetén.
Az első kép a Les Mousquetaires áruszállító kerékpárját mutatja, a második pedig egy kínai példát arra, mennyire hatékonyan lehet kihasználni a biciklit a teherfuvarozásra (bár ez utóbbit aligha engedélyezné egy európai közlekedési hatóság…).
Látogasson el facebook oldalunkra is, ahol hozzászólhat írásainkhoz.