HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

A fűtési idény után a nyílt téri tüzek szennyeznek

2018.03.23. 14:56 Levegő Munkacsoport

img_4680_nadastuz.JPGA fűtési szezon végével indul a nyílt téri égetés. Márciusban országszerte kigyullad a határ, a katasztrófavédelem statisztikái szerint ilyenkor van a legtöbb szabadtéri tűzeset. A tüzek 99 százalékban emberi gondatlanság miatt keletkeznek, a természetben keletkező és anyagi károk mellett hatalmas légszennyezést okozva. Így történt a 2012. április 29-én Bugacon lángra kapott hatalmas tűz esetén is, amikor a déli szél pont Budapest irányába fújta a füstöt. A 160 kilométer távolságban égő tűz néhány óra alatt a szmogriadó riasztási küszöbértéke fölé emelte a budapesti Gilice téri mérőállomáson a 10 mikron alatti részecskék (PM10) órás átlagkoncentrációját. (Ez az állomás méri a városi háttérszennyezettséget.)

bp_gilice_ter_2012_4_28-30_pm10.jpg

A PM10 szennyezettség alakulása Budapest Gilice téren a bugaci erdőtűz következtében

A témában az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tartott nemrég konferenciát. A szabadtéri tűzesetek száma 2016. évig folyamatosan csökkent, de tavaly – bár négy hónapig tűzgyújtási tilalom volt érvényben – jelentősen megemelkedett. Ez betudható a kedvezőtlen aszályos, meleg időjárási viszonyoknak, de az is szerepet játszhat, hogy a lakosság toleranciaküszöbét kezdi meghaladni az illegális hulladékégetés, és egyre többen hívják a tűzoltókat segítségül. Az utóbbi évek átszervezéseinek nehézségeivel küzdő hatósági rendszer számára nem könnyű az új kihívások kezelése. A katasztrófavédelemnek nehéz lenne egyedül megbirkózni a feladattal, együtt kell működniük az erdészeti hatóságokkal, az erdőgazdálkodókkal, nemzeti parkokkal, meteorológiai szolgálattal és a honvédséggel.

Az erdőtérképek tűzveszélyesség szerint is csoportosítják az erdőtagokat, nem mindegy egy kiterjedt erdőtűznél, hová koncentrálják az oltást végző egységeket. Feltérképezték azokat a vízvételi helyeket – az országban 612 – ahonnan a honvédség helikoptere levegőből történő oltáshoz is tud vizet venni. A füsttől és a tereptárgyaktól sokszor nem lehet pontosan látni a tűz terjedését, helyét, ezért már napi gyakorlatban drónokat alkalmaznak a tüzek felderítéséhez. Ez tavaly nagy segítséget jelentett az augusztusban Hortobágyon két napig tomboló tűzben. De nem csak a drónok segítik a tüzek felderítését, az EU Copernicus programja keretében akár 12 órán belül rendkívül részletes műholdas felvételek is rendelkezésre állnak.

A tüzek gyakoriságát növelheti az öregedő társadalom és az elnéptelenedő vidék, mert a gondozott kertekben ritkább a tűz, mint a felhagyott gazosodó területeken. Ha a költségek irányából vizsgáljuk a tüzeket, jól látszik a sorrend. A lakossági kommunikáció, szemléletformálás, oktatás a legolcsóbb, majd egyre dráguló sorrendben az erdőművelés, utak építése, tűzoltás, anyagi károk összege, de a legnagyobb az ökológiai kár forintban kifejezett mértéke. Száz év is beletelik, mire a bugaci borókás megújul, több száz éves borókapéldányok lettek a tűz martalékává.

A konferencián elhangzott, sokkal nagyobb számban végeztek hatósági ellenőrzéseket is, akár tűzesetekhez kapcsolódóan, akár megelőzés célzattal. Ez reménykeltő, mert az ellenőrzésnél is folyik aktív tűzvédelmi szemléletformálás.

A Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodája két tűzesetet személyesen is észlelt az elmúlt év során. Novemberben Egerben jártunk, amikor egy távoli fekete füstöt eregető tűzre lettünk figyelmesek. A katasztrófavédelem értesítése után néhány perc múlva már a helyszínre is vonultak a tűzoltók, akik megkeresésünk nyomán tájékoztattak, hogy egy hűtőszekrényt gyújtott fel egy illető, ezért az illetékes levegőtisztaság-védelmi hatóságnál is eljárást kezdeményeztek vele szemben. A másik tűzzel április elején találkoztunk, Mikófalva határában a nádas égett hatalmas lángokkal (video). A katasztrófavédelem telefonhívásunk nyomán itt is úrrá lett a tűzön.

Lenkei Péter
a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője

komment

Címkék: tűzvész levegőszennyezés

süti beállítások módosítása