HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (1) 4-es metró (3) adó (3) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (2) allergia (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (16) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (41) éghajlatvédelem (39) elektromosautó (6) elektromos autó (9) emisszió (9) energia (20) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (4) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (11) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (4) forgalomcsillaptás (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (11) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (2) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (38) közlekedéstervezés (23) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (53) levegőszennyezés (30) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (13) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (3) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (6) üzemanyagadó (4) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (15) zöldövezet (3) zöldterület (14) zöld város (4) Címkefelhő

Az EU Ukrajna mellett áll vagy Putyinnal utazik?

2022.02.28. 16:08 Levegő Munkacsoport

blog20220228.png

Az Amerikai Egyesült Államok kormánya által 1943-ban készített plakát, amellyel az üzemanyag-takarékosságot népszerűsítették
a II. világháború idején

 

Sötét és szomorú napok ezek. Európa, a szabadság, a demokrácia és legfőképpen az ukrán nép számára. Miközben a világ elborzadva nézi Putyin ukrajnai invázióját, Európa az elmúlt évtizedek legnagyobb válságával néz szembe.

Szervezetünknek, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetségnek (T&E) vannak partnerei Ukrajnában. Teljes szívünkből támogatjuk őket, és szolidárisak vagyunk Ukrajna népével, valamint azokkal a hihetetlenül bátor tüntetőkkel szerte Oroszországban, akik szembe mernek szállni Putyinnal és rendszerével.

Bátorító az Ukrajnával való szolidaritás és együttérzés megnyilvánulása szerte Európában. Ez azért sem értelmetlen, mivel ez fogja meghatározni az uniós vezetők hajlandóságát az ukrán nép támogatására, valamint a kibontakozó humanitárius válságra adott válaszlépéseinket.

Mégis van egy keserű íze. Mert nézzünk szembe a tényekkel. Az EU bűnrészes az orosz agresszióban. Bár az utóbbi időben a gáz került a címlapokra, az orosz olajtól való függőségünk az, ami elősegítette Putyin háborúit Grúziában, Ukrajnában és – ne feledjük – Szíriában.

A T&E elemzése azt mutatja, hogy ahogy az orosz nyersolajimport értéke nőtt az EU-ba és az Egyesült Királyságba, úgy nőttek az orosz védelmi kiadások is. Ez már nagyon régóta szoros összefüggést mutat.

olajimport.png

Szankciókra van szükség Putyin és cimborái ellen. De mit érnek ezek, ha nem vagyunk hajlandóak a Putyin-rezsim szívével foglalkozni: Oroszország olajexportjával? Ha ezt nem tesszük meg, akkor nem az ukránok mellett állunk, hanem szó szerint Putyinnal utazunk.

Ukrán tagjaink európai embargót követelnek az orosz olajra és gázra, valamint az oroszok kizárását a SWIFT-ből (ami komolyan megzavarhatja rövid távú energiaexport képességét). Igazuk van. Ha valódi hatást akarunk elérni, sokkal tovább kell mennünk, mint amit eddig javasoltunk.

Az Európai Bizottság kiszivárgott, az energiaválságra reagáló stratégiája még csak meg sem említi az olajat. A Bizottság nem tudja, hogy az olaj sokkal nagyobb bevételi forrást jelent Putyin számára, mint a gáz? Nem tudja, hogy Európa Oroszország legnagyobb kőolajvásárlója? Ha nem teszünk semmit, az EU 2022-ben több mint 80 milliárd eurót fog Putyinnak küldeni. (Márpedig a kőolajból és földgázból származik az orosz állam bevételeinek 40 százaléka. – A szerk.)

Az EU-ban a kőolaj kétharmadát a közlekedésben használják fel. Az 1970-es évek energiaválságában a kormányok átfogó energiatakarékossági intézkedéseket vezettek be, többek között autómentes napokat és a sebességkorlátozásokat. Üdvözlendő üzenet lenne, ha egyszerűen kijelentenénk, hogy a kevesebb autózás a hazafias cselekedet. A Bizottságnak azonban tovább kellene mennie. Célul kellene kitűznie a tagállamok számára, hogy 2022-ben és 2023-ban évente több százalékponttal csökkentsék az olaj- és gázfelhasználást. Miközben az országok szabadon dönthetnének arról, hogy miként teljesítik ezeket a célokat, a több százmilliárd euró uniós helyreállítási pénzt át kellene csoportosítani ennek a célnak az elérésére.

A Bizottság azonban nem ezt tervezi. Közvetlen stratégiája elsősorban az LNG-ről, a gáztárolásról, valamint a biometán és a hidrogén használatának növeléséről szól. Ez egy hibás stratégia, amely nagyon hasonlít a 2014-15-ös uniós energiastratégiára, amely az olaj- és gázkereslet növekedését és az Oroszországtól való nagyobb függőséget eredményezte.

Az Európai Zöld Megállapodás sokkal jobb recepteket tartalmaz – hatékonyság, megújuló energiaforrások, villamosítás –, de alapvető gyengesége, hogy 2030 előtt gyakorlatilag nincs hatása. Ha ezen nem változtatunk, az olaj- és gázkereslet stagnálni, vagy a korlátozások enyhülésével növekedni fog. Más szóval, továbbra is Putyinnal utazunk.

Az 1945 óta Európában zajló legnagyobb háborúval és az uniós államok új katonai kalandjai kilátásával szemben – talán nem most, de mi lesz, ha Trump visszatér – tényleg nem tudunk jobbat tenni?

Ha a Bizottság nem javasol komoly tervet ennek kezelésére, akkor továbbra is cinkosai maradunk Putyin külföldi háborúinak és otthoni elnyomásának.

William Todts
a T&E igazgatója

A T&E honlapján megjelent cikket angolból fordította: a Levegő Munkacsoport, amely a T&E tagszervezete.

A kép forrása: https://energyhistory.yale.edu/library-item/when-you-ride-alone-you-ride-hitler-us-government-propaganda-poster-1943

Címkék: Oroszország Ukrajna üzemanyag-fogyasztás kőolajimport

süti beállítások módosítása