HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (3) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (1) allergia (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (14) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (39) éghajlatvédelem (38) elektromosautó (6) elektromos autó (9) emisszió (8) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (2) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (4) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (11) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (3) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (11) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (1) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (24) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) klíma (17) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (37) közlekedéstervezés (23) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (53) levegőszennyezés (30) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (11) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) roncsautók (4) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (2) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (12) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (4) üzemanyagadó (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (15) zöldövezet (3) zöldterület (13) zöld város (4) Címkefelhő

Korlátozni kell a városi terepjárók használatát!

2021.07.26. 14:28 Levegő Munkacsoport

suv-1536x1023-blog.jpg

Bár egyre népszerűbbek a városi terepjárók (más néven: utcai terepjárók, angol rövidítésükkel: SUV-ok), a társadalomnak számos tekintetben hátrányosak. Ilyen például a magasabb üzemanyag-fogyasztás és ennek következtében jelentősebb széndioxid-kibocsátás, a nagyobb helyigény, valamint a fokozott balesetveszély.

Habár általánosságban az utóbbi éveket az autópiac stagnálása jellemezte, a SUV-ok részesedése folyamatosan növekedett a világ fő piacain. Olyannyira, hogy ezek a járművek tavaly a globális autópiac 42 százalékát tették ki. Ha európai viszonylatban nézzük: már 2018-ban minden harmadik eladott autó egy SUV volt, és az arányuk 2020 májusában pedig 45 százalékra ugrott. Ennek eredményeként a SUV-ok széndioxid-kibocsátása az elmúlt évtizedben összességében majdnem megtriplázódott, mivel ugyanazon a távon egy SUV átlagosan több mint 10 százalékkal több energiát fogyaszt, mint egy közepes méretű autó. A fejlett gazdaságokat tekintve, ez közel 300 millió tonna széndioxidot adott hozzá az energiafelhasználásból származó kibocsátásokhoz, így a fejlett országokban ez a területet vált az egyetlenné, ahol a kibocsátások növekedése volt jellemző az elmúlt években (1. ábra).

suv1.png

1. ábra. A széndioxid-kibocsátás ágazatonkénti változása 2010 és 2020 között a világon (Forrás: IEA)

 

Egyesült Királyság együttes kibocsátásával. A legújabb becslések szerinti érdekes adat: ha a SUV-tulajdonosok egy saját országot alapítanának, akkor ez az ország a világ hetedik legnagyobb széndioxid-kibocsátója lenne!

A világ energiafelhasználásból származó teljes kibocsátása a becslések szerint 7 százalékkal csökkent a COVID-19 világjárvány kezdete óta, ami történelmi jelentőséggel bír. Ez a csökkenés mintegy ötször akkora, mint a 2009-es globális pénzügyi válságot követő. A kijárási korlátozások átmenetileg csökkentették az autóipar károsanyag-kibocsátását és a járművek használatából eredő légszennyezést is. A SUV-ok kibocsátása azonban 0,5 százalékos növekedést mutatott ebben az időszakban is (2. ábra).

 suv2.png

2. ábra. Az energia felhasználásbólszármazó széndioxid-kibocsátás éves változása 2011 és 2020 között a világon (Forrás: IEA)

 

A SUV-ok több kőolajat égettek el tavaly, mint 2019-ben, elérve a napi 5,5 millió gallont. Mivel ezen járművek száma folyamatosan növekedett az utakon, a Nemzetközi Energia Ügynökség adataiból arra lehet következtetni, hogy az új SUV-okkal járó többletfogyasztás semlegesítette a kijárási korlátozásokból eredő, a globális autóiparra jellemző üzemanyagfogyasztás-csökkenést.

A SUV-oknak nemcsak az üzemanyag-hatékonyságuk rosszabb, mint a hagyományos autóké, hanem a gyártásuk is több erőforrást igényel. Ezzel is nagyobb mértékben járulnak hozzá az éghajlatváltozáshoz és a környezetkárosodáshoz, mint a kisebb autók.

Ártalmas környezeti hatásukhoz a fizikai méretük is társul. A nagyobb járművek tágasabb parkolóhelyeket és többlet négyzetmétereket igényelnek a garázsokban is.

A nagyobb szélességük, magasságuk és tömegük miatt a SUV-ok nehezebben tudnak irányt váltani és lefékezni. Ennek következtében egy balesetnél a SUV vezetője kevésbé képes gyorsan reagálni. Az adatok szerint háromszor nagyobb valószínűséggel borulnak fel, mint a hagyományos autók.

Tekintélyes méretük nem csak a balesetek kockázatát növeli, hanem a fenntartási költségeket is. A SUV-ok régóta az egyik legkevésbé hatékony és legköltségesebb osztályt képviselik az autóiparban (3. ábra). Mivel balesetveszélyesebbek, mint kisebb társaik, általánosságban a rájuk eső kötelező biztosítási költségek is magasabbak. Végezetül, javítási költségeik is nagyobbak, az összetettebb rendszerüknek és a drágábban beszerezhető alkatrészeknek köszönhetően. Mindez azt is jelenti, hogy hasznosabb területekről von el forrásokat mind a társadalomtól, mind az érintett egyénektől.

 suv3.png

3. ábra: Autóosztályonkénti átlagos üzemeltetési költségek Nagy-Britanniában (Forrás: Which)

 

A kisebb autók használatára való átállás kulcsfontosságú pillére az autóipar károsanyag-kibocsátási csökkentésének. A nagyobb méretű és kevésbé üzemanyag-hatékony SUV-ok népszerűsége jelentősen késleltetheti ezt az átmenetet.

A fenti okok miatt a Levegő Munkacsoport már jóideje szorgalmazza, hogy az átlagosnál jóval nagyobb méretű és súlyú személygépkocsikra jelentős többletadót és sokkal magasabb parkolási díjakat vessenek ki, mint a közepes méretű autókra.

Koch Anna
a Levegő Munkacsoport önkéntese

A cikk eredetileg a thevip.hu-n jelent meg.

Címkék: SUV városi terepjárók

süti beállítások módosítása