HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (1) 4-es metró (3) adó (3) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) államháztartás (2) allergia (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (4) autóipar (4) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (13) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (16) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (41) éghajlatvédelem (39) elektromosautó (6) elektromos autó (9) emisszió (9) energia (20) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (4) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (11) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (4) forgalomcsillaptás (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (11) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (4) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (2) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (7) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (38) közlekedéstervezés (23) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (53) levegőszennyezés (30) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (13) petárda (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (3) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (6) üzemanyagadó (4) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (15) zöldövezet (3) zöldterület (14) zöld város (4) Címkefelhő

Pesti alsó rakpartot a népnek!

2020.12.30. 11:21 Levegő Munkacsoport

Évek óta zajlik egy tervezési folyamat, amelynek célja a Budapest egyik legszebb helyének, a Duna belvárosi partjának közösségi térré formálása. A Levegő Munkacsoport már évekkel ezelőtt részt vett megbeszéléseken, amelyeken mindig azt képviselte, hogy a pesti alsó rakpartot teljes egészében és örökre adják át a gyalogosoknak, kerékpárosoknak.

rakpart2020okt-3.jpeg

Október 25-én, vasárnap, amikor még a gyalogosoké volt
a rakpart, a hideg, esős idő ellenére sokan éltek a lehetőséggel

A teljes gépjárműforgalom előtti lezárás a város minden lakója és az ide látogatók részére nyújtana páratlan rekreációs lehetőséget.

Nem lebecsülendő az sem, hogy a különleges panorámájú belvárosi lakások és szállodák lakói mentesülnének a most az ablaknyitást, szellőztetést értelmetlenné tévő kipufogógáztól és zajtól. A következő fontos haszna egy parti sétánnyá alakított Duna-partnak az egy főre eső belvárosi zöldterület mérhető közelítése a nemzetközi ajánlásokhoz.

A személyautózást előnyben részesítő Tarlós István főpolgármestersége idején a Levegő Munkacsoport érveit csak kis részben vették figyelembe a pesti alsó rakpart átépítésének tervezése során.

De immár egy éve megváltozott a Fővárosi Közgyűlés összetétele, és főpolgármesternek is olyan embert választott a város polgársága, aki elkötelezett a (Bel)város fölszabadításának gondolata mellett az autók uralma alól.

Mely gondolat ráadásul, ne feledjük el, elvi szinten már több mint öt éve jelen van Budapest fenntartható városi mobilitási tervében, a Budapesti Mobilitási Tervben (korábban Balázs Mór Terv) is.

wp_20150815_18_47_18_pro.jpg

A hatalmas autóforgalom kellemetlenné teszi a Duna-parti sétát 

A Duna magas vízállásakor és különböző rendezvények során volt alkalmunk megtapasztalni, hogy a forgalommentes rakpart semmilyen érdemi fennakadást nem okoz Budapest közlekedésében. Ráadásul a tervek szerint 2021 tavaszán megkezdik az alsó rakpart alatt húzódó vízvezeték cseréjét a Szabadság híd és a Margit híd között. Az előreláthatólag másfél évig tartó munkálatok ideje alatt ezen a szakaszon gépjárművel sem közlekedni, sem parkolni nem lehet majd. Vagyis elegendő időt kapnak a budapesti forgalom résztvevői arra, hogy felkészüljenek e közterületek végleges kivonására az úthálózatból, megtanuljanak élni az alsó rakparti autózás és parkolás nélkül.

Egy ilyen értékes, igen magas használati értékű terület park helyett autóútként és parkolóként való „hasznosítása” a város szívében a legnagyobb hibák egyike, amit önkormányzat elkövethet.

Minden amellett szól tehát, hogy a Fővárosi Önkormányzat és a kormány fogadja el 22 civil szervezet javaslatát, és a küszöbön álló vízcsőcsere elvégzése után a pesti Duna-partot – hasonlóan más városokhoz, például a párizsi Szajna parthoz –a Szabadság hídtól az Árpád hídig – de legalább a Margit hídig – visszakapják a budapestiek.

Vargha Márton,
a Levegő Munkacsoport
közlekedési témafelelőse

Fotók: Levegő Munkacsoport
A cikk eredetileg a thevip.hu oldalon jelent meg.

Címkék: rakpart forgalomcsillapítás gyalogos közlekedés

süti beállítások módosítása