HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (2) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (4) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) Andrássy út (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (4) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (11) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (7) dugók (5) Duna (1) edzés (1) egészség (9) égetés (3) éghajlatváltozás (35) éghajlatvédelem (33) elektromosautó (4) elektromos autó (8) emisszió (7) energia (19) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (7) eső (1) Etele út (1) EU (2) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (3) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) forgalomcsillapítás (2) Franciaország (3) furgon (4) füstköd (4) fűtés (9) fuvarozás (3) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (3) hulladék (2) hulladékégetés (2) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (6) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (19) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (4) klíma (16) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (19) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (5) közlekedés (35) közlekedéstervezés (20) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (2) Közút (1) lakás (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (46) levegőszennyezés (29) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (5) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (10) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (12) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (3) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (8) teherszállítás (9) telekocsi (2) térburkolat (1) tiszta levegő (4) tócsa (1) tömegközlekedés (18) torna (1) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (5) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (9) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (3) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (12) zöldövezet (3) zöldterület (12) zöld város (4) Címkefelhő

Energia a villanyteherautókba

2020.08.05. 06:45 Levegő Munkacsoport

e-volvo.png

Alaposan körüljárja az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) tanulmánya, hogy milyen töltőhálózattal kell megtámogatni a villanyhajtású közúti teherszállítást a teljes villamosításhoz 2050-ig. (A Levegő Munkacsoport, amely a T&E tagszervezete, magyar nyelvű összefoglalót készített belőle.) Három szintjét azonosítja a tanulmány a töltőhálózatnak. Az alapszinten a teherszállító gépkocsik (furgonok, teherautók, vontatók, kamionok) telephelyének töltő infrastruktúrája van. Ezt egészítik ki a raktárak, gyártelepek töltői, ahol a fel- és lerakodás közben kaphatnak a járművek energiát. A harmadik szint a nyilvános hálózat a városokban, logisztikai központokban és persze az autópályák mentén, a parkolókban. A töltők telepítési sorrendjét érdemes ehhez a hierarchiához igazítani.

Statisztikák szerint minden tíz szállítási fordulóból kilenc rövidebb mint 300 kilométer, és ezek a fuvarok adják az összes megtett tehergépkocsi-kilométer felét. Más szóval a közúti teherszállítás jelentős része a városi terítés, a boltok ellátása, az interneten vagy személyesen vásárolt tárgyak hazaszállítása. Elsőként tehát itt érdemes a töltőhálózat kiépítésével is segíteni az áttérést a villanyhajtásra. A furgonok ugyan csatlakoztathatók a személyautó-töltőkhöz, de ez inkább csak átmeneti megoldás lehet. A városokban könnyen megközelíthető helyen érdemes több, már a nagyobb, hét tonnás teherautóval, vontatóval, kamionnal is használható töltőt telepíteni, vagyis töltőcsoportokból álló állomásokat kell kialakítani. Ha létrejönnek, a furgonoknak nem kell a telephelyre visszamenni napközben, ha csökken az akkumulátorukban tárolt energia, és a kamionok sem maradnak áram nélkül.

blog20200804_1.png

A villanyhajtású közúti teherfuvarozás támogató infrastruktúrája kiépítési folyamatának három módja a T&E javaslata szerint

 

Az Unió döntéshozóinak tehát oda kell figyelniök a villanyhajtású teherautókra is, amikor felülvizsgálják az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló irányelvet (amelyen a vonatkozó magyar program is alapul). Több ponton is érdemes változtatni. A mostani irányelv előírja gáztöltő-állomások telepítését is, ez mára idejétmúlt rendelkezésnek tűnik. Hiszen a gázt mint fosszilis energiaforrást nem használhatja egy nulla kibocsátású gépjármű. A gázhajtású teherjárművek fejlesztése, a gázöltők telepítése ezért kidobott pénz. Ezt a pénzt csak a villanyhajtásra való áttérést gyorsító megoldásokba érdemes fektetni.

A T&E szakértői szerint minél előbb érdemes megkezdeni a nagy kapacitású, kamionok feltöltésére is képes töltőállomások kiépítését. Ennek érdekében az új irányelvnek már 2025-re is kellene előírást tartalmaznia ezekre, elsősorban a páneurópai autópályahálózat kiemelt 88 városi csomópontjában.

Többféleképpen is el lehet látni megújuló energiával a villanymotorokat. Napjaink uralkodó megoldása a közlekedésben az akkumulátor, de zajlanak a hidrogéncellás fejlesztések is. Illetve épülnek felsővezetékek, amelyekből egy kamion a trolihoz, villanymozdonyhoz hasonlóan áramszedőn keresztül nyeri az energiát. Az új irányelvbe ezeket a felsővezetékeket is be kellene tenni, annál is inkább, mert vannak számítások, melyek szerint a felsővezetékes országúti áruszállítás gazdaságosabb lehet az akkumulátorosénál. Az Unió Európai Zöld Megállapodásában kiemelt szerep jut a hidrogénnek is, de kamiont kiszolgáló nyilvános hidrogénkút létesítése inkább csak kikötőkben látszik hasznosnak. Ott viszont ki tudnák szolgálni a hajókat is, melyeknek szintén át kell állniuk a dízelről a villanyhajtásra.

Magyarországon, ahol tavaly azt nehezményezték fuvarozói érdekvédelmi szervezetek, hogy jelentősen megemelkedett egyes, több mint 10 éve újonnan már nem is kapható, többségében talán a millió megtett kilométeren is túl lévő tehergépkocsik autópályadíja, távolinak tűnhet a villanyhajtás megjelenése az országutakon. A városi szállításban már van egy-két villanyfurgon, ott a számuk gyors emelkedése már könnyebben elképzelhető. Ez a kép azonban csalóka. A tehergépkocsigyártóknak már megvannak a terveik a villanyhajtás fölfuttatására. A folyamatot az Unió is igyekszik gyorsítani a tehergépkocsik széndioxid-kibocsátási normájának bevezetésével, majd rendszeres csökkentésével. Ideje nekilátni tehát a nyilvános teherautótöltő-hálózat kiépítésének itthon is.

 blog20200804_2.png

Teherautógyárak által bejelentett, gyártott villanyhajtású tehergépkocsik

 

Az infrastruktúrafejlesztési célok kitűzése mellett szükség van a kamionok 2030-tól érvényes ambiciózus széndioxid-kibocsátási korlátozására is, mert az ösztönözné legjobban a gyártókat a villanyhajtású kamionkínálat gyors bővítésére.

vamá

8 komment

Címkék: villanyautó teherszállítás elektromosautó

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr4616103306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bambano 2020.08.06. 09:16:08

kamiontöltők az autópályák mellé? ezt a veretes baromságot ki találta ki?
az eu-nak általánosan kellene foglalkoznia a problémákkal, nem pedig specifikusan. tehát nem azzal kell foglalkozni, hogy hogyan töltik fel az áruszállító kamionokat az autópályán, hanem azzal, hogy hogyan jut el az áru egyik városból a másikba.

és amint az eu bürökraták rádöbbennek, hogy mi is a valódi kérdés, szerencsés esetben a válaszra is rádöbbennek: a magyar vasúthálózat jelentős része villamosított. pont. ki van építve. van jármű. van trakció, hogy a máv divatos szlengjét idézzem.

aki egy meglévő infrastruktúra helyett egy új kiépítését erőlteti, az nem zöld, hanem idióta és/vagy lobbista. a levegő munkacsoport az ebben az iparágban érdekelt gyártókért lobbizik vajon?

Bambano 2020.08.06. 09:19:36

"Az infrastruktúrafejlesztési célok kitűzése mellett szükség van a kamionok 2030-tól érvényes ambiciózus széndioxid-kibocsátási korlátozására is, mert az ösztönözné legjobban a gyártókat a villanyhajtású kamionkínálat gyors bővítésére.": helytelen nézőpont. az a kamion védi legjobban a környezetet, az bocsát ki legkevesebbet, amit le sem gyártottak. tehát aki igazi környezetvédő, az küzd a belsőégésű motorral szerelt kamionok ellen (egyébként nem értek egyet vele, de ettől még abból a nézőpontból ez elfogadható) és egyszerre küzd az ellen is, hogy másfajta nem hatékony szállítás fejlesztésébe feccöljenek pénzt és energiát, aminek a vége megintcsak környezetszennyezés lesz.

vamá 2020.08.06. 10:35:56

Röviden válaszolok:
1. Igen, sok esetben jobb lenne vasúton szállítani. Sőt, magam annak is híve vagyok, hogy a kamionok ne gumi-, hanem vaskeréken jussanak el egyik határunktól a másikig. Vagyis RO-LA. De sajnos a kormány - lehet találgatni, miért (az EU-ra hivatkozás csak porhintés!) -- 2013-ban, a kamionos útdíj bevezetésével párhuzamosan maghalasztotta a RO-LÁ-t. Valami kis reményt adhat, hogy most viszont, sok éves iszapbirkózás után, végre ad pénzt az egyvagonos fuvarokra.
2. A cikk lépésenkénti kiépítést szorgalmaz -- legalábbis ez volt a célom vele. Az országúti áruszállítás korlátozható, de el nem tüntethető. Ezért a CO2 kibocsátás nullára csökkentésének egy módja van, a villanyhajtásra való átállás a robbanómotorosról. Ahogy a dízelteherautó tartályát föl kell tölteni időnként gázolajjal, a villanyosét is villannyal, hiszen optimalizálni kell a szállítható súly felosztását a hasznos teher és a működtetési között. Ezért kellenek teherautótöltők. Először a városokba, ahol remélhetően elterjed a villanyteherautós terítés. Az, hogy a mostani helyzethez hasonlóan úton-útfélen lehessen energiát felvételezni a teherautókba, szerintem sosem lesz, de még a ritkás útmenti kamiontöltő hálózat kiépítése sem holnap várható. De el kell kezdeni a dolgot a városokban és a nagy logisztikai csomópontokban ahhoz, hogy a fuvarozók merjenek nem dízel-, hanem villanykamiont venni.

Bambano 2020.08.06. 11:13:18

@vamá: nem, ne merjenek villanykamiont venni.
semmilyen kamiont se vegyenek, küldjék az árut vasúton.

"Ezért a CO2 kibocsátás nullára csökkentésének egy módja van, a villanyhajtásra való átállás a robbanómotorosról.": egyrészt a villanyhajtásra való áttérés nem csökkenti nullára a co2-t. másrészt robbanómotort emlegetni komolytalan.
www.youtube.com/watch?v=6pc_-ruSq7M
ebben vannak robbanómotoros erőgépek, pl. 1:15-től meg 3:55-től.

vamá 2020.08.06. 11:59:35

Lehet, hogy a robbanómotor régies, attól még érthető.
Ami a többit illeti, én helyi optimumokat keresek, nem abszolútot. A helyi optimumok elérhetők, és közelíthető velük az abszolút, ami viszont szvsz nem érhető el.

HaCS 2020.08.08. 16:02:20

Miért nem a városokba építünk rendszerszintű villamos infrastruktúrát (pl. felsővezetéket, de rendszerfejlesztésben is lehetne gondolkodni)?
A km-re vetített forgalom ott a legmagasabb, tehát ott is térülne meg leghamarabb a beruházás.
Ezen kívül a belső égésűek legnagyobb üzemi veszteségei, a legrosszabb hatásfoka is a városi körülmények között jelentkezik a sűrű fékezések miatt, ami visszatáplálással jórészt megoldható. Ezen kívül a városban okozzák a legnagyobb, és legzavaróbb helyi szennyezést.
Ezen kívül a (nyilvánvalóan véges) akkumulátor kapacitással is így lehetne a legjobban spórolni. Egy nagyváros infrastrukturális beruházásigénye állna szemben a benne lévő összes jármű akkumulátorainak előállítási (és hulladékkezelési) költségével, és a töltőhálózat kiépítésével. Nem is beszélve ezek élettartamáról, ill. hogy a töltőhálózathoz egyébként is ki kell építeni egy villamos infrastruktúrát, vezetékeket.

A városokban vennék a járművek az energiát a közműhálózatról, az országúton meg mehetne egy hibrid (dízel-villamos, vagy benzin-villamos) hajtás, esetleg hidrogéncella.

És amit még hozzátennék, tényleg itt lenne az ideje, hogy esetleg kommunikáció kezdődjön a vasúti szállítókkal! A hipermodern hibrid (dízel-villamos) hajtási technológiával 80-100 év tapasztaltuk van, szintúgy az elegykilométerre vett energetikai számításokban.

iconoclast 2020.08.14. 16:01:14

1) Ez a nulla kibocsátás rendkívül ambiciózus, tekintve hogy egy nap- vagy szélerőmű sem nulla kibocsátású (jelenleg)...
2) Egy átlagos elektromos személygépjármű megengedett maximális össztömege két tonna körül lehet. Ezeket (300-400 km-es hatótávval) egy fél tonnás akkumulátor látja el energiával. Ebből kiindulva egy 40 tonnás kamion 10 tonnás akkumulátor csomagot fog hurcolászni?
3) Ez a rengeteg akkumulátor mennyire jó a környezetnek? (A visszagyűjtés jeleneg 50% körüli, a feldolgozási hatékonyság 50-80%, ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste_statistics_-_recycling_of_batteries_and_accumulators&stable=0 )
4) Amennyire tudom, a növekvő villamos energia igényt Mo-n középtávon új gázerőművekkel tervezik kielégíteni. Nem lenne mégis környezetbarátabb a gázt közvetlenül használni legalább a tehergépjárművekben? (A gázerőmű - elektromos hálózat - töltő - akkumulátor - elektromos motor lánc esetén sokkal több gáz kell, nem?)

Arcade Macho 2020.09.18. 01:29:18

@Bambano: "aki egy meglévő infrastruktúra helyett egy új kiépítését erőlteti, az nem zöld, hanem idióta és/vagy lobbista. a levegő munkacsoport az ebben az iparágban érdekelt gyártókért lobbizik vajon?"

szerintem csak beneztek
mert ez most a trendie meg szekszi meg buuulikah manapsag, holott a vasut az sokkal optimalisabb, csak ott tobbe kerul a dolog...