Alaposan körüljárja az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) tanulmánya, hogy milyen töltőhálózattal kell megtámogatni a villanyhajtású közúti teherszállítást a teljes villamosításhoz 2050-ig. (A Levegő Munkacsoport, amely a T&E tagszervezete, magyar nyelvű összefoglalót készített belőle.) Három szintjét azonosítja a tanulmány a töltőhálózatnak. Az alapszinten a teherszállító gépkocsik (furgonok, teherautók, vontatók, kamionok) telephelyének töltő infrastruktúrája van. Ezt egészítik ki a raktárak, gyártelepek töltői, ahol a fel- és lerakodás közben kaphatnak a járművek energiát. A harmadik szint a nyilvános hálózat a városokban, logisztikai központokban és persze az autópályák mentén, a parkolókban. A töltők telepítési sorrendjét érdemes ehhez a hierarchiához igazítani.
Statisztikák szerint minden tíz szállítási fordulóból kilenc rövidebb mint 300 kilométer, és ezek a fuvarok adják az összes megtett tehergépkocsi-kilométer felét. Más szóval a közúti teherszállítás jelentős része a városi terítés, a boltok ellátása, az interneten vagy személyesen vásárolt tárgyak hazaszállítása. Elsőként tehát itt érdemes a töltőhálózat kiépítésével is segíteni az áttérést a villanyhajtásra. A furgonok ugyan csatlakoztathatók a személyautó-töltőkhöz, de ez inkább csak átmeneti megoldás lehet. A városokban könnyen megközelíthető helyen érdemes több, már a nagyobb, hét tonnás teherautóval, vontatóval, kamionnal is használható töltőt telepíteni, vagyis töltőcsoportokból álló állomásokat kell kialakítani. Ha létrejönnek, a furgonoknak nem kell a telephelyre visszamenni napközben, ha csökken az akkumulátorukban tárolt energia, és a kamionok sem maradnak áram nélkül.
A villanyhajtású közúti teherfuvarozás támogató infrastruktúrája kiépítési folyamatának három módja a T&E javaslata szerint
Az Unió döntéshozóinak tehát oda kell figyelniök a villanyhajtású teherautókra is, amikor felülvizsgálják az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló irányelvet (amelyen a vonatkozó magyar program is alapul). Több ponton is érdemes változtatni. A mostani irányelv előírja gáztöltő-állomások telepítését is, ez mára idejétmúlt rendelkezésnek tűnik. Hiszen a gázt mint fosszilis energiaforrást nem használhatja egy nulla kibocsátású gépjármű. A gázhajtású teherjárművek fejlesztése, a gázöltők telepítése ezért kidobott pénz. Ezt a pénzt csak a villanyhajtásra való áttérést gyorsító megoldásokba érdemes fektetni.
A T&E szakértői szerint minél előbb érdemes megkezdeni a nagy kapacitású, kamionok feltöltésére is képes töltőállomások kiépítését. Ennek érdekében az új irányelvnek már 2025-re is kellene előírást tartalmaznia ezekre, elsősorban a páneurópai autópályahálózat kiemelt 88 városi csomópontjában.
Többféleképpen is el lehet látni megújuló energiával a villanymotorokat. Napjaink uralkodó megoldása a közlekedésben az akkumulátor, de zajlanak a hidrogéncellás fejlesztések is. Illetve épülnek felsővezetékek, amelyekből egy kamion a trolihoz, villanymozdonyhoz hasonlóan áramszedőn keresztül nyeri az energiát. Az új irányelvbe ezeket a felsővezetékeket is be kellene tenni, annál is inkább, mert vannak számítások, melyek szerint a felsővezetékes országúti áruszállítás gazdaságosabb lehet az akkumulátorosénál. Az Unió Európai Zöld Megállapodásában kiemelt szerep jut a hidrogénnek is, de kamiont kiszolgáló nyilvános hidrogénkút létesítése inkább csak kikötőkben látszik hasznosnak. Ott viszont ki tudnák szolgálni a hajókat is, melyeknek szintén át kell állniuk a dízelről a villanyhajtásra.
Magyarországon, ahol tavaly azt nehezményezték fuvarozói érdekvédelmi szervezetek, hogy jelentősen megemelkedett egyes, több mint 10 éve újonnan már nem is kapható, többségében talán a millió megtett kilométeren is túl lévő tehergépkocsik autópályadíja, távolinak tűnhet a villanyhajtás megjelenése az országutakon. A városi szállításban már van egy-két villanyfurgon, ott a számuk gyors emelkedése már könnyebben elképzelhető. Ez a kép azonban csalóka. A tehergépkocsigyártóknak már megvannak a terveik a villanyhajtás fölfuttatására. A folyamatot az Unió is igyekszik gyorsítani a tehergépkocsik széndioxid-kibocsátási normájának bevezetésével, majd rendszeres csökkentésével. Ideje nekilátni tehát a nyilvános teherautótöltő-hálózat kiépítésének itthon is.
Teherautógyárak által bejelentett, gyártott villanyhajtású tehergépkocsik
Az infrastruktúrafejlesztési célok kitűzése mellett szükség van a kamionok 2030-tól érvényes ambiciózus széndioxid-kibocsátási korlátozására is, mert az ösztönözné legjobban a gyártókat a villanyhajtású kamionkínálat gyors bővítésére.
vamá