2016. december 5-én baleset történt az M2 metróvonal Pillangó utcai megállójánál. Két metrószerelvény ütközött össze, indokként pedig a pályára hullott nedves faleveleket és a fagyos időjárást nevezték meg. A baleset után 30 km/h-s sebességkorlátozást vezettek be, melyet a BKK-tól kapott tájékoztatás alapján egészen addig fenntartanak, amíg a baleset hatósági vizsgálatának eredményei rendelkezésre nem állnak. Itt álljunk csak meg egy pillanatra! Az eltelt 253 nap nem volt elég arra, hogy megállapítsák, miért következett be a baleset. Talán arra várnak a szakemberek, hogy újra fagyjon és levelek hulljanak a sínekre, mert csak így tudják rekonstruálni a történteket?
A két megálló között az eredeti menetrend szerint 2:10 perc alatt közlekedtek a szerelvények. Saját méréseink alapján munkanapokon 2:58 és 4:05 perc közötti menetidőket mértünk.
Ezen a metróvonalon munkanapokon 450.000 utas közlekedik, akik közül legalább kétszázezren az érintett pályaszakaszon is utaznak. Ezek az utasok naponta tízezer óra időveszteséget szenvednek el a BKK és a hatóságok nemtörődömsége miatt. A baleset óta csak munkanapokra számolva ez mintegy 1.800.000 óra időveszteséget jelentett az utazóközönség számára. Érdemes forintosítani is ezt az elvesztegetett időt. Ehhez a KSH által megállapított 2016. évi nemzetgazdasági szintű nettó átlagkeresetet vettük alapul, mely havonta 175.000 forint volt. Ennek egy munkaórára eső összege 1.094 forint. Már csak egy szorzást kell elvégeznünk, és láthatjuk, hogy a közmondás – Az idő pénz! – igaz. Eddig csaknem kétmilliárd forintot húzott ki az érthetetlenül lassú vizsgálat az utazók zsebéből. Ebből az összegből az ezen a szakaszon utazó minden utas kaphatna egy teljes árú havi BKK bérletet.
A problémát már januárban jeleztük a BKK-nak. Azóta elmúltak a fagyok, falevelek se nehezítik a szerelvények közlekedését, a BKK ennek ellenére nem tesz semmit. Félő, hogy az ősz közeledtével újra falevelek kerülhetnek a sínekre, így lassan hozzászokhatunk, hogy kerékpárral gyorsabban lehet az Örs vezér tere és a Pillangó utca között közlekedni, mint a zárt pályás metrószerelvénnyel.
Néhány jogos kérdés azonban felmerül még az ügy kapcsán:
Vajon miért nincs még eredménye a vizsgálatnak? Az eddigi magyarázatok alapján a téli időjárási viszonyok miatt keletkezett a baleset. Miért kell a nyári hőségben is sebességkorlátozást elrendelni? Ki fogja megtéríteni az utazók időveszteségét? Ki a felelős azért, hogy 253 napja nincs meg a vizsgálat eredménye?
Horváth Zsolt