HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (3) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) Busz (7) busz (2) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (2) dízelbotrány (3) dugódíj (5) dugók (3) egészség (7) égetés (3) éghajlatváltozás (22) éghajlatvédelem (21) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (4) energia (12) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (2) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) halálozás (4) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (5) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (11) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (8) klímamenekültek (2) klímapolitika (4) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (14) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (28) közlekedéstervezés (14) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (31) levegőszennyezés (21) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (8) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (5) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (3) tócsa (1) tömegközlekedés (15) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (7) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Alibizés és harc a szennyezés jogáért

2019.04.18. 08:30 Levegő Munkacsoport

img_0195.jpg

Nyolc éve hozta meg a kormány az 1330/2011. (X. 12.) határozatot a kisméretű szálló por (PM10) csökkentés ágazatközi intézkedési programjáról. Jó oka volt rá, hiszen már akkor folyamatban volt az Európai Bizottság (EB) kötelességszegési eljárása Magyarország ellen. Jól számított a kormány, az EB még évekig nem fordult az Európai Bírósághoz a környezeti levegő minőségéről és a Tisztább levegőt Európának elnevezésű programról szóló 2008/50/EK irányelvben foglaltak rendszeres megszegése miatt. Nem is nagyon törte magát azért, hogy érdemi intézkedések történjenek a levegőszennyezés ellen. Jutott ugyan a költségvetésből pár tíz millió forint az említett intézkedési programra, amiből indultak kampányok, történtek kutatások, létrejött a http://pm10.kormany.hu és a http://www.futsokosankampany.hu honlap, de érdemi intézkedésre már nem tellett. Így aztán az Európai Bizottság más tagállamokkal együtt tavaly Magyarországot is az Európai Bíróság elé citálta a PM10 magas koncentrációja miatt.

Jutott viszont pénz ügyvédre, aki a Lengyelország által az Európai Parlament és az Európai Tanács ellen indított perben képviselte a felperes mellett beavatkozó Magyarországot. A per célja az volt, hogy a bíróság semmisítse meg az egyes légköri szennyező anyagok nemzeti kibocsátásainak csökkentéséről szóló 2016/2284 EK irányelvet, vagy ha nem is az egészet, de legalább néhány pontját, így enyhítve Lengyelország 2020-tól kezdődően érvényes légszennyezés-csökkentési kötelezettségeit. 2019. március 13-án ez a per másodfokon is elbukott.

Pedig Lengyelország érvei változatosak voltak. Hivatkozott az irányelv előkészítésének hiányosságaira, arra, hogy a teljesítés túlzott erőfeszítéseket követelne tőlük, és hogy a mezőgazdaságban az ammóniakibocsátás csökkentése gazdasági nehézségeket okoz. Még azt is felhozták, hogy a levegőszennyezés jelentős része Ukrajnából érkezik Lengyelországba, amire a lengyel kormánynak nincs befolyása. Egyik érv sem bizonyult megalapozottnak, így aztán csak-csak az irányelvben foglaltak szerint kell csökkenteniük a levegőszennyezést, és persze mi sem húzhatjuk ki magunkat a kötelezettség alól.

Lengyelország érvei közül a „külföldről érkezik” rendre előkerül Magyarországon is, akár az ország levegőjének, akár Budapestének a minőségéről van szó. Akik ezzel érvelnek a tétlenség ellen, azok elegánsan eltekintenek attól a ténytől, hogy a külföldi és a hazai szennyezés összeadódik. Tehát ha csökkentjük a hazai kibocsátást, mindenképpen tisztább lesz a levegő, és kevesebb a megbetegedés is, függetlenül attól, hogy mit fúj ide a szél. Annál is inkább, mert minél közelebb van a szennyezés forrása, annál nagyobb a koncentrációja, és így annál veszélyesebb az emberek egészségére. Az autók kipufogógáza károsabb a forgalmas út mentén sétálóra, mint arra, aki 100 méterrel arrébb egy gyalogos utcában mendegél, és a kéményből áradó füst is ártalmasabb a szomszédokra, mint azokra, akik a település másik oldalán laknak.

vamá

Fotó: Horváth Zsolt

1 komment

Címkék: közlekedés egészség környezetvédelem légszennyezés emisszió tiszta levegő levegőszennyezés károsanyag-kibocsátás környezeti állapot

Megakadályozható a szándékos légszennyezés az utakon

2019.04.11. 07:01 Levegő Munkacsoport

Nemrég jelent meg az Europol (az Európai Unió bűnüldöző ügynöksége) honlapján egy közlemény a Spanyolországban távérzékeléssel lefülelt olyan teherautókról, amelyekben kiiktatták az egészségkárosító nitrogénoxidok kibocsátását megszüntető rendszert.

2019_04_08_blog.jpg

2 komment

ULEZ rulez!

2019.04.01. 08:02 Levegő Munkacsoport

Fizess, vagy ne szennyezz az autóddal – Londonban!

 

blog20190328_00.jpegÁprilis nyolcadikától akinek a dízelautója rosszabb, mint Euro 6-os, az csak külön jó pénzért – tizenkét és fél fontért (4500 forint) – hajthat be vele London rendkívül alacsony kibocsátási zónájába. Fizethetnek a benzines autóval behajtók is, ha az nincs legalább Euro 4-es. Az új övezet (Ultra Low Emission Zone, ULEZ) egyelőre egybeesik az eddigi behajtási díjas területtel, ahogy az a Transport for London (TfL) térképén látható.

Londonban mindenki tudhatja, hogy Sadiq Khan polgármester elkötelezte magát az évről évre emberek ezreinek halálát okozó levegőszennyezés csökkentése mellett. Bár az intézkedés nem érhet senkit meglepetésként, a bevezetést a TfL széleskörű kampánya előzi meg. Megjelenik a figyelmeztetés a TfL járművein, lapokban, internetes lapokon, elhangzik rádiókban és sokan e-levelet is kapnak róla. 50 millió fontot szánnak a súlyosan szennyező régi autók tulajdonosainak az autójuk lecserélésének támogatására. Külön programot terveznek a kis bevételűek megsegítésére.

1 komment

Címkék: útdíj emisszió dugódíj levegőszennyezés közlekedéstervezés alacsony kibocsátású övezet

Kisfogyasztású dízelkamion vagy villanyos?

2019.03.22. 07:24 Levegő Munkacsoport

Elindult végre a kamionok széndioxid-kibocsátásának korlátozása az Európai Unióban, de csigalassúsággal. Pedig a nehéz tehergépkocsik alapváltozatainak széndioxid-kibocsátása húsz év alatt alig változott. 2025-től változtat ezen először az Európai Unió új irányelve a nehéz tehergépkocsik széndioxid-kibocsátásának korlátozására. Az irányelv környezetvédő szervezetek sok éve zajló küzdelmének is köszönhető.

1860x1050-volvo-concept-truck-newsintro_1.jpg

1 komment

Címkék: éghajlatváltozás fuvarozás teherszállítás klímapolitika levegőszennyezés éghajlatvédelem szén-dioxid

Rossz levegő és hőség: két hatalmas pofon egyszerre

2019.03.06. 07:18 Levegő Munkacsoport

eghajlatblog_20190303.jpg

Az éghajlatváltozás és a levegőszennyezés felerősíti egymás hatását.

A megváltozó éghajlati rendszerek a légmozgásokra is hatnak, például helyenként lelassítják azt, más esetben hurrikánok jönnek létre miattuk. Légmozgás hiányában adott területen súlyos egészségügyi károkat okozhat a sűrűsödő levegőszennyezettség. Ugyanakkor a légmozgás által a szennyeződés eljuthat akár a Föld olyan pontjaira is, melyeken különösen súlyos hatással lehetnek az éghajlatra – például a sarkvidékek állandóan hóval, jéggel fedett vidékeire. Itt a korom – aminek forrásai elsősorban a szilárd anyagok elégetése és a dízelmotorok -– leülepedik a hótakaró, a jég felszínére, és a napsugárzás visszaverése helyett elnyeli azt, amitől a hó, a jég olvadni kezd (illetve gyorsabban olvad). Ráadásul a fehér felülettel borított területek helyett – a hőt sokkal jobban elnyelő – vízfelszín jön létre, ami miatt felmelegedés még inkább fokozódik.

2 komment

Címkék: dízel egészség környezetvédelem éghajlatváltozás klíma energia emisszió klímapolitika éghajlatvédelem környezeti állapot

Még sokáig elkerülhetetlen elkerülhető balesetek

2019.02.28. 10:09 Levegő Munkacsoport

Öt év múlva új teherautó csak akkor kaphasson típusengedélyt az Unióban, ha jól ki lehet látni a vezetőfülkéjéből. Emellett tette le a voksot az Európai Parlament Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottsága (IMCO) februári ülésén. A szabályozásért már évek óta küzdenek a civil szervezetek.

baleset_201490225.JPG

Szólj hozzá!

Címkék: baleset kerékpár kamion halálozás kerékpározás teherszállítás gyalogos közlekedés

Villanybuszt, villanybuszt, minél többet!

2019.02.25. 10:09 Levegő Munkacsoport

Megegyeztek az Európai Parlament és a tagállamok tárgyalói a tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdítását szolgáló irányelv módosításáról. Az irányelv újabb változata kötelezővé teszi majd a helyi tömegközlekedési buszbeszerzésekben a villany- és gázbuszok vásárlását 2025, illetve 2030 után. Már csak a formális szavazásra van szükség az Európai Parlamentben és az Európai Tanácsban.

p1080527.JPG

33 komment

Címkék: busz tömegközlekedés légszennyezés éghajlatvédelem BKV BKK károsanyag-kibocsátás villanybusz

Mi közünk az éghajlatváltozáshoz?

2019.01.18. 16:37 Levegő Munkacsoport

E kicsi, Kárpátokkal övezett országban is tapasztaljuk, és minden bizonnyal fokozottan is tapasztalni fogjuk az éghajlatváltozás következményeit. Akárhogy is, de az emberiség minden tagja egyazon bolygón osztozik, még ha meglehetősen egyenlőtlen is ez az elosztás.

eghajlatblog1.pngFotó: Szegő Judit

8 komment

Alakul a közúti széndioxid-kibocsátás korlátozása

2019.01.04. 10:15 Levegő Munkacsoport

Évtizedek óta küzdenek a környezetvédő civil szervezetek a közúti közlekedés által kibocsátott üvegházhatású gázok csökkentéséért. Részben nekik is köszönhető, hogy az Európai Unió hamarosan szigorú szabályozást fogad el a témában.

33 komment

Talán még nem késő, hogy túléljük!

2018.12.18. 11:51 Levegő Munkacsoport

December 2-án kezdetét vette Katowicében (Lengyelország) az Egyesült Nemzetek 24. Éghajlatváltozási Konferenciája (UNFCCC), az úgynevezett COP24, melyen közel 200 állam képviselteti magát. A konferencia előtt nem sokkal a Meteorológiai Világszervezet (is) világossá tette, hogy az éghajlatváltozással kapcsolatos tennivalók sürgőbbek, mint azt korábban hittük; még annál is szigorúbb intézkedések kellenek, mint amiket a Párizsi Klímaegyezmény keretei között az államok aláírtak 2015-ben.

img_1482_1.jpg

57 komment

Címkék: éghajlatváltozás klíma energia éghajlatvédelem szén-dioxid