HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) Busz (7) busz (2) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (2) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (6) égetés (3) éghajlatváltozás (21) éghajlatvédelem (20) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (2) energia (12) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (1) európai unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) halálozás (4) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (5) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (10) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (8) klímamenekültek (2) klímapolitika (3) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (3) környezetvédelem (13) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (30) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (7) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (4) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (15) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Rossz levegő és hőség: két hatalmas pofon egyszerre

2019.03.06. 07:18 Levegő Munkacsoport

eghajlatblog_20190303.jpg

Az éghajlatváltozás és a levegőszennyezés felerősíti egymás hatását.

A megváltozó éghajlati rendszerek a légmozgásokra is hatnak, például helyenként lelassítják azt, más esetben hurrikánok jönnek létre miattuk. Légmozgás hiányában adott területen súlyos egészségügyi károkat okozhat a sűrűsödő levegőszennyezettség. Ugyanakkor a légmozgás által a szennyeződés eljuthat akár a Föld olyan pontjaira is, melyeken különösen súlyos hatással lehetnek az éghajlatra – például a sarkvidékek állandóan hóval, jéggel fedett vidékeire. Itt a korom – aminek forrásai elsősorban a szilárd anyagok elégetése és a dízelmotorok -– leülepedik a hótakaró, a jég felszínére, és a napsugárzás visszaverése helyett elnyeli azt, amitől a hó, a jég olvadni kezd (illetve gyorsabban olvad). Ráadásul a fehér felülettel borított területek helyett – a hőt sokkal jobban elnyelő – vízfelszín jön létre, ami miatt felmelegedés még inkább fokozódik.

Az ózon (O3) lassítja a növényekben a fotoszintézist és ezen keresztül a szén-dioxid felvételét, ily módon közvetve is fokozza a légkör melegedését. Számítások szerint az ózon fent leírt hatása oly mértékű, hogy e szennyezőanyag az eltérő hatásmechanizmus ellenére mégis az üvegházgázok közé sorolható. A talajközeli ózon viszont az erős napsugárzás hatására alakul ki a gépjárművek által kibocsátott nitrogén-oxidokból, szén-monoxidból és szénhidrogénekből (amelyek egyébként az egészséget közvetlenül is károsítják).

Fontos megjegyezni, hogy életünk nagy részét épületeken belül töltjük otthonunkban és munkahelyünkön, ezért a beltéri levegőminőséggel is kell foglalkozni. A beltéri levegőminőséggel együtt a beltéri hőmérsékletet is sok esetben mesterségesen alakítjuk. Főleg irodaházak, de egyre gyakrabban otthonok esetében is elterjedt a légkondicionáló készülékek használata. Azonban ez a készülék a beltéri levegő hűtésével egyidőben a külső hőmérsékletet még tovább emeli az amúgy is hőséggel sújtott időszakban, és egyben igen sok energiát használ, mely a globális éghajlat tekintetében ront még tovább a helyzeten. Ezen túlmenően a légkondicionáló készülékek közvetlen módon is károsítják az egészségünket. Helyette megfelelő épületárnyékolás és szellőző, párologtató rendszerek lehetnek a megoldás.

A szennyezett a levegő és hőség együtt különösen veszélyes az emberi egészségre, hiszen elsősorban ugyanazokat a szerveinket támadják: a légzőszerveket, valamint a szív- és keringési rendszert. Egyes kutatások szerint például a két tényező együttes hatására akár másfélszeresére is nőhet az idős emberek halálozási száma. Képletesen fogalmazva: lehet, hogy egy nagy pofontól még állva maradunk, de két pofon már a földre terít.

Szegő Judit

környezetkutató

a Levegő Munkacsoport éghajlatvédelmi projektvezetője

A kép forrása: https://all-free-download.com/free-photos/

2 komment

Címkék: dízel egészség környezetvédelem éghajlatváltozás klíma energia emisszió klímapolitika éghajlatvédelem környezeti állapot

Még sokáig elkerülhetetlen elkerülhető balesetek

2019.02.28. 10:09 Levegő Munkacsoport

Öt év múlva új teherautó csak akkor kaphasson típusengedélyt az Unióban, ha jól ki lehet látni a vezetőfülkéjéből. Emellett tette le a voksot az Európai Parlament Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottsága (IMCO) februári ülésén. A szabályozásért már évek óta küzdenek a civil szervezetek.

baleset_201490225.JPG

Számos, a közúti közlekedés biztonságának fokozását szolgáló intézkedést tartalmaz a most tárgyalt javaslat a gépjárműveknek és pótkocsijaiknak, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek az általános biztonság, továbbá az utasok és a veszélyeztetett úthasználók védelme tekintetében történő típusjóváhagyásáról szóló rendeletről. Ezek egyike ez, ami a tehergépkocsi közelében tartózkodó gyalogos, biciklis életét hivatott védeni.

Szomorú történet ez. Az Euractiv.com pár nappal ezelőtti írásának kommentárírója 2009-ben találkozott egy Toshiba szoftverrel, amivel négy kamera képéből lehetett (volna) panorámaképet vetíteni a sofőr elé a vezetőfülke holtteréről. Nem tudok róla, hogy azóta létezik-e hasonló rendszer az európai nehéz tehergépkocsikban. Hét évvel később, 2016-ban ismertettük az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség tanulmányát a tehergépkocsik holtteréről és arról, mit lehet ellene tenni. Akkor már őröltek az Unió malmai, az Európai Bizottság szakbizottságában már formálódtak az új biztonsági előírások, amelyekből mostanra vált javaslat, amiről megkezdődhetett a parlamenti – és párhuzamosan az európai tanácsi – tárgyalás.

Szűkek a vezetőfülkék, a sofőrök többnyire a motor tetején, a kakasülőn ülnek ahelyett, hogy – ahogy már sok autóbuszban így is van – az úttest szintjénél alig följebbről tudnák áttekinteni a panorámaablakon át, mi történik körülöttük. Ezen csak úgy lehet segíteni, ha a vezetőfülke – és ezzel az egész tehergépkocsi, vontató, szerelvény – majd egy méterrel hosszabb lehet, mint a mai előírás. Ennek a nyolcvan centinek a kihasználása, a vezetőfülke áttervezése lehet olyan nagy teher a teherautógyártóknak, ami miatt még hét évet várhatunk az első ilyen típusok megjelenésére, és 2027-ig arra, hogy eltűnjenek a piacról a nagy holtterű új tehergépkocsik. Hihető okfejtés, de van egy apró bökkenő. Mégpedig az, hogy a biciklisekkel, gyalogosokkal legtöbbet találkozó városi áruterítő teherautók között van, aminek nincs holttere! 2016-ban már biztosan gyártottak ilyet. Az előírások tehát lehetnének szelektívek. Azoknál a tehergépkocsi-fajtáknál, amelyeknél a mai méretelőírások mellett is megoldható a teljes kilátás, évekkel ezelőtt vissza lehetett volna vonni a típusengedélyt azoktól a gyártmányoktól, amelyeknek van holtterük!

Erre a következtetésre juthat az ember, ha elolvassa Cynthia Barlow történetét. Cynthia Barlow, akinek a lányát gázolta halálra egy elé kanyarodó tehergépkocsi, az Egyesült Királyságban a közúti balesetek sérültjeit támogató nemzeti szervezet, a RoadPeace elnöke. Lánya halála után a balesetet okozó gépkocsivezetőt dolgoztató fuvarozó cég részvényese lett, és elérte, hogy jobban odafigyeljenek, illetve pár év alatt lecseréljék a gépkocsikat alacsony vezetőfülkés, kis holtterű típusra.

Nem találtam arra statisztikát, a teherautós gázolások hány százalékát okozza, hogy a sofőr egyszerűen nem látja a mellette biciklizőket vagy – kanyarodáskor – a gyalogosokat, de ha csak a hírekre hagyatkozom, abból látszik, hogy vannak ilyenek. Amelyek közül ha csak egyet meg lehetett volna előzni, akkor már megérte volna már évekkel ezelőtt betiltani a rossz kilátású tehergépkocsik értékesítését. Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy valami baj van a prioritásokkal, ha ilyeneket 2026-ban még eladhatnak, és még 2036-ban is fognak embereket értelmetlenül halálra gázolni.

vamá

 A kép forrása: https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article5936446.ece/ALTERNATES/s810/PAY-Woman-Cyclist-killed.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: baleset kerékpár kamion halálozás kerékpározás teherszállítás gyalogos közlekedés

Villanybuszt, villanybuszt, minél többet!

2019.02.25. 10:09 Levegő Munkacsoport

Megegyeztek az Európai Parlament és a tagállamok tárgyalói a tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdítását szolgáló irányelv módosításáról. Az irányelv újabb változata kötelezővé teszi majd a helyi tömegközlekedési buszbeszerzésekben a villany- és gázbuszok vásárlását 2025, illetve 2030 után. Már csak a formális szavazásra van szükség az Európai Parlamentben és az Európai Tanácsban.

p1080527.JPG

33 komment

Címkék: busz tömegközlekedés légszennyezés éghajlatvédelem BKV BKK károsanyag-kibocsátás villanybusz

Mi közünk az éghajlatváltozáshoz?

2019.01.18. 16:37 Levegő Munkacsoport

E kicsi, Kárpátokkal övezett országban is tapasztaljuk, és minden bizonnyal fokozottan is tapasztalni fogjuk az éghajlatváltozás következményeit. Akárhogy is, de az emberiség minden tagja egyazon bolygón osztozik, még ha meglehetősen egyenlőtlen is ez az elosztás.

eghajlatblog1.pngFotó: Szegő Judit

8 komment

Alakul a közúti széndioxid-kibocsátás korlátozása

2019.01.04. 10:15 Levegő Munkacsoport

Évtizedek óta küzdenek a környezetvédő civil szervezetek a közúti közlekedés által kibocsátott üvegházhatású gázok csökkentéséért. Részben nekik is köszönhető, hogy az Európai Unió hamarosan szigorú szabályozást fogad el a témában.

33 komment

Talán még nem késő, hogy túléljük!

2018.12.18. 11:51 Levegő Munkacsoport

December 2-án kezdetét vette Katowicében (Lengyelország) az Egyesült Nemzetek 24. Éghajlatváltozási Konferenciája (UNFCCC), az úgynevezett COP24, melyen közel 200 állam képviselteti magát. A konferencia előtt nem sokkal a Meteorológiai Világszervezet (is) világossá tette, hogy az éghajlatváltozással kapcsolatos tennivalók sürgőbbek, mint azt korábban hittük; még annál is szigorúbb intézkedések kellenek, mint amiket a Párizsi Klímaegyezmény keretei között az államok aláírtak 2015-ben.

img_1482_1.jpg

57 komment

Címkék: éghajlatváltozás klíma energia éghajlatvédelem szén-dioxid

Macron tanulhatott volna Ghánától

2018.12.13. 08:01 Levegő Munkacsoport

accra.jpg

Környezetvédelmi és nemzetgazdasági szempontból is ésszerű volt a francia kormány döntése, hogy megemelik az üzemanyagok adóját. A kivitelezés módja viszont iskolapéldája annak, hogyan nem szabad ezt megtenni.

Sokan és sokszor sürgették – többek között az Európai Bizottság és az OECD –, hogy az európai országok (is) emeljék az üzemanyagok adóit, mivel ezáltal csökken a fogyasztásuk és a környezetszennyezés, továbbá kevesebbet kell költeniük az olajimportra, több pénzük marad az ország fontos feladataira.

9 komment

A tudósok akár börtönbe mennek, hogy változást érjenek el

2018.12.07. 07:04 Levegő Munkacsoport

Brit tudósok tollából sok mindent olvastunk már, tudományos és áltudományos cikkek sora valóságos mémmé változtatta őket. Egy friss hírben viszont más színben tűnnek fel, mert egy csoportjuk elhatározta, hogy előáll, és még a rabságot is vállalja, ha a kormányt csak ezzel a módszerrel tudják cselekvésre bírni az éghajlatváltozási válsággal kapcsolatban.

Akármilyen meglepő lehet, hogy kutatók politikai szerepvállalásra adják a fejüket – főleg Nagy-Britanniában –, mégis közel 100 tudós és követőik vállalják az ellenállással járó következményeket, mert úgy látják:

Eljött az idő, ne várjunk, amíg túl késő. Nincs vesztenivalónk.”

image.png

30 komment

Címkék: éghajlatváltozás éghajlatvédelem

Autógyártók: nekünk profit most, mindenkinek klímakatasztrófa később

2018.10.30. 07:36 Levegő Munkacsoport

 

profitmost.png

Ahhoz, hogy a globális hőmérsékletemelkedés ne menjen másfél Celsius fok fölé, számos egyéb intézkedés mellett a lehető leggyorsabban át kell állítani a közlekedést a robbanómotorról a villanymotoros járművekre. Az még kérdés, hogy nulla kibocsátású járművek zömmel milyen formában jutnak hozzá mozgás közben 20 év múlva az energiához, de az biztos, hogy nem benzin, gázolaj vagy földgáz elégetésével. Valahogy máshogy. De a lehető leghamarabb ki kell gördülnie a gyárkapun az utolsó sorozatban legyártott robbanómotoros gépkocsinak. Ha mondjuk azt akarjuk elérni, hogy 2050-ben már csak elvétve járjon az utakon robbanómotoros gépkocsi, akkor – tekintve, hogy egy húsz éves jármű is használható lehet még – 2030-35-re el kellene jönnie ennek a pillanatnak. Szaporodnak is a bejelentések, hogy egy-egy országban mikortól lesz eladhatatlan az új robbanómotoros személyautó, és a váltás évét 2030-ban vagy 2035-ben adják meg. (Ebben az írásban nem foglalkozunk a teherszállítás átállításával, de az biztos, hogy ott is szükség van ösztönzésre.)

70 komment

Címkék: autógyártók szén-dioxid üzemanyag-fogyasztás

Felhívás sok autómentes napra!

2018.10.19. 16:57 Levegő Munkacsoport

Champs Elysées piétons © Comité des Champs Elysées

Amint előző blogbejegyzésünkben kifejtettük, lezárni egy városi utat egy rendezvény kedvéért hétköznapi jelenség, manapság havonta megtörténik. A budapesti autómentes nap mostanra egy olyan rendezvénnyé szürkült, ahol a Nemzeti Vágta hagyományőrző bódésora és a Nemzetközi Streetfood Fesztivál közé szorulva a város polgárai egyetlen alternatív közlekedési módot tudnak élesben tesztelni: a tömegben könyöklést.

2 komment

Címkék: autómentes nap