HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Energia a villanyteherautókba

2020.08.05. 06:45 Levegő Munkacsoport

e-volvo.png

Alaposan körüljárja az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) tanulmánya, hogy milyen töltőhálózattal kell megtámogatni a villanyhajtású közúti teherszállítást a teljes villamosításhoz 2050-ig. (A Levegő Munkacsoport, amely a T&E tagszervezete, magyar nyelvű összefoglalót készített belőle.) Három szintjét azonosítja a tanulmány a töltőhálózatnak. Az alapszinten a teherszállító gépkocsik (furgonok, teherautók, vontatók, kamionok) telephelyének töltő infrastruktúrája van. Ezt egészítik ki a raktárak, gyártelepek töltői, ahol a fel- és lerakodás közben kaphatnak a járművek energiát. A harmadik szint a nyilvános hálózat a városokban, logisztikai központokban és persze az autópályák mentén, a parkolókban. A töltők telepítési sorrendjét érdemes ehhez a hierarchiához igazítani.

Statisztikák szerint minden tíz szállítási fordulóból kilenc rövidebb mint 300 kilométer, és ezek a fuvarok adják az összes megtett tehergépkocsi-kilométer felét. Más szóval a közúti teherszállítás jelentős része a városi terítés, a boltok ellátása, az interneten vagy személyesen vásárolt tárgyak hazaszállítása. Elsőként tehát itt érdemes a töltőhálózat kiépítésével is segíteni az áttérést a villanyhajtásra. A furgonok ugyan csatlakoztathatók a személyautó-töltőkhöz, de ez inkább csak átmeneti megoldás lehet. A városokban könnyen megközelíthető helyen érdemes több, már a nagyobb, hét tonnás teherautóval, vontatóval, kamionnal is használható töltőt telepíteni, vagyis töltőcsoportokból álló állomásokat kell kialakítani. Ha létrejönnek, a furgonoknak nem kell a telephelyre visszamenni napközben, ha csökken az akkumulátorukban tárolt energia, és a kamionok sem maradnak áram nélkül.

blog20200804_1.png

A villanyhajtású közúti teherfuvarozás támogató infrastruktúrája kiépítési folyamatának három módja a T&E javaslata szerint

 

Az Unió döntéshozóinak tehát oda kell figyelniök a villanyhajtású teherautókra is, amikor felülvizsgálják az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló irányelvet (amelyen a vonatkozó magyar program is alapul). Több ponton is érdemes változtatni. A mostani irányelv előírja gáztöltő-állomások telepítését is, ez mára idejétmúlt rendelkezésnek tűnik. Hiszen a gázt mint fosszilis energiaforrást nem használhatja egy nulla kibocsátású gépjármű. A gázhajtású teherjárművek fejlesztése, a gázöltők telepítése ezért kidobott pénz. Ezt a pénzt csak a villanyhajtásra való áttérést gyorsító megoldásokba érdemes fektetni.

A T&E szakértői szerint minél előbb érdemes megkezdeni a nagy kapacitású, kamionok feltöltésére is képes töltőállomások kiépítését. Ennek érdekében az új irányelvnek már 2025-re is kellene előírást tartalmaznia ezekre, elsősorban a páneurópai autópályahálózat kiemelt 88 városi csomópontjában.

Többféleképpen is el lehet látni megújuló energiával a villanymotorokat. Napjaink uralkodó megoldása a közlekedésben az akkumulátor, de zajlanak a hidrogéncellás fejlesztések is. Illetve épülnek felsővezetékek, amelyekből egy kamion a trolihoz, villanymozdonyhoz hasonlóan áramszedőn keresztül nyeri az energiát. Az új irányelvbe ezeket a felsővezetékeket is be kellene tenni, annál is inkább, mert vannak számítások, melyek szerint a felsővezetékes országúti áruszállítás gazdaságosabb lehet az akkumulátorosénál. Az Unió Európai Zöld Megállapodásában kiemelt szerep jut a hidrogénnek is, de kamiont kiszolgáló nyilvános hidrogénkút létesítése inkább csak kikötőkben látszik hasznosnak. Ott viszont ki tudnák szolgálni a hajókat is, melyeknek szintén át kell állniuk a dízelről a villanyhajtásra.

Magyarországon, ahol tavaly azt nehezményezték fuvarozói érdekvédelmi szervezetek, hogy jelentősen megemelkedett egyes, több mint 10 éve újonnan már nem is kapható, többségében talán a millió megtett kilométeren is túl lévő tehergépkocsik autópályadíja, távolinak tűnhet a villanyhajtás megjelenése az országutakon. A városi szállításban már van egy-két villanyfurgon, ott a számuk gyors emelkedése már könnyebben elképzelhető. Ez a kép azonban csalóka. A tehergépkocsigyártóknak már megvannak a terveik a villanyhajtás fölfuttatására. A folyamatot az Unió is igyekszik gyorsítani a tehergépkocsik széndioxid-kibocsátási normájának bevezetésével, majd rendszeres csökkentésével. Ideje nekilátni tehát a nyilvános teherautótöltő-hálózat kiépítésének itthon is.

 blog20200804_2.png

Teherautógyárak által bejelentett, gyártott villanyhajtású tehergépkocsik

 

Az infrastruktúrafejlesztési célok kitűzése mellett szükség van a kamionok 2030-tól érvényes ambiciózus széndioxid-kibocsátási korlátozására is, mert az ösztönözné legjobban a gyártókat a villanyhajtású kamionkínálat gyors bővítésére.

vamá

8 komment

Címkék: villanyautó teherszállítás elektromosautó

süti beállítások módosítása