HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

A Budai Vár kormányzati elfoglalásának környezetvédelmi kára

2019.11.27. 07:32 Levegő Munkacsoport

pakozdihoz.jpg

A Budai Várba költöző kormányzati intézmények jelentős környezeti kárt okoznának, ami a közlekedés környezetterhelésének drasztikus emelkedéséből származna. A Budai Várba telepítendő minisztériumok (a Pénzügy- és a Belügyminisztérium) létszáma 2018-ban 1715, illetve 1130 fő volt, a valamikori Karmelita Kolostorba települt Miniszterelnökségé 1432 fő. Ez összesen 4277 munkatársat jelent. 

Összehasonlításképpen, az MTA Bölcsészettudományi és Társadalomtudományi Kutatóintézetei – amelyek helyére, az Országház utca 30-ba a Belügyminisztérium költözne – összesen 600 fő állományi létszámmal működtek. Megjegyezzük, hogy e 600 fő többsége kutató volt, akik egyrészt nem egy hivatali alkalmazott módján, reggel nyolc és kilenc óra között, hanem elszórt időpontokban jártak dolgozni, másrészt sokszor be sem mentek, kutatónap vagy egyéb külső munkavégzés okán. Legfeljebb ennyire tehető a Szentháromság téri épületben sok kisebb intézménynél dolgozók száma is, akiknek a helyére - pontosabban, a minden tiltakozás ellenére visszaépíteni szándékozott Fellner Sándor-féle épületbe - a Pénzügyminisztérium költözne. Ez összesen 1200 fő volt, akiknek a Várba történő fel- és lejutása egyébként eddig is megterhelte a 16-os busz kapacitását. 

Az említett 1200 fő helyett 4200-nál is több minisztériumi munkatárs reggeli, nyolc és kilenc óra közötti felszállítása, valamint 16:30 és 17:30 közötti, a városba történő visszaszállítása lenne a feladat. Ez három- és félszeres terhelést, másképpen fogalmazva 3000 többletutas szállítását jelenti, ráadásul mind föl, mind le, kb. egy-egy órán belül. Ezt az összesen 4200 főt, buszonként 35 utast számolva, 120 buszjárat tudná fel-, ill. leszállítani, ami félpercenkénti járatsűrűséget jelentene. Ez közlekedésszervezési szempontból is nonszensz, ami pedig a zaj- és környezeti terhelést jelenti, napjában kétszer megbénítaná és elviselhetetlenné tenné a Budai Várat. Az utakban okozott kárról nem is beszélve, amelynek becsülhető mértéke a járművek súlyával nem arányosan, hanem hatványozottan nő. 

Ez azonban csupán a megnövekedett tömegközlekedési terhelés hatása volna. Mindehhez hozzá kell számítani a protokolláris és ellátmányozási célú személyautó- és tehergépkocsi-forgalmat, annak biztonságtechnikai és parkolási igényével együtt. Az ügyfélforgalom a minisztériumokban nem igazán jelentős, és nem olyan koncentráltan jelentkezik, mint a munkába járás forgalma, – de nem is elhanyagolható. Mindenesetre a fentebb felsorolt tényezők együttesen olyan zajt, forgalmat, port és látványzavarást eredményeznének, amely alapjaiban tenné tönkre hazánk egyik legnagyobb turisztikai vonzerejét – nem is beszélve az ott lakó, kb. 2500 ember életminőségének romlásáról. 

Javasoljuk, hogy az ország vezetése álljon el a Budai Vár kormányzati hasznosításának tervétől, és engedjen utat az ott eddig is virágzó gyalogos turizmusnak. A Királyi Palotát és járulékos épületeit pedig továbbra is kulturális és turisztikai célokra hasznosítsák, ezáltal ne csökkentsék, hanem növeljék Budapest és az ország vonzerejét. 

Pákozdi Imre
a Levegő Munkacsoport Szakértői Testületének tagja 

(A Budai Vár kormányzati elfoglalásával járó további, emlékezetpolitikai és műemlékvédelmi problémákról, valamint a Szent György tér hasznosításának egy lehetséges módjáról és a Polgárváros kívánatos sorsáról ld. a szerzőnek A Budai Vár védelmében című cikkét.) 
Az adatok forrása: Népszava, MTA

30 komment

Címkék: Budai Vár

süti beállítások módosítása