HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (3) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (4) autózás (4) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (2) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (2) dízelbotrány (3) dugódíj (5) dugók (3) Duna (1) egészség (8) égetés (3) éghajlatváltozás (31) éghajlatvédelem (28) elektromosautó (3) elektromos autó (6) emisszió (6) energia (16) energiagazdálkodás (5) építészet (4) épületek felújítása (7) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (2) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (6) fuvarozás (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (5) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (12) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (13) klímamenekültek (2) klímapolitika (5) klímaterv (2) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (15) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (30) közlekedéstervezés (15) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (33) levegőszennyezés (24) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (8) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (13) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (3) teherszállítás (5) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (3) tócsa (1) tömegközlekedés (16) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (7) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (2) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (3) zöldfelület (11) zöldövezet (3) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Fel van adva a lecke az autóiparnak és a tagállamoknak

2019.09.11. 06:16 Levegő Munkacsoport

kepernyokep_errol_2019-09-09_10-03-47.png

Jövőre tovább szigorodik az új személygépkocsikra, kisteherautókra vonatkozó széndioxid-kibocsátási korlát az Európai Unióban. Változik a prototípusok bemérési technikája is, folyik az áttérés a NEDC mérési ciklusról a WLTP-re, ami csökkenti az autógyártók manipulációs lehetőségeit. Habár évek óta tudni lehet, hogy 2020/2021-től 95 gCO2/km kibocsátási korlát – fogyasztásban 4,1 liter/100 km benzin vagy 3,6 liter/100 km gázolaj – lesz érvényes az egy gyártó által egy évben eladott új gépkocsik átlagára, azért kérdéses, kinek mennyire sikerül ennek megfelelnie. Ezt a kérdést járja körül a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) tanulmánya arról, hogyan teljesíthetik a gépkocsigyártók a 2021-től érvényes előírásokat, és menekülhetnek meg a büntetéstől. A tanulmányt a frankfurti autókiállítás kiállítóinak, látogatóinak ajánlják.

rajz1.png

A luxusterepjárók aránya az új személygépkocsi-eladásokban uniós tagállamonként, 2013-2018
Modal split: a személygépkocsikkal történő utazások aránya az összes személyszállítási mód közül (utaskilométerben számolva)

Háromszereplős a történet. Vannak a gépkocsigyártók, vannak a vásárlók– azaz a piac –, és vannak a tagállamok, amelyek intézkedéseikkel, politikájukkal befolyásolhatják az eladott új személygépkocsik átlagos széndioxid-kibocsátásának alakulását. A gépkocsigyártók a tavalyi adatok alapján 120 g/km körül teljesítenek, azaz vagy 25 gCO2/km-rel haladják meg a 2021-es korlátot. Ahhoz, hogy ezt leszorítsák, bevezethetnek a kibocsátást csökkentő technikai változtatásokat és növelhetik a csak akkumulátoros és a hibrid gépkocsik arányát a kínálatban. A marketingpolitikájukon is változtathatnak, nagyobb hangsúlyt adva a villanyautóknak, és felhagyva az utóbbi évek luxusterepjárókat (SUV) népszerűsítő kampányaival. Mert, mint az kiderül a tanulmányból, a SUV-eladások megugró részesedése hozzájárult ahhoz, hogy több gyárnak is nőtt az éves átlagos kibocsátási értéke. 

rajz2.png

A 2018-ban gazdára talált új személygépkocsik kibocsátása tagállamonként 
(a 95 gCO2/km-t jelző piros vonal csak viszonyítás, nem kell tagállamonként érvényesülnie)

A három összetevő közül ami meghatározza azt, hogy hogyan alakulnak az eladások, a vásárlói magatartás nem magánvaló, azt erősen befolyásolja például, hogy a televíziós reklámokban SUV-okat látunk-e vagy hibrid és akkumulátoros villanyautókat. De befolyásolja a kereslet alakulását az adózási, állami támogatási környezet is. Magyarországon például a cégautók adóztatása kifejezetten kedvez a SUV-ok vásárlásának, és – ami tovább súlyosbítja a dolgot a széndioxid-kibocsátás szempontjából – a használatukat is.

A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint a magyar állam paradox módon nemcsak a széndioxid-kibocsátás jelentős csökkenését érheti el, ha a kisebb kibocsátású járművek használatát mozdíthatná elő a személygépkocsik adóztatásának átalakításával, hanem az autógyártóknak is segítene azzal, hogy az új gépkocsieladásokat az alacsonyabb, leginkább a nulla kibocsátású modellek felé tereli. Mindenekelőtt arra volna szükség, hogy az autók adózása a jelenleginél sokkal inkább arányos legyen azzal, hogy évente mennyi széndioxidot bocsátanak a levegőbe.

Bár elengedhetetlen az új gépkocsik széndioxid-kibocsátásának mielőbbi nullára csökkentése, és jó indulásnak látszik a jövőre életbe lépő 95 gCO2/km korlátozás, de szükség van a forgalom csökkentésére is. Napi utazásaink racionalizálását, a saját gépkocsi használata helyett inkább más utazási mód választását ösztönző közlekedéspolitikára is szükség van. Anélkül képtelenség a magyarországi széndioxid-kibocsátást annyire csökkenteni, hogy az megfeleljen az éghajlatvédelmi céloknak.

rajz3.png

A forgalom növekedése miatt nő leginkább a közlekedés széndioxid-kibocsátása (1996=100)

Vargha Márton
a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse

Foto: https://vimeo.com/331085574

 

8 komment

Címkék: éghajlatváltozás elektromos autó autógyártók autóipar cégautó adó szén-dioxid autótesztelés

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr8015052400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

0.5 bit 2019.09.11. 13:12:07

A környezet védelem, olyan mint az ideális női cipő: kivül kicsi, belül meg nagy.

Ha aggódunk a CO2 kibocsátás miatt, akkor miért kellett neki menni a dizel technológiának? Ha meg a NOX nagyobb gond, akkor meg CO2 értékeken kellene lazítani. Valamit valamiért.

"Napi utazásaink racionalizálását, a saját gépkocsi használata helyett inkább más utazási mód választását ösztönző közlekedéspolitikára is szükség van."

A valóságot jobban leírná, ha saját gépkocsi használat büntetését kellene említeni, mert az ösztönzés drága és bonyolult dolog, egyszerűbb csak büntetni.

Yossarian_M 2019.09.11. 15:53:13

Leszarom, V8 al jarok, napi szinten. Asszony is, a gyerekeimnek is azt veszek. Megtehetem, a tobbi nem erdekel.

Gerardus A. Lodewijk 2019.09.11. 20:18:19

Ha a politika tudatosan olyan határértékeket ír elő, amelyek a technikai fejlődés adott pontján gyakorlatilag teljesíthetetlenek - márpedig az itt említett 95 g/km, mint azt e cikk is bemutatja, jelenleg (és még jó néhány évig) a racionálisan teljesíthető zónán egyértelműen kívül esik -, akkor az egy önkényes politika.

Az akkumulátoros villanyautó - többek között az igen korlátozott tényleges hatótávolsága, a hosszú feltöltési ideje és nem utolsósorban az irreálishoz közelítő ára miatt, és akkor még nem is beszéltünk az akkumulátorok előállításához szükséges, finoman szólva rendkívül intenzív környezeti igénybevételről - jelenleg nem csupán versenyképtelen az egyébként sok tekintetben okkal kritizálható belső égésű motoros autóval szemben, de egyben tökéletesen alkalmatlan is arra, hogy családok millióinak egyetlen személygépkocsija legyen. Szerintem e téren jelentős javuláshoz még legalább 20 évnyi nagyon intenzív fejlesztésre lesz szükség, feltéve hogy egyáltalán javítható ennyire ez a technika.

Az európai ember számára a mobilitás mindeddig úgy gazdasági, mint társadalmi és kulturális téren felbecsülhetetlenül hatalmas hasznot hozott (többek között azáltal, hogy emberek százmillióit volt képes felszabadítani a kiszolgáltatottság különféle formái alól), ezért Európában óriási többség fogja nagyon határozottan ellenezni bármiféle politikusoknak a mobilitás csökkentésére irányuló elképzeléseit (alapuljanak azok bár a környezet védelmének kétségtelenül nemes célján vagy ürügyén). Miközben - hogy a végén még egy kicsit polemizáljak is - ugyanezen a bolygón kb. 6 milliárd ember nem képes kontrollálni még a saját szaporodását sem, ami sokkal nagyobb és közvetlenebb veszélyt jelent a bolygó egészének elviselhetőségére.

vamá 2019.09.13. 10:48:44

@Gerardus A. Lodewijk: A határték teljesíthető, hiszen vannak olyan modellek, amiknél a mért kibocsátás 50 gCo2/km. AZ akkumulátoros villanyautó ott tarthat most, ahol a robbanómotoros tarthatott a múlt század közepén. Vagy talán még korábban. Viszont a fejlődése jóval gyorsabb.
Amíg a mobilitás növekedése együtt járt a jólét növekedésével, addig nem is akarta senki korlátozni, De ma már a növekedés sokhelyütt, például Magyarországon is, öncélú. Elég lenne megfizettetni a valós költségeit mindenkivel, és megszüntetni a fosszilis üzemanyagnak mindenféle támogatását ahhoz, hogy ez gyorsan kiderüljön.Az autóhasználat racionálisabbá, a levegő tisztábbá válna, recesszió viszont nem következne be. Sok ezzel foglalkozó anyagot találsz a levego.hu-n!

vamá 2019.09.13. 10:50:01

@Yossarian_M: A gond nem veled van, hanem azzal, hogy megteheted. L. a korábbi bejegyzésemet.

Gerardus A. Lodewijk 2019.09.13. 13:34:23

@vamá: "vannak olyan modellek, amiknél a mért kibocsátás 50 gCo2/km"
Kétségtelenül vannak, csak éppen ezek vagy túl kicsik családi egyetlen autónak vagy olyan plugin hibridek, amelyek mondjuk az első 75 km-en elmennek a villanymotorjukkal, majd 25 km-en kibocsátanak 200 g/km-t, és így 100 km-re számolva pont 50 g/km jön ki (pont mint a viccben, ahol egy hétig hasmenésem van, egy hétig székrekedésem, vagyis a statisztika szerint az emésztésem kifogástalan).

"Az akkumulátoros villanyautó ott tarthat most, ahol a robbanómotoros tarthatott a múlt század közepén. Vagy talán még korábban. Viszont a fejlődése jóval gyorsabb."
Ezzel is lényegében egyetértek. Pontosan ezért írtam, hogy szerény meglátásom szerint még legalább 20 év, mire nagyjából a belső égésű motorossal összehasonlíthatóan piacképes lesz. Én is úgy látom, hogy amint a gyakorlati használatra alkalmasabbnak bizonyul az akkumulátoros villanyautó, pillanatokon belül el fog terjedni. Már a mostani modellek egyike-másika is alkalmas harmadik autónak, de másodiknak alig, egyetlen autónak pedig egyenesen szánalmas. Várjunk még ezzel.

"Amíg a mobilitás növekedése együtt járt a jólét növekedésével, addig nem is akarta senki korlátozni, De ma már a növekedés sokhelyütt, például Magyarországon is, öncélú."
Ez az Ön szubjektív véleménye, amellyel az én szintén szubjektív véleményem pontosan ellentétes. Érjük is be ennyivel.

"Elég lenne [...] megszüntetni a fosszilis üzemanyagnak mindenféle támogatását [...]"
Elárulná kérem, honnan szerzi be a támogatott fosszilis üzemanyagot? Mert én egyáltalán nem támogatottan, hanem éppen ellenkezőleg, jövedéki adóval és áfával terhelten jutok csak hozzá legálisan.

vamá 2019.09.13. 17:47:05

@Gerardus A. Lodewijk: Mindenütt támogatott üzemanyagot vételezel. Például: www.levego.hu/hirek/2017/10/europa-meg-mindig-a-fosszilis-energiat-tamogatja/

A kérdés az volt, hogy van-e technikai megoldás a kisebb CO2 kibocsátásra, erre válaszoltam az 50 gCO2/km-t. Nem hiszem, hogy munkába járáshoz, amikor valaki egyedül ül az autójában araszolgatva a céljához, ami az autóhasználat túlnyomó részét adja, feltétlenül szükség van egy SUV-ra vagy valami más prémium autóra. Minek kell 4-5 tonnát mozgatni csak ahhoz, hogy valaki eljusson a munkába és onnan haza, ha megy könnyebb autóval is?