HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (3) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (4) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) Busz (7) busz (2) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (2) dízelbotrány (3) dugódíj (5) dugók (3) Duna (1) egészség (8) égetés (3) éghajlatváltozás (28) éghajlatvédelem (26) elektromosautó (3) elektromos autó (5) emisszió (5) energia (15) energiagazdálkodás (4) építészet (4) épületek felújítása (7) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (2) európai unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (5) fuvarozás (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (5) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (12) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (12) klímamenekültek (2) klímapolitika (5) klímaterv (2) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (15) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (30) közlekedéstervezés (15) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (33) levegőszennyezés (24) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (8) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (12) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (3) teherszállítás (5) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (3) tócsa (1) tömegközlekedés (16) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (7) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (2) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (3) zöldfelület (11) zöldövezet (3) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Szénsemlegesít a ferihegyi repülőtér?

2019.07.15. 08:12 Levegő Munkacsoport

Ferihegy (alias Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, avagy BUD) gazdái ezzel bíztatják az erre fogékony nagyérdeműt: „A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) kezdeményezésére 194 európai repülőtér vállalta, hogy 2050-re üzemelése nem jár szén-dioxid-kibocsátással, a kezdeményezéshez a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport is csatlakozott.”

img_5700.jpg

Kiváló, gratulálunk, azt gondolná az ember, hogy elolvasva a közleményt, minden érintett nyugodtan hajtja este nyugovóra a fejét. Vagy mégsem? Hiszen valami köze csak van a repülőtérnek a rajta landoló, tőle induló repülőgépek zaj-, levegő- és klímaszennyezéséhez is! Mármint ahhoz, hogy az egyre több felszálló repülőgép mindegyike több tonnányi kerozint elégetve bömböl Budapest déli és keleti kerületei lakosainak a fülébe, és szórja meg őket az egészségre veszélyes apró részecskékkel. A repülés akkor is a legkörnyezetszennyezőbb közlekedési mód, ha a repülőtér teljes energiaellátását napelemek biztosítják. Egy uniós becslés szerint egy utasnak annyi az üvegházhatású gázkibocsátása egy repülőúton Londonból New-Yorba és vissza, mint amennyi egy uniós átlagpolgár egész éves fűtésének. A repülőgépek részecske- és a nitrogénoxid-kibocsátása szintén hatalmas. Ráadásul a üzemanyag-fogyasztásuk a felszálláskor a legnagyobb, vagyis a repülőtér környékén szennyeznek a legerőteljesebben.

Ezért szorgalmazzuk évek óta, hogy ne nőjön a légi forgalom, hogy csökkenjen a repülőgépek energiafogyasztása, zaja, és minél kevesebb ember lakóhelye fölött szálldossanak föl és le.

A légiforgalom viszonylagos olcsóságának és ezáltal a gyors növekedésének a fő oka az, hogy adómentességeket és egyéb támogatásokat élvez. Ezért van jelentősége a most indult uniós polgári kezdeményezésnek, amelynek kezdeményezői azt akarják elérni, hogy a repülőtársaságok fizessék meg az adókat, amiket például a gépkocsitulajdonosok is megfizetnek, ha használni akarják a járgányukat. Az se ártana, ha a repülőtársaságok zajadót fizetnének, amit aztán szét lehet osztani azok között, akik kénytelen-kelletlen elviselik a fejük fölött elhúzó gépek zaját. Fizessenek a légiutasok is adót a repülőjegy után, ne kerüljön a töredékébe elrepülni valahova egy hétvégére, mint vonattal oda- és hazautazni!

Pár éve már volt egy aláírásgyűjtés az Unióban azért, hogy tiltsák be legalább az esti, éjszakai repülést. De nem történt semmi. Most itt van ez az új esély! Egymillió uniós polgár aláírására van szükség ahhoz, hogy az Unió döntéshozó testületei érdemben foglalkozzanak a repülés adómentességének felszámolásával. Ha egyetért a kezdeményezőkkel abban, hogy nincs szükség az olcsó repülésre és aki repülővel utazik, szállít, fizesse meg annak teljes társadalmi költségét, fizessen a zajért, fizessen a levegőszennyezésért, fizessen a levegőbe kibocsátott üvegházhatású gázok után, amik közelebb hozzák a klímakatasztrófát, csatlakozzon Ön is ehhez a polgári kezdeményezéshez!

Nem szükséges azonban az EU-ra sem várni: a magyar kormány bármikor kivethetne repülőjegyadót, mint ahogyan azt a brit kormány tette úgy, hogy az egy útra akár 515 fontot (185.000 forint!) is kitehet.

vamá

Fotó: Horváth Zsolt

12 komment

Címkék: repülés közlekedés környezetvédelem éghajlatváltozás klíma energia légszennyezés zaj zajszennyezés zöldövezet levegőszennyezés éghajlatvédelem társadalmi részvétel szén-dioxid károsanyag-kibocsátás PM2.5 üzemanyag-fogyasztás PM10

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr2914942960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petteri57 2019.07.15. 20:39:12

Egy korszerű repülőgép utasonként 100 km megtett úton kevesebb mint 2 liter kerozint fogyaszt. Erre kevés autó képes. A cikk adatai "légből kapottak". Minden utas fizet illetéket, ami többnyire be van építve a jegy árába, de pl. az utazási irodák külön költségként kezelik. Az indulatok helyett célszerű lenne pontos és alátámasztható adatokból kiindulni.

Vadiúj tutkóság 2019.07.15. 21:30:54

Gyerekek, összeszedhetnétek már magatokat szakmailag. a 321 neo-k kb 1 litert fogyasztanak 100 km-enként per fő. (800 kg üzemanyagot égetnek óránként, miközben megtesznek 220 emberrel kb 800 kilométert). Segítek, a kerozín fajsúlya 0,8.
Ez azt jelenti, hogy Tiranai út kb 10 liter üzemanyag elégetését jelenti utasonként. Megnézhetnétek a magyar parasztot, mennyi üzemanyagot éget el kb ekkora távon, de azt is kibogarászhatnátok, hány faszfej utazgat el naponta ennyi üzemanyagot munkába járáshoz.
Szóval nagyon rossz és demgagóg az irány.
A többi . illetékre vonatkozó hazugságot már emltették.

Levegő Munkacsoport 2019.07.16. 09:40:41

@petteri57: A reptéri illeték és a repülőjegyadó két teljesen különböző dolog. A reptéri illeték nem az állam bevétele, hanem a a reptér hatalmas költségeinek (megépítés, amortizáció, üzemeltetés, fenntartás) fedezésére szolgál. Ha nem fizetnének reptéri illetéket, a repterek azonnal csődbe mennének és megszűnne a (polgári) légi közlekedés.
A repülőjegyadó arra szolgál(na), hogy a repülés külső költségeit (externáliáit, vagyis a légszennyezés, zaj stb. költségeit) megfizettessék a repülőt használókkal. Ezt a költséget jelenleg nem repülő utasai, hanem az egész társadalom (nagyrészt a reptér közelében élők) fizetik, ami teljesen igazságtalan és gazdaságilag is ésszerűtlen.
A légi közlekedés nemcsak, hogy nem fizeti meg az említett károkat, hanem jelentős állami támogatásban részesül. Erről egy friss hír: www.transportenvironment.org/press/24-ryanair-airports-likely-be-propped-subsidies-%E2%80%93-fueling-rapid-emissions-growth

Levegő Munkacsoport 2019.07.16. 09:48:05

@Vadiúj tutkóság: Az, hogy mennyi üzemanyagot fogyaszt egy repülő utaskilométerenként, számos tényezőtől függ, erre utaltunk a blogbejegyzésben is. A repülés a személyautóval együtt a legszennyezőbb közlekedési módok közé tartozik. Sőt sokkal szennyezőbb, mint az autó, mert nemcsak a CO2-kibocsátását kell számításba venni, hanem azt is, hogy az egyéb szennyező anyagok kibocsátására vonatkozóan sokkal enyhébb szabályoknak kell megfelelni egy repülőnek, mint egy autónak. Például a Schiphol repülőtér környékén végzett mérések kimutatták, hogy a reptértől 7 kilométerre is akkora a felszálló gépek okozta légszennyezettség, mintha néhány méterre tőled egy ócska dízel teherautó ment volna el.

fgzb 2019.07.16. 14:59:30

A túl olcsó repjegyek irreális mértékben gerjesztik a légiforgalmat, ami aránytalanul megterheli mind a célpont városakat ,és a természeti erőforrásokat.
Aki nem hisz ebben, az költözzön az M0-s autópálya mellé közvetlenül. A több mint napi 100 ezer gépjármű zaja és kibocsátása már így is túl sok .
Egy londoni jegyre nyugodtan ki lehet vetni minimum 7-10 eFt zaj és széndioxid adót. Ha nem tetszik ,nem repülsz. Ami mindenkinek jobb.

Vadiúj tutkóság 2019.07.17. 12:10:14

Ha azt szeretnétek hogy túllépjetek az önigazoló gittegylet szintjén, lehet, első körben kitalálhatnátok egy stratégiát, megnézhetnétek mi a valóban fontos cél a levegő tisztasága és a zöld energiákra való áttérés terén.
Segítek, a magyar paraszt sohasem repül. A lakosság 80százaléka életében nem ül repülőre. A maradék 10 százaléka remegve, utazási irodával életében egyszer elmegy világgá, és csak egy nagyon kis része röpköd és szennyez így.
Miközben még a reptérre is közösségi közlekedéssel járok, azt látom hogy ez a paraszt viszont minden nap kocsival megy még teszkóba is, és ez a világ legtermészetesebb dolga számára. Gyereket kocsival az oviba, kocsival járunk munkába és bevásárolni is, mondja.
Na ez az a Paraszt, aki fogékony a hülyeségeitekre, mert azt mondja magában, AHA, ez a repülő szennyz itt össze mindent. ÉS ezzel le is tudtuk a környezetvédelmet.
Mondanám, hogy ezt a suttyót lesz a legnehezebb meggyőznötök, hogy a szennyezést okozó 98 százalékot (kocsi, fűtés, csomagolások stb) elhegyja.
És persze, igazatok van hogy fizesse meg minden szennyező azt a mit csinál, ebben a légiipar is, de akkor fizessen a paraszt is azért, mert hülye maradt, mert kocsival annyit füstöl el a Balatonra, mint én holnap a tengerhez repülővel, és hogy ezt megteszi tankolás címszóval hetente.
Ja, és légyszi ne érveljetek már úgy, hogy egyéb szennyező anyagok kibocsátására vonatkozóan sokkal enyhébb szabályoknak kell megfelelni egy repülőnek, mint egy autónak" mert ezzel max a magyar parasztot győzitek meg.

Levegő Munkacsoport 2019.07.17. 13:34:35

@Vadiúj tutkóság:
Valóban, a közúti közlekedési kibocsátások sokkal nagyobb problémát jelentenek, mint a légi közlekedés. Ezért is sokkal többet foglalkozunk a közúti közlekedés okozta szennyezés csökkentési lehetőségeivel. Ezt mutatja az is, hogy erről a témáról rengeteg anyagunk van a honlapunkon, a légi közlekedésről viszont alig. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a légi közlekedés okozta szennyezéssel ne kellene foglalkozni.

Ami pedig a szennyezőanyag-kibocsátás szabályozását illeti, a személygépkocsikra, teherautókra, buszokra már Euro 6, illetve Euro VI szabályozás van érvényben, míg a repülőgépekre semmi hasonló nem létezik.

Levegő Munkacsoport 2019.07.17. 13:36:31

@Vadiúj tutkóság:
Foglalkoznánk még többet is a közúti közlekedéssel, de ehhez pénz is kell. Kérlek, segíts: www.levego.hu/tamogasson-minket/het-erv-arra-miert-erdemes-segiteni-a-levego-munkacsoportot/

gauchos 2019.07.17. 22:40:40

@Vadiúj tutkóság: Az autókkal kapcsolatban igazat adok neked, de azért a repüléshez ez is hozzátartozik, nem csak a CO2 kibocsátás számít.

insideclimatenews.org/news/27062019/climate-change-contrails-airplane-jet-pollution-clouds-global-warming

zoli_ 2019.07.18. 11:30:15

Hebegő mókacsoport. Ennyit tudnak. Vagdalkozni, hisztizni. Akadályozni másokat, hangulatot kelteni.

fgzb 2019.07.18. 12:26:33

@zoli_:
a szintedhez mérjük.

gigabursch 2019.07.18. 19:08:10

Ritka pillanat:
Alapvetően semmi kivetnivalót nem látok a cikkben és a megfogalmazott elvekben.