HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (3) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (4) autózás (4) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (2) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (2) dízelbotrány (3) dugódíj (5) dugók (3) Duna (1) egészség (8) égetés (3) éghajlatváltozás (31) éghajlatvédelem (28) elektromosautó (3) elektromos autó (6) emisszió (6) energia (16) energiagazdálkodás (5) építészet (4) épületek felújítása (7) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (2) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (6) fuvarozás (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (5) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (12) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (13) klímamenekültek (2) klímapolitika (5) klímaterv (2) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (15) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (30) közlekedéstervezés (15) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (33) levegőszennyezés (24) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (8) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (13) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (3) teherszállítás (5) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (3) tócsa (1) tömegközlekedés (16) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (7) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (2) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (3) zöldfelület (11) zöldövezet (3) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Magyarország olcsón sül

2019.07.03. 06:02 Levegő Munkacsoport

Miért vétózta meg a magyar kormány az Európai Unió állásfoglalását, amelyben kötelezettséget vállalt volna, hogy 2050-ig nettó nullára csökkenti a szén-dioxid-kibocsátását? Kormányunk ezt a döntését egy nyilatkozatban igyekezett megmagyarázni. Vegyük górcső alá az érveiket. (Az idézőjelben lévő mondatokat a kormány nyilatkozatából vettük át.)

olvadoo_hogolyo.jpg

Kép: Szegő Judit

 „A 2050-re kitűzött klímasemlegesség (szén-dioxid-semlegesség) azonban óriási kiadásokkal járna és hatalmas terheket róna a magyar ipar számára.”
Az általunk ismert összes tanulmány (többek között az Európai Bizottság által készített tanulmányok) éppen azt mutatták ki, hogy a halogatás sokkal nagyobb költségekkel járna, mint az időben történő cselekvés. Sőt amennyiben a magyar ipar nem áll át a korszerű, energiatakarékos szerkezetre, súlyos versenyképességi hátrányba kerül, és munkahelyeket veszít el. Tehát Magyarország alapvető gazdasági érdeke az EU klímacéljainak támogatása.

„Az említett javaslatot felelősen addig nem lehet támogatni, amíg nem tudjuk, hogy az Európai Unió mekkora forrásokat tud rendelkezésre bocsátani az ipar modernizálására.” Egyrészt ez meglehetősen sajátos, zsarolásnak tűnő hozzáállás, ami nem fog osztatlan elismerést kiváltani az EU-ban. Másrészt – értesüléseink szerint – éppen a magyar kormány lobbizik keményen azért, hogy az uniós támogatásokban minél kisebb legyen az éghajlatvédelmi célokra előirányzott összeg, és inkább úgy használja fel a pénzeket a magyar kormány, ahogy jónak látja. Visszás az is, hogy a kormányzat úgy állítja be, mintha a magyar ipar modernizálása nem a mi alapvető érdekünk lenne. Véleményünk szerint éppen kormányzat az, amely messze nem tesz meg mindent az ipar korszerűsítéséért. (Arról, hogy ehelyett mit kellene tennie, a Levegő Munkacsoport már számos tanulmányt készített.) Tehát először a saját házunk táján kellene söpörnünk.

„Magyarország kormányának felelőssége, hogy alacsonyan tartsa a magyar családok rezsikiadásait, hiszen a hazai rezsiköltségek Európában a legalacsonyabbak között vannak. Azonban, ha az áramtermelést a megadott szempontok szerint kell kiváltani, úgy a magyar családok áramszámlája 30-40 százalékkal emelkedne.”

A rezsicsökkentés álságos, igazságtalan és környezeti szempontból káros. Álságos, mert a költségeket mindenképp meg kell fizetni, például az adókon keresztül vagy a közműhálózat leromlásával. Igazságtalan, mert a gazdagok sokkal többet nyernek vele, mint szegények. Környezetileg káros, mert lassítja az épületek korszerűsítését, megnehezíti a befektetéseket az energiahatékonyságba és a megújuló energiákba. A rászorulókat nem úgy kell „segíteni”, hogy hatóságilag csökkentik a rezsit, hanem célzott támogatásokkal.

A valódi okokat tehát máshol kell keresni. Talán közelebb járunk az igazsághoz, ha Szíjjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nyilatkozatát vesszük alapul, aki kijelentette, hogy a Magyarországon működő német autógyárak pillanatnyi profitérdekei miatt „el kell utasítani a klímapolitika területén 2030-ra kitűzött európai uniós célok megváltoztatására irányuló brüsszeli törekvéseket.”A kormány döntése révén könnyen eljuthatunk oda, hogy míg télen az olcsó rezsi miatt jól befűthetjük otthonunkat akár súlyosan szennyező és üvegházgázt kibocsátó tüzelőanyagokkal is (például szociális alapon olcsó lignittel), addig nyáron mi magunk sülünk meg.

Szegő Judit
a Levegő Munkacsoport éghajlatvédelmi projektfelelőse

Arról, hogy mit kellene tennie a magyar kormánynak az éghajlat védelmében nemrég fogadott el állásfoglalást a Zöld Civil Országos Találkozó.
Lásd még: https://www.levego.hu/hirek/2013/10/a-rezsicsokkentes-nem-megoldas/

20 komment

Címkék: éghajlatváltozás klíma energia megújulók klímapolitika energiagazdálkodás éghajlatvédelem szén-dioxid épületek felújítása klímaterv

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr8614922690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.07.04. 11:55:00

Az Eurostat adatai szerint a magyarországi üvegházhatású gázok kibocsátásának értéke rendre alacsonyabb volt (2017-ben az egy főre jutó CO2 egyenérték 6,6 tonna), mint az Európai Unió átlaga (8,8 tonna).

Hazánk ezzel olyan "zöld nagyhatalmakat" előz meg, mint Hollandia (12 tonna) Belgium (10,5 tonna), Franciaország (7,2 tonna), vagy Németország (11,3 tonna).

Fajlagosan tehát nagyjából feleannyi üvegházhatású gázt bocsátunk ki, mint például Hollandia, vagy Németország.

Remélem a fent emlitett orszagoknak sikerul elerniuk a magyar kibocsajtasi szintet, s ha igen akkor erdemes kozos megoldasokrol papolni.

az meg egyenesen nevetseges, hogy aram es energia mamutok profitjat veditek...n e v e t s é g e s

röf 2019.07.04. 12:16:30

"...a Magyarországon működő német autógyárak pillanatnyi profitérdekei miatt „el kell utasítani a klímapolitika területén 2030-ra kitűzött európai uniós célok megváltoztatására irányuló brüsszeli törekvéseket.”
Csak így, semmi konkrétum?
Szíjártónak igaza van, nem is annyira a profit miatt, hanem maga a termék miatt, azért, mert a jelen termékek nagy része megfelel az Euro6-nak, de egy része már az eljövendő Euro7-nek is !
Ergo, a magyarországi (és a többi) autógyárakat békén kellene hagyni a kibocsájtási normák további, értelmetlen, teljesíthetetlen szigorításával, és ott kéne egerészni, ahol lényegesen nagyobb a baj.
Mindenki tudja, hogy melyek ezek a területek, talán fölsorolhatta volna a szerző...

midnightcoder2 2019.07.04. 12:19:47

1. Nincs olyan technológia, amivel 0-ra lehet vinni a CO2 kibocsájtást. És borítékolhatod, hogy 2050-re sem lesz, hacsak addig valaki nem csinál egy használható fúziós erõmûvet, ami viszont már 30 éve mindig 20 év múlva lesz kész.

2. "Álságos, mert a költségeket mindenképp meg kell fizetni, például az adókon keresztül vagy a közműhálózat leromlásával"
Már az is elég, ha a monopolhelyzetben lévõ magánkézben lévõ szolgáltatók nem emelhetik a csillagos égbe az árakat.

3. "Igazságtalan, mert a gazdagok sokkal többet nyernek vele, mint szegények."

Miért is igazságtalan, ha az aki többet tesz be a kasszába mint adófizetõ, többet is nyer? Miért is kell állam bácsinak mint egy elfuserált Robin Hoodnak lépten-nyomon az élõsködõket támogatni azoknak a rovására akik tesznek is valamit az asztalra ?

Kivlov 2019.07.04. 12:32:24

"A rászorulókat nem úgy kell „segíteni”, hogy hatóságilag csökkentik a rezsit, hanem célzott támogatásokkal."

Így van. Mégpedig úgy, hogy aki magán is akar segíteni, azaz dolgozik, annak adunk adókedvezményt. Alanyi jogon járó támogatásokat le kéne nullázni. "Aki nem dolgozik, ne is legyék."

Buchhalter 2019.07.04. 12:36:00

@Kivlov: egyet értek veled.Mindig lesznek okosba megoldjuk férgek és amikor már ebből iparágat csinálnak a becsületes adófizetők fizetik meg.

Muzsikok közt 2019.07.04. 12:40:57

Nem kell komolyan venni a klimaparat. 2050ben Meg nem lesz EU, ha ilyen nagyeszuen vezetik tovabb

Kivlov 2019.07.04. 12:45:53

@Buchhalter:
mint nálunk az elmúlt 30 évben.

Kivlov 2019.07.04. 12:55:04

Kezdetnek ezt a klímás sztorit ott kéne megoldani, hogy megállítjuk afrika meg ázsia népességnövekedését.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.07.04. 13:20:29

Mo. csak jól jön ki a melegebb éghajlatból.

Buchhalter 2019.07.04. 15:59:31

@Kivlov: géppuska,lángszóró,napalm bomba.

Levegő Munkacsoport 2019.07.04. 19:59:47

@FILTOL: Éppen azért, mert Magyarország fajlagosan kevesebb CO2-t bocsát ki, mint Hollandia stb., a vonatkozó uniós jogszabály szerint kisebb mértékben kell csökkentenünk a kibocsátást 2030-ig, mint Hollandia stb. Ezt a jogszabályt a magyar kormány is megszavazta, emiatt is teljesítenünk kell az előírásait.

Levegő Munkacsoport 2019.07.04. 20:05:51

@FILTOL:
A A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal feladata, hogy csak valódi költségeket engedjen érvényesíteni közműszolgáltatók áraiban. Az azonban súlyos veszélyekkel jár, ha nincs elegendő forrás a hálózat megfelelő karbantartására, felújítására, hiszen ez a biztonságos ellátást veszélyezteti, amint ezt már tapasztalhatjuk a hulladékgazdálkodás és a vízhálózat esetében is (ld. például: infostart.hu/belfold/2018/03/22/cserelni-kellene-a-magyar-vizvezetekek-nagy-reszet).
Egyébként annak idején a Levegő Munkacsoport határozottan tiltakozott a közművek privatizációja, külföldi kézbe adása ellen.

Levegő Munkacsoport 2019.07.04. 20:07:35

@röf:
Az Euro 6, Euro 7 nem a CO2-kibocsátásra vonatkozik, itt viszont erről van szó.

Levegő Munkacsoport 2019.07.04. 20:10:04

"Nincs olyan technológia, amivel 0-ra lehet vinni a CO2 kibocsájtást. És borítékolhatod, hogy 2050-re sem lesz, hacsak addig valaki nem csinál egy használható fúziós erõmûvet, ami viszont már 30 éve mindig 20 év múlva lesz kész."
Ha ez így van, akkor radikálisan csökkenteni kell a fogyasztásunkat, ellenkező esetben nem sok esélyünk van túlélni a 2050-et.

Levegő Munkacsoport 2019.07.04. 20:14:49

"Miért is igazságtalan, ha az aki többet tesz be a kasszába mint adófizetõ, többet is nyer? Miért is kell állam bácsinak mint egy elfuserált Robin Hoodnak lépten-nyomon az élõsködõket támogatni azoknak a rovására akik tesznek is valamit az asztalra?"
A gazdagokat semmiképp sem kell támogatni, mert ez még nagyobb pazarláshoz és környezetszennyezéshez vezet.
Továbbá az emberiség története arra tanít, hogy mérhetetlen tragédiákhoz vezet, ha túl nagyok a jövedelmi különbségek.
Számos tanulmány kimutatta egyébként, hogy olyan országban, ahol a különböző társadalmi rétegek között nem túl nagyok a jövedelmi különbségek, ott a gazdagok is jobban élnek.

bhull-dog 2019.07.05. 01:11:24

@midnightcoder2: az egykulcsos adó például azért igazságtalan, mert a munkásréteg minden hónaoban a teljes jövedelme után fizet 27 % áfát míg az élősködő gazdag réteg csak a jövedelméből egy kicsiny hányad után fizet 27 % áfáta többi, a megtakarítása után pedig nem fizet. Csányi szerintem egy élősködő , aki 15o milliárdot kitalicskázott a közvagyonból a saját bankszámlájára. és nem a kétkezi munkás aki ahogy egykor a be is tiltott Bergendy dal szövege szerint : ,, a munkás két karjában, hordja a vagyonát, nem ér rá megpihenni, vár otthon a család, húúúúúúúúzd rá, a munka dalát.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.07.05. 10:26:05

@Levegő Munkacsoport: "Számos tanulmány kimutatta egyébként, hogy olyan országban, ahol a különböző társadalmi rétegek között nem túl nagyok a jövedelmi különbségek, ott a gazdagok is jobban élnek. " Kuba, ÉKorea, Vietnam

De szép is a társadalmi egyenlőség

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.07.05. 10:28:41

@bhull-dog: a megtakaritásnak és áfának mi köze az akárhánykulcsos szja-hoz? A kommunisták ennyire ismerethiányosak?

Levegő Munkacsoport 2019.07.09. 16:12:06

@eßemfaßom meg áll: Kubában, Észak-Koreában és Vietnámban is óriási szakadék van a pártelit és az egyszerű emberek életminősége között.
A témáról ajánljuk mindenki figyelmébe:
www.oecd.org/social/in-it-together-why-less-inequality-benefits-all-9789264235120-en.htm

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.07.10. 10:52:59

@Levegő Munkacsoport: a pártelit egy külön társadalmi réteg?

Egyébként nem lehet, hogy fordítva ültök a lovon, nem attól élnek jól a szegények, hogy a gazdagok nem gazdagok, hanem ha mindenki kurvajól él akkor nem olyan problémás az aki mégjobban él?