HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (3) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (4) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) Busz (7) busz (2) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (2) dízelbotrány (3) dugódíj (5) dugók (3) Duna (1) egészség (8) égetés (3) éghajlatváltozás (27) éghajlatvédelem (26) elektromosautó (3) elektromos autó (5) emisszió (5) energia (15) energiagazdálkodás (4) építészet (4) épületek felújítása (7) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (5) fuvarozás (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (5) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (12) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (12) klímamenekültek (2) klímapolitika (5) klímaterv (2) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (15) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (30) közlekedéstervezés (15) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (33) levegőszennyezés (24) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (8) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (12) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (3) teherszállítás (5) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (3) tócsa (1) tömegközlekedés (16) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (7) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (2) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (3) zöldfelület (11) zöldövezet (3) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Meddig szennyeznek még a dunai hajók?

2019.06.11. 07:06 Levegő Munkacsoport

 

img_3218.JPGFotó: Levegő Munkacsoport

Szentgyörgyi Zsuzsa villamosmérnök szerint eddig se szennyeztek a dunai hajók: „Márpedig a vízi út a legolcsóbb és a leginkább természetbarát szállítási lehetőség. (…) És nincs kipufogógáz, nincs dízelhajtás, tehát a természetvédelemnek is eleget teszünk.” (Szóömlés, Élet és Irodalom, 2019. május 31.) Érdekes, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség máshogy tudja. Idei jelentése az üvegházhatású gázok uniós kibocsátásáról azt mondja, hogy hazánkban 2017-ben a belvízi hajózásban a hajómotorok széndioxid-kibocsátása 13 kilotonna volt.

Aki a Dunán evez, azt számtalanszor teríti be füsttel egy hajó, és megtapasztalhatta, hogy a hajók kipufogógázának koromtartalma vetekszik a legendás 424-es mozdonyéval. A kikötött szállodahajók pedig dízelgenerátorral állítják elő maguknak a villanyt, mert a budapesti partszakaszon nincs olyan konnektor, ahova csatlakozhatnának. Továbbá egyetlen úgymond természetbarát óceánjáró annyi szennyezőanyagot bocsát ki, mint 5 millió személyautó ugyanakkora távolságon.

Évek óta követeli a Levegő Munkacsoport, hogy legalább cseréljék ki a dunai hajók elavult motorjait, illetve a viszonylag újabbakat utólag szereljék föl részecskeszűrővel, de hiába. Átmeneti korban élünk. Az az idilli állapot, amikor még emberek húzták fölfelé, és az ár vitte lefelé a hajókat a folyókon, már évszázadokkal ezelőtt, a gőzhajók megjelenésével eltűnt. Napjainkban és még sok-sok évig a hajómotorok füstjével, benne a korommal, kén-dioxiddal, nitrogén-oxidokkal és sok egyéb méreggel dúsítjuk a levegőt. A hajómosáskor a vízbe kerülő olajjal és egyéb szennyezésekkel pedig a folyók vizét, mielőtt meginnánk, vagy locsolnánk velük a paradicsomot, amit aztán megeszünk.

Ilja Ilja Jefimovics Rjepin: Hajóvontatók a Volgán (1873)

Sok koszos víz folyik még le a Dunán addig, amíg már csak villanyhajtású hajók járják majd a folyóinkat. Bár viszonylag kis hatótávolságú akkumulátoros hajók már vannak,  az első üzemanyagcellás, hidrogénből előállított árammal működő folyamjáró hajóról most érkezett hír, az is csak valamikor a jövő évtizedben állhat szolgálatba a franciaországi Rhône folyón. A teljesen hidrogén üzemanyagcellákkal hajtott tolóhajóhoz az ABB szállítja az üzemanyagcellás energiaellátás és meghajtás részegységeit. De csak legkorábban 2021-ben. Kérdés, mikor áll szolgálatba az első ilyen hajó a Dunán!

vamá

34 komment

Címkék: hajó korom Duna

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr3614887418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mille38 2019.06.11. 07:45:03

Azért a rabszolga hajóvontatók visszavágyása kicsit erős az érvelésben. Maradjunk annyiban, hogy amíg a közúti járművekre van valamiféle környezetvédelmi előírás, a vízi közlekedésre lényegében semmi.

Wildhunt 2019.06.12. 12:05:21

@Mille38: Meg a légire sem. Ez a kettő az utált autók károsanyagkibocsátásának többszörösét adja, dehát kell a fapados meg a rendelés az alibabáról.

citrix 2019.06.12. 13:06:30

Mikor vonják ki a forgalomból a régi, füstokádó buszokat, teherautókat és személyautókat, furgonokat? Semmiféle emissziós normának nem felelnek meg, mégis vidáman furikáznak mert ha befizetik a vizsgadíjat akkor minden okés. 330 évvel a módszerváltás után.

Jankove 2019.06.12. 13:06:36

@Wildhunt: Ja, régebben a légiközlekedést sokkal inkább célzott, értelmes, szükséges dolgokra használták az emberek, üzleti út, család látogatás, költözés, árufuvarozás, akármi. Mameg divat lett passzióból átruccanni repcsivel valahová a kontinensen 1-2 napra "körülnézni". Mer most kihagyhatatlanul ócsó. Csúcsra van járatva a pazarlás, nem lesz ennek jó vége.

citrix 2019.06.12. 13:08:54

"Csak" 30 akart lenni, de az se csekély hogy érdemi változás történjen. Nem történt, egyedül a kétütemű förmedvények tűntek el de nem a hatóságok jóvoltából történt az se.

slowMotion 2019.06.12. 13:42:31

Amig a BKV/Volanbuszbol ugy dol a korom, hogy Ausztriaban/Nemetorszagban (es igy tovabb) rogton levennek rola a rendszamot, addig mirol beszelunk???

BiG74 Bodri 2019.06.12. 13:45:34

Totálisan csúcsra van járatva a pazarlás!
www.youtube.com/watch?v=QeiLKCyfDzo

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2019.06.12. 13:58:49

Elektromos mennyivel jobb? Ja, hogy nem személyesen te kapod a pofádba a káros anyagot? És akkor már rögtön zöld, mi?

has 2019.06.12. 14:03:52

14 évig voltam minden nap a Dunán, de nem emlékszem, hogy a képembe dőlt volna a korom, pedig akkoriban még a lapátkerekes hajók is jártak.
A 424-esből melyik re gondolt, a szén, vagy a pakura tüzelésűre? Nem mindegy.

NemNick 2019.06.12. 15:45:15

@Wildhunt: a legire pont igen:EU ETS majd a CORSIA ami hirtelen eszembe jut, de a gúgli a te baratod is...

NemNick 2019.06.12. 15:45:15

@Wildhunt: a legire pont igen:EU ETS majd a CORSIA ami hirtelen eszembe jut, de a gúgli a te baratod is...

pernahajder Campbell 2019.06.12. 15:47:02

Te jó ég, ki írta ezt, valami 13 éves gyerek?

NemNick 2019.06.12. 15:48:56

@Le a spammerekkel: nem eppen. Aki ert hozza, az tudja, hogy azzal a gyakorlati ökölszabállyal szokták indokolni, higy egyszerűbb es hatékonyabb megfogni egy szennyezést egy jol definiált ponton, mint sok kis, mobil kibocsaton keresztul. Ezt azert nem nagy nehezseg belatni.
Az mas kerdes, hogy eletciklus - elemzessel mi jön ki (bar itt sem latttam meg ett cafolo tanulmanyokat)

NemNick 2019.06.12. 15:51:24

@has: rendben, szőrszálhasogatásból jelest érdemelsz.
Örülsz?

NemNick 2019.06.12. 16:11:58

A problemafelvetes jogos, de eleg sekelyes a cikk tartalma.
No, messze nem annyira, mint Szentgyörgyi Zsuzsa okleveles megmondóember bármely írása, de közel kerül hozzá. (Emlitett hölgyemeny, emlékeim szerint, még a szép emlékű Metro újságba is írogatott, és én nem lattam eddig tőle mást, mint az aktualis kornyezetvedelmi problemakat relativizalo, lekicsinylő "műveket"...)
Az van, hogy 2017 ota (nem neztem utana, de most ez ugrik be, talan ez evben meg is ujitották) letezo EU szabvany van a belvizi hajokra.
Nyilvan, a regiekre ez nem vonatkozik.
Sőt, az NFM- nek is van rendelete, ami a kedvtelesből tartott vízi járművekre vonatkozik.
Szóval mondható, hogy a helyzet "szabályozott" - de semmiképpen nem kielégítő (anno, mikor nezegettem, viccesnek talaltam az eloirt határértékeket) és lehetne sokkal jobb is, minimális erőfeszítéssel.
...
(Bocs a vegyes ekezetekert, a telom meg tanul, nem masztam vissza mindent javitani)

szepipiktor 2019.06.12. 16:18:59

OK, ez most csak egy reakció a Hableány katasztrófájára.
Én most is a Duna mellett élek, folyamatos a forgalom, de még a tolóhajók meg a régebbi vontatók sem "füstölnek", legalább is a Duna-kanyarban nem látok ilyeneket.
Ami "büdös", az a jetsky-k meg a motorcsónakok kipufogója, de azok meg elhanyagolhatók.
És főleg kibírhatók.
Azt viszont gondolom nem tartotta fontosnak a szerző, hogy a Duna melyik szakaszáról állítja ezeket.
Szívesen kiteszek egy kamerát a teraszra és veszek pár óra forgalmat, aztén megnézzük az aktivistákkal együtt, hogy melyik hajó füstölt úgy, mint egy 424-es. (Miért nem 411-es?)
De erre nincs szükség, hiszen soha nem fognak az aktiviták tárgylagos, tényeken alapúló vitában leülni. Hiszen nem az a cél!

szepipiktor 2019.06.12. 16:21:44

Viszont nem látom az aktivitást olyanokban, hogy a főváros szaga már kibírhatatlan és nem az autók, buszok miatt.
Én azonnal megérzem a szabadtartás után, hogy 10-ből 10 ember olyan mennyiségű pacsulint kent magára, hogy a galambok 100 méterről lehullanak a földre...
és ha azt is megnézzük, hogy a támogatott kerékpárosoknak csak tisztálkodási, átöltözási lehetőségük nincs a munklahelyeiken, elgondolkodtató szagokkal terhelik a főváros levegőjét.

Wildhunt 2019.06.12. 16:36:52

@NemNick: a tiéd meg az ABCs könyv. A felhők feletti kibocsátás meg a járatsűrűség nem nincs benne.

Levegő Munkacsoport 2019.06.12. 16:55:22

@szepipiktor:
Néhány a sok panaszból, amelyek a Levegő Munkacsoporthoz érkeztek korábban:
„Újlipótvárosban lakom egy albérletben, és sokszor sétálok a Duna mellett a Szabadság híd és az Árpád híd közötti részen. Sajnos a kis turistahajóktól sokszor elviselhetetlen a levegő minősége, csak úgy árasztják magukból a bűzt (szinte csíp, ahogy belélegzi az ember). A belsőbb utcákban sem sokkal jobb a helyzet.”
„A nyári hónapokban a sűrűbb hajóforgalom miatt vágni lehet a kormot különösen Budapest belvárosi és margitszigeti részén.”
„Évek óta a Belgrád rkp. egyik gyönyörű bérházában dolgozom. A Duna közelsége, a Gellérthegy látványa lenyűgöző. Volt időm észrevenni és folyamatosan tapasztalom azt az egyre nyomasztóbb problémát, amit a Belgrád rkp. mellett üzemelő Nemzetközi Hajóállomás és a hozzá kapcsolt buszok forgalma jelent. A rakparti lakások túlnyomó része üres. Aki teheti, menekül innen.”
„A Parlament északi oldalára – ahol sok külföldi is megfordul – szoktunk kimenni estefelé, de néha nem lehet élvezni a látványt, mert a sok turistahajó dízelmotorja elviselhetetlen bűzt okoz.”

Levegő Munkacsoport 2019.06.12. 16:58:27

@szepipiktor:
A Facebookon érkezett a napokban:
"A Petőfi-, Lágymányosi-híd között sétáltatok kutyát minden nap. Ezen a szakaszon rengeteg a szállodahajó, ott fordulnak a BKK vízibuszai. Elképesztően büdös kipufogógáz szagot-füstöt hoz fel a szél a partra..."
"Én utaztam ilyenen. A fekete füstöt visszafújta a szél az arcunkba. Majd megfulladtam!!! Rettentő volt és mérgező. Az első megállónál ki kellett szállnom."

Leooo 2019.06.12. 18:54:39

Nos, a hajó-jellegű vízi járművek jelentős része a hajócsavar mellett a vízbe nyomja bele a kipufogógázát. Ezért nem mindig látható az a baromi mennyiségű, magas koromtartalmú füst, ami kijön belőlük. A motorcsónakoknál/vizi pöcsköszörűknél is ugyanez a technológia. Ezért nem látni igazán a trágyát, amit kinyomnak. Csak a vizet szennyezik vele, s nagyon büdös van a környezetében...

Leooo 2019.06.12. 18:59:06

@Leooo: Ráadásul a közepes és nagyobb hajók un. "bunker-gázolajjal" járnak, ami sokkal sz@rabb, mint az autók gázolaja. A Petőfi-hídnál áll egy MOL-hajó, valamint Csepelen a Petróleum-kikötőben lehet a bunkert benyelni a hajóknak.

szepipiktor 2019.06.12. 20:57:53

@Levegő Munkacsoport:
Rendben!
De akkor nem lenne korrekt meghatározni, hogy BUDAPEST?
Ti kompletten a Dunáról és a egész hajóforgalomról írtatok, így viszont árnyaltabb a kép: nem megtiltani kell, hanem azokat, melyek füstölnek, kivonni!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.12. 21:07:24

"A kikötött szállodahajók pedig dízelgenerátorral állítják elő maguknak a villanyt, mert a budapesti partszakaszon nincs olyan konnektor, ahova csatlakozhatnának."

Ha ez igaz, akkor az bizony elég nagy baj.

Nem ismerem a helyzetet, de nehezen hihető, hogy a kikötőkben ne lenne elektromos csatlakozás. Talán arról lehet szó, hogy a hajók berendezései nem 230V-os feszültségről üzemelnek?

Baranyi Sanyi 2019.06.13. 01:17:50

Es olyan mikor lesz, hogy a szellemileg visszamaradottak nem ugatnak bele mindenbe, amihez nem ertenek?????

Megis mit kepzelsz, kidobjak a hajokat mert most neked ez jutott eszedbe????

Tokeletesen tajekozatlan vagy a temaban, megis kovetelozol, el tudod magyarazni miert?

Szereplesi vagybol es kisebbsegi viszjetegsegbol gondolom

BiG74 Bodri 2019.06.13. 08:11:08

Azért, az illendőség kedvéért, illene szétválasztani a teher és a személyforgalmat. Teherforgalom szempontjából a hajók messze jobban teljesítenek, mint a közúti, vagy légi társaik. A Dunán is!

Szabados Istvan 2019.06.13. 09:38:23

Megint egy laikus idióta okoskodik.Előbb talán szét kellett volna nézni egy hajón,vagy hajósokkal beszélni.A katasztrófa óta rengeteg hajós "szakember" lett és csak fikázzák a szakmát meg a hajósokat.Egyiket jól pofán kéne verni,akkor talán a többinek is elmenne a kedve a baromságok irásától.

Levegő Munkacsoport 2019.06.13. 10:02:20

@Szabados Istvan:
1. Kérjük a kulturált a vitastílus használatát.
2. Valóban sokan nem értenek a témához, de érdemes az ő véleményüket is meghallgatni, mert sokszor az egyszerű civileknek is vannak jó meglátásaik.

Levegő Munkacsoport 2019.06.13. 10:05:08

@Szabados Istvan:
Természetesen rendkívül fontos a szakmaiság. Éppen ezért a Levegő Munkacsoport szakmai alapokon végzi a tevékenységét. Például mielőtt megírtuk volna a leveleinket az illetékes miniszternek (www.levego.hu/hirek/elviselhetetlen-a-dunai-hajok-legszennyezese/), egyeztettünk a Magyar Hajózási Országos Szövetség és a Személyhajósok Szövetségének illetékeseivel.

Szabados Istvan 2019.06.13. 10:19:22

@Levegő Munkacsoport: Rendben,elnézést!Csak már nagyon elegem van az ilyen hozzá nem értő sötétzöldekből.Önök szerint normális,hogy laikus,teljesen tájékozatlan ember okoskodik,minden alap nélkül?Civilek véleménye,akik még hajót sem láttak?Biztos fantasztikusan jó meglátásaik vannak a városi iróasztal mögül.Érdekes módon a katasztrófa után,(ami megrázta a hajós társadalmat)jönnek elő a hülyeségeikkel.Gusztustalan,hogy emberek tragédiájából is csak tőkét kovácsol sok gusztustalan idióta.Félreértés ne essék,én tisztelem a szakmailag megalapozott környezetvédőket,de azokból kevés van.Általában a hozzá nem értők ugrálnak,azért is tart itt a környezetvédelem!

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2019.06.13. 14:31:41

@NemNick: példa: nyár van, beindul a klíma szezon, már évek óta megy a siránkozás az elmű és tsai részéről, hogy az erőművek és a hálózat sem bírja a terhelést. Na erre jön még majd rá pármillió elektromos autó, motor, roller stb. Csak itt, Magyarországon, ha egyszer eljutunk oda, hogy megszűnnek a robbanómotoros járgányok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.06.13. 17:46:46

@Szabados Istvan:

Remélem, nem sértem meg a blog gazdáit, ha leírom, hogy ez a blog itt nem egy tudományos fórum. Ha az lenne, akkor nyilván szakmai regisztrációhoz és megfelelő végzettséghez lenne kötve a hozzászólási jog. Szóval a megfelelő stílusban - vagyis nem a te pofánverős stílusodban - bárki hozzászólhat akkor is, ha esetleg szakmailag butaságot ír. Épp arra való, hogy a szakmában járatosabbak kijavítsák a laikusok hibáit.

"Egyiket jól pofán kéne verni"

Pofánverés helyett esetleg szakmai érvekkel is elő tudsz hozakodni? Ja, az nem megy?

Jankove 2019.06.22. 22:52:38

"Na erre jön még majd rá pármillió elektromos autó, motor, roller stb. Csak itt, Magyarországon, ha egyszer eljutunk oda, hogy megszűnnek a robbanómotoros járgányok. "

Hát igen, valamiért az elektromos áram keletkezését senki sem gondolja végig. Az csak úgy van a konnektorban, korlátlan mennyiségben. Az hogy egy erőmű is benne van a képben, ami adott esetben szennyez is, az nem számít.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2019.06.23. 05:17:02

@Jankove: az a senki az erős túlzás. Csak az ostobák hangosabbak.