HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (3) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (3) autóipar (3) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (4) autózás (4) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (2) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (3) dízelbotrány (3) dugódíj (5) dugók (3) Duna (1) egészség (8) égetés (3) éghajlatváltozás (32) éghajlatvédelem (29) elektromosautó (3) elektromos autó (8) emisszió (6) energia (17) energiagazdálkodás (6) építészet (4) épületek felújítása (8) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (6) fuvarozás (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) hajó (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (5) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (12) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (14) klímamenekültek (2) klímapolitika (6) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (15) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (31) közlekedéstervezés (16) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (33) levegőszennyezés (24) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (9) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (3) PM2.5 (3) Pomáz (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (14) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (3) teherszállítás (5) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (3) tócsa (1) tömegközlekedés (16) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (7) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (2) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (7) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (3) zöldfelület (11) zöldövezet (3) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Alibizés és harc a szennyezés jogáért

2019.04.18. 08:30 Levegő Munkacsoport

img_0195.jpg

Nyolc éve hozta meg a kormány az 1330/2011. (X. 12.) határozatot a kisméretű szálló por (PM10) csökkentés ágazatközi intézkedési programjáról. Jó oka volt rá, hiszen már akkor folyamatban volt az Európai Bizottság (EB) kötelességszegési eljárása Magyarország ellen. Jól számított a kormány, az EB még évekig nem fordult az Európai Bírósághoz a környezeti levegő minőségéről és a Tisztább levegőt Európának elnevezésű programról szóló 2008/50/EK irányelvben foglaltak rendszeres megszegése miatt. Nem is nagyon törte magát azért, hogy érdemi intézkedések történjenek a levegőszennyezés ellen. Jutott ugyan a költségvetésből pár tíz millió forint az említett intézkedési programra, amiből indultak kampányok, történtek kutatások, létrejött a http://pm10.kormany.hu és a http://www.futsokosankampany.hu honlap, de érdemi intézkedésre már nem tellett. Így aztán az Európai Bizottság más tagállamokkal együtt tavaly Magyarországot is az Európai Bíróság elé citálta a PM10 magas koncentrációja miatt.

Jutott viszont pénz ügyvédre, aki a Lengyelország által az Európai Parlament és az Európai Tanács ellen indított perben képviselte a felperes mellett beavatkozó Magyarországot. A per célja az volt, hogy a bíróság semmisítse meg az egyes légköri szennyező anyagok nemzeti kibocsátásainak csökkentéséről szóló 2016/2284 EK irányelvet, vagy ha nem is az egészet, de legalább néhány pontját, így enyhítve Lengyelország 2020-tól kezdődően érvényes légszennyezés-csökkentési kötelezettségeit. 2019. március 13-án ez a per másodfokon is elbukott.

Pedig Lengyelország érvei változatosak voltak. Hivatkozott az irányelv előkészítésének hiányosságaira, arra, hogy a teljesítés túlzott erőfeszítéseket követelne tőlük, és hogy a mezőgazdaságban az ammóniakibocsátás csökkentése gazdasági nehézségeket okoz. Még azt is felhozták, hogy a levegőszennyezés jelentős része Ukrajnából érkezik Lengyelországba, amire a lengyel kormánynak nincs befolyása. Egyik érv sem bizonyult megalapozottnak, így aztán csak-csak az irányelvben foglaltak szerint kell csökkenteniük a levegőszennyezést, és persze mi sem húzhatjuk ki magunkat a kötelezettség alól.

Lengyelország érvei közül a „külföldről érkezik” rendre előkerül Magyarországon is, akár az ország levegőjének, akár Budapestének a minőségéről van szó. Akik ezzel érvelnek a tétlenség ellen, azok elegánsan eltekintenek attól a ténytől, hogy a külföldi és a hazai szennyezés összeadódik. Tehát ha csökkentjük a hazai kibocsátást, mindenképpen tisztább lesz a levegő, és kevesebb a megbetegedés is, függetlenül attól, hogy mit fúj ide a szél. Annál is inkább, mert minél közelebb van a szennyezés forrása, annál nagyobb a koncentrációja, és így annál veszélyesebb az emberek egészségére. Az autók kipufogógáza károsabb a forgalmas út mentén sétálóra, mint arra, aki 100 méterrel arrébb egy gyalogos utcában mendegél, és a kéményből áradó füst is ártalmasabb a szomszédokra, mint azokra, akik a település másik oldalán laknak.

vamá

Fotó: Horváth Zsolt

1 komment

Címkék: közlekedés egészség környezetvédelem légszennyezés emisszió tiszta levegő levegőszennyezés károsanyag-kibocsátás környezeti állapot

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr9314771376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

steery 2019.04.19. 11:21:37

Ebből is látszik, hogy szellemileg még mindig csak ott tartunk, hogy úgy akarjuk megoldani a problémát, hogy lehetőleg ne kelljen csinálni semmit. Mint amikor az okos politikusok kitalálták az országokra vonatkozó légszennyezési, meg szén-dioxid kibocsátási kvótákat, amikkel aztán szabadon lehet kereskedni, adni-venni a szennyezést kilóra, mint a szalámit. Így a kitűzött álszent célt is teljesíteni lehet és tenni sem kell semmit a helyzet javítása érdekében. A politikusok meg büszkén vállon veregethetik magukat, hogy milyen jó munkát végeztek és mennyit segítettek a helyzeten. Tán még kitüntetéseket és díjakat is adnak egymásnak, ebbéli örömükben. Az emberiség meg közben szép csendben belefullad a saját piszkába és eltűnik a történelem süllyesztőjében, mint az intelligencia evolúciójának zsákutcája.