HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (3) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (2) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (2) dízelbotrány (3) dugódíj (5) dugók (3) egészség (8) égetés (3) éghajlatváltozás (23) éghajlatvédelem (22) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (4) energia (12) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (1) európai unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (5) fuvarozás (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (5) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (11) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (9) klímamenekültek (2) klímapolitika (4) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (14) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (29) közlekedéstervezés (15) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (32) levegőszennyezés (23) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (9) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (5) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (3) tócsa (1) tömegközlekedés (16) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (7) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (11) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Kisfogyasztású dízelkamion vagy villanyos?

2019.03.22. 07:24 Levegő Munkacsoport

Elindult végre a kamionok széndioxid-kibocsátásának korlátozása az Európai Unióban, de csigalassúsággal. Pedig a nehéz tehergépkocsik alapváltozatainak széndioxid-kibocsátása húsz év alatt alig változott. 2025-től változtat ezen először az Európai Unió új irányelve a nehéz tehergépkocsik széndioxid-kibocsátásának korlátozására. Az irányelv környezetvédő szervezetek sok éve zajló küzdelmének is köszönhető.

1860x1050-volvo-concept-truck-newsintro_1.jpg

Már csak az Európai Parlament végszavazása és az Európai Tanács jóváhagyása kell, és a 2025-ben a piacra kerülő új nehéz tehergépkocsik széndioxid-kibocsátása nem lehet több a 2019. évinek a 85 százalékánál. Az Európai Bizottságban készült hatásvizsgálatból (15. táblázat) kiderül, hogy évente több ezer euró lehet majd az új modellt megvásárlók éves üzemanyag-megtakarítása. A 2030-tól előírt 30 százalékkal kisebb széndioxid-kibocsátás pedig kamiononként átlagosan több mint 10.000 eurós megtakarítást hozhat a fuvarozóknak. Még ennél is jobban járnak, ha a 2022-ben esedékes felülvizsgálatkor szigorítja a 2030-as előírást az Európai Unió.

Budapesten a nehéz tehergépkocsik adják a közúti közlekedés éves széndioxid-kibocsátásának mintegy 10 százalékát, 2018-ban 139 700 tonnát. Ha egy varázsütésre minden kamion átlagfogyasztása a 85 százalékára esett volna vissza 2018. január elsején, 20 955 tonnával kisebb lett volna a tavalyi széndioxid-kibocsátás. Ennyi mintegy 4000, a múlt század nyolcvanas éveiben épült 100 négyzetméteres gázfűtéses családi ház éves kibocsátása.

1860x1050-volvo-fl-electric_1-newsintro_1.jpg

A szabályozás másik eleme a nulla kibocsátású tehergépkocsik gyártásának pártolása. Azon tehergépkocsi-gyártók dízelhajtású modelljeire, amelyek eladásainak legalább két százaléka villanyhajtású, valamivel gyengébb széndioxid-kibocsátáscsökkentési előírás vonatkozik majd. Ez a lehetőség felgyorsíthatja az akkumulátoros, a hidrogéncellás és a felsővezetékes villanykamionok piacra kerülését, a külföldi piacokon is versenybe hozva az európai gyártókat. Amire szükség is van, hiszen 2050-ig el kell tűnniük az utakról a dízel-, a benzin- és a gázmotoros járműveknek. A nagy kérdés az, hogy mikortól éri meg a vásárlóknak csak villanyhajtású kamiont venni, illetve mikor döntenek úgy a teherautó-gyártók, hogy a dízelmotor a múzeumba való, nem az utakra.

A Levegő Munkacsoport közreműködésének köszönhetően írta alá korábban a szigorúbb szabályozást kérő levelet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (amelynek tagja Európa egyik legnagyobb közúti fuvarozó cége) és a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja is.

vamá

Kapcsolódó korábbi anyagaink:
A képek forrása:
https://www.volvotrucks.com/en-en/news/press-releases/2019/feb/pressrelease-190219-1.html
https://www.volvotrucks.com/en-en/news/press-releases/2019/feb/pressrelease-190219.html

1 komment

Címkék: éghajlatváltozás fuvarozás teherszállítás klímapolitika levegőszennyezés éghajlatvédelem szén-dioxid

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr8314707162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mpapa 2019.03.22. 19:49:59

A kamionoknál sokkal komolyabb probléma, hogy tele vannak a városok olyan dízelautókkal, amiből ki van szerelve (vagy hatástalanítva van) a részecskeszűrő illetve a gyárilag beszerelt Ad-Blue rendszer. Az egész autó kormol, fűstől. Vagy az autó motorja gyárilag csalószoftverrel van szerelve. Lásd utóbbi 2-3 év botránya. Ugyan csak a VW baszogatták komolyan emiatt, de a többi gyártó rendszere is ugyanilyen. Szinte mindegyik gyártó motorvezérő szoftvere úgy van írva, hogy bizonyos körülmények fennállássa esetén nem regenerál megfelelően.
A teherautóknál nincs ilyen csalószoftver. Gyakorlatilag folyamatosan tudja az előírt károsanyag kibocsátási normát teljesíteni (csak hidegindításnál nem).
Persze rá lehet fogni, hogy a kamionok szennyezik a levegőt, de nézzük meg hány kamion jár a belvárosban csúcsidőben meg hány személygépkocsi. 4 személygépkocsi annyi üzemanyagot fogyaszt mit 1db 40t-s kamion miközben a kamion 24t árút visz a szgk. meg legtöbbször azt aki az autót vezeti. Ugyanezt ha 3,5t furgonra számoljuk akkor 2,5db furgon (kisbusz) fogyaszt annyit mint egy 40t kamion, miközben egy furgon legjobb esetben is max. 1,5t árút tud megmozgatni.
Ebből is látszik nem a kamion a legnagyobb probléma.
Emberek. Kevesebbet kell fogyasztani, akkor kevesebb kamionra van szükség. Nem kell télen-nyáron avokádot (mert az trendi) meg banánt primőr zöldséget zabálni, holland vagy parmezán sajtot enni, 2 évente új mobiltelefont meg franc tudja milyen elektronikai cuccot venni amit a távol keleten gyártanak.
Ja, hogy akkor szegényebb lenne az életünk. Vagy ez vagy az. Ha sokat fogyasztok akkor a környezetemet is szennyezem ilyen-olyan formában. Jó lenne ha ez tudatosulna mindenkiben.