HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (5) európai unió (2) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Villanybuszt, villanybuszt, minél többet!

2019.02.25. 10:09 Levegő Munkacsoport

Megegyeztek az Európai Parlament és a tagállamok tárgyalói a tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdítását szolgáló irányelv módosításáról. Az irányelv újabb változata kötelezővé teszi majd a helyi tömegközlekedési buszbeszerzésekben a villany- és gázbuszok vásárlását 2025, illetve 2030 után. Már csak a formális szavazásra van szükség az Európai Parlamentben és az Európai Tanácsban.

p1080527.JPG

A kínai BYD gyár terméke volt az első villanybusz, amely próbaúton járt Budapesten. A próbaút sikeres volt, sőt, ahogy a próbát támogató Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András megállapította: “A magyarországi próbaüzem során szerzett kedvező tapasztalatok közül kiemelendő, hogy a villanybusz rendkívül energiatakarékos: városi közlekedésben 100 kilométerenként 8 liter gázolajnak megfelelő energiát fogyaszt, miközben a BKV hasonló méretű dízelbusza 39 litert.”Akkor ez még nagyon új volt Európában, alig egy évvel korábban nevették ki és nevezték játéknak szakemberek Brüsszelben egy kiállításon a BYD ott bemutatott modelljét, amelyből Kínában már akkor sok ezer példány futott.

Azóta nagyot fordult a világ, ahogy az a BloombergNEF grafikonán is látszik:

A villany- és hibridbuszok száma az Európai Unióban, országonként

villanybusz20190225.png
Forrás: Electric Buses in Cities Driving Towards Cleaner Air and Lower CO2 (2018)
BloombergNEF, EAFO

Egy elemzés kilenc százalékra teszi a villanybuszok részesedését 2018-ban az összes városi buszbeszerzés között az EU-ban. Ehhez képest az az uniós irányelvi kikötés, hogy 2025-től 25 százalékban döntsenek villany- vagy gázbusz mellett, és 2030-tól 33 százalékban, nevetségesnek látszik. Ezen összességében akkor már bőven túl leszünk, hat év alatt akár 50 százalék fölé is emelkedhet az új városi autóbuszok között a villanyhajtásúak aránya. Mélyebben végiggondolva a dolgot kiderül, hogy a rendelkezés mégsem elhibázott. Mégpedig azért, mert nem az Unióra vagy a tagországokra, hanem a városi közlekedési vállalatokra vonatkozik. Azt köti ki, hogy ha mondjuk Budapest 2025-ben beszerez 100 autóbuszt, abból legalább 25-nek villany- vagy gázhajtásúnak kell lennie, és csak a többi lehet (nálunk többnyire uraságoktól levetett) dízelbusz. Vagyis remélhetően kikényszeríti a villanybuszok elterjedtségének, a fenti ábra minden csíkjának a növekedését.Hacsak a gázbuszgyártók el nem kezdik dömpingáron adni a terméküket. Az EP és az Európai Tanács között létrejött egyezség legnagyobb hibája, hogy a gázmotoros buszokat is jónak fogadja el. Érthetetlen, hogy miért akarják a gázbuszgyártást erőltetni, amikor azt ugyanúgy fosszilis üzemanyag hajtja, mint a dízelt. Szerencsére hat év hosszú idő, az alatt, a villanybuszgyártás gyors fölfutását látva, még lehet változtatni.

2025-től pár évig – mondjuk, amíg be nem indul a 2027 utáni uniós támogatási ciklus – taktikázhatunk úgy, hogy egyetlen városi autóbuszt sem vesznek a városaink, de van ennél jobb stratégia is. Jusson a közlekedési uniós támogatásnak jelentős része, a mostaninál akár nagyságrenddel is több pénz is a városi tömegközlekedés kistafírozására nulla kibocsátású autóbuszokkal (vagyis gázhajtásúakkal nem, mert azok nem nulla kibocsátásúak), és ezzel akár túl is teljesíthetjük az irányelvi előírást!

vamá 

Képünkön: A BYD villanybusza Budapesten 2012-ben a Levegő Munkacsoporttal együttműködésben
A Levegő Munkacsoport kapcsolódó anyagai:
Megéri villanybuszt venni (2018), https://www.levego.hu/hirek/megeri-villanybuszt-venni/
Megéri támogatni az elektromos buszokat! (2016), https://www.levego.hu/sites/default/files/megeri_tamogatni_az_elektromos_buszokat.pdf
Magyar villanybuszon utazhatunk (2015), https://www.levego.hu/hirek/magyar-villanybuszon-utazhatunk/
Utaztunk az új magyar villanybuszon (2014), https://www.levego.hu/hirek/utaztunk-az-uj-magyar-villanybuszon/
Mekkora a zaj a buszokban? (2013), https://www.levego.hu/kapcsolodo-anyagok/mekkora-a-zaj-a-buszokban/
A villanybusz sikeres próbajárata (2012), https://www.levego.hu/kapcsolodo-anyagok/a-villanybusz-sikeres-probajarata/
Most a Volánbusznál jár a villanybusz (2012), https://www.levego.hu/hirek/most-a-volanbusznal-jar-a-villanybusz/
Magyar buszt vagy kínait? (2012) https://www.levego.hu/site/assets/files/2955/kinaibusz_1208.pdf
Negyedannyi energiát fogyaszt a villanybusz, mint a dízel (2012), https://www.levego.hu/en/news/2012/07/negyedannyi-energiat-fogyaszt-a-villanybusz-mint-a-dizel-0 

33 komment

Címkék: busz tömegközlekedés légszennyezés éghajlatvédelem BKV BKK károsanyag-kibocsátás villanybusz

süti beállítások módosítása