HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) Busz (7) busz (1) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (20) éghajlatvédelem (18) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (11) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (1) európai unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (7) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (7) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Macron tanulhatott volna Ghánától

2018.12.13. 08:01 Levegő Munkacsoport

accra.jpg

Környezetvédelmi és nemzetgazdasági szempontból is ésszerű volt a francia kormány döntése, hogy megemelik az üzemanyagok adóját. A kivitelezés módja viszont iskolapéldája annak, hogyan nem szabad ezt megtenni.

Sokan és sokszor sürgették – többek között az Európai Bizottság és az OECD –, hogy az európai országok (is) emeljék az üzemanyagok adóit, mivel ezáltal csökken a fogyasztásuk és a környezetszennyezés, továbbá kevesebbet kell költeniük az olajimportra, több pénzük marad az ország fontos feladataira.

Macron ezt megtette, viszont alapvető hibákat követett el. Az üzemanyagadó-emelés meghirdetése előtte nem konzultált a társadalommal, nem vitatta meg a választópolgárokkal. Nem nyújtott kompenzációt még a legsúlyosabban érintetteknek sem (a szegényebb vidéki rétegeknek). A többletbevételek nagy részét a költségvetési hiány csökkentésére tervezte felhasználni, és még a fennmaradó részről sem tette igazán világossá, hogy a környezet állapotát javító intézkedésekre költik-e (például épületkorszerűsítésre vagy a tömegközlekedés fejlesztésére). Kivételezett egyes gazdasági ágazatokkal (például a közúti fuvarozókkal, akik esetében ráadásul még le is állította a tervezett környezetterhelési kilométerarányos útdíj bevezetését). Az adóemelést ráadásul több olyan intézkedés előzte meg (a gazdagok adójának csökkentése, a vasútliberalizáció, a munkatörvénykönyv módosítása), amelyek már eleve a társadalom széles köreinek ellenszenvét váltották ki.

Van azonban számos példa arra, hogy az üzemanyagok árának emelése nem váltott ki ellenérzéseket a lakosság túlnyomó részében, sőt esetenként még népszerűbbé is tette az adott kormányt. Itt három ilyen példát ismertetünk.

Iránban korábban hatalmas állami támogatással tartották rendkívül alacsonyan az üzemanyagok árát. Ez óriási pazarlást, környezetszennyezést, állandó közlekedési dugókat eredményezett. 2010-ben viszont a kormány eltörölte a támogatást, aminek következtében a benzin és gázolaj ára nagymértékben (esetenként a négyszeresére is) megemelkedett. A lakosság nemhogy nem lázadt fel, hanem szinte egyöntetűen támogatta az áremelést, az nagy népszerűségnek örvendett, és megerősítette a kormány helyzetét. A siker titka az alapos előkészítésben, a széles körű tájékoztatásban és a megfelelő kompenzációban rejlett. A háztartások leggazdagabb 20 százaléka kivételével (akik egyébként is könnyűszerrel túltették magukat az áremelésen) minden háztartás személyenként havi 40 USA dollárnak megfelelő kompenzációt kapott. Így a legszegényebbek, akik korábban is a legkevesebb energiát fogyasztották, különösen jól jártak: jelentős többletjövedelemhez jutottak. A reform következtében gyakorlatilag megszűnt a szegénység Iránban! A kormányzat kommunikációjában is az egyik döntő érvelés a társadalmi igazságosság szempontja volt. (Az esetről annak idején részletes ismertetést tett közzé a Levegő Munkacsoport.)

Indonéziában korábban szintén jelentős állami támogatásban részesítették az üzemanyagok vásárlását, amit elsősorban szociális szempontokkal indokoltak. Viszont a Világbank 2012-ben kimutatta, hogy ez éppenséggel rendkívül antiszociális: a támogatás 40 százaléka a lakosság leggazdagabb 10 százalékának jutott, miközben a legszegényebb 10 százalék mindössze egy százalékát kapta. 2004 elején a kormány széles körű felvilágosító kampányt kezdett az üzemanyag-ártámogatások káros hatásairól és egyúttal azt ígérte, hogy a szegényebb rétegeket fokozottan fogják támogatni. Ezt követően két lépésben csökkentették a támogatásokat, aminek következtében az üzemanyagárak 2004 márciusában 29 százalékkal, 2005 októberében pedig további 114 százalékkal emelkedtek. A lakosság az áremelést tiltakozások, tüntetések nélkül fogadta, amiben döntő szerepe volt a felvilágosító kampánynak és főleg annak, hogy a kormány beváltotta a szegényebb rétegek fokozott támogatására tett ígéreteit. (Részletes elemzés a történtekről itt olvasható.)

Volt idő, amikor Ghánában is jelentős ártámogatást élveztek az üzemanyagok. A 2000-s évek elején a kormány nagymértékben csökkentette a támogatást, aminek következtében számottevően emelkedtek az üzemanyagárak. Ez komoly társadalmi ellenállásba ütközött, ami miatt a kormány visszakozásra kényszerült. A tanulságok alapján azonban 2005-ben alapos hatásvizsgálatot készíttetett a társadalmi hatásokról, majd széles körű tájékoztató kampányt indított, miközben egyeztetéseket folytatott a szakszervezetekkel és más érintettekkel. Egyúttal segélyprogramokat indított a szegényebb rétegek számára, eltörölte az általános és középiskolák tandíját, befagyasztotta a tömegközlekedési menetdíjakat, és növelte az egészségügyi kiadásokat a szegények lakta területeken. Ezt követően már úgy tudta a felszámolni az ártámogatásokat (miáltal nagymértékben emelkedtek az üzemanyagárak), hogy azt a lakosság megértéssel, tiltakozások nélkül fogadta. (Részletes elemzés a történtekről itt olvasható.)

Lukács András

Képünkön: Ghána fővárosának egyik forgalmas utcája. A kép forrása: The Guardian, https://www.theguardian.com/cities/2016/nov/11/gridlock-west-africa-accra-troubled-attempts-tackle-traffic-crisis 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr914476096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Weißkopf 2018.12.14. 14:50:41

"az európai országok (is) emeljék az üzemanyagok adóit, mivel ezáltal csökken a fogyasztásuk": ez egyáltalán nem biztos következmény, függ az emelés mértékétől. Hányszor emelték nálunk a dohányáru és a szeszes italok adóját, mégsem csökkent a fogyasztásuk.
"Macron ... az üzemanyagadó-emelés meghirdetése előtt nem konzultált a társadalommal, nem vitatta meg a választópolgárokkal": mintha csak a magyar Macronról (Micron) olvasnánk! Orbánisztánban sem szokás konzultálni az érintettekkel, esetleg hatástanulmányokat készít(tet)ni, minek is. Izomból lenyomunk mindent, oszt jó napot!

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.12.14. 15:33:54

"az európai országok (is) emeljék az üzemanyagok adóit, mivel ezáltal csökken a fogyasztásuk és a környezetszennyezés, továbbá kevesebbet kell költeniük az olajimportra, több pénzük marad az ország fontos feladataira."

Mert ott is hozzátok hasonló idióta foteltudósok ülnek.
Mert ugye az okos fejetekkel abból indultok, ki, hogy mindenki úri szeszélyből autókázik, unatkozó milliomos módjára. Elmondom nektek, hogy az utakon lévő járművek 95%a nem passzióból furikázik, hanem vagy szállít valamit, vagy szolgáltatást végez. A tévészerelő pont leszarja az üzemanyag árát, felemeli a kiszállási díjat és kész. A pék is felviszi a kenyér árát, meg minden fuvaros is.

És mesélj, kinek marad több pénze, ha kevesebb megy az olajimportra? Az államnak? Mert az állam importál? Nem mondjuk a MOL, ami aztán továbbértékesít? Vagy a MOL fog majd többet áldozni az ország fontos feladataira?

Szóval az a helyzet, hogy fontos lenne a környezetvédelem, de a fajtátok azzal tenné a legjobbat, ha elvonulnátok, és valaki olyan foglalkozna vele akinek van is némi esze. Rohadt kontraproduktív, hogy az ember meghallja a levegőmunkacsoport nevét, és tudja, hogy valami kapitális baromságot fog hallani tőlük

Levegő Munkacsoport 2018.12.14. 20:55:27

@Weißkopf: Természetesen az emelés mértékétől (is) függ, hogy mennyire csökken a fogyasztás. Ami a dohányzást illeti, a nemzetközi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a cigaretta árának emelése csökkenti a fogyasztását. Egy erről szóló tanulmányt itt ismertettünk: www.lelegzet.hu/archivum/2001/02/2627.hpp.html

Levegő Munkacsoport 2018.12.14. 21:03:52

@Nagy fasz vagy te Válasszunk:
Rengeteg gyakorlati tapasztalat van arra vonatkozólag, hogy az üzemanyagok árának emelése mennyire csökkenti a fogyasztását. Az említett szervezetek tanulmányai ezeken a tapasztalatokon, statisztikákon alapulnak. Ha ezeknek a tanulmányoknak a megállapításait valaki kétségbe vonja, bizonyítsa be állítását számokkal, és írja meg az Európai Bizottságnak és az OECD-nek.
Ha a MOL kevesebb olajat importál, az emberek, vállalkozások kevesebbet fognak költeni benzinre, gázolajra gázolajra, így több pénzük marad másra.
Egyébként több évtizedes tapasztalatunk, hogy ha valakinek nincsenek megalapozott érvei, azokat gorombáskodással igyekszik pótolni.

xclusiv 2018.12.15. 01:13:34

Uhh, Iránnal példálózni az első helyen, omg. Az egy vallási vezetők által irányított diktatúra, just sayin'

Az meg hogy fejenként 40 dodóból, mai árfolyamon 11.500 (tizenegyezer-ötszáz) Ft-ból felszámolták a szegénységet, hát ezt is el kéne mesélni Flansziaolszágban. Legalább röhögnének rajta egy jót :)

xclusiv 2018.12.15. 01:18:50

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: "Elmondom nektek, hogy az utakon lévő járművek 95%a nem passzióból furikázik, hanem vagy szállít valamit, vagy szolgáltatást végez."

Ez elképesztő hazugság.
Az csak agglomeráció-Bp. között naponta többszázezer autó ingázik munkába és munkából haza, nagyon sok esetben 1 darab dolgozót mozgatva, jobb esetben anya-apa 1 autóval, esetleg gyereket is viszi/hozza suliba/suliból, stb.

A reggeli és délutáni csúcs legalább fele semmilyen szolgáltatást nem végez és lófaszt se szállít a saját seggén kívül. Mert megteheti, hogy kifizeti a kényelmének a felárát (mert autózni ugye drágább mint tömegközlekedni).

Ettől függetlenül a hebegő munkacsoport nagyrészt elképesztő f*sságokat szokott összehordani, mint ahogy itt is azt tette, de azért a túloldalról se kellene lehazudni a csillagokat az égből...

Levegő Munkacsoport 2018.12.15. 10:22:55

@xclusiv:
Egy dolog az, hogy milyen egy ország politikai berendezkedése, és más dolog, hogy ha valami jót csináltak, akkor azt érdemes figyelembe venni. A részleteket itt lehet elolvasni: www.levego.hu/kapcsolodo-anyagok/az-irani-energiatamogatasi-reform-tanulsagai/

A havonta fejenkénti 11.500 forint mondjuk egy négyfős családnál 46.000 forintot tesz ki, ami egyáltalán nem kevés, különösen ha figyelembe vesszük, hogy Iránban a megélhetési költségek alacsonyabbak, mint Magyarországon. Továbbá még a szegény iráni családoknak sem ez volt az egyetlen bevétele, hanem ez egy TÖBBLETbevétel.

Levegő Munkacsoport 2018.12.15. 10:26:50

@xclusiv: Köszönjük, hogy megerősítette, amit mi állítottunk.
Kár, hogy az utolsó bekezdés lerontja hatását, és olyan rossz színben tünteti fel a hozzászólót, mintha nem lennének megalapozott érvei.

xclusiv 2018.12.15. 17:02:11

@Levegő Munkacsoport: "Egy dolog az, hogy milyen egy ország politikai berendezkedése, és más dolog, hogy ha valami jót csináltak, akkor azt érdemes figyelembe venni."

Iránban a benzin ára az első szembejövő találat szerint ma 0,29 dodó között van (per liter), ez 83 Ft-ot jelent. Ez ugye már az emelt ár.
Ugyanazon oldal szerint Franciaországban egy liter 1,62 dodóba kerül, ami 464 Ft, és ez még az adóemelés előtti ár. (És amúgy az elmúlt évben 23%-ot emelkedett.)

Remélem érthető a különbség.
És ugye képzeljük már el, hogy Macron megemeli az adót, és mondjuk megdobálja a beszedett pénzzel a lakosság 80%-át, 30%-ot szétdob a vállalatok között, 20%-kal pedig az állam/önkormányzatok/stb. megnövekedett kiadásait kompenzálja. Medzsik...

"A havonta fejenkénti 11.500 forint mondjuk egy négyfős családnál 46.000 forintot tesz ki, ami egyáltalán nem kevés, különösen ha figyelembe vesszük, hogy Iránban a megélhetési költségek alacsonyabbak, mint Magyarországon."

Ja, de a havonta fejenként 11.500 forint az akkor is havonta fejenként 11.500 forint akármit is matekolok. És ugye az áremelés jelentősen megnövelt egy csomó kiadást is.

Valójában amúgy annyiról szól a történet, hogy Irán a korábban ártámogatásba öntött pénz felét szétosztogatta a jelentkező állampolgároknak alanyi jogon.