HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (1) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (3) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (18) éghajlatvédelem (16) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (5) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Szijjártó bajort mond, de kínait gondol

2018.09.25. 11:22 Levegő Munkacsoport

Bajorországi nyilatkozatában Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterünk biztosította vendéglátóit, a dízelbotrányban elhíresült német autógyártókat, hogy Magyarország kormánya kiáll mellettük. Azaz nem támogatjuk azokat a törekvéseket az Európai Unióban, amelyek az emberiség megmentése érdekében erőteljesen csökkentenék az új gépkocsik fogyasztását, hogy minél kevésbé növeljék már a levegő széndioxid-tartalmát a klímakatasztrófa elkerülése érdekében.

Csakhogy a szigorú fogyasztáscsökkentési törekvések célja egyre inkább a villanyautók gyors, ha tetszik robbanásszerű terjedésének elősegítése, mint a robbanómotoros autók technikai fejlesztése. Nemcsak a terjedésüknek, hanem a gyártásuk Európában tartásának is, akár úgy is, hogy átmenetileg csökken a bajor autógyártó barátaink nyeresége. Nemcsak Európában gyártanak ugyanis gépkocsit, hanem Amerikában és Ázsiában is. A villanyautó-eladások adatbázisának szakértői szerint 2018-ban mintegy 2,1 millió akkumulátoros villanyautó talál gazdára a világban, 350-360 ezer az Egyesült Államokban, 420-430 ezer Európában, egymillió százötvenezer Kínában és 160 ezer a világ többi részén. A Bloomberg ábrája pedig azt mutatja, hogy Kínában egyedül közel annyi villanyautó-gyártó van, mint a világ többi országában együtt.

Erős hazai piacra és komoly állami támogatásra számíthatnak a kínai autógyártók, ha kihasználva a bajorok ragaszkodását a robbanómotorhoz, le akarnák tarolni az európai piacot (is). Márpedig mi mást akarnának, hiszen ők is a piacról élnek, nekik is fontos a bevétel és a nyereség. Ezért aztán mindenki, Szijjártó Péter is, aki laza széndioxid-kibocsátási határértékekkel védi a szemellenzős európai nagytőkések érdekeit, valójában késlelteti az európai villanyautó-fejlesztéseket, és a kínai autóipar fejlődését és globális piacnyerését szolgálja.

Avatott külügyminiszterünk talán arra gondolt, hogy ha majd egymást érik a Belgrád-Budapest vasúton a kínai villanyautókat szállító tehervonatok, akkor megtérül az a hatalmas költség, amiért fölépítik nekünk (a mi pénzünkből) – megint csak a kínaiak. De ebben az esetben is óriásit téved!

vamaa

A kép forrása: Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja), https://www.transportenvironment.org/press/national-testers-fail-clean-over-80-dirty-diesel-cars-%E2%80%93-new-evidence 

20 komment

Címkék: elektromos autó villanyautó bajor autógyártók

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr9014261883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Duplaxiii 2018.09.26. 16:24:38

Azért ez az írás elég durva érvelést tartalmaz, számos esetben demagóg is, láthatóan meg sem kísérelte a realitásokat figyelembe venni a szerző...
1) A bajorok régóta gyártanak elektromos autókat (a németek is)
2) Az elektromos autók gyártását nem lehet "elvinni" Európából, mert annak központja nem itt van, hanem Ázsiában...
3) A kínai statisztikához hozzátartozik a lélekszám is
4) A szerző olyan apróságot hagy ki, mint hogy Európa egy túltalített piac, míg a kínai nem az, hanem fejlődő, még hatalmas mennyiséget tud felszívni, és így ők átugorhatják az európai, amerikai korszakokat. Itt milyen eszközökkel kívánja a szerző rávenni a sok százmillió autótuéajdonost, hogy zúzassa be az egyébként modern autóját és vegyen lényegesen drágábban kevesebbre képes, még kiforraratlant? Munkatárborok jönnek?
5) Az elektromos autózás gátja ma még a technika és az infrastruktúra. Hogyan tervezik a környzetvédők a komplett logisztika azonnali lecserélését? Miből és ki épít ki ugyanakkora töltőhálózatot, mint ami ma létezik? Mi lesz azokkal, akik nem olyan helyen élnek, ahol tölthetik a járműveiket? Honnan vesznek mindehhez ma még nem is létező műszaki megoldásokat? Miért kellene átugorni azt a lépést, ami Japánban, az USÁban már bizonyított? (Hibrid, Plug-in hibrid, elektromos)
Ha ma minden második dízelautós lecserélné a járművét egy plug-in hibridre, nem kerülne hátrányba, idő lenne az infrastruktúra fejlesztésére, bevárható lenne a műszaki fejlesztések folyamata és a világ levegője is "megkönnyebbülne".
.
Szóval megint ott tartunk, mint a környzetvédő miniszterlenők-asszonyunk és a kövérfejű rezsibiztos parttalan vitája Paks2 ügyében, ahol mindketten csak ostobaságokkal érveltek.
Sajnos a környzetvédők jellemzően két dolgot hagynak ki a propagandájukból:
Műszaki feltételek
Pénz
Persze aki kerékpárral közlekedik, annak nem számít, hogy 4 millió helyett 10 millióért kapni olyan jármű, ami felét sem tudja a klasszikusnak.

GyMasa 2018.09.26. 17:51:36

Eleve az egesz dizelbotrany onnan indult, amikor az okos EU burokratak elkezdtek nagy ugybuzgalmukban jogszabalyokkal felulirni a fizika torvenyeit (adott tomegu, legellenallasu jarmuveket azonos vezetesi stilussal nem lehet lenyegesen kevesebb energia felhasznalasaval mozgatni).
Tehat, elkezdtek jogszabalyokkal eloirni az autok fogyasztasat.
Az autogyartok pedig valaszthattak, hogy csalni fognak vagy a vevoik igenyei (nagy, kenyelmes, biztonsagos autok) helyett az eloirasok (CO2 kibocsatas) betartasat preferaljak.
Erthetetlen modon az ugyfeleket valasztottak.
Amiben igen nagy segitsegukre volt a szinten inkompetens NEDC meres is, amit roppant konnyu volt atverni.

CSL 2018.09.26. 18:02:29

Azért kíváncsi lennék, hogy milyen elektromos áramból fedeznék a kedves környezetvédök, az elektromos autók töltését? Hol van az infrakstruktúra? Hol vannak a hatékony akkumulátorok? Ki építi ki az új elektromos hálózatot? Mit
csinálunk, a mai technológiával, ha azt leváltjuk? Milyen hatása lesz az iparra, ha nem lesz szükség annyi alkatrészre?
Mennyivel csökkenne a CO2 kibocsájtás ha minden gépkocsi elektromos lenne, amikor pl a németek jelenleg a világ legnagyobb szén felhasználói, ami az elektromos áramtermelést illeti!
Miért nem inkább a háztartások zöldebbé tételéért küzdenek? Egységnyi beruházás sokkal több CO2 csökkenést jelentene pl szigeteléssel, napelemekkel, napkollektorokkal, hőszivattyúkkal, optimalizált tájolással, na meg munkahelyeket, új ipart létesítene!

Persze az nem mutat olyan szépen a propagandában, mint a közlekedés basztatása..

CSL 2018.09.26. 18:19:25

@GyMasa:
Mondjuk a dízel botrány az NOx kibocsájtás manipulálása volt! Az egr csak bizonyos üzemálapotokban engedte a kipufogógázt a szívócsőbe, konkrétan csak akkor ha érzékelte, hogy mérik.
Pl nyitva volt a motorháztető, etc..

röf 2018.09.26. 18:39:45

" Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterünk biztosította vendéglátóit, a dízelbotrányban elhíresült német autógyártókat, hogy Magyarország kormánya kiáll mellettük. Azaz nem támogatjuk azokat a törekvéseket az Európai Unióban, amelyek az emberiség megmentése érdekében erőteljesen csökkentenék az új gépkocsik fogyasztását, hogy minél kevésbé növeljék már a levegő széndioxid-tartalmát a klímakatasztrófa elkerülése érdekében."
Ez olyan fokú hozzánemértést takar a "dízelbotrány" természetét illetően, hogy kár több szót vesztegetni erre az írásra.
Elnézést, de fingod nincs, milyen határértékeket, milyen üzemállapotban, milyen terhelési szinten léptek túl az adott -két éve nem is gyártott- négyhengeres dízelmotorok.
Ezek a fikázott motorok nagyságrenddel korszerűbbek a még mindig futó 10-15 éves egyéb dízeleknél.

GyMasa 2018.09.26. 20:02:59

@CSL:
Igen, es a NOx kibocsatas novekedese egyenes kovetkezmenye volt a CO2 csokkentesi kuzdelemnek.
A NOx kibocsatas novekedese elsosorban a szegenyebb levego-tuzeloanyag keverek magasabb egesi homersekletenek a kovetkezmenye.
A fo eszkozok ezellen az adblue jellegu adalekok es az EGR szelep. (legalabbis ezek azok, amik elterjedtek, a megfelelo aruk miatt, mert ki akar ugye dizelautot 5000EUR felarral venni?)
Persez, ezekkel minddel ott vannak a bajok, azaz, hogy az adalekok penzbe plusz torodesbe kerulnek a tulaj reszerol az EGR meg rontja a motor hatasfokat, es emiatt a teljesitmenye csokkenni fog es/vagy a fogyasztasa novekedni, ami ugye ismet csak a CO2 kibocsatas novekedeset jelenti.

Magyar ember ne viseljen baseball sapkát 2018.09.26. 21:12:15

Termeszetes, hogy Orbanek europaikent az europai es magyar gyartok erdekeit nezik, nem az amerikai villanyauto gyartoket.

Plane hogy E-Amerika 10x annyit szennyez mint Europa.

Amugy az EU "fogyasztascsokkentese" oda vezetett hogy ma is decire ugyanannyit fogyaszt minden auto mint 20 eve csak a katalogusba alacsonyabb adatokat lehet irni az idiota EU meresi szabvany miatt.

Nincs közöttünk csicska 2018.09.26. 21:18:39

Azt magyarazza mar meg valaki miert nem eleg jo nekunk hogy bevallalunk fele olyan fogyasztasu autokat mint az amerikaiak?

A villanyautok teljes elettartamra vetitett szennyezese sokkal tobb is lehet mint a mai hagyomanyos autoke, csak nem az orrod ala pufog. Persze ezt nem egyszeru kiszamolni igy minden munkacsoport azt a propagandat tolja inkabb amit a gazdaja eloir.

kvadrillio 2018.09.26. 23:18:16

Bogár LászlóTíz év után
2008 szep­temberében és októberében 10-15 ezermilliárd dollárnyi anyagi vagyon tűnt a semmibe

Bogár László – 2018.09.25. 04:08

Éppen tíz éve annak, hogy az elmúlt száz év egyik legsúlyosabb, következményeit tekintve még ma is pusztító válságának „látványtechnikailag” legintenzívebb szakasza elkezdődött: 2008 szep­temberében és októberében 10-15 ezermilliárd dollárnyi anyagi vagyon tűnt a semmibe, pontosabban ekkora vagyontömegről derült ki, hogy valójában csak „csinálva van”, nem létezik, csak fennáll. Mert, hogy az előző évtized csupán „beetetési” fázis volt, amelynek során a gyors meggazdagodásban reménykedő döntő többség a gyors elszegényedésbe hullott alá.

De mi is történt valójában, és tudunk-e, lehet-e egyáltalán bármit tanulni abból, ami tíz éve lezajlott? Ez a válság, akárcsak az elmúlt évszázad minden nagy krízise, sokkal inkább egy „álság” volt, hisz ma már egyértelműen felsejlenek a tudatos tervezés és kivitelezés kontúrjai. E masinéria erőforrás-szivattyúinak hidraulikája nagyjából a következők szerint működött. Először is elkezdődött egy globális „lufi” felfújása, amelynek legmegfelelőbb terepe az amerikai ingatlanpiac volt. Talán nem kell különösebben bizonygatni, hogy ez a világ anyagi vagyonának elég jelentős szegmense, 20-25 ezermilliárd dollár lapul benne. És ha elég sok emberrel tudják tartósan elhitetni, hogy ez az ingatlanár-emelkedés, szemben a történelem minden eddigi ingatlanár-emelkedésével, soha nem fog véget érni, akkor indulhat is a nagy globális játszma.
Ennek lényege az, hogy egyre többen vesznek fel hatalmas és persze egyre kockázatosabb hiteleket azért, hogy ebből vegyenek – kifejezetten spekulációs céllal – ingatlant. És amikor már óriási tömeg nyüzsög a professzionálisan felépített csapdában, hogy, hogy nem, az ingatlanárak mégsem nőnek az égig, sőt zuhanásba mennek át. A zuhanást persze láncreakciószerűen fokozza, hogy a megriadt lakásvásárlók azonnal eladnának, mert tudják, a hitelezőjüket aligha hatja meg, hogy már csak óriási veszteséggel tudják eladni a nyereségre spekulálva vásárolt ingatlant.

A mesterségesen keltett médiahisztéria tovább fokozza a pánikot, és most megjelent egy olyan elem is, ami a 2008 előtti válságokban még nem létezett. Ez az elem a globális pénzhatalmi rendszernek egy olyan „újítása” amelynek lényege, hogy a nagyon kockázatos ügyfelek is kaphatnak korlátlan hitelt, persze extra kamatokkal és költségekkel, ráadásul a bankok egy teljesen átláthatatlan és ellenőrizhetetlen rendszerben kezdik el adni-venni ezeket a mérgezett, „származtatott” értékpapírokat.

Ennek az „innovációnak” esett áldozatul igen látványosan Amerika legrégibb bankja, a Lehman Bro­-
thers. A pénzintézet 2008. szep­tember 15-én bekövetkező összeomlásakor 639 milliárd dollárnyi eszközállomány fölött rendelkezett, vagyis a Lehman volt a legnagyobb cég, amely valaha csődbe ment.
A banknak ekkor már csak alig 22,5 milliárd dollárnyi saját tőkéje volt 639 milliárd dollárnyi eszközre vetítve. A Lehman vezetősége és alkalmazottai egyébként szinte következmények nélkül megúszták, hogy eszetlen kockázatvállalásukkal lényegében bedöntötték a világgazdaságot. Vagyis, hogy vállalták a „detonátor” szerepét ebben az ördögi játszmában.

A Lehman összeomlása nyomán keletkezett több mint hatszázmil­liárd dolláros (ez nagyobb, mint Magyarország egész nemzeti vagyona) pénzügyi kráter volt az a látványtechnikai elem, amelyre hivatkozva a globális pénzhatalmi rendszer megzsarolhatta a nemzetállamokat. Ha nem kapnak azonnal gigantikus állami támogatást, akkor összeomlik az egész pénzrendszer, és ennek nyomán az egész világgazdaság, és ez globális permanens polgárháborúhoz, anarchiához, káoszhoz vezet. És az államok fizettek, két év alatt nagyjából tizenötezermil­liárd dollárt.

Larrikin 2018.09.27. 06:11:32

A külügyminiszter tett egy újabb szervilis politikai nyilatkozatot - de legyünk őszinték, azért a világpolitikát és a globális környezetvédelem ügyét messze nem érintette olyan mélyen, mint a poszt láttatni szeretné.

Az egy izgalmas kérdés különben, hogyan lehet Kína a legnagyobb gyártó úgy, hogy egyetlen épkézláb modellel sem álltak még elő. A neten is leginkább rajzok, koncepció autók vagy tesztpályán futó kézműves példányok láthatók, na meg a Byd modelljeihez hasonló guruló esernyők. Utóbbiak esetében persze érthető, ha a mopedről autóra váltó közönség lát benne fantáziát, de autóként eladható autóból szemlátomást egyelőre Kínában sem készül sok, lenne nyoma, ha készülne.

Az elmúlt évtized valóban áttörést hozott abból a szempontból, hogy mára megjelentek megfizethető, egyes felasználói szokásokat jól kielégítő elektromos járművek. Az viszont messze nem látszik, mikor lesznek az elektromos autók általános célra is versenyképesek, márpedig ez nagyban befolyásolja, mikorra várjuk a robbanómotor alkonyát.

Levegő Munkacsoport 2018.09.27. 08:21:40

@Duplaxiii:
@Duplaxiii abszurditást állít, és azt úgy állítja be, mint ha a cikk szerzőjének a gondolatai lennének, és így könnyű cáfolnia.
@Duplaxiii sugalmazásával ellentétben, a cikk egyáltalán nem azt állítja, hogy azonnal minden jelenleg futó benzines vagy dízeles autót le kellene cserélni elektromosra. Ez nyilvánvalóan egy hosszú folyamat lesz. Az EU-ban évente mintegy 15 millió új autót adnak el, és arra kell törekedni, hogy ennek minél nagyobb hányada nulla emissziós legyen. Tehát elvileg jóval több lehetőség van az EU-ban is, mint a kb. évi 1 millió új e-autó, amit Kínában adnak el.
2. Az e-autók töltése ma is 95%-ban nem nyilvános töltőhelyen történik, tehát az elterjedésükhöz jelenleg nem szükséges (bár előnyös) a nyilvános töltőállomások kiépítése. Nyilvánvalóan sokan nem tudják megoldani a töltést otthon vagy a munkahelyen, de ha már azok e-autóval járnak, akik ezt megtehetik, az is gyökeres változást jelenthet a jelenlegi állapothoz képest.
3. A teljes élettartamra vetítve az e-autó nem feltétlenül drágább, mint a hasonló méretű benzines vagy dízel. Sőt, kifejezetten olcsóbb, ha sokat használják. Ezért elsősorban a közautóknál (mint a GreenGo, MOL Limo), taxiknál stb. lehet számítani a gyorsabb elterjedésükre.

"Sajnos a környzetvédők jellemzően két dolgot hagynak ki a propagandájukból:
Műszaki feltételek
Pénz"

Sokféle környezetvédő van, nem lehet általánosítani. A Levegő Munkacsoport a műszaki feltételeket és különösen a pénzt számos esetben sokkal inkább számításba veszi, mint a mindenkori kormány. Nem véletlen, hogy a kormány épp a Levegő Munkacsoportot bízta meg (a Közlekedéstudományi Intézettel együtt) ennek a tanulmánynak az elkészítésével: www.levego.hu/sites/default/files/kozuti_vasuti_kozlekedes_tarsadalmi_merlege_magyarorszagon_0.pdf

igazi hős 2018.09.27. 08:53:01

@GyMasa: A fizika szabályait senki nem akarta felülírni. Az emberi viselkedés szabályait pedig nem sikerült. Ha számítana a valós fogyasztás a gyártóknak és a vásárlóknak, akkor nem 1,5-2 tonnás SUV-okkkal járkálnánk. Az elmúlt bő 20 évben mindegyik autóm kb 8-at evett százon. De az első egy 850 kilós, 3,5 méteres kisautó 60 lóerővel, a mostani meg több mint kétszer olyan erős, 1350 kiló és 4,6 m. Azaz nagyon sokat fejlődött a motor, de ezt lenullázta a méret és tömegnövekedés.
Ráadásul csúsztatsz, mert a "kreatív" a CO2 méréssel van a baj, mert ott minden gyártó azonos lehetőségek között játszott (azaz kicsit hibás játékszabályok vannak, de mindenkire egyformán), hanem a VW (és valószínűleg a többi német gyártó) lebukott egy csalással, ami minden szabállyal ellentétes volt. És amit a végén mi, magyarok fogunk megszívni, mert a németek (presztízs és anyagi okokból) megbüntetik a csalós dízeleket, de mi nem, ezért azok ide (meg Romániéba, Bulgáriába, ...) fognak kerülni.

vamá 2018.09.27. 09:25:34

@Duplaxiii: Az a kérdés,hogy az átmenet 10-15 vagy 30-40 évig tart-e. De ezt a klímakatasztrófa elkerülésének a lehetőségétől érdemes függővé tenni. Az pedig erőltetett átmenetet diktál a megújuló energiával hajtott közlekedésre. Ezt az erőltetett átmenetet a gazdasági szereplők maguktól nem fogják végrehajtani, ösztönözni kell őket. Tetszik, nem tetszik nekik. Ha a világ többi részén ezt teszik, de az EU nem, borítékolható a piacvesztés. Először a periférián fogják leépíteni a gyártását a piacról kiszoruló robbanómotoros autóknak. Esélyt a megmaradásra csak a villanyautógyártásba való belépés adhat. A nem luxus autók piacára való termelést pedig meg kell alapozni. Ezért fontos az a szabályozás, amit a zöldek pártolnak és a rövidtávú extraprofitban érdekelt bajor autógyárak elleneznek.
Senki sem mondja, hogy holnapra le kell cserélni az autókat villanyra. Folyamatokról beszélünk.

vamá 2018.09.27. 09:35:37

röf: Mit jelent a.korszerűség, ha nem azt, hogy az autó kevesebbet fogyaszt és kevésbé mérgezi a levegőt, mint elődei? Mérések azt mutatják, hogy míg 15 éve óvatos vezezéssel hozni lehetett az új autók ígért fogyasztását,ma már ez nem megy. A valós fogyasztás nem csökkent.

vamá 2018.09.27. 09:40:16

@Larrikin: Az elemzők szerint 2040-ra már az új autók jelentős része 30-40 százaléka villanyos lesz, és az előrejelzések egyre "optimistábbak". Vagyis látszik a jövő.

vamá 2018.09.27. 09:47:51

@Nincs közöttünk csicska: annyira nem bonyolult kiszámolni. Nagyobb a villanyautó hatékonysága, ezért a tanktól a kerékig biztosan kevesebb energiát fogyaszt. Vagyis még akkor is jobb co2kibocsátásba, ha a villany sun erőműből jön. De ma már az eu-i villanyfogyasztás 5-20 százalékát szélturbinák adják. A tendencia világos, a kérdés az átmenet sebessége.

vamá 2018.09.27. 09:53:16

@CSL: Mindenre szükség van,és a zöldek mindent szorgalmaznak, a háztartások energiatakarékossá tételét is. Nem rajtunk múlik, hogy a kormány másra költi pl. az erre előirányzott EU támogatást. De egy írás mindig csak egy részlettel foglalkozik.

vamá 2018.09.27. 09:56:59

@GyMasa: pontosabban csalnak, vagy költenek a technikai fejlesztésre. Sajnos az előbbit választották. No meg mindent megtettek azért, hogy lassítsák az NEDC cseréjét. Most meg az átállást igyekeznek hekkelni.

Larrikin 2018.09.27. 11:17:55

@vamá: még eszerint is 60-70% belsőégésű marad, mellesleg nehezen tudom elképzelni, hogy ez a forgatókönyv megvalósuljon. Ha egyszer az elektromos meghajtás tényleg versenyképes lesz, drámaian esni fog a kereslet a benzines kocsikra, nehéz elképzelni olyan helyzetet, hogy tartósan osztozzanak a piacon. Persze biztos lesz egy időszak, amikor épp megvalósul a 40-60%, de nem lesz könnyű beletrafálni egy előrejelzéssel. A gond csak ott van, hogy a 10 éves előrejelzés nem kecsegtet áttöréssel, ami utána jön, ahhoz meg - a technikai fejlődés jóslását illetően - varázsgömb kell.