HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) Busz (7) busz (1) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (18) éghajlatvédelem (16) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (1) európai unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Villanyautó matek

2018.03.30. 14:06 Levegő Munkacsoport

img_0037_k.JPGRégóta vita tárgya a villanyautók üvegházgáz-kibocsátása. A járműgyártás és az áram előállítása során is keletkezik széndioxid, korom. Saját mérésem és számításaim, valamint a rendelkezésre álló szakirodalom alapján igyekszem bemutatni a témát.

Mások mellett a belga Vrije Egyetem MOBI kutatócsoportja is nagy alapossággal térképezte fel a villanyautók éghajlatra gyakorolt hatását életciklus elemzéssel. A kibocsátásnak vannak egyszeri és változó összetevői. A karosszéria, a meghajtás és az akkumulátor előállítása során keletkező kibocsátás független a megtett úttól, akárcsak a gyártáskor és a hulladékfeldolgozáskor felhasznált energiához köthető kibocsátás.. Az elemzés arra jutott, hogy átlagos futásteljesítmény mellett a karosszéria és az akkumulátorok 13-13 gramm, a meghajtás 3,1 grammot ad hozzá az egy kilométer megtett útra eső széndioxid-kibocsátáshoz (0,2 kWh/km áramfogyasztás, 200.000 km átlagos futásteljesítmény és átlagosan 1,5 akkumulátor csere esetén). Tehát villanyautónk „alapból” kilométerenként 29,1 gramm széndioxiddal terheli a környezetet, bár a tanulmány alapjául szolgáló adtok már némileg elavultak, például az akkumulátorok sokkal tovább bírják. Az áram előállítását további, forrástól függő kibocsátás terheli. Az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testülete (IPCC) által közreadott adatokat használják a szerzők, melyek szerint a szélerőművekben termelt áram kilowattóránként 14 gramm, a napelemmel termelt 45 gramm, a vízenergia 24 gramm, míg az olajtüzelésű erőművekben generált 1515 gramm szén-dioxiddal terheli a környezetet. A tanulmány az Európai Bizottság adatai alapján közli a dízelautók széndioxid-lábnyomát is. A NEDC valóságtól elrugaszkodott értékét (120 g/km) kiegészíti a valóságnak megfelelően 35%-al, ehhez adódik még a forrástól a tankig az üzemanyaga rakódó kibocsátás (kitermelés, szállítás, olajfinomítás, 38,88 g/km) és a járműgyártáshoz kapcsolódó (15,12 g/km). Így összességében a dízelautóra 215 gramm kibocsátás jut kilométerenként.

img_0032_k.JPG

Egy hétig teszteltünk a Nissan Magyarországgal együttműködve egy 30 kilowattórás akkumulátorral szerelt Nissan Leaf villanyautót. Környezeti Tanácsadó Irodánk légszennyezettség-méréseket és helyszíneléseket végzett az ország számos pontján, s az eközben megtett több mint 2000 kilométer elegendő tapasztalatot nyújtott a jármű fogyasztásáról is. A fagyos, esős, havas idő ellenére mérsékelt fűtéssel és autópályán is 100 km/h alatti sebességgel sikerült az átlag fogyasztást 0,17 kWh/km alatt tartani. Ez az érték jó időben valószínűleg sokkal kisebb, hiszen akkor nem szükséges az utastér fűtése. Erről találtunk is egy méréseken alapuló táblázatot, melynek adatai szerint az áramfogyasztás nyáron 0,12-0,13 kWh/km országúton, városban még kevesebb. Az akkumulátor élettartamát a töltési ciklusok száma határozza meg. Ha kevesebb áramfogyasztással teszünk meg adott távolságot, kíméljük az akkumulátor is, és feltételezzük, magát a járművet is tovább használjuk, így a fajlagos üvegházgáz-kibocsátás is csökken. Magyarországon pedig általában tovább használnak egy autót, mint nyugaton, ez tovább javítja az értéket, valamint a korábbi elemzések alábecsülték az akkumulátorok élettartamát, ma már például a Nissan is 160.000 kilométerre ad garanciát. Ezt számításomban is érvényesítettem.

A kibocsátást nagyban befolyásolja az, hogy milyen árammal töltjük a járművet. Az elmúlt másfél évtizedben jelentősen csökkent a hazai konnektorokból érkező áram „széndioxid-tartalma”. A termelés szerkezete is változott, több szenes erőmű leállt, és nőtt az import aránya. Míg a 2000-es évek elején az országban termelt áramhoz köthető széndioxid-kibocsátás kilowattóránként 350 gramm körül volt az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint, addig mára ez 200 gramm körüli értékre csökkent. Az Electricitymap elemzése alapján az importáram széndioxid-terhelése némileg magasabb, így lehetséges, hogy tavaly nyáron a konnektorokba kerülő áramé átlagosan elérte a 288 grammot is.

Talán ez utóbbi adat a leginkább reális, tehát sima konnektoros vagy villámtöltős tankolásnál számoljunk ezzel. (0,17×288)+(0,851×29,1)=73,7 gramm kibocsátás kilométerenként. Ha pedig az enyhébb időjárás miatt már nem fogyaszt a fűtés és takarékosan vezetünk, még kedvezőbb értékeket kapunk: (0,12×288)+(0,62×29,1)=52 gramm kibocsátás kilométerenként. Ez már kevesebb mint negyede egy kis fogyasztású dízelének. 

Vajon létezhet ennél sokkal jobb érték Magyarországon? Igen. Bence példáján mutatjuk be. Felszerelt 21 kilowatt kapacitású napelemet a háztetőjére, és létesített egy villámtöltőt, ahol ingyen tankolhat bárki. Elmondása szerint hiába tankolt eddig 8 megawattórányi áramot a környéken élő és arra tévedő villanyautósok akkumulátoraiba, ezt mind meg is termelte a napelem a tavaly nyári üzembe helyezése óta, így villanyszámlát a töltés után nem fizet. Természetesen éjszaka jellemzően fosszilis forrásokból jut az áram ebbe a töltőbe is, de nappal pont ennyivel csökkentette más fogyasztók kibocsátását, hiszen az országos hálózatba kerül vissza az általa termelt tiszta áram. A fent említett IPCC-adat szerint a napelemes áram előállításához a napelemgyártás miatt 45 gramm széndioxid-kibocsátást kell rendelni egy kilowattórára, de egy frissebb elemzés polikristályos napelemeknél 24 gramm, vékonyfilm-technológiával készült paneloknál 12 gramm kibocsátást ad meg, ami hihető is, hiszen szédületes a technikai fejlődés, és a mérethatékonyság is csökkenti a kibocsátásokat (továbbá a gyártáshoz felhasznált áramban is egyre több a megújuló). Nálunk egyelőre a polikristályos napelem az elterjedtebb, így számoljunk 24-gyel. (0,17×24)+(0,85×29,1)=28,8 gramm télen és (0,12×24)+(0,6×29,1)=20,3 gramm nyáron. Ez utóbbi bizony egy dízel kibocsátásának a tizede, ha a jármű előállításához tapadó kibocsátást is számoljuk.

Jármű típusa

Járműgyártás CO2/km

Közlekedés+üzemanyag gyártás CO2/km

Összesen CO2/km

Dízelautó

15,12

200,88

212

Villanyautó télen, hálózati áram

24,735

48,96

73,695

Villanyautó nyáron, hálózati áram

17,46

34,56

52,02

Villanyautó télen, napelemes áram

24,735

4,08

28,815

Villanyautó nyáron, napelemes áram

17,46

2,88

20,34

A MOBI tanulmánya nem csak erre terjedt ki. Az egészségre gyakorolt közvetlen hatásokat is figyelembe vették. Ezek szerint egy korszerű, részecskeszűrővel és nitrogén-oxid-semlegesítő rendszerrel felszerelt Euro 6-os dízel nyolcszor több emberéletet követel a légszennyezésén keresztül, mint egy villanyautó még akkor is, ha az elektromos társánál az erőművi áramtermelés légszennyezésének hatását is figyelembe vették. Napelemmel termelt áram esetén pedig kár hasonlítgatni, az nem okoz életvesztéseket az áram előállítása során. A hazai, 14 év körüli átlag életkorú személyautó parknál a csere pedig ennél még sokkal nagyobb nyereséget hozhat.

Lenkei Péter
a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője

Az eredeti számítás 0,2 kWh/km fogyasztás értékkel számol, míg a gyakorlatban mi 0,17 kWh/km fogyasztást mértünk, tehát 15%-al kevesebbet, ezért ennyivel korrigáltuk az értéket.
Az eredeti számítás 0,2 kWh/km fogyasztás értékkel számol, míg a gyakorlatban ez nyáron 0,12 kWh/km fogyasztás takarékos vezetés esetén, tehát 40%-kal kevesebb, ezért ennyivel korrigáltuk az értéket.

2 komment · 1 trackback

Címkék: közlekedés éghajlatváltozás energia napelem autózás villanyautó éghajlatvédelem autótesztelés

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr9413789284

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Közlekedhet-e a buszsávban az elektromos autó? 2018.07.23. 14:16:02

Buszsávban az elektromos autó – a hatályos jogszabályok szerint – nem közlekedhet, ezt már az elején szeretném ezt leszögezni. Az elektromos autók egyre népszerűbbek, elég sok látható az utakon, és szerencsére számos kedvezmény vehető igény…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szocske_ 2018.04.11. 14:21:42

Alapvetően tetszik a cikk mondanivalója is, bár ha a matek a lényeg, akkor jó lenne, akkor jó lenne a részletekre is figyelni: 200 + 15 = 212

Az elektromos autó üzemeltetés során jelentkező szennyeződésnél egyértelmű a téli/nyári üzem és a szénnel/napelemmel termelt áram miatt az eltérés, de az autógyártás során keletkező szennyezésénél szvsz nem értelmezhető, ezzel az erővel dízel autót is gyárthatnak nyáron kisebb környezetterheléssel, mert akkor nem kell fűteni az üzemcsarnokot.

Amivel még nem számol a cikk:
a dízeleknél fékezéskor ott a porszennyezés, a fékbetétek kopása miatt, az elektromosnál a generátoros lassítás miatt ez nagyságrendekkel kevesebb.
a dízeleknél a rendszeres olajcserének is számottevő a környezetkárosító hatása, ha a fáradt olajat ártalmatlanítják, annak is van környezetterhelése.

Levegő Munkacsoport 2018.04.12. 08:20:31

A villanyautónál úgy számoltunk, hogy jelentős tétel az akkumulátor. Ha nyáron kevesebb áramot használunk, tovább tart az akkumulátor és az autó is, ezért kisebb a jármű előállításra számított széndioxid kibocsátás. 212 javítjuk! A fékpor egészségkárosító hatása lényegesen kisebb, mint a dízelkorom. Nem számoltuk még a belső égésűnél az egyéb kopó részket, kuplung, vezérműszíj, olaj- és légszűrő.