HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (18) éghajlatvédelem (16) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

A Semmelweis utcai fakivágás ürügyén

2018.03.03. 11:16 Levegő Munkacsoport

semmelweis_index.jpg

A kép forrása: Index.hu

A Semmelweis utcai fakivágás érthető módon okozott dühkitörést a városlakók körében. Ilyen belvárosi pozícióban már igen ritka kincs egy fásított utca. Ezeknek a fáknak egy része biztosan veszélyes volt, már csak azért is, mert az ostorfáinkról rendre derül ki, hogy idős korban törékenyekké válnak. Ágas-bogas rendszerű kócos lombkoronájuk akkor tud szépen fejlődni, ha van hozzá tér, mint Szegeden vagy Szabadkán, ahol előszeretettel ültettek belőlük a századelőn nagyvonalú fasorokat a sétatereken. Mondhatnám a Stefániát is, ha ott utóbb nem betonozták volna őket éppen úgy körbe, ahogy a Semmelweis utcában. Ez utóbbiban egyáltalán nem voltak ideálisak a feltételek a növekedésükhöz, a szűk utcába ez a fafaj nem való. Hibás volt az a koncepció, amelyik ide telepítette őket.

De nem csak ez a baj. A közműspagetti a föld alatt és a parkolás és a túlburkolás az igazi hóhér. Ameddig a belvárosban nem nyer polgárjogot az utcafelújításkor a közműalagút-folyosó, addig a belvárosban szenvedni fognak a fák. Pedig másképp is lehetne! Szabvány is van rá, csak éppen erre soha nincs forrás vagy akarat. Legfőképpen akarat.

 

bs2.jpg Közműalagút-folyósó (a szerző rajza)

A közelmúltban egy igen érdekes konferencián vettem részt, ahol holland faiskolás kollegák ecsetelték, milyen új módszerekkel kísérleteznek a városi környezetekben. Két fontos példát mutatok, hogyan lehetne a közmű védőtávolságokon belül, teljes leburkolás és parkolás mellett is sokkal jobb eredményeket elérni a belvárosi utcafásításban.

Az egyik a gyökérgátrendszer (root barrier) . Ez az árok mentén telepíthető, egymásba csúsztatható műanyag lap a kívánt mélységig meggátolja, hogy a fa gyökérzete megközelítse a védendő közművet. Cserében viszont a fa közelebb is telepíthető a közműhöz, mert bár a közmű irányában nem tud terjeszkedni, legalább oldalirányban igen.

bs3.jpgGyökérgátrendszer (forrás: https://www.greenmax.eu/en/treeparker/)

A másik a faparkoló (treeparker) rendszer, ami valójában egy függesztett burkolatrendszer. Alul egy masszív műanyag rácshálózat a tartószerkezet, amelyet ízlés szerint lehet öntözőrendszerrel, drénezéssel, termőfölddel feltölteni, ideális esetben legalább 6 köbméter termőterületet biztosítva egyetlen fának. Merthogy az a lényeg, hogy efölött a termőföldréteg fölött 20-30 centiméter üres tér van, s a távtartóra műanyag rács, geotextil, alépítmény réteg után kerül rá a burkolat. Azaz a parkoló autó, járókelő úgy tapos a burkolaton, hogy az nem ad át a terhet a termőföldre, ezáltal az nem tömörödik, a gyökérzet növekedésével pedig van helye tágulni. A növény nem nyomja fel a burkolatot, nem kell neki nagy faverem (körbeburkolható). A városi kísérletek azt mutatják, hogy az így ültetett fák jobban megmaradnak és kétszer gyorsabban fejlődnek, mint a szánalmas kis körbeaszfaltozott lukban sínylődő társaik. Ez a rendszer drága. Persze nem annyira drága, mint amennyire a fás utcákat szeretjük, vagy nem annyira drága, mint amennyivel többe kerül egy fásított utcában egy lakás, mint egy betonsivatagban. Az előadó szerint a holland ára négyzetméterenként 150 euró és ideális 6 négyzetméterrel számolni fánként. Ez olyan 300.000 forint+a fa ára+munkadíj. Legyen félmillió forint. Egyenértékben ez egy folyóméter nagy átmérőjű csatornacsere. Bagatell.

 bs4.jpg

 

 Faparkoló (forrás: https://www.greenmax.eu/en/treeparker/)

 

Azt tudom, hogy a Semmelweis utcában fognak új fákat telepíteni. De kérdezem én: nem kéne itt ezt a módszert kipróbálni? Nem lehetne ebből mintaprojekt? Mert félek tőle, hogy az újonnan telepített fák nem érik meg a 20 éves kort sem. Ilyen környezeti feltételek mellett biztosan nem.

Bardóczi Sándor
tájépítész
a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja

2 komment

Címkék: fakivágás fairtás Semmelweis utca

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr3313709600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NewbieInTrouble 2018.03.03. 21:51:19

Hadd kérdezzem meg tengermély tisztelettel az írás szerzőjétől: Ugye nem abba a kosárba rakják minden tojásukat, hogy az illetékesek olvasni fogják a levegő munkacsoport blogját, hanem ajánlásaikat, észrevételeiket ugye azért személy szerint a döntéshozóknak - nyilván szakmailag igényesebb és részletesebb tanulmányok formájában - is megküldik?
Csak mert a 2014-es denrológiai jelentés mellékletében szembe jött velem egy olyan üzenetváltás egy lakos és az önkormányzat munkatársa között, mely olyan nevetséges színben tüntette fel a civil állampolgárok kommunikációját a közszféra ügyfélszolgálataival, hogy azon zokogni lehetne. (egyelőre így, általánosságban fogalmaznék, kérésre több részletbe is bocsátkozom)

bardóczi 2018.03.04. 08:51:29

@NewbieInTrouble: olyannyira nem, hogy a Főkert vezérigazgatója nekem személyes ígéretet tett: minden tőle telhetőt el fog azért követni, hogy az V. kerület befogadja a javaslatot.