HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (3) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (11) BKK bérlet (1) BKV (11) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (2) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (2) dízelbotrány (3) dugódíj (5) dugók (3) egészség (8) égetés (3) éghajlatváltozás (23) éghajlatvédelem (22) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (4) energia (12) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (1) európai unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (5) fuvarozás (2) Gent (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (2) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (5) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (11) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (3) klíma (9) klímamenekültek (2) klímapolitika (4) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (14) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (29) közlekedéstervezés (15) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (32) levegőszennyezés (23) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (9) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (5) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (3) tócsa (1) tömegközlekedés (16) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (7) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) villanybusz (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (11) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Tisztviselői ellenállás

2017.11.24. 10:44 Levegő Munkacsoport

zona.jpgVan egy angol sorozat, az Igenis miniszter úr! , ami azt mutatja be szatírikus eszközökkel, hogyan vezeti az orránál fogva a tisztviselői kar a választott politikai tisztségviselőket. Ebben jeleskednek magyarországi tisztviselők is, legalábbis ezt tapasztaltam negyed évszázada a Fővárosi Közgyűlésben. Két jellemző tapasztalatról is beszámolhatók. Az egyik a dobozos üdítős és sörös dobozok betétdíjával kapcsolatos. Próbáltam elérni, hogy a Főpolgármesteri Hivatal illetékes ügyosztálya csináljon erre egy javaslatot. Addig-addig piszkáltam őket, míg az orrom alá dugtak egy állásfoglalást a Környezetvédelmi Minisztériumból, miszerint önkormányzatnak erre nincs törvényi felhatalmazása. Arra pedig már igazán nem kérhettem őket, hogy a szükséges tövénymódosításra is dolgozzanak ki javaslatot, ugye? Nem hiszem, hogy rajtuk múlott volna, hogy mára mégis lett betétdíja sörös doboznak.

Másik emlékem ravaszabb. Amikor 1992-ben először a Közgyűlés elé került a négyes metró, akkor még Dél-Buda-Rákospalota metróvonal néven, a róla szóló határozatba belekerült egy kapcsolódó feladat a főpolgármesternek – vagyis a Főpolgármesteri Hivatalnak. Készíttessen el egy felszíni tömegközlekedési koncepciót Dél-Budára. Sose készült el, egyes hivatalnokok sikeresen szabotálták, aztán a következő választások után egy közgyűlésre beterjesztették a feladat visszavonását.

Mindez arról a levélről jutott eszembe, amit nemrég kapott a Levegő Munkacsoport a budapesti főjegyzőtől. Idézem:

 

A vonatkozó határozatot 2011-ben, a megszüntetést négy évvel megelőzően hozta a közgyűlés. Így szólt: „[A közgyűlés] Felkéri a főpolgármestert, vizsgáltassa meg, hogy a Nyugat-Európa több nagyvárosában sikeresnek bizonyult környezetvédelmi zónarendszer meghonosításának milyen feltételei vannak, egyúttal kéri, hogy a bevezetésre vonatkozó javaslatokat terjessze a Fővárosi Közgyűlés elé.”

Olyan övezetek kialakításáról van szó, amelyekbe csak olyan gépkocsival szabad behajtani, aminek a káros kibocsátása – a levegőszennyezése – egy adott korlát alatt van. Európa nagyvárosai tele vannak ilyen zónákkal, az Egyesült Királyságban Low Emission Zone-okkal, Németországban Umweltzonékkal, Franciaországban Zone à faible émissionokkal. Ilyen övezetek kialakítását évek óta szorgalmazza településeinken a környezetvédelemért felelős minisztérium, segédanyag is készült hozzá.

A Levegő Munkacsoport azért szorgalmazza ilyen alacsony kibocsátású zónák bevezetését, mert le lehetne velük beszélni az embereket arról, hogy nyolc-tíz éves vagy még öregebb olcsó import autót vegyenek, s így meg lehetne állítani a személygépkocsi-állomány öregedését. Miáltal egy idő után elkezdhetne csökkenni az autók okozta levegőszennyezés Budapesten. Kevesebben is halnának bele a koszos levegőtől kapott betegségbe, és talán még azt is megérnénk, hogy Budapest teljesíti a levegőtisztasági előírásokat.

Valamiért azonban a Főpolgármesteri Hivatal illetékes tisztviselőinek oly sok másik, idővel hatályon kívül helyezett határozattal egyetemben ez sem volt eléggé fontos ahhoz, hogy teljesítsék. Pihentették, aztán mikor már senkinek fogalma sem volt róla, miről is van benne szó, egy új összetételű közgyűléssel simán megszavaztatták a hatályon kívül helyezését. (Érdekes olvasmány lenne a határozatot hatályon kívül helyező határozatok gyűjteménye.) A választott képviselők pedig abban a hitben, hogy a tisztviselői kar végzi a dolgát, akárcsak az angol filmben, Budapesten is hagyták, hagyják magukat az orruknál fogva vezetni.

Vargha Márton
fővárosi képviselő 1990-1994

Az ábrát a KRESZ-ből vettük át: 14. § (1) z/3. „Környezetvédelmi övezet (zóna)” 

 

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr313187184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.25. 17:12:36

"le lehetne velük beszélni az embereket arról, hogy nyolc-tíz éves vagy még öregebb olcsó import autót vegyenek"

Pénztg is adsz az embereknek arra, hogy fiatalabb autókat vegyenek? Vagy elég az, hogy NEKED van pénzed új autóra?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.25. 17:13:40

Tudom, mindjárt jön a bannolás.

Bogyó 2 2017.11.25. 17:55:17

"Az egyik a dobozos üdítős és sörös dobozok betétdíjával kapcsolatos. Próbáltam elérni, hogy a Főpolgármesteri Hivatal illetékes ügyosztálya csináljon erre egy javaslatot."

Mondjuk nekem sincs fogalmam arról, hogy mi köze a főpolgármesteri hivatalnak a dobozok betétdíjához. Ez nem egy fővárosi probléma, jó, hogy nem jogalkotást kezdeményezett a tisztelt képviselő úr. Tetszett volna bejutni az OGY-be, akkor igen, illetve így is lehet, csak az adott minisztériumhoz kellett volna fordulni. Csinálhatnak a fővárosi hivatalnokok valami beadványt a minisztérium felé, de akkor kurva jó fejek, mert nem kötelességük, kivéve, ha a közgyűlés vagy a polgármester utasítja őket erre. De akkor se törvénymódosítási javaslatot, akkor mit csinálnának a minisztériumban? Ez kb. olyan, mintha valaki kiakad, hogy nem szolgálják ki krumplival a húsboltban, pedig az is élelmiszer.

Bogyó 2 2017.11.25. 17:59:43

A koncepcióval kapcsolatosan meg azt mondom, hogy olyan határozatot kell elfogadtatni, amely tartalmaz határidőt, és azt a lejárta után számon kérni nem pedig várni, várni naívan. Egy képviselőnek se árt felkészültnek lenni abból, hogy hogyan működik egy önkormányzat.

Levegő Munkacsoport 2017.11.25. 19:36:47

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
1. A cikk szerzőjének nincs autója, és nem is tervez venni.
2. Alapvető erkölcsi normákba, hazai jogszabályokba és nemzetközi egyezményekbe ütközik, hogy egyesek gazdasági érdekből mások egészségét, életét veszélyeztessék.
3. A saját autó tulajdonlása jelentős részben kiváltható egyéb módokon, például közautóval (ld. www.greengo.hu/).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.25. 20:11:17

@Levegő Munkacsoport:

1) A cikk szerzője mikor utazott legutóbb NEM tömegközlekedési eszközzel?

2) Ez legfőképp éppen a tömegközlekedésre áll, az ui. gazdasági érdekből üzemel, míg a saját autóm nem.

3) Az ország nem csak Budapestből áll. És aki nem Budapesten lakik? Mi pl. egy olyan faluban, ahonnan 30km-t kell autózni, ha a helyi kisbolt kínálatánál többre van szükségünk.

Levegő Munkacsoport 2017.11.25. 20:23:48

1. A személyeskedő megjegyzésekre nem szoktunk válaszolni, az előző válaszunk a szabályt erősítő kivétel volt...
2. Ön állította, hogy az embereknek pénzt kellene adni autók vásárlására. Ez mi más, mint egyesek gazdasági érdeke?
3. Nem állítottuk, hogy a saját tulajdonú autó MINDEN esetben helyettesíthető. (Bár az önvezető autók elterjedésével ez is megváltozhat.)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.25. 20:39:07

@Levegő Munkacsoport:

1) A cikk szerzőjének autó-tulajdonlási viszonyait nem én vetettem fel, hanem te (nem is tudom, ki vagy) nyilatkoztál róla. Mitől személyeskedés, hogy erre visszakérdezek?

2) Nem állítottam, hanem kérdeztem. Végképp nem javasoltam. Ezzel csupán a magyar autótulajdonosok anyagi helyzetére utaltam. Ettől függetlenül áll az, amit a tömegközlekedésről írtam, az is anyagi érdekből üzemel. Még akkor is, ha egy cég veszteséges, mert szolgálja a vezetői és dolgozói anyagi érdekeit, továbbá az igénybe vevők anyagi érdekeit, hiszen a taxi sokkal drágább lenne.

Lásd be, az anyagi érdekre hivatkozás rossz érv. A társadalomban minden valaki anyagi érdekéből működik. Még a jótékonykodás is.

3) Velem személyeskedhetsz, előre megengedem. :) Szóval kérlek, írd meg, az én esetemben mi lehetne az alternatívája a saját autónak.

BéLóg 2017.11.25. 22:51:46

Szerintem itt mindebn rendben van.
Javasolhatom még a lombikbébi programba való beleszólást, a déli harangszó szabályozását, vagy esetleg a magyar légifolyók átalakítását.

Az a szép ebben, hogy így legalább a Levegő Munkacsoport létezőnek érezheti magát, mert annak nézik, ami.

Ja, kábé húsz éve blokkoljátok a Pilisvörösvár elkerülő utat, remélem azért legalább majd üdvözölnek titeket a mennyben (szigorúan a mennyben) azok, akik ez alatt az idő alatt ott a 10-es út mellett légszennyezés okozta rákban haltak meg.
De ezt ne vegyétek személyeskedésnek. Ez ugyanis semmi személyes ellenben az igazság.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.25. 23:49:17

@BéLóg:

Ne említs ilyen kellemetlen témákat, mert kitiltás lesz a vége. :(

Levegő Munkacsoport 2017.11.26. 08:52:03

@BéLóg: Az igazság az, hogy a Levegő Munkacsoport volt az, amelyik folyamatosan sürgette a Pilisvörösvárt elkerülő út megépítését. Az ezt bizonyító dokumentumok itt megtalálhatók: www.levego.hu/kampanyok/az-m0-s-es-a-10-es-ut/
Mivel a TV2 is terjesztette ezt a hazugságot, a Levegő Munkacsoport az ORTT Panaszbizottságához fordult, amely a Levegő Munkacsoportnak adott igazat: www.levego.hu/m0-10-es/images/10ut_tv2.pdf
Ezt később egy bírósági ítélet is megerősítette, és helyreigazításra kötelezte a TV2-t.

A Levegő Munkacsoport határozottan fellépett a térségben folyó egyes korrupciógyanús ügyletek ellen, és ezt követően kezdtek el az érintettek mindenféle hazugságot terjeszteni a Levegő Munkacsoportról.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.26. 09:55:36

@Levegő Munkacsoport:

Tudom, hogy könnyebb ignorálni a kellemetlen kérdéseket, de ÚJRA leírom:

"Szóval kérlek, írd meg, az én esetemben mi lehetne az alternatívája a saját autónak."

Továbbá kérdezem, igaz-e az a mendemonda, hog a LG ellenzi Paks 2 megépítését és általában az atomerőműveket.

Avagy ez a két kér(d)és is személyeskedés, amire elvből nem válaszoltok?

vamá 2017.11.26. 11:27:05

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Azt, hogy egy ember életében mekkora jelentősége van egy tartós fogyasztási cikknek, ismeretlenül nem lehet megítélni. Mindenki arra költi a pénzét, amit szükségesnek vél. De a társadalomnak nemhogy joga, de kötelessége megelőzni, hogy egyesek ócska autókipufogógázával mérgezzenek másokat.
Igen, az LMCS azokkal ért egyet, akik szerint az új paksi atomerőmű építése, esetleges üzembehelyezése butaság és hatalmas károkat okoz az embereknek. Többek között azt a pénzt veszi ki az emberek zsebéből, amiből új autót vehetnének maguknak. A neten számos elemzés található arról, miért nem érdemes a XXI. században atomerőművet építeni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.26. 11:56:25

@vamá:

Köszönöm az infót, sejtettem, hogy az ún. Eneregiaklubbal rokon társulatról van szó, amely az Atomcsapda blogban már bizonyította szakértelmét.

Azért én inkább közvetlenül tőlük szeretném ezt olvasni. Bár úgy látom, nem kívánnak reagálni.

Kíváncsian várom, mikor tiltanak ki innen. :D

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.30. 10:35:52

Jellemző, a kellemetlen kérdésekre nem jöb válasz, scak a mély hallgatás.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.30. 10:41:28

@Levegő Munkacsoport:

Csak pár kommentet kell(ene) visszaolvasnotok.

Levegő Munkacsoport 2017.11.30. 10:44:32

Újból megnéztük az Ön hozzászólásait, és szerintünk minden kérdésére válaszoltunk. Ha valamit még pontosítani szeretne, kérjük, írja meg.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.30. 16:52:20

@Levegő Munkacsoport:

Ott vannak az előző kommentekben. Az irántatok érzett mély tiszteletem miatt nem akarlak benneteket azzal megsérteni, hogy feltételezem: nem vagytok képesek megérteni őket. Abban a valószínűtlen esetben viszont, ha tényleg nem értitek őket, a megismétlést sem értenétek.

Így inkább arról van szó, hogy nem akartok válaszolni, és inkáb süketnek/valkak tettetitek magatokat, csak hogy ne kelljen válaszolni. Ez is egy módszer, elismerem.

vamá 2017.12.01. 15:16:49

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Már válaszoltam:
@Kovacs Nocraft Jozsefne: Azt, hogy egy ember életében mekkora jelentősége van egy tartós fogyasztási cikknek, ismeretlenül nem lehet megítélni. Mindenki arra költi a pénzét, amit szükségesnek vél. De a társadalomnak nemhogy joga, de kötelessége megelőzni, hogy egyesek ócska autókipufogógázával mérgezzenek másokat.
Igen, az LMCS azokkal ért egyet, akik szerint az új paksi atomerőmű építése, esetleges üzembehelyezése butaság és hatalmas károkat okoz az embereknek. Többek között azt a pénzt veszi ki az emberek zsebéből, amiből új autót vehetnének maguknak. A neten számos elemzés található arról, miért nem érdemes a XXI. században atomerőművet építeni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.01. 20:56:40

@vamá:

"Igen, az LMCS azokkal ért egyet, akik szerint az új paksi atomerőmű építése, esetleges üzembehelyezése butaság és hatalmas károkat okoz az embereknek."

Ők továbbra is makacsul hallgatnak, és vaknak/süketnek tettetik magukat. OK, ez is egy módszer arra, hogy ne kelljen kényelmetlen kérdésekre még kényelmetlenebb válaszokat adni.

"A neten számos elemzés található arról, miért nem érdemes a XXI. században atomerőművet építeni."

És még számosabb arról, miért érdemes. Szerencsére nem ti hozzátok/hoztátok ebben a döntést, így Paks 2 meg fog épülni.

Máshol javasoltam már, hogy kellene hozni egy olyan törvényt, mely szerint aki ellenzi Paks 2-t, az kapja meg az erőmű bekerülési költségének rá eső hányadát azonnal, készpénzben. Így nem, panaszkodhat arra, hogy az ő vagy a gyerekei pénzéből épül. Ebből aztán olyan nap- vagy szélerőművet épít otthon, amilyet akar, azonban a háztartását Paks 2 teljes üzemidejére visszavonhatatlanul kapcsolják le a villamos hálózatról.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.01. 20:59:34

@vamá:

"A neten számos elemzés található arról, miért nem érdemes a XXI. században atomerőművet építeni."

Mellesleg nem az elemzések száma, hanem szakmai színvonala döntő. Szóval írhattok ezernyi elemzést, blogot, akármit, mert a valóság és a tények a szemetekbe röhögnek. Biztos kellemetlen, ha az önjelölt szobatudóst pofán vágja a valóság, de hát takaja zsizny.

vamá 2017.12.02. 07:23:27

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Zwentendorfi atomerőmű : https://hu.wikipedia.org/wiki/Zwentendorfi_atomerőmű

Amúgy a pénzt hol lehet fölvenni?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.12.02. 10:04:50

@vamá:

Na és, mit akarsz Zwentendorffal?

"Amúgy a pénzt hol lehet fölvenni?"

Értő olvasás megvan, kicsi virág? "Máshol javasoltam már, hogy kellene hozni egy olyan törvényt..."

De tudod mit? Kötekedj az általam igen nagyra becsült és mélyen tisztelt kedves családtagjaiddal, ne velem. Az ilyen kekec stílust is nekik tartogasd. Ezért ha lehetséges, akkor kérlek, a jövőben klmélj meg a válaszaidtól.