HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (20) éghajlatvédelem (18) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (11) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (1) európai unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (7) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (7) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

A tízezer fa csak az első lépés

2016.10.28. 06:31 Levegő Munkacsoport

filmbol.jpg

A budapesti fákért küzdő civilek jelentős sikerüknek tekinthetik, hogy tegnap Tarlós István főpolgármester kijelentette: a Fővárosi Önkormányzat faültetési programot kezd el, amelynek során három év alatt tízezer új fát ültetnek el Budapesten. Ez a bejelentés kedvező válasz volt az egyre erősödő lakossági követelésekre, hogy a főváros vezetés gyarapítsa a zöldfelületeket, és ne a pusztításukat támogassa.

A tízezer fa elültetése azonban csak az első lépés lehet. Mindenekelőtt a meglévő fákat kell megóvni! Szükséges minden üres fahely pótlása is, ezekből ugyanis közel 30.000 van a fővárosban – az egyébként hiányos nyilvántartások szerint.

Nem csak az ültetés fontos, hanem a kialakítás és az utógondozás is. Ha az agyonaszfaltozott, vízzáró burkolatos átlagos pesti utcában kiásnak egy lyukat és beletesznek egy fát, az aligha fog megmaradni. Kell hozzá legalább egy vízáteresztő (burkolat vagy burkolat nélküli) sáv, továbbá automata vagy rendszeres kézi öntözés is.

A budapesti fásítás egyik legnagyobb gátja azonban az, ami a felszín alatt van: a közművek és azok védőtávolságai. A fatelepítési program sikere nagyban múlik azon – különösen a belső kerületekben –, hogy megvalósul-e egy közműalagút-építési program, ami a harmadára tudja összehúzni a ma mindenfelé cikázó közműveket úgy, hogy az utólagos javítás is aszfaltbontás nélkül megoldható. (Ez sok pénzbe kerül, a politikusok fognak ezért neki örülni, de a közműcégek nem fognak neki örülni, mert nem akarnak közösködni a konkurenciával.)

Budapest zöldítése egy hosszútávú folyamat, ami nem képzelhető el szakmai irányítás nélkül. Mindaddig, amíg például Budapestnek nincs főkertésze (városi tájépítésze), és csak egy főosztály al-al-alosztályának három alkalmazottja látja el ezt a feladatot, addig totálisan komolytalan blöff Budapest zöldítése.

Ki kellene végre mondani, hogy a budapesti zöldfelületek nem tartalék fejlesztési területek. Nem olyan területek, ahová mindig az összes otrombaság – a mélygarázstól a közműveken át a stadionokig, olimpiai létesítményekig, múzeumig vagy plázáig – elhelyezhető. A budapesti zöldhálózat közmű-infrastruktúra. Azért van, hogy ne legyünk teljesen zombik, legyen hol kiszellőztetni a fejünket, oldani a stresszt (amit például politikusok ostoba intézkedéseikkel okoznak).

Budapest fejlesztése kívánatos. Ennek els őszámú célterülete azonban nem a világörökségi zónában van, hanem az átmenetiben: a Hungária gyűrű és a körvasút menti körút között. Illetve azokban a “küllőkben”, amelyet a Budapest 2030 Hosszú távú Városfejlesztési Koncepció alközpontként kijelölt: a Kelenföldi pályaudvarnál, Észak-Csepelen, a Ferencvárosi rendezőn, a Józsefvárosi rendezőn, Rákosrendezőn, a Gázgyár-Hajógyár tengelyen. El a kezekkel a nagyparkoktól!

Bardóczi Sándor
tájépítész
a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja

6 komment

Címkék: zöldfelület Tarlós István Fák védelme

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr1311844621

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2016.10.29. 00:05:35

Erdészt is lehetne felvenni!

2016.10.29. 05:09:16

Telepítsenek vaddisznókat meg muflonokat is a városba. Úgy lesz igazán természetközeli. LOL

Lógás Hugó 2016.10.29. 06:28:01

@karandash:
:) Farkast és medvét is......

Gyurcsany Ferencc 2016.10.29. 08:59:58

Ez hulyeseg, a fak felesleges helyet foglalnak, akadalyozzak az autok parkolasat, raadasul teleszemetelik a varost levelekkel. A DK nem tamogatja az ertelmetlen penzszorast a famutyit. Ha kormanyra kerulunk kivagatjuk a varost elfoglalo fakat es a helyukre ingyen parkolot epitunk a terepjarosoknak.

urga 2016.10.29. 15:07:10

@karandash: Ez viccnek tűnik, de sajnos nem az. Tőlünk nyugatra előfordul, hogy a város az egyetlen menedéke azoknak a vadállatoknak, amelyek kiszorultak a vidéket elfoglaló intenzív mezőgazdasági területekről. Vagyis beköltözik a városi parkba a róka, a bagoly, a nyúl, a menyét.. mert a városi zöld területeken kívül egy fűszál nincs sehol nekik.

Erzsébet Dudás 2016.10.29. 21:36:06

Nem elég csak ültetni ,gondozni is kell,,és nem csak az előre megtervezett időszakokban ,hanem az időjárás függvényében,,és főként azt szakemberre ,,és az irányítást is elhivatott, zöldet kedvelő,hozzáértőkre bízni.!Csak akkor lesz értelme ,,és eredménye ennek a szép tervnek!:-)
Továbbá a meglévő zöldterületek gondozását is nagyobb hozzáértéssel kellene kezelni,,gondozni.
Városszerte,vidéket is beleértve egyre rosszabb a gondozás színvonala.Több kárt tesznek a "gondozók ,mint a környezeti ártalom ! :-(