HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (19) éghajlatvédelem (17) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Se a fák, se a lakosok

2016.10.19. 06:48 Levegő Munkacsoport

Kíméletlenül és értelmetlenül vágták ki egészséges fák sorát az észak-budapesti Duna-parton – köztük az egész pesti partszakasz egyik legnagyobb fáját – és az angyalföldi Dráva utcában. Ebben a történetben az a legborzasztóbb, hogy nemhogy még a minimális információmegosztás (plakát, látványterv, munka leírása) sem történt meg, de egészen konkrétan úgy próbálták meg élből leszerelni az érdeklődőket, hogy tudatosan félrevezették őket, azt hazudva, hogy a fákat csak „frissítik, s tavaszra kihajtanak szépen”. Mire gondoltak? Nem fog kiderülni? Úgyse lesz belőle botrány? S ha lesz, úgyis elmúlik?

Az egész országban beruházásügyileg nem alakult ki az egyeztetés, bevonás kultúrája. Erről nemrégiben részletesen írtam A Városliget Arnstein létráján című cikkemben, amely az Építészfórumon jelent meg.

A tényleg gyönyörű, egészséges, rakparti fák, amelyeket most kivágtak, a Dagálytól a Margitszigetig tartó gyalogos sétány díszei lehettek volna. A magam részéről a szakmai életem során olyan mértékű, széleskörű, általánosítható mérnöki és tervezői érzéketlenségről tudok beszámolni a zöldfelületi értékek tekintetében, hogy az rendre szül ilyen helyzeteket. (Ebben az érzéketlenségben a közmű-, út-, mély- és vízépítő tervezők járnak az élen, de bőven találkozni ilyen főépítészi hozzállásokkal is.) Ezekhez csak adalék a döntéshozói érzéketlenség. A BKK például a kivitelezéseiben mára rendre még a saját maga által létrehozott tervek zöldfelületi előírásait is felülírja (lásd a budapesti Bartók Béla út esetét).

Saját nem budapesti személyes példám egy olyan kálvária-főbejárati tervem, amelynek gyakorlatilag minden vonala arra irányult, hogy a koncepció kiemelt elemévé tegyen 4 db 50 éves tiszafát. Mire a tervezői művezetés helyszínére értem, a kivitelező és az őt irányító főépítész ebből kettőt már kivágatott annak ellenére, hogy a tervben minden a megtartásukat irányozta elő. A tettüket nem tudták indokolni észérvekkel, csak azzal, hogy a bontógépnek útban volt. De mikor leordítottam a fejüket, akkor a bontógép a másik kettőt valahogy mégis ki tudta kerülni.

Mesélhetnék arról is, amikor a geodéta kisfejszével jelöli meg a bemért fák törzsét egy méteres magasságban, lenyúzva róluk a háncsréteget az egyik oldalon; vagy amikor az építésvezetőnek 12 alkalommal kell szólni, hogy a terv és a vállalás alapján kalodázza már végre körbe a megtartandó fák törzsét, és ne rájuk borítva tárolja a bontott aszfaltot; vagy hogy készítse már elő azt a fát átültetésre, mert ha nem ássa most körbe, akkor 3 hónap múlva nem fogja tudni átültetni.

Röviden: iszonyatos nagy gáz van a zöldfelületekről a fejekben. Országos szinten. Rendet kéne végre tenni.

Bardóczi Sándor
tájépítész
a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja

12 komment

Címkék: fairtás zöldfelület társadalmi részvétel fák védelme

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr3911819695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nightqueen 2016.10.19. 12:15:14

Ezt nem is értem... Minden hétre jut egy ilyen borzalom!!!!
Egészséges fákat kivágni... Hát miért akarják megfullasztani ezt a várost? Sír a lelkem mindért....

room_101 2016.10.19. 13:15:35

Azért vágták ki, mert 2010-ben megszavazta kétharmad.

Neo07 2016.10.19. 14:26:43

Rohadjanak meg! Nagyon haragszom a Fideszre, ez azért nagyon túlzás! Hirtelen, sunyin, teljesen feleslegesen!

Ámbár a 13. kerületnek szocialista polgármestere van, tudomásom szerint... Nincs vétójoga?

Ezek után nagyon nem bízok bennük, nagyon féltem a további zöldterületeket.

Rohadékok!

konrada 2016.10.19. 15:06:31

@Neo07:
Na végre valaki, aki ismeri a terveket, tudja mi hogy lesz ott, és milyenek a technikai feltételek!

...most már csak az kéne, hogy megosszad itt, mert a blogírónak is az a problémája, hogy ezeket nem ismeri.

Pici_Livi 2016.10.19. 22:00:11

Drága korábbi Kommentelők!
Én kifejezetten rühellem a Fideszt, de azért tanuljatok már meg olvasni:
"A magam részéről a szakmai életem során olyan mértékű, széleskörű, általánosítható mérnöki és tervezői érzéketlenségről tudok beszámolni a zöldfelületi értékek tekintetében, hogy az rendre szül ilyen helyzeteket."
Magyarul: ez majdnem biztosan megtörtént volna bármelyik másik banda vezetése alatt, és a mszp-s pogi is kvázi sz@rik bele.
Ettől még: b**ódjál meg Orbán Viktor!

VT 135 2016.10.20. 14:43:05

Érdemes ezt a témára is távolabbról rátekinteni - jobban megértjük az ok-okozatot, összefüggéseket. Az emberiség a nagy modernitásban, "fejlődésben" immár szinte teljesen elszakadt az élőtől. Elszakadt az alapelemektől: a vizet bemocskoljuk és betonteknőkbe szorítjuk, esetleg még le is takarjuk. A tüzet maximum mécses képében látjuk néha. A természetes fényt mesterségessel helyettesítjük. A tiszta levegőt bemocskoljuk és művi levegővel (légkoncidionáló) pótoljuk.
Életünk a halott dolgok hajkurászására szorul, az élő mind jobban eltűnik belőle. A világ a mi visszatükröződésünk.

Mindamellett azt gondolom, h egy, a bécsihez hasonló szinttű favédelmi szabályozás segítene.

Miskolczi Tamás 2016.10.21. 02:46:12

Önök szerint mi lesz a Római part fáival?
Elvileg ott is nagy felújításokat terveznek. Rendbe rakják, meg korszerűsítik... (fogják ők mondani, persze az ott élőknek nem nagyon hinném, hogy megadják a beleszólási vagy szavazati jogot a felújítás mikéntjéről...)
Ott százasával fog a fák elhullni.
Nem lesz többé árnyék, ami alatt olyan jó sétálni és biciklizni, vagy séta a kavicsos parton, és az a maradék természet is a túlpartra fog költözni. Nem lesz több: "Apa! Az mi?" "Aaaz? Az egy vadkacsa."...

Google keresés: római part felújítás
Tessék elolvasni a cikkeket és levonni a következtetéseket...
Ez egy közülük:
index.hu/belfold/budapest/2016/04/16/1500_fat_vagnak_ki_a_romai-parton_budapest_tarlos_istvan_mobilgat_gatgate/

GutBesserWasser · http://blog.gutbesserwasser.com 2016.10.21. 14:44:57

De akkor legalább betonoznák le az egészet, és csinálnának belőle P+R parkolót, és építenének köré 120 emeletes felhőkarcolókat, amikben aztán elhelyeznék Budapest lakosságának 95%-át (Kowloon Walled City Emlékverseny). A maradék városból maradna a belváros, mint funkciótlan turistalátványosság, a többiből meg lehetne közparkot csinálni.

azapali 2016.10.22. 03:43:12

Felgyújtani a fűrészeket !

Csilli Billi 2016.11.08. 08:14:12

@Neo07: Rohadj meg te! Mielőtt elborulnál teljesen, csak szólok, h a kerület vágta ki a fákat, ami ugyebár mszp-s!

Csilli Billi 2016.11.08. 08:15:45

Mindenkinek szólok, mielőtt nagypofával szidná a Fideszt, a XIII. kerületi önkormányzat rendelte meg a munkálatokat, de az mint tudjuk mszp-s!

yxcvbnm 2016.11.24. 14:45:06

@Miskolczi Tamás: Szerintem nem építik meg a mobilgátat, mert a BM egy egész méterrel megemelte a védekezési árvízszintet. Ilyen magasan nem lehet mobilgáttal védekezni, pláne 3,2 km hosszan. A védvonal a Nánási úton lesz, a parton pedig marad a dzsuva.