HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (18) éghajlatvédelem (16) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Egy éves a dízelbotrány

2016.10.10. 08:00 Levegő Munkacsoport

Áttörésről nem beszélhetünk egy évvel a 2015. szeptember 18-án kirobbant dízelbotrány után. Bár van ország Európában, ahol már tudják, mikortól nem lehet robbanómotoros autót forgalomba hozni, azonban az egyik ilyen országban, Norvégiában, ahol már több mint százezer villanyhajtású autót adtak el, 2015-ben nőtt a dízelhajtású gépkocsik részesedése a teljes személygépkocsi-állományban. Magyarországon sem fordultak el az emberek hirtelen a dízeltől, és a roncsautóimport is töretlenül növekszik.

vw_2016_l10.jpeg

Ahol vannak változások, az az Európai Bizottság jogszabály-előkészítő, kezdeményező munkája. Ebből is kiemelkedik az az ígéretes törekvés, hogy a tagállamok közlekedési hatóságait egy központi ellenőrzés alá helyezzék, és rászorítsák az eladott gépkocsik kibocsátásának használat közbeni ellenőrzésére. Szisztematikusan, szúrópróbaszerűen. A Levegő Munkacsoport – és más szakmai szervezetek is – évek óta sürgeti a forgalomban részt vevő gépkocsik menet közbeni ellenőrzését. Volna is rá lehetőség, ilyen lenne az új traffipaxok kiegészítése lézeres kipufogógáz-elemzővel, és a kirívóan szennyező gépkocsik kiemelése. Sokat javítana egy ilyen intézkedés a levegő tisztaságán, de a gépkocsi-tulajdonosok gondolkodásán is.

Bár az illetékes minisztérium már évek óta ígéri a gépkocsik menet közbeni környezetvédelmi ellenőrzését, a mai napig nem találtak rá pénzt. Ennek fényében igencsak cinikusnak tűnik, hogy a kormány a környezetvédelemre hivatkozva kívánja támogatni a gazdag embereket egy-másfél millió forinttal villanyautók vásárlásában. Pedig a levegőszennyezés okozta megbetegedések és halálozások számát inkább lehet csökkenteni a robbanómotoros gépkocsik levegőszennyezésének a drasztikus visszaszorításával, mint 1400 villanyautó forgalomba állításával. Ennyi villanyautó messze nem ellensúlyozza az év végére 150 000 körülire várható idén importált használt gépkocsi levegőszennyezését.

Az egy éves évfordulóra adta közre a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) új tanulmányát az európai újautó-kínálatról. A kép egyáltalán nem szívderítő. Sajnálatos, hogy még a próbapadon legjobbnak bizonyult Volkswagen Euro 6 típusok is jobban piszkolják használat közben a levegőt, mint szabadna.

Az Euro 6 személygépkocsiknak a legjobb technikai színvonalat kellene képviselniük. De ez nem így van, sok autógyár elavult, kevéssé hatékony részegységeket épít be a kipufogórendszerbe. Pedig ez nem technikai fejlettség kérdése, hiszen vannak a szalonokban olyan gépkocsik, amelyek országúton is tudják az Euro 6-ot. Sok ilyet sorol a tanulmány. Ráadásul az Európában súlyosan levegőszennyező gépkocsik gyártói sikeresen teljesítik az Amerikai Egyesült Államokban forgalomba hozott típusaikkal az európainál szigorúbb kibocsátási hatérértékeket is. Nincs tehát elfogadható magyarázat a megengedettnél jobban szennyező személygépkocsikra és kisteherautókra. A T&E számításai szerint mintegy 29 millió ilyen, Euro 5 és Euro 6 tanúsítvánnyal árult, mégis súlyosan légszennyező személyautó és furgon járja az Európai Unió tagországainak útjait. Az Euro 5 tanúsítvánnyal bíró gépkocsik legalább háromszorosan túllépik a NOx–kibocsátási határértéket, és az Euro 6 tanúsítványt megkapottak között is nagyon sok a súlyosan szennyező.

dizel_l10_1.png

A T&E szerint a tagállamoknak kellene vizsgálni, hogy a náluk forgalomba hozott gépkocsik nem lépik-e túl az EK tanúsítvány szerinti kibocsátáskorlátozást, és ha igen kötelezzék a gyárat, hogy eladás előtt, illetve visszahívással javítsanak a kipufogórendszer teljesítményén. Ezek a pár éve piacon lévő modellek még legalább egy évtizedig velünk lesznek, és nyilván nem mindegy, hogy évente hány embert betegítenek meg, hánynak a halálát okozzák.

11 komment

Címkék: roncsautók Volkswagen dízelbotrány

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr9211783101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

videki gyerek 2016.10.10. 17:57:51

Azonnal be kellett volna tiltani a szenhidrogennel uzmelo jarmuveket.

vizsla_barat 2016.10.10. 18:02:26

1) a VW koromkibocsatasi normat nem szegte meg. Illene a kepet kicserelni.
2) az europai norma (aminek a pofozgatasaban mar jopar eve Magyarorszag is reszt vesz) szigoruan meresi ciklusra hataroz meg korlatokat. Majd jon az RDE.
3) az USA emisszio-csokkentesi programja - tobbek kozott- a rettentoen szigoru OBD miatt sikeresebb Europanal.
4) ha az uton egy lezeres keszulek elterest talal,akkor ki a felelos? a gyarto, az uzemben tarto? Ki fogja ezeket a pereket vegigvinni?

fifibá55 2016.10.10. 18:11:05

@vizsla_barat: Re 4) Hogyan oldható meg egy mért értékhalmaz és egy gépjármű egymáshoz rendelése, mondjuk egy autópályán?

vizsla_barat 2016.10.10. 18:15:52

@fifibá55: nyilvan lehetne olyan szoftwert irni,hogy elolrol nez egy kamera egy jarmut, abbol kitatlaj a haadasi sebesseget majd a kipufogo helyzetet, majd hatulrol "meglovi" a lezer a kipugogo-gazt es ki is analizalja. Ehhez persze kell elso-hatso rendszam-felismeres is. De amugy az open-path FTIR igen draga es a pontossaga sem kielegito szerintem. Jobban jarna a magyar rendorseg ha venne 300 db mobil emisszios egyseget (a TUV gordulo orszagut szerviz allomasahoz hasonloan - lsd top gear Berlinben) es szepen huzna befele egy parkoloba napi 1000-2000 autot. Csak egybol bukna az osszes sumak zoldkartyas allomas. Ezt meg nem akarhatjuk!

röf 2016.10.10. 18:34:03

Életszerű, betartható normákat kellene előírni, nem az íróasztalnál felcseperedett aktakukacok agymenéseit szentesíteni.
A mai dízelmotorfejlesztések már irgalmatlanul sok pénzért irgalmatlanul kevés eredményt (javulást) hoznak.
Persze el lehet lehetetleníteni a dízelek forgalmazását, csak a tisztán villamos üzemű autók egyenértékű használhatósága még utópia.

igazi hős 2016.10.10. 20:11:33

@fifibá55: Nem autópályán kell mérni, nem ott a kritikus a levegő minőség. Hanem városban a látványosan füsttel üzemelő roncsokat kiemelni, kiterelni egy nyugodt helyre és ott lézeres hókuszpókusz nélkül, hagyományos szondával megmérni.
Egy időben a Hungárián rendszeresen kolbászoltak rendőrök, hogy az engedély nélküli teherautókat kiszedjék, ez se lenne nehezebb, ahol a zöld lámpához kék füst társul, ott ki kell szedni valakit.

igazi hős 2016.10.10. 20:18:49

@röf: Az a baj, hogy a dízelekkel tökönszúrta magát a szabályozás. Igen, 10-20% CO2 csökkenést el lehet érni vele, cserébe sokkal károsabb anyagok (PM10, NOx) mennyiségét képtelenség érdemben csökkenteni. Gázolaj nem való autóba, ezt régen is mondtuk, most már bizonyított is. Viszont még mindig óriási a gázolaj támogatása a benzinhez képest (azonos tömegre számolva 20%, égéshőre számolva 30%), persze, hogy minden csóró dízellel jár.

fifibá55 2016.10.10. 20:27:09

@igazi hős: @vizsla_barat: Még nem aktuális. Majd ha megalakítják a Nemzeti Ködösítésellenőrző Hatóságot, megfelelő emberrel, megfelelő szervezettel. Akkor majd jöhetnek a konkrétumok és retorziók, a zéró tolerancia jegyében.
De a viccet félretéve, az említett német megoldás a hatékony és jogilag is helyénvaló, ám amíg évről évre nő a behozott öreg autók száma, egy ilyen intézkedés ezek jelentős részét kivonná a forgalomból. Ez akkora csoportot érintene, amit már politikai megfontolást igényelne. Majd 2018 után, ha egyáltalán.

fifibá55 2016.10.10. 20:33:35

@igazi hős: A dízellel sokkal élvezetesebb menni, egyszerűen azért preferált.
Ausztriában most kezdik pedzegetni, hogy a gázolaj adókedvezményét esetleg meg kellene szüntetni, de túl sok ingázót érintene kedvezőtlenül, főleg, ha nem kompenzálnák a drágulást. De a gondolkodás egy másfajta közlekedésről kétségkívül megindult.

vizsla_barat 2016.10.10. 20:34:40

@fifibá55: a hasznalt auto behozatalanal siman elo lehetne irni egy kategoria-ugratast. Igy a lelemenyes magyar 15-20 evig is eletben tart egy olajfogyaszto-fustolo-kormolo roncsot. Ez a problema. De ehhez kellene egy kis gondolkodas.

vamá 2016.10.19. 14:18:35

@vizsla_barat: Bár már ott tartanánk, hogy felelősöket kell keresni. De lső lépésben annyi is elég lenne, ha a nagyon füstölő autót szervizre, beállításra utasítják.