HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (18) éghajlatvédelem (16) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Milyen dugódíjat?

2016.08.09. 09:18 Levegő Munkacsoport

dugo-rakpart.jpg

A budapesti dugódíj bevezetésének csak az lehet a célja (amint az kellene, hogy legyen a célja minden állami intézkedésnek), hogy javuljon a lakosság életminősége. A dugódíj hatására meg kell szűnnie a dugók túlnyomó részének, továbbá javulnia a közlekedési viszonyoknak és a levegő minőségének. Vajon mennyire felel meg ezeknek a követelményeknek a Fővárosi Önkormányzat által tervezett dugódíj?

A Fővárosi Önkormányzat honlapján a legfrissebb hír a témáról a tudósítás a főpolgármester 2016. július 8-i sajtótájékoztatójáról: „Tarlós István ismertette a Budapest Közút behajtási díjról készült összefoglaló jelentését. E hangsúlyozottan műhelymunka szerint Budapesten évi 5000 forintba kerülő fővárosi matricát vezetnének be, ami minden, a közigazgatási határon belül közlekedő valamennyi gépkocsira vonatkozna, és évi 4,5 milliárd bevételt hozna. Volna emellett egy belső zóna, ami Pesten a Margit híd-Szent István körút-Bajcsy-Zsilinszky út-Károly körút-Múzeum körút-Vámház körút és a Duna közötti területre, valamint Budán az Erzsébet hídtól a Lánchíd utca–Alagút utca–Attila utca–Csalogány utca–Bem rakpart és Margit híd között. Az Alagút utca és Lánchíd utca tompaszögű része kimaradna ebből, és díjmentesek volnának a rakparti utak is. A belső fizetős zóna bevezetésének várhatóan jelentős forgalomcsökkentő hatása lenne. Az Alagút utca, Lánchíd utca és a Lánchíd díjköteles lenne, az Erzsébet híd díjmentes lenne. A díjtétel 700 Ft lenne zónahasználatonként, és évente 5,5 milliárd bevételt hozna. A dugódíjból származó várható éves teljes bevétel mintegy 10 milliárd lehetne. A zónán belül lakók és a törvény szerinti kivételek nem fizetnének, a családon belüli második autóra díjkedvezményt adnának, további kedvezmények viszont értelmetlenné tennék a bevételeket. 2017 végére valósíthatók meg a kapcsolódó fejlesztések, 750 millió és 1 milliárd közötti költséggel.”

Az 5000 forintba kerülő éves matrica nem nevezhető dugódíjnak, hiszen semmilyen érdemleges hatása nem lesz a dugókra, a közlekedési szokásokra és így a levegő minőségére. Célja csupán a díjbeszedés, de annak is teljesen értelmetlen, hiszen a 4,5 milliárd forintot már meglévő adók, díjak igen kismértékű emelésével könnyűszerrel be lehet szedni, ehhez felesleges egy új rendszert bevezetni, adminisztrálni, ellenőrizni. Igazságtalan is lenne egy ilyen matrica, hiszen ugyanúgy meg kellene fizetnie az 5000 forintot még annak az autósnak is, aki például nem naponta, hanem egy évben csak egyszer lép be Budapestre. (Ha viszont a Fővárosi Önkormányzat mindenképp ragaszkodik a fővárosi matricához, akkor nem éves, hanem napi matricát kellene bevezetnie. Bár ennél is lenne jobb megoldás, de ez legalább csökkentené a dugókat, különösen a fővárosba bevezető utakon.)

A pesti és budai belvárosi díjfizetős zóna kialakítása se hozna érdemi változást Budapesten. Ehhez túl kicsi a zóna, Budapest területének mintegy 5 százaléka. Azonban nemcsak ez a baj ezzel a zónás rendszerrel (más néven: kordonos rendszer, hiszen egy kordont von a zóna körül, amelyet átlépve az autósnak fizetnie kell).

A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a kordonos rendszereknél a dugók – és a parkolási nehézségek – egyszerűen áthelyeződnek a zónához közeli területekre. Ennek következtében ezeken a területeken megnövekszik a levegő szennyezettsége is. (Ezeket a jelenségeket egy korábbi tanulmányunkban részletesebben ismertettük London példáján.) Nem véletlen, hogy az érintett kerületi önkormányzatok és lakosok már korábban is élesen tiltakoztak a tervezett kordonos rendszer ellen.

A zónán belül általában csak kis mértékben csökken a gépjármű-forgalom, hiszen ha már valaki belül van a kordonon, akkor minden további díjfizetés nélkül annyit közlekedik, amennyit akar. Sőt a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy akik már bent vannak, azok közül sokan kihasználják azt a lehetőséget, hogy a zónába a korábbinál kevesebb autó lép be, könnyebb közlekedni, és így még többet használják a gépkocsijukat.

Egy dugódíj-rendszer környezetvédelmi hatékonyságát jelentősen javítja, ha azt a jármű légszenyezése alapján differenciálják, vagyis a mértéke a legszennyezőbb járművek esetén a legmagasabb. Bár lehet differenciálni a kordonos belépés esetén is, az csak korlátozott mértékben lesz arányos a jármű tényleges károsanyag-kibocsátásával, hiszen az utóbbi a megtett kilométerektől is függ.

Egy rendszer annál hatékonyabb, gazdaságosabb, minél több célra lehet felhasználni. A kordonos rendszer viszont csak rendkívül korlátozottan használható például a forgalom felmérésére a város útjain, és egyáltalán nem használható a fizető parkolási rendszerhez.

Mindezen hátrányok kiküszöbölésére létezik egy hatékony módszer, amelyet már világszerte használnak a teherautók esetén: a kilométer-, útkoptatás-, szennyezés- és dugóarányos útdíj. Más szavakkal, a díj négy tényezőtől függ: a megtett út hosszától, a jármű méretétől (tömegétől), a jármű levegőszennyezési tulajdonságai szerint megállapított szorzótól, valamint attól, hogy az adott útvonal az adott időszakban mennyire zsúfolt.

Egy ilyen rendszernél a díj kiszámítása és közlése rendkívül egyszerű, még komolyabb beruházást sem igényel, hiszen például elegendő egy program az okostelefonon, ami a műholdas pozíció alapán a tarifatérképre illeszti a megtett útvonalat., és kiszámítja a díját.  A jelentősebb beruházást a díjbeszedési és az ellenőrzési rendszer kiépítése és üzemeltetése jelenti, azonban mindez technikailag gazdaságosan megoldható.

Egy ilyen rendszer bevezetésére a Levegő Munkacsoport részletes javaslatot juttatott el a Fővárosi Önkormányzathoz és a BKK-hoz.

Lukács András

42 komment

Címkék: közlekedés dugódíj Tarlós István Budapest

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr189911246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elemes 2016.08.09. 16:11:07

nekem tetszett volna a dugódíj, valami olyan formában, hogy mondjuk havi 10 ezer forint nagyságrendbe kerülne és városhatár környékén valami többé-kevésbé felügyelt P+R parkoló bérletként azon belül BKV bérletként is használhatná az autós.

biztos nehéz lenne ezt megszervezni, de ekkora összeg már tényleg dugótlanítana.

Etniez 2016.08.09. 16:18:14

Egyáltalán nem kell dugódíj, Londonban élek, nem old meg semmit.
A személyre szabott dugódíjat meg elképzelhetetlennek tartom, mindenféle személyiségi jogokat sértene.
Tehát marad az inkább semmit.

Etniez 2016.08.09. 16:18:51

A levegő munkacsoport a dugódíjas baromkodás helyett jobban tenné, ha inkább azért harcolna, hogy az M0 újra legyen ingyenes. Azzal többre mennének.

elemes 2016.08.09. 16:36:26

érdekes, hogy az autósokat vajon miért osztja meg a dugódíj?

***

a lecsóval egyébként nem értek egyet, szerintem a dugódíj csökkenti a forgalmat, lehet, hogy csak néhány százalékkal, de minden apróságnak örülni kellene.

Etniez 2016.08.09. 16:44:35

@elemes: Néhány százalékért nem érdemes ezzel foglalkozni.

Londonban úgy lakom, hogy a Temzétől 15 km-re északra. Motorral 1 óra alatt érek a Temzéig.
Budapesten 20 perc alatt érek a Dunáig a városhatáron kívülről (22 km-ről) motorral.
Londonban van dugódíj, otthon nincs.
Ennyit erről.

Hell-Ász 2016.08.09. 16:50:21

Mintha a benzinárban nem lenne, semmi adótartalom! Útkoptatás, beszarás, gyalogosok felkészülni járdakoptatási díjra...

elemes 2016.08.09. 16:54:23

@Etniez:

Már néhány százalék is jelentősen csökkenti a tényleges "dugók" gyakoriságát. A forgalmi dugó nem lineáris jelenség -- egy egyszerű lámpás közlekedési csomópont valamilyen beállítással például a reggeli csúcsforgalomban el tud vezetni óránként 2200 autót, de ha 2400-at engedünk rá, "bedugul" és onnantól kezdve a kapacitása 900 autó (ennyi tud kilépni belőle, tehát a csomópont előtt feltorlódnak az autók), mindenki dühöng, és csak a reggeli csúcs végén (amikor a belépő forgalom tartósan 900 alá csökken) szűnik meg a torlódás.

Szóval nemlineáris sztochasztikus jelenség.

Például a Vörösvári * Bécsi csomópont elég jól járható volt -- mostanáig, igaz, ennek az volt az ára, hogy reggelente Pilisvörösvártól az Óbudai temetőig lépésben haladtak az autók: ez az útszakasz volt a "szűk keresztmetszet." A bejövő kapacítás bővítésével sikerült túlterhelni a Vörösvári * Bécsi csomópontot, szeptembertől ugyanúgy Pilisvörösvárnál lesz a kocsisor vége, csak most már a Bécsi út négysávos szakaszán is áll majd a forgalom. Tehát egy sokmilliárdos, kapacitásbővítés összességében RONTOTT a helyzeten. A nemlineáris sztochasztikus rendszerek viselkését a főpolgármester józan paraszti esze nem látja át.

Vannak egyszerű, de látványos forgalomszimulátorok, amelyeken ezeket a jelenséget "felülnézetből" meg lehet nézni. A közlekmérnökök ezt pár évig tanulják, a főpolgármesterek nem.

elemes 2016.08.09. 16:56:55

@Etniez:

Ez nem igazán egzakt összehasonlítás (London vs Budapest), legfeljebb abban a vonatkozásban, hogy
1. Londonban már annyira katasztrofális a helyzet, hogy szükség volt a dugódíjra
2. Magyarországon van lehetőséged a felezővonalon előremenni, Angliában nincs (vagy kevesebb).

Etniez 2016.08.09. 17:00:54

@elemes: Londonban továbbra is katasztrofális a helyzet. Hiába van annyi bicajos meg motoros, hiába van bicajos sztráda. Nem ér semmit a helyzet. Tiszta szmog minden, pedig itt mindig fúj a szél.
Budapesten szerintem nincs semmi gond, sokkal jobb a helyzet, mint Londoban dugódíjastul.

Etniez 2016.08.09. 17:04:55

@elemes: "Magyarországon van lehetőséged a felezővonalon előremenni, Angliában nincs (vagy kevesebb)."

Itt is lehet "filterezni". Továbbá teherautót is vezetek, mert az a foglalkozásom.
Hidd el, Budapest sehol nincs szennyezettségben és dugóban Londonhoz képest.
A dugódíjnak semmi értelme, az embereket meg nem lehet megfigyelni, hogy személyre szabják a díjakat. Minden alkotmányos értéket sértene.
Tehát inkább ne legyen.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2016.08.09. 17:10:49

"komolyabb beruházást sem igényel, hiszen például elegendő egy program az okostelefonon..."

Nekem nincs okostelefonom, csak telefonom. Ha kocsival be akarok menni a városba, vegyek egy telefont? Mellékesnek tűnik, nyilván én vagyok a kő alatt élő, bottal a homokba író, negatív IQ-jú véglény. De ez egy példa arra, hogy a természetesnek hitt világ csak a reklámok szerint természetes, a valóság néha - nem csak nálam - más.

Egyébként azért nincs okostelefonom, mert nincs rá szükségem. Van számítógépem, és van egy piszok olcsón vett telefonom, telefonálásra.

P1sty 2016.08.09. 17:35:25

Amikor ilyet olvasok a Lebegő Mókacsoporttól, picit mindig örülök, hogy ilyen kormányunk van, a két rossz közül ők még mindig a kisebbik, mint néhány sötétzöld, akik miatt a mai napig nem ér körbe az M0-s. És hol voltak az elkerülőutak fizetőssé tételénél?

@elemes: Amíg azt produkálják a magyar közlekmérnökök, amit az elmúlt években (örök kedvenc: villamossíneket úgy megtervezni, hogy a Fővám téren találkozási tilalmat kell elrendelni, mert két villamos nem fér el egymás mellett!), addig inkább intézkedjen a polgármester, a mérnökök meg menjenek Londonba mosogatni . . . mindenki jobban jár

0.5 bit 2016.08.09. 17:41:59

A fenti dugódíj csak szimpla pénzbehajtás.

Ha valóban csökkenteni szeretnék a járműforgalmat, akkor egyrészről a parkolási díjakat kellene eltörölni, mert épp ez ösztönöz minél intenzívebb jármű használatra:
- ha nincs parkolási díj az első helyen tudod hagyni a kocsit, majd pl. a belvárosban BKV-val elmész a b, és c, pontba majd vissza
- ha van parkolási díj, akkor végzel a, helyen pattansz a kocsiba, hogy átmenj a b-be majd c-be, mert amíg utaznál BKV-val addig pörögne a parkolási díj

Másrészről talán a tömegközlekedés fejlesztését kellene erőltetni a környezetvédőknek az autósok lehúzása helyett. Az mindenkinek csak jobb volna, ha azért ülne át valaki BKV-ra, mert kényelmesebb, nem azért mert már nem bírja fizetni az ilyen-olyan sarcokat.

Ha jól tudom nálunk 5fő/nm2-el számolnak, máshol meg inkább csak 4fő/nm2-el a tömegközlekedésnél. Persze az üzemeltető szempontjából annál jobb minél inkább heringek az utasok, mert jobb a kihasználás, csak épp az utasoknak rosszabb.

A P+R parkolók sem nagyon akarnak épülni, pedig az volt az egyik érv a parkolási díjak mellett, hogy majd ebből csak úgy gomba mód fognak épülni a parkolók és mélygarázsok. Látható mi valósult meg ebből is.

A használat arányos díjazás meg már régen fel lett találva az üzemanyagok adótartalma épp erre illik. Aki többet megy, többet áll dugóban és jobban szennyezi a környezetet az többet fogyaszt. Aki többet fogyaszt az több adót fizet.

igazi hős 2016.08.09. 17:43:14

@Etniez: Szgkra 5 ezer az éves matrica, amit akkor is megveszel, ha csak Szentendrére akarsz kimenni, szóval szinte nincs olyan autós, aki csak az M0 miatt fizet. (Ehhez kellett pár pontosítás, mert az első verziót a kapkodásban nagyon elkúrták, nekem 500 m miatt kellett volna Pest megyei matricát vennem.)
De a fő szennyezők, a teherautók amúgy is minden főúton fizetnek, ők nem terelődnek át a fizetős M0 miatt.

0.5 bit 2016.08.09. 17:47:43

Egyébként ha már London szóba került úgy tudom arányaiban az ottani dugódíjas övezet annak felel meg, mintha Budapesten a várba kellene fizetni a behajtásért.
Bár ha jól tudom a várban épp kell fizetni a behajtásért.

Másrészről, meg ha pesti dugók volnának Londonban és a londoniak is olyan arányban használnák a tömegközlekedést mint nálunk, akkor egész éves karnevált tarthatnának örömükben az ottani zöldek...

igazi hős 2016.08.09. 17:47:51

@P1sty: "akik miatt a mai napig nem ér körbe az M0-s" Az M0 a Buda környéki önkormányzatok végtelen csatája miatt nem ér körbe, mert minden falu azt akarja, hogy a másik mellett menjen, de neki is legyen csatlakozása.

igazi hős 2016.08.09. 17:52:38

@0.5 bit: "A használat arányos díjazás meg már régen fel lett találva az üzemanyagok adótartalma épp erre illik." Nem igazán okos ötlet. Egyrészt nehéz lenne "budapesti" és "nem budapesti" benzint vásárolni (vagy egy szegedi is fizesse a pesti dugódíjat?), másrészt hogy adnál kedvezményt a helyben lakóknak?

igazi hős 2016.08.09. 17:55:16

@0.5 bit: Még valami: ha nem lenne parkolási díj, akkor nem lehetne parkolni egy csomó környéken. Sajnos ki kell szorítani az autóforgalom elég nagy részét a belső részekből, mert nem férünk el és bele fogunk halni a "jólétbe".

cso zsi 2016.08.09. 18:22:16

@igazi hős: Jelenleg a parkolási díj, főleg az este 8-ig tartó, valamint a Hungária gyűrűn kívül szimpla adószedés.
Nappal sem old meg semmit, néhány helyen a díjemelés rontott is a helyzeten. (Pesti alsó a Margit hídtól észak felé)
Mit ad isten, egy idő után visszacsinálták olcsóbbra.
Ugyanis az istenadta nép, ha már emelt díjat kell fizetni, elment a célig. Addig meg lerakták az olcsóbb rakparton, és tömegközlekedtek.
A metrókörnyéki, de egyéb közlekedéstől mentesített utak mellé telepített irodaszörnyek autómágnesek. A kiskörúton belüli rész is, főként a jelenlegi "kormányzati negyed" és banknegyed miatt. 6-8000 fő jelenik ott meg naponta, rajtuk kívül az ott ügyet íntézők.

cso zsi 2016.08.09. 18:27:22

@elemes: Fura. Ezen az oldalon még nem nagyon olvastam autós szemmel kedvező cikket, de ez meglehetősen odafigyelt dolgokra, és majdnem teljesen egyetértek vele.
Az évi 5000-es díjat gyakorlatilag Budapest "megyematricaként" minden autósnak ki kellene fizetni.
Pusztán azért, mert valaki bármilyen négykerekűt birtokol, a vételáron felül adózik, ha egy métert sem tett meg vele.
Ingyenes M0-ás? Az ingyenes zskaszt csak fizetős úton tudod megközelíteni. Nagyon ravasz (akarom mondani aljas) volt, aki ezt így kiötlöttte. Befelé önmagában felér a dugódíjjal.

SumQuiSum 2016.08.09. 18:32:49

A dugódíjnak ebben a formában tényleg nincs értelme, de a Budapest matrica aztán nettó köcs... szemétség. Azért fizessek _még_ 5000, mert van egy kisautónk, amivel az asszony hordja a gyerekeket oviba és ideoda, nem elhagyva a 16. kerület határát???

cso zsi 2016.08.09. 18:33:56

@elemes: Nem kell aggódni, már vásárolják fel a telkeket, telekrészeket a Vörösváritól kifelé, hogy a villamos minimum a temetőig, vagy az állomásig kimehessen.
Most a "palack nyaka" a temetőtől kifelé van, de az eddig is így volt.

informatikusnal nincs butabb leny 2016.08.09. 18:57:22

@0.5 bit:

Minél több helyen vezetik be a parkolási díjat, annál jobb. A sok buzeráns kiköltöző miatt a fél városban nem lehetett megállni, mert hajnalban bejött a barom, lerakta a szarját és este 6-7 óráig dugig volt az összes parkoló.
Lehel környékén napközben fél óra volt a minimális helykeresési idő, amióta díj van bemegyek, leparkolok, annyi idő alatt mire régen helyet találtam addig van, hogy hazaérek. Flórián környékén nem jártam a díj óta, de ott sem nagyon lehetett megállni. Békási piac környéke full tele van egész nap, oda sem ártana a parkolóóra.

Count Adyn 2016.08.09. 19:04:57

A dugódíjat ugy kell értelmezni hogy megb@sznak még egy pénzlehuzással:D

0.5 bit 2016.08.09. 19:13:58

@informatikusnal nincs butabb leny:
"... mert hajnalban bejött a barom, lerakta a szarját és este 6-7 óráig dugig volt az összes parkoló."

Pont erről írtam. Ha hajnalban lerakta a szarját, akkor nem flangált a városban vagyis nem csinált dugót.

0.5 bit 2016.08.09. 19:19:51

@igazi hős:
"vagy egy szegedi is fizesse a pesti dugódíjat?"

Nem most a pesti a pesti dugódíjat fizeti meg a benzinben a szegedi meg a szegedit.

"másrészt hogy adnál kedvezményt a helyben lakóknak?"

Az üzemanyag árában lévő dugódíj teljesen igazságos és demokratikus. Mindenki használat és környezetterhelés arányosan fizeti.

Miért kellene a helyben lakóknak kedvezményt adni, amikor az ő járműve ugyan úgy terheli a környezetet mint a szegedi rokonéké. Másrészről meg, ha pesti megy szegedre akkor a szeged is szedhetne a pestitől dugódíjat.

0.5 bit 2016.08.09. 19:26:07

@igazi hős:
"Sajnos ki kell szorítani az autóforgalom elég nagy részét ..."

Épp ez a legnagyobb bajom a környezetvédőkkel. A minél rosszabb annál jobb szerint gondolkodnak:
Nem azért küzdenek, hogy legyen minél kényelmesebb a tömegközlekedés legyen mindenütt P+R parkoló, stb., hanem tiltsuk be, adóztassuk meg és csináljunk minél nagyobb dugókat, hogy minél rosszabb legyen az autós közlekedés.

Nem a tömegközlekedést akarják javítani, hanem az autós közlekedést rontani. Pedig egy jó tömegközlekedéssel minden nyerne, azok is, akik jelenleg is használják.

0.5 bit 2016.08.09. 19:28:13

@0.5 bit:
Nem most a pesti => Nem, most a pesti
tömegközlekedéssel minden nyerne => tömegközlekedéssel mindenki nyerne

Gyulimali 2016.08.09. 20:48:49

@0.5 bit:
Demszky is többek között ebbe bukott bele, hogy "Majd jól rákényszeríti az autósokat a tömegközlekedésre"
Sajnos nem ez a jó irány.
Szerintem a következő lépésekben kellene bevezetni a dugódíjat:
- Aki nem akar bemenni Budapestre, annak ne KELLJEN. AZ M0 bizony jó 70km kerülő azoknak, akik keresztbe mennének át, plusz ott napi program a mindhárom sávot lezáró baleset, ami miatt az eleve 1 órával hosszabb menetidőre még jó eséllyel rá lehet dobni akár 2 pluszt is. Tehát kellene egy alagút Budapest alá az M3 - M1/M7 összekötésére, illetve opcionálisan egy észak-déli is, bár annak kisebb lenne a forgalma.
(Ezt az alagutat szigorúan csak az átmenő forgalom részére kellene biztosítani. Bejárat a az M3 bevezetőjének kezdetén, illetve az M1/M7 külső végén lehetőleg az M0 vonalán éppen belül.)
(NULLA hivatalos kihajtót a városon belül, csak - a normál forgalom esetén - lezárt menekülő utakat, hogy senki ne használja "röviditésnek a belváros felé" és emiatt ne legyen ott permanens dugó)
(Esetleg egy keresztezés az É-D+K-NY alagutak találkozásánál.)
(Mindenképpen fizetőssé tenni, hiszen, aki átutazik, pl. teherautóval, annak 5000HUF sem sok egy ekkora rövidítésért)
- Az agglomerációs tömegközlekedés alapos fejlesztése:
(OLCSÓ menetjegy)
(Értelmes bérletrendszer kialakítása. Az nem értelmes, hogy egy havi bérlet ára pontosanmegegyezik 30 db jegy árával)
(Pontos és kellően sűrű menetrend)
(TISZTA szerelvények)
(Normális, megfizethető csatlakozások Lásd zónás jegy/ értelmes árú napijegyek)
(minden faluba vagy a helyi buszokat ráhordásra állítani, illetve őrzött, megfelelő kapacitású P+R parkolók és bicikliparkolók kialakítása)
- A Budapesti tömegközlekedés átalakításának folytatása. Talán ez az a pont ahol érdemi javulás történt a 20 évvel ezelőtti állapotokhoz képest.
(A külső kerületek közvetlen összekötése, nehogy már két szomszédos külső kerület között a Deákon keresztül vezessen az EGYETLEN út tömegközlekedéssel, plusz 4 átszállással, 3 óra alatt)
(Elektronikus jegyrendszer bevezetése - a rohadék ellenőr trolloktól való végleges megszabadulással)
(Zónarendszer bevezetése - egy oda-vissza 2-2 átszállással lebonyolított utazás a maga 1200+HUF-os jelenlegi árával már egy embernek is simán rentábilissé teszi a városba autóval behajtást)
(Tiszta...
...Pontos...
...Nyáron hűtött...
...Télen fűtött járművek)
(Érvényes, saját névre kiállított forgalmival ingyenes (vagy nagyon kedvező árú) utazás biztosítása)
- Az autók eltüntetése a belvárosból, a 25 éve megígért módon, azaz parkolóházak építésével. (Amiből ugye egészen pontosan ZÉRÓ épült meg eddig! Emiatt mondjuk hajlok ám arra a véleményre, hogy tulajdonképpen nyugodtan el lehet törölni a parkolási díjaat Budapesten, hiszen ebből is látszik, hogy az eredeti célját semmilyen mértékben nem érte el az intézkedés )
(Ha már az ott lakók autói nem az utcán parkolnak, hanem zárt parkolóházakban, akkor megérte.)
(Minden új építkezésnél kötelezően előírni az elegendő mennyiségű parkolóhely kialakítását - kb. a lakások száma + 50%)
(Kék órás, ingyenes parkolás bevezetése az utcákon, az ezzel visszaélők sűrű és következetes büntetésével)
(Akinem nem elég 1-2 óra, az menjen parkolóházba, ahol percre pontosan parkolhat, akár egész nap is)
(Ezzel párhuzamosan, ahogy elkezd kiépülni a parkolóház kapacitás, lehet megszüntetni az utcai parkolók egy részét)
(Ottlakóknak kedvezmény a parkolóházban parkolás díjából (Mondjuk max. havi 20 000 HUF, csak hogy érezzék, hogy azért autót tartani költségekkel jár))
(a 30 km/h-s korlátozású zónák kiterjesztése)
Nos, ha ez mind megvalósult, akkor elmondhatjuk a következőket:
- Csak azok lesznek a belvárosban, akiknek muszály, vagy nem érdeklik az anyagiak.
- Az ottlakóknak lesz parkolóhelye
- A kék órás parkolási rend miatt a forgalom pörögni fog.
- Olcsóbb...
- ...kényelmesebb...
- ...tisztább...
- ...kiszámíthatóbb tömegközlekedés.
Ekkor be is lehetne vezetni a dugódíjat, de félek, hogy ekkorra más semmi szükség nem lenne rá.

cso zsi 2016.08.09. 22:46:12

@Gyulimali: A zónát ne erőltessük. Az Amszterdam nevű faluban is horror, ha jeggyel csinálod, de bérlettel sem az igazi.
Nálunk az átlag 10-15 km-t utazik a fővároson belûl.
Nem véletlen a tömeg csúcsidőben, minden irányban.

cso zsi 2016.08.09. 22:52:33

@Gyulimali: Nem az autó a mumus. Nem az autós az, akiről a kilencedik, tizedik bőrt is le leht húzni.
A szolgáltatók autói naponta 2-5000 között parkolnak autónként.
Iszonyat pénz a semmiért.

eßemfaßom még áll 2016.08.10. 11:55:46

Tarlós mondjon le mert népnyúzó dugódijat akar bevezetni, abcuuuug

Tarlós mondjon le mert túl alacsony dugódíjat akar bevezetni, abcuuuug

eßemfaßom még áll 2016.08.10. 12:07:28

@igazi hős: "Egyrészt nehéz lenne "budapesti" és "nem budapesti" benzint vásárolni (vagy egy szegedi is fizesse a pesti dugódíjat?)"

a szegedi nem pöfög el +2liter benzint naponta a dugóban = ő nem fizeti a pesti "dugódíjat"

"másrészt hogy adnál kedvezményt a helyben lakóknak? "

sehogy, a helyben lakó autója pont ugyanannyi helyet foglal el az aszfalton mint az átutazóé, pont ugyanannyira okozza a dugót.

eßemfaßom még áll 2016.08.10. 12:14:06

@Gyulimali: "(Érvényes, saját névre kiállított forgalmival ingyenes (vagy nagyon kedvező árú) utazás biztosítása)"

ennek azért megvan az a kockázata, hogy hirtelen mindenkinek lesz valami lezsirozott kispolszkija aminek a papírjával ingyen utazhat egész évben

Gyulimali 2016.08.10. 18:35:19

@eßemfaßom még áll:
És, nem mindegy?
Azt az autót biztosítani kell, meg súlyadót fizetni rá, meg 2 évenként vizsgáztatni.
Hát, szerintem ha valaki CSAK emiatt vesz egy autót, akkor az meg is érdemli.
Viszont az autó közben valahol _MÁSHOL_ áll, és biztosan nem közlekedik vele senki.

Gyulimali 2016.08.10. 18:37:47

@cso zsi:
Lehet ám a zónás rendszert is rendesen üzemeltetni.
Londonban pl. van az Oysterre egy napi limit, ami felett nem vonnak le több pénzt.
Ez 10 éve talán 4,85 GDP volt.
Amennyibe egy napijegy került.
Szóval, amint elérte ezt az összeget, átment automatikusan napijegybe.
Theát, a dolog megoldható. Innentől már csak akarat kérdése az egész.

elemes 2016.08.11. 17:37:26

@P1sty:

az ilyeneket pont nem a közlekmérnökök szokták csinálni, hanem többnyire a Főpolgármeste Rúr, aki elrendelte, hogy ott nem lesz kerékpársáv, hanem eggyel több autós sáv, tehát mindent arrébb kellett rakni, és a villamosok szívták meg.

amikor egy közlekmérnök azt mondja, hogy ez így nem lesz jó, akkor a következő szakmai utasítást kapja: "oldjátok meg."

emiatt aztán a szakmát előtérbe helyező közlekmérnökök hanyatt-homlok menekülnek a Főpolgármeste Rúr környékéről.

elemes 2016.08.11. 17:38:58

@cso zsi:

igen, az 1-es meghosszabbításának a terveit már láttam, az végülis nem lenne rossz ötlet.

cso zsi 2016.08.12. 10:09:49

@elemes: A Fővámon eggyel több autóssáv? Mihez képest?
Nézz meg 20-30 éves képeket, akkor is annyi volt. Mi a változás? A metrókijárat, ami lehetett volna 5 méterrel távolabb a hídtól. Ezt nem a főpolgi építette.
Azokat az utcasarkokat, kanyarodósávokat sem, amiket gépjárművel képtelenség úgy használni, hogy ne "járdázza meg", vagy ne lógjon át a másik sávba egy normál sebességgel haladó jármű.
Kerékpárral, gyalog megy a dolog.
Vagy tervezni nem tudunk, vagy kivitelezni, vagy egyiket sem.

elemes 2016.08.13. 18:06:13

@cso zsi:

bartókbélán ragaszkodik a két autóssávhoz.

elemes 2016.08.13. 18:09:53

@cso zsi:

"Vagy tervezni nem tudunk, vagy kivitelezni, vagy egyiket sem."

Ennél sokkal egyszerűbb a helyzet, csak ki kell lépni az otthoni barkácsolás gondolkodásmódjából. NEM úgy megy, hogy a mérnök megtervezi, a kivitelező megcsinálja.

A mérnök megtervezi -- az ívek, sávok szélessége, járda, miegymás: szakmai irányelvek, szabványok alapján. Megnézi a kerület, a Főpolgármeste Rúr, a BKV, a BKK, a Főkefe, a tyúkomtudja, és bejelentik az igényeiket:
- gyalogosok szempontjai
- autósok szempontjai
- pénzügyi szempontok
- politikai szempontok
mit tippelsz, rangsorban hol van a mérnök?