HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (18) éghajlatvédelem (16) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Ne sarcolják tovább a budapestieket – vezessék be a dugódíjat!

2016.07.20. 06:54 Levegő Munkacsoport

dugo.jpg

Az Európai Unióban átlagosan a GDP egy százalékát teszik ki a közlekedési dugók okozta veszteségek (az Európai Bizottság adatai szerint). Mivel ez egy átlag, a városokban minden bizonnyal jóval magasabb ez az érték, de tételezzük fel, hogy Budapesten csak ekkora az arány. Fővárosunk termeli az ország GDP-jének 40 százalékát. 2015-ben Magyarország GDP-je közel 34 000 milliárd forint volt, ennek 40 százaléka 13 600 milliárd, ez utóbbi egy százaléka pedig 130 milliárd forint. Ha tehát egy jól bevezetett dugódíjjal sikerülne megszüntetni a dugók túlnyomó részét, akkor évente mintegy 100 milliárd forintot takaríthatnánk meg.

Magyarországon a légszennyezés egészségügyi kárai az Egészségügyi Világszervezet számításai szerint a GDP 19 százalékát teszik ki, vagyis évente mintegy 6 500 milliárd forintot. Ha ezt lakosságarányosan vesszük Budapestre vonatkozóan, akkor mintegy 1300 milliárd forint jön ki. A dugódíj bevezetésének hatására javulna a levegő minősége, és ha feltételezzük, hogy így a légszennyezés okozta károk 10 százalékkal csökkennek, akkor évente további 130 milliárd forint veszteséget kerülhetünk el.

Ugyanakkor a dugódíj megfizetése nem veszteség a város részére, hiszen az így befolyó évi 20-30 milliárd forintos összeget a köz javára kell felhasználni. (Ez nyilvánvalóan meg fog történni, hiszen a bevezetés társadalmi elfogadottságát – egyebek mellett – így lehet biztosítani.)

Összegezve, egy jól bevezetett dugódíj évente több mint 200 milliárd forinttal (fejenként mintegy 120 000 forinttal) gazdagítaná a budapestieket.

Lukács András

37 komment

Címkék: légszennyezés dugódíj dugók

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr158901718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nbl 2016.07.20. 21:31:37

És mi van az egyenlet másik felével, András? A befolyt dugódíjat valakik zsebéből vennék ki, aki meg anyagi okokból innentől kezdve tömegközlekedésre kényszerül, a megnövekedett utazásra fordított ideje szintén pénz. A zónán kívül a légszennyezettség megnő, plusz a növekvő terhek miatt minden drágulna, beleértve az árukat és szolgáltatásokat. Ez vajon véletlen nem került megemlítésre?

M/n8rK*frS 2016.07.20. 21:47:31

@Nbl: az az ember a közösségi közlekedésen tud pihenni, dolgozni, szervezni és végiggondolni a napját és még hamarabb is eljut A-ból B-be, mintha a dugóba ülne..napi élményem, amikor a kormányon dobolok állva a dugóban, ha reggel-este muszáj kocsiba ülnöm.A dugódíj annak is nagyon jól jönne, akinek a munkája miatt muszáj kocsival közlekednie, a költségeit a piac hamar beépítené az árakba, tudná egalizálni, nem féltem, viszont jobban tudna közlekedni, mert a sok kényelmi autókázó meg 2x meggondolná, hogy mivel megy a sarki boltba..a befolyt összegből pedig lehetne utakat és közösségi közlekedést fejleszteni, de CSAK AZT!! Persze van 1 indok, ami mindezt elnyomja, mert ellene szól: a vénember Tépityu és az agyatlan egysejtű szavazói közti párhuzam...de az idő szerencsére nem nekik dolgozik, múló rémálmok..

Levegő Munkacsoport 2016.07.20. 21:57:52

@Nbl:
Valóban, lesz olyan, akinek megnövekszik az utazási ideje. Érdemes lenne erről is részletes számításokat végezni, azonban ez a veszteség messze nem érné el a GDP 1%-át, vagyis az előnyök jóval meghaladnák a hátrányokat.

A zónás rendszerrel a Levegő Munkacsoport sem ért egyet, használat- és szennyezésarányos díjat javaslunk.

Amint írtuk, a terhek összességében csökkennek, így semmi sem drágulna, sőt inkább olcsóbbá válnának az áruk és a szolgáltatások. (Ha például a teherautóknak nem kell a dugókban araszolniuk, az csökkenti a költségeket. Ha ritkábban hiányoznak munkából a dolgozók, mert kevesebbet betegeskednek, az is csökkenti költségeket.)

Körömcsiga 2016.07.20. 22:12:11

Valaki gazdaságtanból meg fog bukni... A befizetett dugódíj ugyanis a megtermelt pénzből keletkezik. A GDP pedig többek közt az autósok által vásárolt benzinből, általuk fizetett adókból jelentősen nő. Ha kilőjük őket a városból, akkor ezek a költségek hiányozni fognak és arányaiban sokkal-sokkal magasabb összegről van szó mint 120e ft... De nem baj, az agymosást már megszoktuk a lebegő munkacsoporttól :)

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2016.07.20. 22:18:55

Mennyire tekinthetjük törvényszerűnek, hogy akinek valamiért a városban van olyan dolga, amihez az autójára is szüksége van, az gazdag is? Mert a ...díj mindig azt jelenti, hogy ... a gazdagok kiváltságává tétetik.

Arcade Macho 2016.07.20. 22:40:12

en azt hittem az a 200 Mrd az az extrasarc lesz, ami nem is hangozna rosszul, hiszen ez az agglos ingazonal evi 300e lenne
na azert az osszegert tenyleg lerakna a verdat a videki vasutallomason ahogy most kellene hogy tegye...

ja felsorolnam az "erveket":
el kell latni a budapestieket kroásszonttal
vak nagymamit kell minden allo nap surgossegire vinni
3 gyerek, es mindenkeppen a Mokus fejleszto csoport kell a varos masik vegen
letrat es a glettet hogy vigyem vasuton
a mesteremberek szivesseget tesznek hogy szarehugye szolgaltatnak es a budapestik sizvjak meg ha ezt a dugodijat tovabbterhelik

Arcade Macho 2016.07.20. 22:48:58

a poszt szemermesen hallgat a dugodij mertekerol / modozatarol / elverol
pedig a dugodij az marhasag
eloszor jonnek majd azzal, hogy a belvarosiaknak miert is kell fizetnie, hiszen megszoktak mar az eloskodest, pl. a parkolohelyre evi 600e helyett 2e -t fizetnek csak

aztan meg jon a beszedes modozata, hogy hova is epitsuk ki a kapukat...

ennel sokkal egyszerubb lenne a km alapu utdij, ami Budapest eseteben napi idoszakosan es evszakhoz kepest is valtozhatna, megfejelve a dizelkek extra szopatasaval fokent a teli szmogban
manapsag amikor midnenki kepes pokemon GO -zni igazan fel lehetne hasznalni ezt a technologiat arra hogy km alapu utdij lehessen
hozzatennem hogyha a kozos nagy kasszaba vegul a budapesti autosok fizetnek a nagyobb terhet igy a videki autozas az olcsobba valna, az a videki autozas, amikor TENYLEGESEN nem lehet auto nelkul letezni

Körömcsiga 2016.07.20. 23:16:08

@Arcade Macho: Te egy másik vonaton ülsz. :) Ez nem az agglosokra lesz kivetve, hanem a budapestiekre, akik a "belváros"-a próbálnak behajtani a szomszédos kerületekből. Csak a gond ott kezdődik, hogy pl belvárosnak tekintik a budai rakpartot is... A légszennyezés legnagyobb forrása az energiaszektor, majd az ipar, majd a tömegközlekedés és kb 4. helyen van az autózás. Lehet, hogy inkább az első hármon kéne elgondolkozni, hogy hogyan tegyük kevésbé szennyezővé, nem pedig azon, hogy a szennyezés kb 10%-át hogyan tudjuk 5%-ra zsugorítani... A másik 60-70%-on lehetne csökkenteni és többet érnénk el vele. Milyen már az pl, hogy budapesten fosszilis erőmű üzemel?

besztercei 2016.07.20. 23:53:13

Alapvetően támogatnám a dugódíjat, de a normális bevezetéséhez szükséges feltételek egy része szerintem hiányzik: nem lenne hozzá elegendő P+R parkoló és egyes irányokból a kulturált tömegközlekedés is hiánycikk. Ha az így befolyt pénzt a közlekedésbe forgatnák vissza, növelnék a parkolóhely-kapacitást és megfizethető áron biztosítanák az autósoknak a lehetőséget, hogy a város külső részén egy biztonságos helyen lerakhassák az autójukat (akár úgy is, hogy BKV bérlettel olcsóbb/ingyenes), akkor részemről rendben van. De este van... én meg álmodozom.

Levegő Munkacsoport 2016.07.21. 07:42:03

@Körömcsiga: A Levegő Munkacsoportnak a dugódíj-projektjét elsősorban az Európai Zöld Költségvetés Szövetség (Green Budget Europe, GBE) finanszírozza, amely egyúttal szakmai felügyeletet is gyakorol felette. A GBE vezetőségét és tanácsadó testületét nagyrészt elismert, nemzetközi hírű közgazdászok alkotják.
A konkrét felvetésekre válaszolva, néhány alapvető közgazdasági összefüggésre hívnám fel a figyelmet. Ha az emberek kevesebbet költenek autózásra, akkor az így megtakarított pénzt másra fogják elkölteni, ami után szintén fognak adót fizetni. Más szavakkal, ez a pénz bent marad a gazdaságban, és az állam se jár rosszul. Sőt valószínűleg nagyon is előnyös lesz a gazdaságnak, hiszen az üzemanyagok és a gépkocsik is túlnyomó részben importból származnak (még a hazai „gyártású” autók is, hiszen ezeket importált részegységekből szerelik össze); ez azt jelenti, hogy amennyiben Magyarországon kevesebbet autóznak, akkor kevesebb pénz megy külföldre, több marad itthon (feltételezve, hogy a megtakarított pénzen hazai termékeket, szolgáltatásokat vásárolnak).

Levegő Munkacsoport 2016.07.21. 07:44:51

@Androsz: A bejegyzés épp arról szól, hogy a budapestiek gazdaságilag nagyon is jól fognak járni a dugódíj bevezetésével. A legjobban a legszegényebbek, hiszen nekik nincs autójuk, viszont folyamatosan "élvezik" az autók okozta légszennyezést és egyéb hátrányokat.

Levegő Munkacsoport 2016.07.21. 07:53:23

@Arcade Macho: Teljesen egyetértünk, a Levegő Munkacsoport is kilométer alapú díjat javasol már régóta.
Leírtuk, hogy évente 20-30 milliárd forint bevétel származna a dugódíjból. Egy átlagos munkanapon mintegy 500.000 személyautó közlekedik Budapesten. (Azért csak a munkanapokat vesszük számításba, mert javaslatunk szerint a hétvégén nem szednék a díjat.) Ebből egyszerűen kiszámíthatjuk, hogy egy autósnak havonta átlagosan 3300-5000 forintot kellene fizetnie.

Levegő Munkacsoport 2016.07.21. 07:55:58

@Körömcsiga: A légszennyezés legfőbb forrása Magyarországon a háztartási tüzelés, égetés. Ezt követi a közlekedés. Budapesten a személyautók összességében 10-szer annyi szennyezőanyagot bocsátanak ki, mint a tömegközlekedés.

Levegő Munkacsoport 2016.07.21. 07:57:47

@besztercei: Bármilyen egyéb fejlesztés nélkül be lehetne vezetni a dugódíjat, ha úgy állítanák be a mértékét, hogy az autóforgalom 10-12 százalékkal csökkenjen. Ennyivel csökkent ugyanis a forgalom Budapesten 2008-ban a gazdasági válság következtében, és a korábbihoz képest egyáltalán nem romlottak a közlekedési lehetőségek (sőt...). Mára pedig az autóforgalom visszaállt a 2008 előtti szintre.
A tömegközlekedés színvonalát pedig egyébként is javítani kell(ene).

Körömcsiga 2016.07.21. 07:58:56

@Levegő Munkacsoport: Mindenki tudja, hogy az üzemanyagokon kb 53% jövedéki adó, áfa, KKKSz díj van, így annál nagyobb bolt nem nagyon van az államnak, minthogy az autós tankoljon :) Nyilván van, aki erőn felül fizet az autózás kényelméért, de az átlagember csak akkor ül be, ha olcsóbb/ugyanannyi a költsége, mint egyéb útvonalon. Ha tehát átültetjük a bkv-ra, nem fog kevesebbet költeni az útjára, csak rosszabbul jár, mert tömegben fog utazni, el fog ázni esőben, hosszabb lesz a menetideje, amelyeket nyugodtan át is lehet fordítani csökkenő GDP termelékenységre. A megnövekedett utazási időt tölthetné munkával is vagy pihenéssel, ehelyett utazni fog. Pl egy Tétény-Óbuda ingázó napi 1 órát takarít meg a rakpart használatával a tömegközlekedéssel összehasonlítva. Próbáljuk meg megmagyarázni, hogy hogyan lesz neki ez jobb? Megtakarít az utazáson napi mondjuk 500Ft-ot, vesz rajta egy zacskó chipset, aztán ettől meglódul a GDP? Emberünk meg további egy órát bukik az életéből.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2016.07.21. 09:21:04

@Levegő Munkacsoport: Engem most nem az foglalkoztat, hogy "a budapestiek" jó fognak járni, meg csökken a légszennyezés, hanem az, hogy a feleségem nem jár jól, ha a járni alig tudó anyját rendszeresen a Péterfybe kell hordania, mert nem vagyunk annyira gazdagok, hogy gond nélkül megvásárolhassuk magunknak ezt a jogot. Azzal sem fogom jól jártnak érezni magamat, hogy tegnapelőtt busszal, egy átszállással mentem el a húgom gyerekéhez, hogy megjavítsam a számítógépét, és ez nekem 1200 forintba került, 4 buszjegynek ennyi az ára, egyébként negyed órát álldogáltam a megállóban, várva a buszt, aztán 8 percet vártam a villamosra, és ez csak odafelé volt.

Elismerem, hogy vannak, akik túl kényelmesek, és olyan helyre is autóval mennek, ahová busz is elvinné, viszonylag kevés kényelmetlenséggel. De a várostól megkövetelhető lenne, hogy a fizetős zónán kívül őrzött parkolókat tartsanak fenn, a kocsiért vállalt jogi felelősséggel, mert egyébként nem leszek olyan hülye, hogy odaállok a "most legalább egy órán át nem leszek itt" feliratú tábla alá. És amíg a parkolási díj magasabb lesz annak a költségénél, hogy a Deák térre is autóval araszoljak be, addig cseszhetem az ÉN előnyeimet.

Arcade Macho 2016.07.21. 09:46:39

@Körömcsiga: a jelenlegi dugodijnak csufolt hulyeseg amit bevezetni keszulnek arrol nem szeretnek beszelni
lesz egy pest megyei matrica mellett budapesti matrica is, a vicc ebben az hogy pl. az M3 szerencs utca - varoshatar kozotti mostani fizetos szakasza mindket kategoriaba beleesik!!!
szimplan agyrem, ha ezen is valtoztatni fognak, siman nekem a belvarosi automra eddig volt 8e a sulyado, nos most 18 lett, igaz 10e -t nem az onkuri szed be...

a masikkal kapcsolatban a legszennyezettseg...
igaz, igaz !!!
szoval szilard tuzelest Budapesten es hataratol 10 km -re be kell tiltani!!!

Levegő Munkacsoport 2016.07.21. 12:54:04

@Androsz: Amint említettük, a dugódíj a javaslatunk szerint átlagosan kb. 4000 forint kiadást jelentene havonta majd egy autósnak (ennél többet annak, aki sokat autózik, illetve nagyon szennyező az autója, és kevesebbet, ha nem autózik sokat, illetve korszerű az autója). Időnként ennél többet is fizetnek az autósok csupán azért, mert emelkedik az üzemanyag ára. A dugódíj befizetéséért cserébe viszont kapnak tisztább levegőt és gyorsabb haladást.

Levegő Munkacsoport 2016.07.21. 12:58:26

@Körömcsiga: Akinek megéri, az meg fogja fizetni dugódíjat, akinek pedig nem éri meg, az más megoldást választ. Éppen ezt a hatást várjuk a dugódíjtól: csak azok üljenek autóba, akinek más megoldás jelentősen hátrányosabb lenne.

Egy átlagos munkanapon a budapestieknek kevesebb mint 20 százaléka ül autóba, levegőt viszont 100 százalékuk vesz.

Arcade Macho 2016.07.21. 14:43:31

@Levegő Munkacsoport: "Ebből egyszerűen kiszámíthatjuk, hogy egy autósnak havonta átlagosan 3300-5000 forintot kellene fizetnie."

nem az atlagos autos szamit hanem az akinek a seggehez van tapadva az auto, hiszen az lesz az az egyed aki az antiszocialis viselkedesevel ellehetetleniti a tobbi embernek az autos kozlekedeset Budapesten

pl. nezzuk a tipikus agglomeracios bezudulot, Göd falubol!!!
10 km -es vasuti berlet az 9500 HUF, BKV az 9000 HUF
ehhez kepest az 5e HUF az bagatell...
inkabb 20e -t kellene kozelitse ez az osszeg amit a gödi ingazo be kellene toljon pluszba!
ekkor mar aktivan elgondolkodik hogy esetleg netalantan lerakja-e a LÉTEZŐ gödi P+R -be a verdat...

Arcade Macho 2016.07.21. 15:26:48

@besztercei: "hogy a város külső részén egy biztonságos helyen lerakhassák az autójukat (akár úgy is, hogy BKV bérlettel olcsóbb/ingyenes), akkor részemről rendben van. De este van... én meg álmodozom."

nem csak almodozol hanem hulyesegeket is beszelsz
bevallom sok barom politikus is ezt a baromsagot szajkozza
el lehet felejteni ezt a varos kulso szelen baromsagot

Budapest mint a wikiben irjak:
en.wikipedia.org/wiki/Budapest
"Metro 3,303,786"
na itt a 3.3 millios Budapest kulso resze az igaz, jelen esetben ez cca az agglomeracios telepulesek vasutallomasat jelenti, es nem Budapest kozig hataran beluli helyet

Körömcsiga 2016.07.21. 19:07:49

@Levegő Munkacsoport: "A dugódíj befizetéséért cserébe viszont kapnak tisztább levegőt és gyorsabb haladást. "

Na ez a néphülyítés. Ha nem megterhelő a dugódíj, mert az üa árakban is van ennyi tartalék, akkor mitől lesz tisztább a levegő??? Mint mondottam, nem az autósok termelik a légszennyezettséget, de persze simán átugrottunk a témán... Tessék kivetni légszennyezési adót az iparra és a hőerőművekre, térjenek csak át napelemre és egyéb alternatív forrásokra. Tessék esetlegesen megtámogatni őket ebben. Nem, szedjünk sarcot, attól aztán változni fog a helyzet! Ugyanúgy nem fog, mint a parkolási díjtól sem... Sarccal nem lehet megoldani alapvető környezetterhelési problémákat!

Körömcsiga 2016.07.21. 19:30:32

El kéne gondolkozni inkább olyan egyszerű dolgokon, amik nálunk fordítva működnek! Csak néhány közülük:

1. Közlekedési káoszt okozunk minden nyáron, mert egyszerre (!) bontunk szét fő haladási útvonalakat!

Nézzünk egy egyszerű helyzetet, Szabadság híd lezárva egy hónapja, miközben SEMMIlyen munkálatok nem folynak rajta!!! Cserébe a budapestiek szívják a benzingőzt! És akkor panaszkodunk a dugó miatt!

2. Egy-egy munkálat nálunk hetekig tart, mert nem teljesítmény, hanem órabér van, mindenki baromira ráér!
És akkor panaszkodunk a dugó miatt!

3. Az utak áteresztőképességét TUDATOSAN csökkentjük! Általános már, hogy 2x2 sávos utakból 2x1 lesz a "felújítás" után, persze mindkét irányban FIZETŐ parkolóhelyekkel. És akkor panaszkodunk a dugó miatt!

4. Nincs érdekeltsége az úton munkálatokat végzőknek a munka eredményességében és a munkálatok összehangoltságában (Néhány év alatt képesek 2x felbontani ugyanazt az útvonalat (lásd Bartók Béla út...)) És akkor panaszkodunk a dugó miatt!

5. Nincs érdekeltsége abban sem, hogy hamar elkészüljön, nincsenek összehangolva a táblázások sem a munkákkal! Hetekig kintmaradó 30-cas tábla stb. És akkor panaszkodunk a dugó miatt! Normálisabb országokban ha valaki kitesz egy 30-cas táblát munkálatok miatt, akkor napi környezetterhelési díjat kell fizetnie! Így aztán érdekeltsége van abban, hogy ne okozzon dugót!

6. A BKK járműpark betegen füstölő egyedei vígan mászkálnak a városban!

Sajnos nálunk minden fordítva működik, az autós az ellenség, a környezetszennyező károkozó és egyben legjobban lehúzható réteg! Kicsit el kéne gondolkozni azon, hogy ha ez sok lassító tényező nem lenne, akkor effektív a károsanyagkibocsátás is csökkenne! És még mindig az a baj, amit korábban is említettem, hogy ezzel az 5%-al, amit meg lehet takarítani a forgalomcsillapítással, nem lesz tiszta a levegő! Ellenben a többi 60-70%-ot kiadó szennyezésen ha ekkora eredményességet érnénk el, az 30-40% lenne!!! Akkor beszélhetünk a levegő tisztaságáról, addig csupán sarcszedés az egész álszent ideológiával eladva.

Amit én tennék:

1. Betegre támogatni az alternatív energiatermelést! Lásd Németország! Volt olyan nap, hogy az ország fogyasztását fedezte a napelemek által megtermelt energia!

2. Fosszilis fűtés cseréje alternatív módszerekre állami támogatással! (Passzív ház, hőszigetelés, földhő hasznosítás, napkollektoros, hőszivattyús rendszerek telepítése stb) A panelprogram egy vicc ehhez képest.

3. Iparűzési adó mértékének nagymértékű függése a környezetterheléstől.

És ezek után lehet esetleg a közlekedésben:

Hibrid és elektromos autók támogatása, töltőhelyek megsokszorozása, csereakció régebbi tipusú autókra (mint régen pl a trabant-suzuki program).

Őrzött P+R. Ez nem lehet kérdés, ha tesz értünk az autós, akkor mi is tegyünk érte!

Forgalmi engedéllyel rendelkezőknek kedvezmény a BKK bérletből, BUBIn stb stb, vannak itt is lehetőségek. És nem utolsó sorban BKK morál javítása...

Körömcsiga 2016.07.21. 20:02:07

@Levegő Munkacsoport:
"A légszennyezés legfőbb forrása Magyarországon a háztartási tüzelés, égetés. Ezt követi a közlekedés. "

Ez nem így van. Már 2002-ben sem volt így, azóta az autók már Euro 6-nál tartanak (szemben az Euro3-mal). Érdemes megnézni pl az ipari kéndioxid termelés mértékét... www.levego.hu/sites/default/files/kapcsolodo/bp_legszennyezettsegi_adatai.pdf

"Bármilyen egyéb fejlesztés nélkül be lehetne vezetni a dugódíjat, ha úgy állítanák be a mértékét, hogy az autóforgalom 10-12 százalékkal csökkenjen. Ennyivel csökkent ugyanis a forgalom Budapesten 2008-ban a gazdasági válság következtében"

Érdemes megnézni a BKV sztrájk idején tapasztalt levegőminőség változást ;) Pedig ott aztán az is autóba ült, aki nem akart! Tisztább lett a levegő! Jéé...

Levegő Munkacsoport 2016.07.21. 22:08:09

@Körömcsiga: A hivatalos adatok szerint Budapesten a levegőszennyezettség fő oka a közlekedés. Ezt támasztják alá a saját méréseink is: www.levego.hu/hirek/2015/10/egy-szavazas-amely-evente-42-ezer-ember-eletet-mentheti-meg

Azzal teljesen egyetértünk, hogy a korszerűtlen buszokat le kell cserélni.

A hazai autóállomány átlagéletkora közel 14 év, ami azt jelenti, hogy rengeteg az ennél idősebb autó is.

Levegő Munkacsoport 2016.07.21. 22:13:08

@Körömcsiga: Az utak lezárása, illetve szűkítése nem növeli a levegő szennyezettségét, részletesebben ld. itt: www.levego.hu/sites/default/files/kapcsolodo/kossuth-rakoczi_0901.pdf

Egyébként mi sem vagyunk jó véleménnyel az útfelújítási munkák szervezéséről...

vamá 2016.07.21. 22:49:22

@Körömcsiga: Az erőművek, általában a helyhez kötött szennyezők ellenőrzése, a kibocsátásuk korlátozása jóval szigorúbb, mint az autóké. De az általános küzdelemnek a minél tisztább levegőért része az ottani kibocsátás továbi csökkentése is. De ebben az írásban másról van szó, és a kettő szembeálítása nem releváns, minden kibocsátást csökkenteni kell.

Arcade Macho 2016.07.21. 23:06:49

@Körömcsiga: "Érdemes megnézni a BKV sztrájk idején tapasztalt levegőminőség változást ;) Pedig ott aztán az is autóba ült, aki nem akart! Tisztább lett a levegő! Jéé..."

erdekes, nagyon erdekes
korabban meg nem azon rugoztal hogy nem a kozlekedes az ami generalja a rossz levegot?
"A légszennyezés legnagyobb forrása az energiaszektor, majd az ipar, majd a tömegközlekedés és kb 4. helyen van az autózás."

dontsd el legyszives...

Arcade Macho 2016.07.21. 23:08:52

@vamá: altalanossagban akar meg igaz is lehet
pl. a bunkerolajjal mukodo hajok tenyleg rohadt sok szennyezo anyagot bocsatanak ki, csak a kerdes hogy hova!!!
itt Budapestrol volt szo
energiaszektor... hmmmm nem is tudom, talan a foldgaz futomuvekre lehet gondolni? a vicc az az hogy a hazi kazanoknal meg tokeletesebb az eges ezekben, igy egysegnyileg meg kevesbe szennyeznek

Arcade Macho 2016.07.21. 23:11:09

@Levegő Munkacsoport: "Azzal teljesen egyetértünk, hogy a korszerűtlen buszokat le kell cserélni. "

nem az hogy lecserelni, hanem addig utni azt a barmot aki a foldgazuzemu buszokat nem vezette be amig meg mozog!

vagy lasd a kecskemeti hibrid buszok beuzemeleset, jo nem akarok tul mocsok lenni de az cca Ujpest...

Arcade Macho 2016.07.21. 23:12:48

@Körömcsiga: "Na ez a néphülyítés. Ha nem megterhelő a dugódíj, mert az üa árakban is van ennyi tartalék, akkor mitől lesz tisztább a levegő???"

pontosan!!!
nem a mertek szamit hanem hogy ATJARHATOAK legyenek az utak!!!
az utdij azert lenne jo mert nagyon konnyen be lehet loni a megfelelo forgalmat!pont azt amikor meg nem kell a dugoban alldogalni

Körömcsiga 2016.07.21. 23:17:18

@Arcade Macho: "erdekes, nagyon erdekes
korabban meg nem azon rugoztal hogy nem a kozlekedes az ami generalja a rossz levegot?
"A légszennyezés legnagyobb forrása az energiaszektor, majd az ipar, majd a tömegközlekedés és kb 4. helyen van az autózás."

dontsd el legyszives.."

Hát ez egy öngól, ugyanis bebizonyosodott, hogy nem az autók súlyosabbak a légszennyezésben, hanem a tömegközlekedés ;) Pontosan ez állt az idézetemben is ;) Mégis az autósokat akarjuk sarcolni!

Körömcsiga 2016.07.21. 23:29:07

@Arcade Macho: "nem a mertek szamit hanem hogy ATJARHATOAK legyenek az utak!!!"

Igen, de Te ezt is a díjakkal oldanád meg. Nem jó látásmód, mint írtam a díjakkal nem lehet ezt igazságosan megoldani. Ezzel csak azt éred el, hogy a gazdag a V8-as luxusautójával ugyanúgy benn pöfög a városban, míg a 1.0-s suzuki splash tulajdonosa lerakja... Ettől nem lesz tisztább a levegő. Pont fordítva kellene történnie.

Arcade Macho 2016.07.22. 09:46:01

@Körömcsiga: a tomegkozelekedes sajnos mar olyan, marmint a busz, (tudod, amirol eppen szo van!!! vagy te a metrot mondtad legszennyezesugyileg ? :))) ) hogy a 80% -a kozos utfeluletet hasznal az autokkal, igy hogyha az autok megcsinaljak a dugot, akkor a buszok is sokkal tobb szennyezoanyagot tolnak

Arcade Macho 2016.07.22. 09:52:17

@Körömcsiga: "Igen, de Te ezt is a díjakkal oldanád meg."

szopatassal igen
alaphangon telen dizel dugoban havi 60e-80e
ez kellene az alap legyen, a MINIMUM!!!!!!!!!!!!!!!!!!

de kerdezek jobbat
a nagy igazsagerzeted hogy erzi magat, amikor allandoan az ugymond szegeny autosok partjan allsz azon az autosoken, aki autoval jar ALLANDOAN, nos de mi van azzal aki annyira szegeny hogy autora se tellik neki?
neki te mit adnal?
az elmeleti lehetoseget hogyha GAZDAG lenne akkor mennyivel de mennyivel tobb dolgot kapna?
ovele mi van?
azzal akinek meg a tutyugi szples-re se fussa?

ha igazsagosak lennenk, akkor neki is kellene alaphangon jutattni pl. havi 2 utat ugy hogy autos gyorsasaggal elerjen barmit, nem gondolod?
ja en nem demagog vagyok hogy a zallam fizesse azt is meg, szerintem fizesse csak meg a sok gazdag pl. a nyunyugiszplash -el rendelkezo ember ugy hogy betolja a km dijat

vamá 2016.07.22. 13:02:52

@Körömcsiga: Nem értem, mi a gond. A dugódíj és a kőzthasználatidíj célja az, hogy érvényhez juttassa a (fizetőképes)kereslet-kínálat elvet az úthasználatban. Vagyis arra ad lehetőséget, hogy a díjjal olyan mértékre szorítsuk vissza a forgalmat, amelyben az autók már nem, vagy csak csekély mértékben akadályozzák egymást a haladásban. Az, hogy esetleg az egyedileg jobban szennyezők tudják inkább megfizetni a díjat, összességében nem akadályozza ennek a célnak az érvényesülését és a torlódásmentes, kisebb forgalom jótékony hatását a levegő minőségére.

Éhes ló 2016.08.04. 11:25:51

A cenzúra a belterjesség garanciája.
Itt is az.