HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) Busz (7) busz (1) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (18) éghajlatvédelem (16) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (1) európai unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Damoklészi roncsautó

2016.07.05. 07:00 Levegő Munkacsoport

roncsauto.png

Mint Damoklész fölött a kardja, úgy függ a magyar közlekedési szakpolitika feje fölött a várhatóan igen gyorsan bekövetkező váltás az Európai Unió vezető országaiban a villany- – és részben a hibrid- – autózásra. Jönnek a hírek, hogy a tervek szerint Németország útjain négy év múlva már egymillió ilyen autó lesz, Franciaországban kétmillió. Norvégiában 2025-től, Németországban 2030-tól tervezik az új benzines és dízelgépkocsik forgalmazásának betiltását. Magyarországon, ahol évente mintegy 200 ezer személygépkocsi kerül újonnan forgalomba, a kormányzati elképzelés az, hogy 2020-ig ötvenezerre hízik a zöld rendszámos személyautó-állomány.

Mint az kiderül a KSH Magyarország 2015 című kiadványából (150. lap), az utóbbi években a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik között többségben vannak a használtak. A totalcar.hu-n tavaly szeptemberben ezt írta erről Zách Dániel: „Ha a használtimport növekedése ebben az ütemben folytatódik tovább, 2020-ra simán elérhetjük az évi 200 ezres darabszámot, de pontos előrejelzést senki nem mer adni.”

A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik számának alakulása
(Forrás: Magyarország 2015, www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mo/mo2015.pdf, 150. oldal)

Gondoljuk végig, mi történik ilyen tendencia mellett, ha a német állam – jókora ártámogatással – pár év alatt egymillió villanyautót zúdít a piacra! Megindul egy cserefolyamat. A tehetősebb németek villanyosra cserélik a két-három-négy éves dízelautójukat, amiket a hirtelen kínálatnövekedés eredményeképpen jó nyomott áron megvesznek azok, akik éppen öt-nyolc éves autóval járnak. Ez utóbbiak pedig trélerre vagy vonatra szállva elárasztják a keletebbre fekvő európai országokat, közöttük Magyarországot. Lehet ennek örvendetes hatása, hogy a tíz évesnél öregebb autók eladhatatlanná válnak, de valószínűbb, hogy pár tíz-százezer forintért még mindig új gazdára találnak, vagy megmaradnak a családban második, harmadik autóként, és sokan olyanok is autózni kezdenek kis hazánkban, akik eddig nem tették.

Ne higgyük, hogy ettől jobb lesz a hátrányosabb anyagi helyzetben lévő honfitársainknak! Nem örülhetünk annak, ha bagóért sóznak rá emberekre lezúzott, füstölő, balesetveszélyes gépkocsikat, amiknek az üzemeltetése pár hónap alatt többet visz el, mint amennyiért megvették. Nem örülhetünk annak, ha a településeink útjain nő a zsúfoltság, a levegőszennyezés.

Felelős kormányzatnak és önkormányzatnak nem lehet fontosabb az, aki ócska autóban furikázik, annak a kisgyereknek az egészségénél, aki a járdán tolt babakocsiban ülve szívja be a mérgező kipufogógázt. Felelős kormányzat és önkormányzat az emberek mobilitási igényeit elsősorban jó, mindenki által elérhető tömegközlekedéssel, kiváló kerékpáros és gyalogos infrastruktúrával elégíti ki, és ügyel arra, hogy az utak ne legyenek zsúfoltak, és minél kisebb legyen a közúti közlekedés levegőszennyezése.

Felelős kormányzatnak arra is gondolnia kell, hogy ahol az utolsó rendszámot ráteszik egy kocsira, ott fogják levenni is. Nem jó az, ha azok az autók, amelyek gazdagabb országokban már roncstelepre kerülnének, még futnak pár százezer kilométert a magyar utakon, majd nálunk válnak nehezen hasznosítható hulladékká.

Felelős kormányzat és önkormányzat idejében fölkészül a villanyautózás mellékhatásaira, és igyekszik lebeszélni az embereket arról, hogy külföldi uraságoktól levetett régi robbanómotoros gépkocsit vegyenek. Van erre eszköz. Az egyik, ami gyakorlatilag semmibe sem kerül, az alacsony kibocsátású övezet. Egyszerűen ki kell tiltani onnan, ahol emberek laknak, a nagyon sok és nagyon mérgező gázt kipufogó autókat. Mondjuk első lépésként minden olyat, amelyik nem tudja legalább az Euro 5 előírásokat (2009 óta új gépkocsi csak ilyen lehetett, tavaly óta pedig csak Euro 6-os).

A másik eszköz már kerül valamibe, viszont komoly bevételt is hozhat a településeknek. Ez a használat- és szennyezésarányos útdíj. Ki kell mondani, hogy az úthasználat nincs benne sem a gépkocsi, sem az üzemanyag árában, azt külön meg kell fizetni. Igen, most van jövedéki adó az üzemanyagon, de az ebből származó bevétel még az autók által okozott környezeti és egészségi károkat sem fedezi. Van gépjárműadó is, de azt el lehet törölni: aki csak dísznek tartja az autót, ne fizessen. Az fizessen, akinek az autója használja az utat, mérgezi a levegőt, zajjal rongálja mások idegeit. Annál többet, minél többet autózik, és minél szennyezőbb az autója.

Szolgálja a politika az emberek egészségét, nyugalmát, hosszú életét, ne pedig más országokat segítsen abban, hogy ránk zúdítsák a roncsautóikat ahelyett, hogy levennék róluk a rendszámot és oda küldenék őket, ahova valók: a helyi roncstelepre.

vamá

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés környezetvédelem használtautó elektromosautó

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr168869228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.