HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (18) éghajlatvédelem (16) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Közösségi autózás és telekocsizás

2015.10.06. 06:22 Levegő Munkacsoport

1_png.jpg

         E-vai elektromos közautó Milánóban

Ahogy nő a gépjárművek száma, növekszik a forgalom és az utak telítettsége, valamint a parkoló felületek zsúfoltsága, Lehet a sávokat bővíteni és elkerülő utakat használni, azonban egy idő után a terelő utak is túlterheltekké válnak. A parkolóhelyek pedig elfogynak.

A bedugult városokban a közösségi közlekedés is romlik és a légszennyezettség is egyre nagyobb mértékű. Sok városlakó ezen utóbbi okból külvárosba költözik, de ingázásaik kikerülhetetlenek, ami tovább súlyosbítja ezeket a problémákat.

Közlekedni kell, azonban dönthetünk milyen eszközt, rendszert használunk és mikor.

A-ból B-be való eljutást telekocsival (carpooling) is meg lehet oldani, vagy közautót, autómegosztást (carsharing) használva. Az autós és utas számára természetesen fontos, hogy az útját minél olcsóbban, gyorsabban tegye meg, és ehhez tudjon egy ideális rendszert választani. Az optimalizált autóhasználatnak köszönhetően csökken az utak telítettsége, ezáltal kevesebb forgalmi dugó alakul ki.

A közösségi gazdaság, vagyis a javak másokkal történő megosztáson alapuló fogyasztása (sharing economy) hazánkban is megjelent, példát látunk erre a pénzügy, a szállás, az étkezés, az oktatás, valamint az utazás területén is. A fogyasztói attitűd megváltozik és fontosabb, hogy egy adott pillanatban hozzáférjünk a javakhoz, mint hogy birtokoljuk őket.

Érdemes megvizsgálni a közösségi autózás gyakorlatát a felhasználó szemszögéből, és leginkább arra keresni a választ, hogy milyen élethelyzetek, közlekedési szituációk adódnak, amire a közösségi autózás megoldás. Az egyén különböző élethelyzeteiben más és más megoldást tud választani, kiküszöbölve ezzel a saját autós közlekedést.

Vegyünk egy példát! Budapestről Balatonra szeretnék hétvégén leutazni (korosztály: 18-35 év), ekkor választhatok telekocsit. Ha ezt az utat egy család (2 felnőtt, 2 gyermek) szeretné megoldani, már érdemes a közautót is választani.

Nézzünk egy példát az üzleti életből is! Ha olyan a munkám, hogy minden nap három-négy hely között ingázom a városban, de tömegközlekedéssel túl sok időt veszítenék, viszont saját vagy céges autóval gond lenne a parkolás, akkor érdemes igénybe venni a városi bérelt autót.

Városi közautó már sok városban van, például Berlinben, Rómában, Frankfurtban, Bécsben, Miamiban, Vancouverben. Ezek közül több helyszínen a Car2Go működik, járművei kétszemélyes, többnyire benzines Smartok, mellyel méretei miatt könnyű a parkolás. Kötetlen rendszerű, vagyis bárhol felvehető és letehető az autó (mindössze kártya és okostelefon szükséges hozzá).

2_png.jpg

Illusztráció a Google vezetőnélküli autókat bemutató koncepciójából

Párizsban az AutoLib villanyautói állnak a felhasználók rendelkezésére. Minden állomása tömegközlekedési csomópontokon található, így más közlekedési eszközökkel össze lehet kapcsolni az utazást, logikusan tervezhető és használható a rendszer. Az autót mindig a parkolóállomásokra kell visszavinni, ahol a töltőoszlopok is megtalálhatóak. Mivel sok parkolója van a városban, mindig lehet találni üres helyet a közelben.

A telekocsi-szolgáltató (például az Oszkár vagy a BlaBlaCar) közvetít az autós és a lehetséges utasok között. Az autós utazik A-ból B-be, és van üres hely a kocsijában. A költségek megosztása fejében hajlandó elvinni akár idegent is, aki valahol az útvonalán indul, és az úticélja is az útvonalán van.

Vagyis az egyén különböző élethelyzeteiben más és más megoldást tud választani úticélja elérésére anélkül is, hogy a saját autóval közlekedne. A jövő pedig a több száz villanyautóból álló közautó-rendszer, mely jelentősen megkönnyítheti a városi közlekedést és csökkentheti a parkolási nehézségeket. Ez a szolgáltatás bármikor megjelenhet a hazai piacon a párizsi AutoLib, a bécsi Car2Go, vagy a berlini MultiCity mintájára.

Utóirat: Már készül a Tesla vezető nélküli villanyautója, amiből az Uber vagy ötszázezer darab megvásárlását tervezi, amint forgalomképes lesz.

                                

Kurcz Linda

A szerző tanulmánya a közösségi gépkocsi-közlekedésről elérhető itt érhető el: https://www.levego.hu/sites/default/files/kozossegi_autozas_a_fenntarthatosag-_tukreben.pdf

 

Szólj hozzá!

Címkék: telekocsi carsharing

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr727893338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.