HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (18) éghajlatvédelem (16) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Elsodort biciklisták

2015.01.19. 06:30 Levegő Munkacsoport

sodr1.jpg

Elsodorja a kamion a gyalogost, a biciklist és kész a tragédia. „Miért nem figyelt a gépkocsivezető?” – adódik a kérdés. Sajnos sok esetben hiába figyel, mert magasan ül, körülvéve műszerekkel, és óhatatlanul vannak holtterek, ahol nem látja, mi történik. „Erre valók a tükrök!” – mondja az uniós jogszabályalkotó, és elégedetten hátradől a székében. Csakhogy a gépkocsivezető nem forgathatja vezetés közben a fejét ide-oda, sorra belenézve a tükrökbe, amik ráadásul erősen torzítanak is.

Távolsági autóbuszokban látni, hogy a sofőr egészen lent ül, és panorámaablakon át nézi, mi történik körülötte. Jó volna, ha a kamionok vezetőfülkéjét is ilyenre terveznék, de nem lehet. Nem fér bele a vezetőfülke  szigorúan szabályozott  hosszába. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) ezért dolgozik azon, hogy lehessenek hosszabbak a kamionok, és lehessen hosszabb a vezetőfülkéjük. Együttműködve az angliai Loughborough Egyetem tervezőiskolájával, megvizsgálták, mit lehet kihozni egy létező vezetőfülke közvetlen látóterű áttervezésével. Lejjebb vitték a szélvédő alját, kicsit lejjebbre ültették a sofőrt, és ahol csak lehetett, ablakot vágtak a vezetőfülkébe. Lekeskenyítették a műszerfalat, és a fülke elejét is áramvonalasították, hogy minél nagyobb teret lásson be a gépkocsivezető. A képek maguktól beszélnek:

 Így lát el ma a sofőr a biciklis feje fölött:

sodr2.jpg

 

Így kerülhet bele a látóterébe a biciklis, ha átül az áttervezett vezetőfülkébe:

sodr3.jpg

sodr4.jpg

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szerint  az utakon közlekedő gépjárművek három százaléka tehergépkocsi, de a halálos közúti balesetek 18 százalékáért felelősek. Sok száz ember életét lehetne tehát megmenteni a baleseti haláltól a gépkocsivezető által belátott területet is jelentősen megnövelő vezetőfülkékkel.

Ahhoz, hogy a teherautók biztonságosabbak, áramvonalasabbak lehessenek, módosítani kell A gépjárművek, az ezekhez tervezett pótkocsik és rendszerek, alkatrészek valamint önálló műszaki egységek általános biztonságára vonatkozó típus-jóváhagyási előírásokról szóló 661/2009/EK közös európai parlamenti és tanácsi rendeletet. A szükséges módosítást, a vezetőfülke meghosszabbítását  régen szorgalmazza az Európai Bizottság, egyetértésben civil szervezetekkel. Akár már 2017-től forgalomba kerülhetnének a mainál olcsóbban üzemeltethető és baleset esetén kevésbé veszélyes teherautók. Ehelyett még legalább hét évet kell várnunk rájuk, mert csak addig jutottak a tagállamok állandó brüsszeli delegáltjai és az Európai Parlament képviselői, hogy a rendeletmódosítási folyamatot végigviszik, de az országutakon csak 2022-től jelenhetnek meg az új formájú vezetőfülkével szerelt kamionok. (Elsodorta őket a kamiongyártói lobbi.) Abban viszont reménykedhetünk, hogy a hét év elégnek bizonyul a Loughborough Egyetem tervezőiskola tanulmányterveinél akár sokkal jobb vezetőfülkék kialakítására is.

 vamá 

A bejegyzéshez a Facebook oldalunkon lehet hozzászólni.

 

Szólj hozzá!

Címkék: baleset kerékpár kamion

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr487077253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.