HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) Busz (7) busz (1) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (19) éghajlatvédelem (17) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) Európai Unió (1) európai unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (7) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogirtás (3) szúnyogírtás (2) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Városklíma-vizsgálatokkal a jobb közérzetünkért

2014.08.11. 11:01 Levegő Munkacsoport

Előző posztunkban írtunk a városi hőszigetekről. Ennek az egyre súlyosabbá váló problémának az enyhítését segíthetik elő a városklíma-vizsgálatok. Ilyen vizsgálatokat a Szegedi Tudományegyetem Éghajlattan és Tájföldrajzi Tanszéke saját fejlesztésű berendezésével végez.

A Tanszék Szegeden városi humánbiológiai vizsgálatokat végzett saját fejlesztésű és a piacról beszerezhető egységekből innovatívan összeállított berendezéssel. A képeken látható állomás nagyon pontos és speciális méréseket tesz lehetővé. Egyrészt szempont, hogy az emberi hőháztartást befolyásoló minden lényeges paramétert (léghőmérséklet, légnedvesség, szélsebesség, valamint az emberi testet érő hőhatású sugárzási komponensek) egyszerre mérni lehessen, másrészt viszonylag könnyen áthelyezhető legyen a műszer.

0.png

A városi humán bioklimatológiai  vizsgálatok során alkalmazott műszerek:

3.png

A meteorológiai mérőállomások szenzorai és azok működési magasságai:

4.png

A léghőmérséklet, a relatív nedvesség és a szélsebesség mérését az állomások tetején található Vaisala WXT520-as rendszer végzi, míg az emberi szervezetet érő, rövid- és hosszúhullámú sugárzási komponensek mérése Kipp & Zonen gyártmányú nettó sugárzásmérőket használnak (mindegyik 2 piranométert és 2 pirgeométert foglal magában). (A két állomás annyiban tér el, hogy a később megrendelt műszeregyüttes már nem CNR-1, hanem az újabb CNR-2 sugárzásmérőt tartalmazza). A műszerek beszerzését és összeszerelését a MetTech Bt. végezte el a kutatócsoport igényei alapján.

2_1.png

A nagyon professzionális városi humán bioklimatológiai mérések során a sugárzási fluxusokat a tér 6 irányából (a 4 égtáj felől, valamint az alsó és felső hemiszféra felől) mérik. Ezt vastagabb bukszával rendelkező kutatócsoportok 3 nettó sugárzásmérővel oldják meg műszerenként. Ennek megvan az az előnye, hogy a műszer a mérőpontra való kihelyezést követően semmilyen emberi beavatkozást nem igényel a mérés során, ugyanakkor a sok sugárzásmérő már szinte mozdíthatatlanná teszi a műszeregyüttest, az nem alkalmazható mobil mérésekhez. Szegeden, egyrészt költséghatékonysági okokból kifolyólag, másrészt a műszerek mobilizálhatóságát szem előtt tartva, mind a két állomás 1-1 nettó sugárzásmérővel van felszerelve, melyeket 3 percenként elforgatnak, s így kevesebb, mint 10 perc alatt kimérhető valamennyi fontos sugárzási komponens. Ez folyamatos terepi felügyeletet és emberi beavatkozást igényel, s az adatok feldolgozása is sokkal több egyéni munkával járt. Cserébe viszont a műszer könnyen áthelyezhető és lényegesen olcsóbb. (Dr. Kántor Noémi adatközlése alapján)

Beliczay Erzsébet

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr816578963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.