HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (2) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (4) autótesztelés (3) autózás (3) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (10) BKK bérlet (1) BKV (10) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (5) busz (1) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízel (1) dízelbotrány (3) dugódíj (4) dugók (3) egészség (5) égetés (3) éghajlatváltozás (19) éghajlatvédelem (17) elektromosautó (3) elektromos autó (4) emisszió (1) energia (10) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) Európai Unió (1) f (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (7) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (9) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (2) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (12) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (27) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (29) levegőszennyezés (18) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (5) roncsautók (3) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (6) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (14) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag-fogyasztás (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (6) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (2) zöldfelület (10) zöldövezet (2) zöldterület (10) zöld város (4) Címkefelhő

Szanatórium porlasztóból – na és útdíjból?

2014.07.31. 22:42 Levegő Munkacsoport

Csonka László, a múlt század húszas éveiben határozta el, hogy gyógyszállót építtet Magyarország legmagasabb pontján, a Kékestetőn. Fenyőerdőt is telepített hozzá. *

0002.jpg

Az intézményt 1949-ben, miután Csonka Lászlóék helyrehozták, eltüntették róla a háborús nyomokat, államosították. Manapság többek között a közlekedési eredetű levegőszennyezés asztmás, tüdőtágulásos áldozatai szellőztethetik benne a tüdejüket, ha kapnak beutalót, és ha beleférnek a keretbe. Sajnos az épület aggasztóan pusztul. Legutóbb az erkélyek fölötti vakolatot verték le, mert hullott, már csak a csupasz betont látja, aki kint ülve föltekint. Néhány éve még animátor gondoskodott arról, hogy az ide beutaltak sokat járják az erdőt, és kevesebbet gubbasszanak a szobában. Ma már a rehabilitáción itt lévőknek maguknak kell megszervezniük a kirándulásokat. Siralmas az ellátás is. A fenyőerdő is fogy, sorra vágják ki a fákat, miközben sok-sok éve láthatóan egyetlen újat sem ültettek.

Most azonban azáltal, hogy a teherautók több mint 6000 kilométeres hálózaton útdíjat fizetnek, mégpedig annál többet, minél jobban szennyezik a levegőt, a Kékestetői Szanatórium visszanyerhetné régi fényét, és központjává válhatna a közlekedési levegőszennyezés okozta betegségben szenvedők szervezett, jó minőségű és elfogadható árú rehabilitálásának. Kézbe vehetné a dolgot például az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.

kamion-forgalom-m7-130623.jpg

A Szanatóriumot továbbra is az egészségügy üzemeltetné, és továbbra is megkapná ugyanazt a pénzt a fogadott betegek után, amit minden más rehabilitációs intézmény is megkap. De az állam évről évre átadná az útdíjbevétel egy töredékét az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetségének, akik abból kipótolnák a Szanatórium forrásait úgy, hogy ott XXI. századi körülmények legyenek, és a kapacitása teljes kihasználásával fogadhassanak betegeket. Az erdő gondozására, a fahiányok pótlására is jutna belőle. A pénz jó elköltését garantálhatja a Kékestetői Szanatóriummal megkötött szigorú szolgáltatási szerződés, valamint a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, mint az útdíjat fizetők képviselője általi folyamatos felügyelet és ellenőrzés.

(Javítás! Tévedtem, sajnos összekevertem a forrásokat. Csonka László mérnök édesapja Csonka Ferenc, Csonka János testvére volt, tehát a porlasztónak nincs közvetlen kapcsolata a kékestetői szanatóriummal. - A szerző.)

 

Vargha Márton

Szólj hozzá!

Címkék: útdíj szanatórium Márta Kékestető Karburátor Csonka János Közút

A bejegyzés trackback címe:

https://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr806563591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.