HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (1) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (1) autómentes nap (2) autótesztelés (2) autózás (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (9) BKK bérlet (1) BKV (9) botrány (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (4) Busz (7) busz (1) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (2) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízelbotrány (2) dugódíj (4) dugók (2) egészség (4) égetés (3) éghajlatváltozás (12) éghajlatvédelem (12) elektromosautó (3) elektromos autó (2) emisszió (1) energia (6) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (7) Fák védelme (10) fák védelme (6) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (8) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (1) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (11) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) közautó (2) közlekedés (24) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (27) levegőszennyezés (15) Levegő Munkacsoport (1) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (6) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (4) napenergia (1) napozás (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizsi Megállapodás (1) park (3) parkolás (3) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (4) roncsautók (2) sajtó (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (1) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (13) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (1) ultrafinom por (3) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villanyautó (2) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (1) zöldfelület (9) zöldövezet (2) zöldterület (9) zöld város (4) Címkefelhő

Az EU céljai nincsenek összhangban a Párizsi Megállapodással

2017.12.06. 08:16 Levegő Munkacsoport

fire.jpg

Még ha sikerül is teljesíteni az előző írásomban már említett 2030-as célokat, Európa nem fog megfelelni a Párizsi Megállapodásban kitűzött 1,5°C-os követelménynek. A jogalkotási folyamat napirendjén lévő célok nem elég ambiciózusak.

A klímapolitikában – tudományos alapokon – a kumulált CO2-emisszió módszerét alkalmazzák. Viszonylag jó pontossággal ismerjük, hogy az ipari korszak kezdetétől mennyi CO2-t bocsátott az ember a környezetbe. Ki tudjuk számítani, hogy adott – például 2 vagy 1,5°C-os – felmelegedési korlát betartásához még mennyi CO2-t bocsáthatunk ki. Innen egyszerű osztással kijön, hogy milyen mértékben kell a globális kibocsátást csökkenteni az elkövetkező években. Ha a jelenlegi emissziós szintet vesszük, már csak néhány évünk marad a 1,5°C-os korlát által meghatározott kumulatív kibocsátás eléréséig. 2°C esetében a hátralevő idő néhány évvel hosszabb. Nyilvánvalóan a „hátralevő idő” annál hosszabb, minél hamarabb és minél gyorsabban csökkentjük a kibocsátásunkat. Minden élhető jövőkép azzal számol, hogy 2050-re bekövetkezik a teljes dekarbonizáció.

A környezetvédő szervezetek arra figyelmeztetnek, hogy a Téli Csomagba foglalt emissziócsökkentési célok nincsenek összhangban a 2050-es dekarbonizációs követelménnyel és alig teljesíthető feladatot rónak Európára a 2030 utáni időszakra. Ezt mutatja a következő ábra:

euklima.png

A zöld vonal az időarányos üvegházgáz-kibocsátáscsökkentést mutatja, ehhez pedig 2030-ig 55%-os emissziócsökkentésre lenne szükség. Most csak 40%-os csökkentésről beszélnek, ami azt jelenti, hogy a kumulatív kibocsátási korlát tartásához 2030 után pótlólagos, nagyon intenzív emisszió-csökkentési intézkedésekre lesz szükség. Vagyis a következő évtized feladatainak egy részét áttesszük a 2030 és 2040 közötti időszakra. Kérdés, hogy az teljesíthető lesz-e.

Lontay Zoltán
a Levegő Munkacsoport Szakértői Testületének tagja

A képen a 2017. évi kaliforniai erdőtűz látható, amely az eddigi legnagyobb volt az állam történetében.A kép forrása: Greenpeace

2 komment

Címkék: éghajlatváltozás éghajlatvédelem Párizsi Megállapodás

Uniós szintű éghajlatvédelmi célok tagállami kötelezettségek nélkül

2017.12.01. 21:24 Levegő Munkacsoport

screenshot_3.jpg 

Európa mindig is az egyik vezető ereje volt az éghajlatváltozás elleni globális küzdelemnek. Példamutató klímapolitikát alakított ki, nagy szerepet vállalt a Párizsi Megállapodás létrehozásában. E mögött az áll, hogy az európai polgárok hisznek a tudománynak és kevésbé hagyják magukat hamis információkkal félrevezetni.

Szólj hozzá!

Címkék: klímapolitika éghajlatvédelem

Tisztviselői ellenállás

2017.11.24. 10:44 Levegő Munkacsoport

zona.jpgVan egy angol sorozat, az Igenis miniszter úr! , ami azt mutatja be szatírikus eszközökkel, hogyan vezeti az orránál fogva a tisztviselői kar a választott politikai tisztségviselőket. Ebben jeleskednek magyarországi tisztviselők is, legalábbis ezt tapasztaltam negyed évszázada a Fővárosi Közgyűlésben. Két jellemző tapasztalatról is beszámolhatók. Az egyik a dobozos üdítős és sörös dobozok betétdíjával kapcsolatos. Próbáltam elérni, hogy a Főpolgármesteri Hivatal illetékes ügyosztálya csináljon erre egy javaslatot. Addig-addig piszkáltam őket, míg az orrom alá dugtak egy állásfoglalást a Környezetvédelmi Minisztériumból, miszerint önkormányzatnak erre nincs törvényi felhatalmazása. Arra pedig már igazán nem kérhettem őket, hogy a szükséges tövénymódosításra is dolgozzanak ki javaslatot, ugye? Nem hiszem, hogy rajtuk múlott volna, hogy mára mégis lett betétdíja sörös doboznak.

24 komment

Mit nyerhet az éghajlat az Európai Bizottság személyautó-emissziós javaslatával?

2017.11.17. 15:28 Levegő Munkacsoport

Vendégposzt

Előrehozott karácsonyi ajándék az autóiparnak az Európai Bizottság legújabb javaslata a személyautók és a furgonok levegőszennyezésének szabályozására 2030-ig. A kötelező nulla-emissziós autóeladási cél kivételét a javaslatból és az ambiciózusnak nem nevezhető 3%-os éves előrehaladási ütemet az autógyártók lobbija hozta össze az utolsó pillanatban. Šefčovič alelnök és a csomagot kidolgozó biztosok, Cañete, Bulc és Bieńkowska korábban egyetértettek egy bizalomra és döntően a nulla kibocsátású gépkocsik eladási célját túlteljesítő autógyártóknak járó jóváírásra és a nem teljesítők szankcionálására épülő rendszerben. A csomag már éppen készen lehetett, mikor a beavatkozás az utolsó pillanatban felhígította azt.

8 komment

Címkék: autógyártók emisszió személyautó szén-dioxid T&E

Budapest közlekedéséről ugyanúgy gondolkodnak a lakosok, mint a város vezetői?

2017.11.04. 06:13 Levegő Munkacsoport

Budapest közlekedésével kapcsolatban állított össze kérdőívet a Levegő Munkacsoport a 2017. évi Autómentes nap alkalmából. A szervezet munkatársai a gépjármű-forgalom elől lezárt Andrássy úton kérték meg az arra sétálókat, válaszoljanak arra, milyen változásokat szeretnének.

rakoczi.png

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés parkolás környezetvédelem légszennyezés négyes metró autómentes nap metrófelújítás dugódíj levegőszennyezés közlekedéstervezés BKV BKK károsanyag-kibocsátás metró felújítás alacsony kibocsátású övezetek alacsony kibocsátású övezet

Egy budapesti csecsemő naponta egy cigaretta füstjének megfelelő szennyet szív be

2017.10.27. 06:35 Levegő Munkacsoport

A csehországi Ostravában tartotta első megbeszélését a tisztább levegőért küzdő három civil szervezet, a Levegő Munkacsoport, a cseh Čisté nebe (Tiszta Égbolt) és a lengyel Warszawski Alarm Smogowy (Varsói Szmogriadó). A Visegrádi Alap által támogatott projekt keretében tartott rendezvény előadásaiból az alábbiakban a lengyelekét ismertetjük, ami – úgy véljük – komoly tanulságokkal szolgálhat számunkra is. 

varso.png

3 komment

Címkék: közlekedés egészség környezetvédelem szmog légszennyezés tájékoztatás halálozás fűtés szmogriadó megújulók levegőszennyezés szemétégetés füstköd lignit károsanyag-kibocsátás részecskeszennyezés PM2.5 ultrafinom por PM10

A közszolgáltatások a rezsicsökkentés áldozatai

2017.10.12. 07:06 Levegő Munkacsoport

pvc_egetes_20120418290.jpg

A rezsicsökkentés korlátozta, sőt csökkentette a közszolgáltatók bevételét, miközben újabb anyagi terheket raktak rájuk. A szolgáltatók anyagi helyzete katasztrofális mértékben romlott, és ebben a helyzetben keveset költenek az infrastruktúra karbantartására, felújítására. Márpedig ingyen ebéd nincs, ahogy a közmondás is tartja. Ha elhanyagolják a felújításokat, később pótolni kell őket, de addig is romló szolgáltatási színvonallal, magasabb üzemeltetési költségekkel kell számolni. A közszolgáltatási infrastruktúra elhanyagolásával most megtakarítunk valamennyi pénzt, de előbb vagy utóbb ezt a pénzt kamatostul kell majd megfizessük. Ezek voltak a főbb megállapításai a 2017. szeptember 17-én Budapesten tartott City Hungary Fórumnak

Szólj hozzá!

Akadálymentesítettnek mondott akadálypálya az Árpád hídnál

2017.09.04. 20:17 Levegő Munkacsoport

Az aktuális tervek szerint a már jelenleg is felvonóval rendelkező két megálló (Árpád híd, Kőbánya-Kispest) mellett a rekonstrukciót követően további tíz megállót fognak lifttel felszerelni.” Ez olvasható abban a válaszban, amelyet Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára adott augusztus 15-én Vágó Sebestyén országgyűlési képviselő kérdésére az M3 metróvonal akadálymentesítéséről.

Finom fogalmazás. Nem állítja a válasz, hogy az említett két állomás akadálymentes, csak azt, hogy „felvonóval rendelkezik” (Kérdés persze, hogy egy állomás hogyan rendelkezik bármivel is, de hagyjuk a magyartalanságokat.) Finomság ide, finomság oda, azért a szöveg azt sugallja, hogy az Árpád hídnál minden rendben van. Nos, kísérjük el útján azt a külföldit, aki repülővel jön Pilisborosjenőn lakó barátját meglátogatni egy jó nehéz bőrönddel. A 200E busszal eljut a KÖKI-hez, ott liften fölmegy egy emeletet, átmegy a folyosón a metróhoz, lemegy egy másik lifttel egy emeletet, és beszáll. A metró elviszi az Árpád hídhoz.

1_8.png

Alaposan körülnéz, nagy nehezen megtalálja a válaszban említett liftek egyikét, aminél még magyarul sincs kiírva, hova visz.

Szólj hozzá!

Címkék: m3 akadálymentesítés metrófelújítás

A nyárfa a hibás?

2017.09.01. 11:29 Levegő Munkacsoport

populuscanadensis2.jpg

Egyetlen kanadai nyárfa se maradjon már 2025-ben a Fővárosi Önkormányzat által igazgatott közterületen – erről döntött a Fővárosi Közgyűlés 2017. augusztus 30-i ülésén. A vonatkozó előterjesztés szerint „ezt a fafajtát a szocializmusban telepítették nagy számban, gyors növekedési képességei miatt”.

23 komment

Havi BKK bérletet ajándékba!

2017.08.16. 07:45 Levegő Munkacsoport

2016. december 5-én baleset történt az M2 metróvonal Pillangó utcai megállójánál. Két metrószerelvény ütközött össze, indokként pedig a pályára hullott nedves faleveleket és a fagyos időjárást nevezték meg. A baleset után 30 km/h-s sebességkorlátozást vezettek be, melyet a BKK-tól kapott tájékoztatás alapján egészen addig fenntartanak, amíg a baleset hatósági vizsgálatának eredményei rendelkezésre nem állnak. Itt álljunk csak meg egy pillanatra! Az eltelt 253 nap nem volt elég arra, hogy megállapítsák, miért következett be a baleset. Talán arra várnak a szakemberek, hogy újra fagyjon és levelek hulljanak a sínekre, mert csak így tudják rekonstruálni a történteket?

img_2321.jpg

A két megálló között az eredeti menetrend szerint 2:10 perc alatt közlekedtek a szerelvények. Saját méréseink alapján munkanapokon 2:58 és 4:05 perc közötti menetidőket mértünk.

8 komment

Címkék: közlekedés falevél metrófelújítás BKV BKK M2 metró BKK bérlet