HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Közösségi közlekedés ritkán lakott területeken

2020.01.20. 07:11 Levegő Munkacsoport

A korszerű technika már lehetővé teszi a ritkán lakott területek észszerű kiszolgálását közösségi közlekedéssel is, mégpedig az ún. igény szerinti közlekedés (iszk) bevezetésével. Az alábbiakban a franciaországi iszk-rendszerekről adunk rövid áttekintést.

20200115blog0.jpg

Franciaországban az iszknek (Transport à la Demande, TAD) két fő változata létezik. Az egyik az övezeti (TAD par zone), ahol a megállók állandóak, de az útvonalat a gépkocsi vezetője határozza meg a helyfoglalások alapján. A helyfoglalás kötelező, kivéve metróállomásnál, villamos végállomásánál vagy vasútállomásnál történő beszállás esetén, ahol elég a járat indulása előtt 5 perccel érkezni. A másik a virtuális (TAD virtuel), ahol az útvonal állandó, az előzetes helyfoglalás mindig kötelező, bárhol történjen a beszállás. A foglalásnak legalább 2 órával a járat indulása előtt kell történnie interneten, a városi közösségi közlekedés mobilalkalmazásán vagy telefonon keresztül. Helyfoglalás hiányában a járat elmarad.

A foglalást a járatindulás előtt legfeljebb 1 óra 10 perccel lehet lemondani. Ehhez az ügyintézéshez a foglalás száma szükséges vagy a foglaláskor e-mailben kapott lemondási link aktiválása.

A járat a megadott idő után legfeljebb 10 perccel később érkezhet a megállóba (a megadott idő előtt nem). Későn érkező utasra a járatok nem várnak.

Az iszk a városi közösségi közlekedési hálózaton érvényes bérlettel vagy jeggyel vehető igénybe, amelyet beszálláskor be kell mutatni. Az iszk nem vehető igénybe, amennyiben menetrendszerű közösségi közlekedési járat a kívánt útvonalon az iszk járata előtt vagy után 15 perccel rendelkezésre áll. Mozgáskorlátozottak a foglaláskor akadálymentesített járatot igényelhetnek.

Az iszk járművei (személyautó, mikrobusz, minibusz) 4-20 főt tudnak szállítani.

A továbbiakban néhány konkrét példát mutatunk be a rendszer működésére.

A kelet-franciaországi Doubs megyében (Bourgogne Franche-Comté régió) a Portes du Hauts-Doubs kistérségi önkormányzati társulás (47 önkormányzat, 27 000 lakos) területén működő Libertàd iszk flottájának üzemeltetését a társult önkormányzatok és megyei tanács közösen finanszírozzák. Az utasok útvonalanként 4 eurót fizetnek. A szolgáltatás hétköznap 6.30-19.00, szombaton 8.00-12.00 között üzemel.

 20200115blog1.jpg

A Portes du Hauts-Doubs-i iszk egyik járműve

 

Az Albigeois-i agglomerációs társulás (Dél-Nyugat-Franciaország) 17 települési önkormányzatot tömörít, a lakosok száma összesen 82 000. A térség iszk-ja hétköznapokon és szombaton üzemel, bárki által igénybe vehető. Ára megegyezik a helyi közösségi közlekedés tarifáival. Két változata van: az egyik napi kilenc járat Albi város agglomerációs körzetéből a városközpontba, a másik pedig a helyi vagy helyközi járatok kiegészítése a kisebb utasforgalmú időszakokban (szombat, iskolaszünet stb.), illetve helyszíneken. Az iszk-et a megyei tanács támogatja.

 20200115blog_2.jpg

Az Albigeois-i iszk egyik járműve

 

A Strasbourg-i Eurometropolisz kistérségben (Eurométropole de Strasbourg, Kelet-Franciaország) a Flex’Hop nevű iszk 13 településen van jelen. (A teljes kistérséghez 33 település tartozik, összesen 491 000 lakossal.) Az iszk az egyéb helyi közösségi közlekedési járatokhoz kapcsolódik (busz, villamos, vonat), illetve segíti az eljutást egyes ipari és kereskedelmi zónákba. Az iszk járatait a helyi utazásra jogosító szokványos bérlettel, jeggyel lehet igénybe venni.). A szolgáltatást részben az Eurometropolisz finanszírozza.

 20200115blog_3.jpg

A Flex’Hop két járműve

 

Minden francia régióban működik „hévtaxi” (franciául TAXI TER; TER=Transport Express Régional,vagyis helyi érdekű vasút, hév). A hévtaxi az elővárosok, illetve külvárosok lakosait szállítja településük adott buszmegállójából a környéki hévállomásokra. A hévről történő leszálláskor szintén hévtaxi várja az utasokat, hogy az adott település helyi buszmegállójába szállítsa tovább őket. Ezek a taxik lehetővé teszik, hogy olyan településről is eljussanak az utasok a hévhez, ahol annak nincsen megállója. A szolgáltatás nem a kistérségi társulások alatt működik, hanem közvetlenül a francia államvasutak, az SNCF hatáskörébe tartozik. A hévtaxinak két változata létezik. Az egyiknek kötött menetrendje van, előzetes foglalás nem szükséges. Kizárólag iskolaidőszakban működik, érvényes vonatjegy felmutatása ellenében. A másik az iszk-taxi: kizárólag előzetes foglalással, hétköznapokon 7.00 és 18.00 óra között vehető igénybe, érvényes vonatjegy felmutatásával vagy 3,50 euró fejében.

Alice Terpereau
a Levegő Munkacsoport önkéntese

Magyarra fordította: Szabó Lolita

 

Felhasznált források:

https://www.tisseo.fr/page-standard/bien-voyager-en-tad
https://fr.wikipedia.org/wiki/Transport_à_la_demande
https://www.ter.sncf.com/hauts-de-france/gares/ter-intermodalite/combinez-vos-deplacements/taxis-ter
https://www.coteaux-bordelais.fr/wp-content/uploads/2018/07/11b-2018-28-TAD-convention.pdf
http://m.grand-albigeois.fr/839-transport-a-la-demande.htm
http://www.tarn.gouv.fr/IMG/pdf/844_sdaasp_81_diagnostic_vf_-3.pdf
https://www.cts-strasbourg.eu/fr/se-deplacer/transport-a-la-demande/
https://www.cts-strasbourg.eu/fr/ctstextblock/Flexhop
https://www.20minutes.fr/strasbourg/2629367-20191016-strasbourg-transport-demande-laisser-voiture-garage
https://www.cts-strasbourg.eu/fr/la-cts/structure-et-gouvernance/
A nyitó fotó:
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=imgres&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiy18eRmIXnAhXCwAIHHRtmC9gQjB16BAgBEAM&url=https%3A%2F%2Fwww.portes-haut-doubs.com%2Fincontournables%2Fdu-changement-dans-linstruction-des-permis-de-construire&psig=AOvVaw1hIN9dGYvNC2fS7JA5typa&ust=1579163374466133
 

12 komment

Címkék: tömegközlekedés közlekedéstervezés Franciaország

süti beállítások módosítása