HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) akadálymentesítés (1) alacsony kibocsátású övezet (2) alacsony kibocsátású övezetek (2) alagút (1) atomenergia (1) autógyártók (1) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (3) autómentes nap (2) autótesztelés (3) autózás (2) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (9) BKK bérlet (1) BKV (9) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (4) Busz (7) busz (1) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (3) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) DHL (1) dízelbotrány (2) dugódíj (4) dugók (2) egészség (4) égetés (3) éghajlatváltozás (17) éghajlatvédelem (15) elektromosautó (3) elektromos autó (3) emisszió (1) energia (9) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (6) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (8) fakivágás (1) fák védelme (6) Fák védelme (10) falevél (1) Felújítás (1) felújítás (2) fenntartható fejlődés (1) Franciaország (1) furgon (3) füstköd (2) fűtés (4) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) gyalogos közlekedés (1) halálozás (3) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) intermodális (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (8) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (2) klíma (6) klímamenekültek (2) klímapolitika (1) klímaterv (1) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (11) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korrupció (1) közautó (4) közlekedés (26) közlekedéstervezés (13) Közösségi kert (1) közterület (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (28) levegőszennyezés (17) Levegő Munkacsoport (1) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (2) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (7) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (3) parkolás (4) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (2) PM2.5 (2) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (4) roncsautók (2) sajtó (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (2) szemétégetés (2) szén-dioxid (5) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (3) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (1) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) társadalmi részvétel (2) teherszállítás (3) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (13) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (2) ultrafinom por (3) uniós támogatások (1) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) városi fák (3) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villamos energia (1) villanyautó (4) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (1) zöldfelület (9) zöldövezet (2) zöldterület (9) zöld város (4) Címkefelhő

Hogyan kerülik meg a furgonokkal az uniós szabályokat?

2018.05.27. 07:02 Levegő Munkacsoport

New electric vans are making deliveries in London to cut emissions

Amint korábbi posztunkban írtuk, nagylyukú az uniós szabályozás hálója, a furgonok könnyen kiesnek belőle. A járművezetőt nem védik a szigorú biztonsági, pihenési szabályok. Ezért aztán érthető módon olcsóbb Európában furgonnal szállítani, mint egy nagyobb teherautóval. El is dugítják Európa útjait a furgonok, növelik a balesetveszélyt és a levegőszennyezést. A szállítás, közlekedés szociális és piaci körülményeit szabályozó jogszabályok legközelebbi felülvizsgálatának ezt orvosolnia kell, a körbe be kell vonni a furgonokat is. Ezáltal védettebbé válhatnak a furgonsofőrök biztonsági és piaci szempontból egyaránt.

A következő változtatásokra van szükség:

  • Ki kell terjeszteni a 2011/76 (EK), az Euromatrica irányelv hatályát a furgonokra.

  • Minden furgonra, de kezdetben legalább a legnehezebb pofesszionális áruszállító furgonokra ki kell terjeszteni az útdíjfizetési kötelezettséget.

  • A közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételek közös szabályai (1071/2009/EK rendelet) legyenek kötelezőek a furgonokra is.

  • Ki kell terjeszteni a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról szóló 561/2006/EK rendelet hatályát a furgont vezetők védelmében.

  • Ki kell terjeszteni a a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló 165/2014/EU rendeletet a furgonokra a furgont vezetők kizsákmányolásának megelőzésére.

  • Tegye kötelezővé az Európai Unió az automatikus segélyhívási és az intelligens sebességszabályozó rendszer beépítését a furgonokba az általános biztonsági rendeletekben [661/2009(EK) és 78/2009 (EK) rendelet.]

vamá

Képünkön: a londoni polgármesteri hivatal elektromos furgonja. A kép forrása: https://www.london.gov.uk/press-releases/mayoral/mayors-new-electric-van-fleet-helps-cut-emissions 

48 komment

Címkék: teherszállítás furgon szén-dioxid

A bejegyzés trackback címe:

http://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr6713899392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

staropramen 2018.05.27. 15:38:53

Miért nem lövetitek le a furgonosokat.Úgy sokkal egyszerűbb lenne, nem??

midnightcoder2 2018.05.27. 16:00:13

A furgonok azért messze nem rombolják úgy az utakat mint a kamionok, ergo az útdíjfizetéses szopatás nem indokolt.
Másrészt, erősen kétlem hogy túl sokan lennének egy kamion helyett sok furgonnal szállítanak hosszú távra árut. Finoman szólva nem hiszem hogy túlzottan kifizetődő lenne.

OkoskaTo:rp 2018.05.27. 16:14:33

@stadigabi: @staropramen: De, akár közéjük is lövethetnénk. :)

Komolyra fordítva: Jelenleg a rendőrség kb. annyira ellenőrzi a Kresz szerint tehergépjárműnek számító, ámde B-s jogsival vezethető furgonok és kisteherautók teherautó-specifikus szabályainak betartását, mint amennyire ezek sofőrjei tisztában vannak ezekkel. Azaz semennyire.

@midnightcoder2: De.
1. Mert egy furgont kevésbé ellenőriznek pl. EKÁR szempontjából, mint egy kamiont.
2. Egy furgont szinte sohasem állítanak félre tengelyterhelést mérni, míg 7,5 tonna felett már kb. az összes határátkelőnél van mérés
3. B-s jogsis sofőrt sokkal könnyebb találni, mint C-set, vagy pláne C+E-set.
4. A furgon kb. bárhová bemehet, 7,5 tonna felett kezdődik a szívás, 12-től meg aztán behajtási engedély stb.
5. A túlpakolható furgonhoz ha hozzáveszed, hogy 80 (na jó, 95) helyett 130 (na jó, 145) km/h-val teker, és még a kötelező pihenőidő sem sújtja, máris kiszámolhatod, mennyivel jobban megéri egy 7,5-12 tonnás teherautónál.

pberencz 2018.05.27. 16:16:47

A személyautókra motorkerékpárokra és vezetőikre miért nem akarod mindjárt ugyanezeket a szabályokat kiterjeszteni? Aztán a gyalogosokra is, mert kicsit sok CO2-t lélegeznek ki!
Istenem, azért ennyire ne akarjál már zöld lenni!
Amúgy meg a mai euro6-os scr-es furgonokkal mi a problémád? Vagy a pár éves euro5-ös kocsik bántják annyira az orrodat? A budapesti "korszerű" euro2-es és még környezetbarátabb minimum 30 éves euro -8 -as ikaruszok nem zavarnak a belvárosban?

pberencz 2018.05.27. 16:26:45

@OkoskaTo:rp: Túlpakolt furgon 145-tel? Egy 3,5 tonnás furgont, ha túlpakolsz, az nem fog ennyivel menni soha... Hogy miért? Mert ahhoz azért kéne vagy 180-200 ló is! ;)
Direkt nem a kicsi tgk-król beszélek, mert egyrészt azokat nem tudod megdurrantani 2 tonnányi teherrel, másrészt azokkal nem fogsz tudni kiváltani egy 7.5 tonnás kocsit, de még egy 3.5-öst sem...

Etniez 2018.05.27. 16:42:19

Mindenféle cégnek mindenféle furgonját vezettem az elmúlt 5 évben.
Akkor mentünk furgonnal, amikor az volt a helyes. Semmilyen túlpakolás nem volt, nem is értem, honnan szedi ezt ez a blog.

pberencz 2018.05.27. 16:52:15

@Etniez: Az íróasztal mögül, aminek nekitámasztotta a kerékpárját... ;)
Nyilván életében nem látott még teherautót belülről, pláne nem a rakterét.

dr utcai arcos 2018.05.27. 17:03:46

@OkoskaTo:rp: 145. Ja, bár annyi lenne. Pár hete 160-nál jött a seggemben a parasztja. Állatok.

tdm850 2018.05.27. 17:07:01

Hú öreg, te kiborítottad a pofonos vödröt a furgonosoknál. Az egyetlen méltányolható szempont a munkavállalók kizsákmányolásának megszüntetése, de ne akarjatok már mindig mindent agyonszabályozni. Persze ezek is csak valamilyen lobbiérdekek miatt vannak terítéken, több pénzt lehessen lehúzni a munkájukból élőkről, és jól meg lehessen büntetni őket, ha hibáznak.

G. Wolf 2018.05.27. 17:31:43

Ha a blogger logikáját folytatjuk, akkor furgon helyett át fognak állni a nagy méretű személyautókra, ha túlszabályozzák a furgonokat, ami nyilván tök jó lesz hiszen még több helyet fognak elfoglalni és még többet fognak szennyezni... Nem érzem túl átgondoltnak ezt.

Másrészt szerintem azért sincs igaza, mert 1kg szállítása minél több terhet visz egyszerre annál olcsóbb. A cég meg nem hülye, ahol kell ott kamion, ahol meg kell ott meg motoros futár.

És ez nem azt jelenti, hogy nem kell esetleg tenni azért, hogy zöldebb legyen a szállítás, vagy hogy ne legyenek túlhajtottak a kevésbé ellenőrzött sofőrök, de átesni a ló túloldalára épp akkora hülyeség, mint tudomásul sem venni egy létező problémát.

TSandor Toth 2018.05.27. 18:48:11

Magánemberként mennyire veszélyezteti a környezetét aki mondjuk egy BMW X sokassal egy szuszra autózza le a Bukarest- Párizs útvonalat. Kedves levegő munkacsoport több szakmaiságot. Hülyeségeket tudok én is írni mégsem alkotok csoportot.

xclusiv 2018.05.27. 19:58:59

@pberencz: "A budapesti "korszerű" euro2-es és még környezetbarátabb minimum 30 éves euro -8 -as ikaruszok nem zavarnak a belvárosban?"

Ilyenből szerencsére egyre kevesebb van, bár nagy szégyen hogy az elmúltnyócévben ezeket nem sikerült lecserélni.
Sajnos ettől sokkal több euro-10 kategóriás, nagykorú Transit-ot látok, amikből iszonyat füst dől.
Én mindkét kategóriát kitiltanám...

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2018.05.27. 20:41:49

@OkoskaTo:rp: Cserébe egy kamionnyi cuccot úgy tizenöt furgonba lehet berámolni. Szerintem még a B-s sofőr esetleg alacsonyabb munkabérével sem jön ki olcsóbban, az üzemanyag meg pláne nem.

Shish Yakoo 2018.05.27. 20:47:00

Kerékpárosoknak előírni a menetírót és biztonsági övet, hogy ne zsákmányolják ki magukat kirándulás közben. Rollerekre is kötelező féklámpát és tolatózümmögőt! Gyalogosokra rendszámot! Halottaskocsikra halálfejet! A Levegő Munkacsoport irodáiba görényt háziállatnak!

Semper Fidelis 2018.05.27. 20:49:04

Menetíró készüléket a járókeretre is!

zsoci 2018.05.27. 20:59:28

Hát rohadtul nem kéne! Pontosan hogy a kategóri határát kéne 7,5 tonnára emelni, és nem lefele vinni. A furgonok személyautók, és azok a szbaályok is kell vonatkozzanak rá.

okleveles naiv 2018.05.27. 22:06:46

Bár kamionnyi cuccot tényleg nem éri meg furgonokra szétosztani, az viszont hantahinta, h furgonon nincs túlpakolás.
Furgonos sofőr kollégám pont azért hagyott fel a nemzetközi utakkal, mert nagyon durván túlpakolt verdákat kellett tolnia és persze ha megcsípték, a tulaj az ő béréből vonatta le a bírságot. Ráadásul a bére folyamatosan csökkent, mert román és lengyel sofőrök olcsóbban vállalták a fuvarokat. Egy idő után nem bírta tovább idegekkel és hazajött kényelmesebb melóra kis fociért... ja nem, kis pénzért.

OkoskaTo:rp 2018.05.27. 22:14:22

@SomiTomi: Az ugye megvan, hogy pl. a magyar útdíj kb. az elhasznált gázolaj árával egyező összeg?
De ne kamionnal hasonlítsd össze a furgont, hanem a 7,5-es vagy 12-es teherautóval!

@zsoci: Ja. Mert ám pontosan olyan a menetdinamikája egy 7 tonnás tehernek, mint egy személyautónak.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.05.27. 22:16:59

@OkoskaTo:rp: Te, nagyon okos. Kamion 24 tonnát tud elvinni, a furgonok 90% meg egyet. Szóval kell vagy 24 furgon, hogy egy kamiont kiválts. Még ha túlpakolod akkor is.
A kamion fogyaszt 30-40 liter gázolajat, a telepakolt furgon 145-tel 10 fölött. 24 furgon 240 liter.
Plusz ugye 24 sofőr, 24 szeres hibalehetőség.

És hurrá, megspórolnak egy ellenőrzést. Nyilván mindenki ezt csinálja. A fejedben

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.05.27. 22:18:27

@OkoskaTo:rp: 12 es teherautóval is számolhatsz, akkor oda csak 10 furgon kell.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.05.27. 22:21:49

Ez a levegő munkacsoport a legjobb érv arra, hogy a civil idiótákat be kell tiltani. Ennyi baromságot nem is értem, hgoy hogyan lehet kitalálni.
Tachográfot a Corsa Van-ekbe, mi? Anyám, borogass.
Az megvan, hogy egy kis furgon, az mondjuk 15 helyen megáll, ki-be pakol, megy tovább. A városban nem alszik el a sofőr...

cso zsi 2018.05.27. 22:26:51

A hebegő mókacsoportot kéne bekorlátozni.
A kis furgonok pont nem gátló tényezők az utakon a kamionokhoz képest.

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Az inkább 24-szeres biztonság.
Egyébként a főváros határában is több cég átrakodik kamionról furgonokba, hogy áru, vagy küldemény a belvárosba is eljuthasson.
Bár a furgonok képesek a 160-ra is, az a kis, 1500-as motorokkal tartósan, rakottan nem buli. Akkor már 12 fölött lesz a fogyasztás. 2000-es, 2500-as motorral szerelt Jumper/Master/Tranzit kétannyit visz el, ugyanekkora fogyasztással. Csak épp a kiskörúton belül nem fog tudni megálllni a rakodás idejére.

cso zsi 2018.05.27. 22:36:29

@xclusiv: Többnyire szomszédos ország rendszámával. De a minap láttam egy szlovák rendszámos, ex-BKV-s Ikarust a Kerepesin.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.05.27. 22:41:28

@cso zsi: "Az inkább 24-szeres biztonság" ?????
Mi? Hogy 24 emberednek van lehetősége telefonálni és ütközni, benézni egy kanyart, belemenni egy kátyúba és kitörni a kocsi kerekét?
Ha egy kamionod van az úton az egy dolog. Ha 24 furgonod, az 24 szer több probléma.

A hülye sötétzöldek tényleg semmihez nem értenek. Azt hiszik, hogy a kenyér az ott terem a dohány utcában, a furgonok meg hobbiból furikáznak. Agyrém.

pberencz 2018.05.27. 22:51:56

@okleveles naiv: Már ne haragudj, de azért sántít ebben a sztoriban legalább egy dolog... Ha a tulaj túlpakoltatta a kocsit, akkor mégis már milyen alapon tudta levonni a büntetés összegét a fizuból? Amihez a tulajnak nincs köze (mondjuk gyorshajtás, vagy egyéb hasonló szabálytalanság), azt elhiszem, de ezt a neki felroható okból bekövetkező kárt kizártnak tartom, hogy bevasalta volna a sofőr haverodon...
Vagy a cimbid volt rettentően nagy balek...

cso zsi 2018.05.27. 23:04:17

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Mifelénk megtôrtént az, hogy az autók értékének többszörösét, ami bár befért volna egy kis furgonba, azt 3-4 jármű vitte célba. Pont azért, hogy ha valami gixer történne az üton, akkor töredék kár legyen a szállított holmiban. Mivel nem szállítmányozó, hanem informatikai cégről van szó, ha a cucc nálunk van, az nem áru, hanem feladat. De a 3-400 kilométeres út azzal is összejöhet egy nap.

GiaMarie 2018.05.27. 23:25:01

Furgonnal a zondit szokták vinni, mert nem vonatkozik rá a sok szabályzás, meg lehet neki csapni. Légszennyezettségi szempontból semmi jelentősége nincsen szemétkedni a furgonossal. Ha valami zondi, azt el fogják vinni furgonnal, ha az nem megy, két személyautóval, ha az sem, akkor helikopterrel. Autoipari multinál dolgoztam, ahol euro százezres kötbérek voltak, ha megállt egy gyártósor valamelyik autógyárban. Ugrándozhatnak a zöldek, erre mindig meg fogják találni a kiskaput. Ha minden be lesz tiltva, akkor rendszám nélküli speedmotoros sereg fogja leszállítani túrahátizsákban...

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2018.05.28. 00:45:24

@cso zsi: Elhiszem, hogy vannak dolgok amik megtörténtek, de teljesen felesleges ilyenekkel példálózni. Nem ez az általános.

bkkzol 2018.05.28. 04:10:49

A görbe banán és uborka brüsszeli munkacsoportja új világkatasztrófát akadályoz meg!!! Védjük meg a világot a furgonoktól!!!
Ennél már csak a szívószál és fültisztítő veszélyesebb!!
:-))
Figyeljenek inkább arra, hogy milyen légköri változásokat okoz a túlzott, értelmetlen légiforgalom, mennyi kerozint permeteznek szét a légtérben naponta??? Mennyi dízelt pöfögnek el a teherhajók, hogy olcsó ázsiai áru legyen mindenűtt??? Ja? Ez túl nagy, komoly munka lenne? Esetleg értelme is lenne? Inkább túl nagy pénzről szól a történet. Magasra érnek a korrupciós szálak az EU-ban is (ja bocsi, az ott lobby tevékenység).

usb2.0 2018.05.28. 04:44:42

"Hogyan kerülik meg a furgonokkal az uniós szabályokat?"
Na hogyan ? Ha már ez a cím, esetleg írni is kellett volna akkor, hogy milyen szabályokról van szó. Vagy azokra a szabályokra gondoltál, ami nem vonatkozik rájuk, csak a 3,5t felettiekre ?

midnightcoder2 2018.05.28. 04:47:15

@OkoskaTo:rp: Akkor sem fogsz vele rendszeresen zoknit fuvarozni Spanyolországba. Egyrészt hiába olcsóbb a sofőr, ha a kamionnal egy sofőr a többszörösét elviszi, másrészt az egy Kg áru szállításához szükséges üzemanyag is jóval több.

Levegő Munkacsoport 2018.05.28. 05:58:29

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Nem a Levegő Munkacsoport találta ki. Amint az előző posztunkból kiderül (amire ebben a posztban is hivatkozunk), egy holland tanulmány megállapításait ismertettük.

HBKF 2018.05.28. 07:10:47

@midnightcoder2: Abban igazad van hogy kevésbé rongálja az utakat de nézz körül a nagy nyugati országokban és meglátod hogy tele vannak az utak főleg a volt keleti blokkból lévő furgonokkal. Van pl magyar furgonos ismerősöm aki sok esetben 18-20 órát is vezet illetve rakodik folyamatosan ami napokon keresztül fárasztó és ezek a sofőrök egy idő után nem mások a forgalomban mint potenciális gyilkosok! Épp itt az ideje hogy szabályozzák keményen ezt a tevékenységet!

cso zsi 2018.05.28. 08:09:46

@Levegő Munkacsoport: Holland? Aholbiciklizni is csqk sikságon kell? Meg szél van, meg tenger, meg tengernyi fű? Ha majd letették a füves cigit a döntéshozók, akkor ötleteljenek.

xloz 2018.05.28. 08:16:42

Megkerüli az uniós szabályokat?! Ha nem vonatkozik rá, hogyan kerüli meg? A holland tanulmány szerzője is megkerüli a holland törvényeket, mert nem megy el félévente orvosi ellenőrzésre. Ja, hogy az csak a holland prostikra vonatozik? Az kit érdekel, a holland tanulmány szerzője igenis kikerüli a törvényeket.

barli 2018.05.28. 09:18:27

Szerintem meg a kamionos átmenőforgalmat kellene vonatra pakolni a határokon. Nem a furgon a gond európában, hanem a kamion.

Apa(fej) 2018.05.28. 09:26:21

@Levegő Munkacsoport: Átolvastam a tanulmányt és ki kell jelentenem, hogy a cikk bevezetője és a javasolt változtatások a HIVATKOZOTT TANULMÁNYBAN NEM SZEREPELNEK. Sőt, megállapítja, hogy a hvg-k re vonatkozó zsabályok van-ra bevezetése valószínűleg nem befolyásolja azok számát és jelentős ellenállást generálna a szállítmányozók között.
Mellékesen a tanulmány a van-ok káros anyag kibocsájtásáról szól.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2018.05.28. 09:49:03

Holland tanulmány? Nagyon reális itt.

Amúgy minden biciklire rendszám, menetíró, bringásnak jogsi, évente megújítani. Bicikli műszaki vizsga kétévente.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.05.28. 10:48:24

@OkoskaTo:rp: elég sokat kelek át Európán keresztben és hosszában is.

1+ éve nagy gond volt a furgonokkal amúg kb mindent megtehettek, volt hogy 160nál toltak le az autobahnon a leseljetezett expostás zöld Transporterekkel.

Aztán rendbe tették, és a közlekedési szempontból nincs sok baj velük.

Személy szerint nem érzem hogy a furgonok használata tömeges lenne a nagy európaui ütőereken. A személyszállításban inkább kijön az előnyük, mint a kamionokkal szemben.

Az alapproblémát pedig nem a szabályozás szigorítása hanem a jelenlegi szabályok bertatatása orvosolná...

vamá 2018.05.28. 11:25:05

@Apa(fej): Valóban. Maguk a tanulmány szerzői nem vonják le ezeket a következtetéseket. Úgyhogy tekinthetők az én véleményemnek, melynek alapja a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) összefoglalója. Címe: How vans avoid EU regulations (2018. február) Elérhető: www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2018%2002%2013%20VANS%20a%20social%20problem.pdf

]{udarauszkasz 2018.05.28. 13:39:41

Az a baj,hogy a zoldek olyan szinten dilettansak a kozlekedes teren, hogy az mar faj. Tachograf tenyleg kene a furgonokba,mert az embert nem arra talaltak ki,hogy 24 orat dolgozzon egyhuzamban. A sebessegkorlatozas ezekre az autokra meg ugy hulyeseg, ahogy van. Akkor a sofornek nem 24 orat kell vezetni egy nap, hanem 48at. Tachograf,de sebessegkorlatozas nelkul. Nem az veszelyes, ha egy gyakorlott sofor 130-150el megy a palyan, hanem az, hogy 85el kocogva bealszik, es mindenkit visz maga korul a halalba.

Apa(fej) 2018.05.28. 13:43:54

@vamá: nem a javaslat értelmére reagáltam, hanem hogy a cikk hivatkozik egy tanulmányra aminek kvázi semmi köze tartalmilag (maximum a vizsgálat tárgyában) a cikkhez. továbbá nincs mint forrás jelölve sem a holland tanulmány, sem a belga vélemény.
az ilyen véleményekkel továbbá az a bajom, hogy nem veszi figyelembe az egyéb társadalmi, gazdasági, sőt soxor a többedik szintű ökológiai hatásokat, kizárólag a jelen emissziócsökkentés a mérce.

a javaslat pedig ésszerűtlen, a menetidő korlátozást (és ehhez kapcsolódóan a tachográfot) leszámítva az összes többi a nehéz gk sajátos menettulajdonságaihoz és nagy tömegéhez kapcsolódó korlátozás/kötelezés. csak azért, mert egy kb személy autó méretével és menettulajdonságaival rendelkező járművel árút szállítanak, abszolút nem ad alapot a korlátozások/kötelezések alá vonásra.

másrészt az eredeti tanulmány is megállapítja (nem keresem ki, csak emlékből), hogy az árú szállításra használt jármű típusának megválasztásában gyakorlatilag nincs szerepe a van-tehergk közötti eltérő szabályozásnak, hanem a cél határozza azt meg.

de ezen az alapon tényleg lehetne: rendszám a biciklikre, tachográf minden autóba, helymeghatározó és segélyhívó minden gépjárműbe. kb ugyan annyira indokolható mint a fenti javaslat.

Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2018.05.28. 14:08:18

@OkoskaTo:rp:

Másrészt, erősen kétlem hogy túl sokan lennének egy kamion helyett sok furgonnal szállítanak hosszú távra árut. Finoman szólva nem hiszem hogy túlzottan kifizetődő lenne.

@midnightcoder2: De.
1. Mert egy furgont kevésbé ellenőriznek pl. EKÁR szempontjából, mint egy kamiont.

És az miért lenne jó, ha ezt az agyament baromságot (EKAER) bevezetnék a furgonokra?
Biciklis futár még mehet nélküle, vagy arra is kelljen EKAER? Értem én, hogy EKAER miatt (is!) csökkent az ÁFA csalás, de nem kéne kiönteni a gyereket a fürdővízzel! A teljes magyar termelés került ezzel versenyhátrányba: külföldi termelőnek nem kell ezzel a pluszköltséggel és plusz idővel küzdenie, így a magyar termék nehezebben forgalmazható.

2. Egy furgont szinte sohasem állítanak félre tengelyterhelést mérni, míg 7,5 tonna felett már kb. az összes határátkelőnél van mérés - Ettől nem lesz sokkal gazdaságosabb: 1200kg (túlrakva 2t) 24t elszállított áru ellen. 12x többe kéne kerüljön a 24t kocsi költsége, hogy verseny legyen...
3. B-s jogsis sofőrt sokkal könnyebb találni, mint C-set, vagy pláne C+E-set. Igen, so what?
4. A furgon kb. bárhová bemehet,

ezért használják és ez jól is van így. Belvárosba hogyan szállítanál? Helikopterrel vagy bringafutárral?

7,5 tonna felett kezdődik a szívás, 12-től meg aztán behajtási engedély stb.
És ez is így van jól. Azon nem gondolkodtál, hogy valami oka lehet a mostanra kialakult szabályozásnak? (méretproblémák, súly és útkárosítás összefüggése, zaj és méret összefüggései stb.) Valamiért úgy van, hogy a 3,5t súlyhatár alatti járműveket könnyebben engedik közlekedni, felteszem, hogy ezeknél a járulékos károok kisebbek. Megfordítva a kérdést: egy nagyobb amcsi SUV vagy régebbi S Merci simán közelíti a 3tonnát. Nekik is legyen EKAER meg behajtási engedély? Ne vicceljünk már.

5. A túlpakolható furgonhoz (Itt megjegyezném, hogy Mo-on kb. 90-100 helyen mérnek tengelyterhelést automatikusan és a furgonosokat is büntetik, ha túlrakva mennek. A mérőpontokat ráadásul rohadt nehéz elkerülni, ha helyközi, akár pár várossal odébbi fuvarra használod az autót)

ha hozzáveszed, hogy 80 (na jó, 95) helyett 130 (na jó, 145) km/h-val teker, és még a kötelező pihenőidő sem sújtja, máris kiszámolhatod, mennyivel jobban megéri egy 7,5-12 tonnás teherautónál.

Nekem nem sikerült kiszámolni. Mitől érné meg jobban?
Ha meg jobban megéri, akkor miért baj, ha azt használja valaki? Nem lehet, hogy eltúlzod az okozott kárt? Esetleg tényleg így jobb/rugalmasabb fuvarozni ahogy most van.

Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2018.05.28. 14:14:12

@HBKF: Amit írsz az kb. egy munkaügyi kérdés, nem feltétlenül közlekedéstechnikai oldalról kell megközelíteni.

Ráadásul nem gondolom, hogy ma BÁRMELYIK EU tagországban legálisan lehetne napi 18-20 órát akár dolgozni pláne nem vezetni! Elég volna a mostani szabályozást betartatni, nem még több adminisztrációt és egyéb költségnövelő ökörséget a népek nyakába varrni.
A kínaiak/beloruszok/balkániak/K európaiak így is megesznek már minket majd' bármyilyen versenyben.

titan 2018.05.28. 16:38:37

A zenekarok igen gyakran furgonnal szállítják a felszerelésüket amikor a koncerthelyre igyekeznek. Komolyan tőlük is ezt az extra adminisztrációt és korlátozást követelnétek meg?

vamá 2018.05.28. 20:48:06

@Apa(fej): Hivatkozás: három részben jelent meg, az elsőben ott van ahivatkozás, valóban lehetne itt is. De vissza lehet nézni, ahogy te is. Lehet vitatkozni azon, hogy milyen szabályozásnak van értelme, és milyennek nincs, de az az eredeti anyagban is benne van, hogy nő a furgonforgalom, és nem teljesen indokoltan, ami ellen érdemes fellépni. Az biztos, hogy amikor No-ban bevezették a 12 tonnás és nagyobb kamionok útdíját, gyorsan elkezdett nőni a 7,5 tonnás teherautók forgalma, vagyis lehet valami abban, hogy a kapacitásváltás és a szabályok, terhek között van összefüggés.
Az egyéb összefüggéseket vizsgálják mások, és a vitában alakuljon ki egy mindenki számára elfogadható egyezség. Miért kellene polihisztornak lennie annak, aki azt szeretné elérni, hogy ne nőjön, hanem csökkenjen Európában a közlekedés klímaváltozást generáló kibocsátása? Vagy annak, aki felhívja a figyelmet, hogy bizonyos korlátozások hiánya következtében csökkenhet a biztonság az utakon?

xclusiv 2018.05.28. 21:17:54

@cso zsi: "Többnyire szomszédos ország rendszámával."

Én azokat nem annyira látom. Ma vártam valakire kb. 15-20 percet, és elkezdtem a forgalomban a furgonokat keresni. Nyilván nem reprezentatív és semmit se jelent, de ezen minta kb. a felének a rendszáma a G-H-I-J betűk valamelyikével kezdődőtt, azaz 15-20 éves romok voltak. Nyilván mind dízel, nyilván mind megtette már a Föld-Hold távolságot, némelyik 2x is. Egyiket se OT rendszámra törekedve tartják karban, hanem hogy épp ne dőljön ki alóluk. Némelyik olyan lefingott állapotban volt, hogy azon csodálkoztam hogy műszaki van rajta - már ha volt, ugye. De ha van azt is disznóért vették, a küszöbön annyi rozsda nem 1 év alatt bújik elő.

El lehet képzelni hogy a valaha volt euro2-euro3 szintből ma mit tudnak ezek a romok, hogy vajon mi jöhet ki a kipufugójukon. És ez nem Laci bácsi öreg Moszkvicsa amivel párhetente kimegy a telekre, ezeket a szarokat naponta hajtják szarrá az utakon. Ki kellene mindet tiltani ami 5-8 évnél idősebb...

Antlfinger Edvárd · kilonem100.blog.hu 2018.05.29. 14:54:38

Meglepődnék, ha egy csővégi szabályozással csökkenteni lehetne a közúti forgalmat. A szállítás mellett még mindig az ingázók, a személyautóforgalom úgy általában teszi ki a forgalom zömét. A furgonok legalább valami indokolható gazdasági okból indulnak útnak, többnyire profik vezetik. Szemben a személyautókkal néha egyetlen utassal...