HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (5) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (3) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) Busz (7) busz (2) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (4) tanácsadó iroda (2) Tarlós István (2) Tarlós istván (1) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Lehet-e a közautózás a saját autótartás alternatívája Budapesten?

2017.12.17. 08:38 Levegő Munkacsoport

kozauto.jpg

Sokféle megoldás terjed a világban a közösségi autóhasználatra, egyiknek ez, másiknak az az előnye, mindegyik más és más célra optimális. Ha azt akarjuk, hogy az emberek, cégek saját gépkocsi vásárlása helyett az alkalmankénti autóbérlést, vagyis a közautózást válasszák Budapesten, mindegyik formára szükség lesz.

Felhatalmazza az önkormányzatokat a közautó-szolgáltatás (autómegosztás) nyújtásának részletes szabályozására a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény november végén elfogadott módosítása. Azt is lehetővé teszi, hogy koncessziós közszolgáltatássá nyilvánítsák, és a felügyeletét egy helyi közlekedésszervező szervezetre – Budapesten a BKK-ra – bízzák. Az eddig napvilágot látott információk szerint a módosítás azt készíti elő, hogy a MOL közautói is megjelenjenek a főváros utcáin, a GreenGoval ellentétben nemcsak villanyautókkal, hanem fosszilis üzemanyagot használókkal is. A hírek szerint ugyanolyan percdíjas rendszerben és hasonló árakban gondolkodnak a MOL-nál, mint amilyenek a GreenGoé. A percdíjas tarifa a fix állomás nélküli közautó-szolgáltatásokra jellemző, vagyis azokra, amelyekben az autók véletlenszerűen parkolnak szanaszét a városban. A felhasználó okostelefonnal keresi meg a legközelebbit, odamegy, utazik vele, aztán lerakja valahol máshol, befejezve a bérlését. Bár ezekben a rendszerekben van kedvezményes parkolási lehetőség is, a használat költségszerkezete összességében arra ösztönöz, hogy csak a közlekedés idejére vegyük igénybe az autót, és azonnal tegyük más számára elérhetővé, amint befejeztük az utazást. Ez azonban egyes potenciális felhasználóknak problémát okozhat. Például a kisgyerekes családoknak, akiknek kényelmetlen a gyerekülést mindannyiszor kiszerelni és magukkal cipelni, ha utazásuk két szakasza között viszonylag hosszabb idő telik el.

Létezik a világban másfajta tarifarendszerrel működő közautó-rendszer is, ahol az összköltség inkább a megtett távolságtól függ. Náluk egy mérsékelt órabér mellett kilométerdíjat fizet a felhasználó, ami kevésbé megterhelő anyagilag, ha az ember az autóval hosszabban parkol a bérlése közben a gyereküléssel az autóban, vagy éppen több órát vagy akár napot tölt vele a városon kívül. Ilyen rendszerben működik például a brüsszeli Cambio és a budapesti Avalon. Egy hétvégi kiruccanás az agglomerációs telekre a percdíjas GreenGoval – és ahogy most kinéz, a MOL kocsijaival is – 50 ezer forintba is belekerülhet, míg az óradíjat kilométerdíjjal kombináló cégeknél mindössze 15-20 ezer forintot kellene fizetni ugyanezért.

Nemcsak a költségszerkezet különbözteti meg egymástól a közautó-rendszereket, hanem a használat módja is. A bárhol letehető közautók (például a GreenGo és a MOL) mellett léteznek kijelölt parkolót használó rendszerek is. Előnyös lehet az ügyfelek egy köre számára a – például a Cambio és az Avalon által biztosított – fix állomáson, nagyobb csomópontokban vagy parkolóházakban elérhető közautó. Ezeket az autókat napokkal vagy hetekkel előre le lehet foglalni, a bérlő számíthat rá, hogy ott fogja találni őket a kívánt napon és órában. Ugyanarra az állomásra kell visszavinni őket, cserébe viszont fenntartott parkolóhely várja a közautót, nem kell idegeskedni a parkolóhely-kereséssel a bérlés végén. A fix állomásnak köszönhető kiszámíthatóság a nehezebben improvizáló gyerekes családoknak is előny, és megnyitja a rendszert a vállalati ügyfelek előtt, akik a telephelyük parkolójában vagy annak közelében felállított közautó-állomásról hétköznap munkaidőben céges munkavégzésre vihetik el a lefoglalt autót, ami aztán este és hétvégén inkább a magánfelhasználók rendelkezésére áll. tablazat1.jpg

Összefoglalva, a fix állomás nélküli, csak percdíjjal dolgozó közautó előnytelen a kisgyerekes családoknak, céges ügyfeleknek, valamint a hosszabb időtartamú vagy nagyobb távolságra történő utazásra indulóknak. Ha ez a rendszer válik egyeduralkodóvá Budapesten, a lehetségesnél jóval kevesebben fognak a közautózás előnyeit élvezve teljesen lemondani az autójukról, cégek a saját flottáról.

A részletes, önkormányzati szintű közautó-szabályozás tehát akkor szolgálja a közösséget, ha senkit sem zár ki, inkább ösztönöz mindenkit közautós szolgáltatás indítására, a párhuzamos működésre, és elősegíti egy egészséges árverseny kialakulását. Ehhez szükséges az is, hogy az üzemeltető cégek fix parkolóhelyekhez jussanak – ingyen vagy kedvezményes bérleti díjért – közautó-állomás kialakításához.

A közautó egyre több városban sokak számára nem kiegészítője, hanem teljes értékű alternatívája a saját tulajdonú autónak. Budapest városvezetésének is ezt az irányt kellene követnie. Így teljesítheti a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott Balázs Mór-terv célkitűzését, hogy az autók által elfoglalt közterületből minél többet visszakapjanak az emberek, a közösség, és így fővárosunk élhetőbbé váljon. 

A Levegő Munkacsoport korábbi tanulmányai a közautózásról:
– Kurcz Linda: Kiút az autófüggésből: közösségi autóhasználat
– Vargha Márton: Autózás saját autó nélkül
A képen: Fix állomásos közautó-szolgáltatás Szingapúrban. A kép forrása: Climate Resources Exchange, Singapore Nation-wide electric car-sharing programme to begin mid-2017

36 komment

Címkék: közautó autómegosztás

süti beállítások módosítása