HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) Fák védelme (10) fák védelme (8) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Budapest közlekedéséről ugyanúgy gondolkodnak a lakosok, mint a város vezetői?

2017.11.04. 06:13 Levegő Munkacsoport

Budapest közlekedésével kapcsolatban állított össze kérdőívet a Levegő Munkacsoport a 2017. évi Autómentes nap alkalmából. A szervezet munkatársai a gépjármű-forgalom elől lezárt Andrássy úton kérték meg az arra sétálókat, válaszoljanak arra, milyen változásokat szeretnének.

rakoczi.png

A kérdőívet összesen 147-en töltötték ki. A válaszadók kilenctizede budapesti lakos, akiknek a fele él a város belső kerületeiben (I., V., VI., VII., VIII., IX., XIII.). Bár a felmérés nem reprezentatív, bizonyos tanulságok levonhatók belőle. Annál is inkább, mert a Levegő Munkacsoport munkatársai elbeszélgettek a válaszadókkal, amiből kiderült, hogy a legtöbben nem különösebb környezetvédelmi elkötelezettség miatt jöttek a szervezet sátrához, hanem az csak felkeltette a figyelmüket.

A legfontosabb megállapítás, hogy kérdőívet kitöltők túlnyomó többsége teljes mértékben egyetértett a Levegő Munkacsoport által is szorgalmazott forgalomcsillapítási, zöldterületnövelő javaslatokkal.

A válaszadók túlnyomó többsége (88 százaléka) értett egyet azzal, hogy a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út forgalmát a bemutatott módon (kétszer egy autósáv, tömegközlekedési sáv, kerékpársáv létesítése és növényzet telepítése) kellene átalakítani (1. ábra).

1_9.png

1. ábra: Egyetért azzal, hogy a Budapest központját átszelő Kossuth Lajos utca és Rákóczi út forgalmát csillapítsák a képen látható módon?

A válaszadók több mint fele (52 százalék) gondolta úgy, hogy az Autómentes nap során az egész Belvárost le kellene zárni a gépjármű-forgalom elől. A válaszadók további 23, illetve 20 százaléka gondolta, hogy az Andrássy út, illetve a Nagykörút és a Duna közötti terület autóforgalmának betiltása lenne szükséges ezen a napon. Tehát a válaszadók közel háromnegyede az Autómentes napon a gépjármű-mentes terület jelentős kiterjesztését pártolja (2. ábra).

2_9.png

2. ábra: Ön szerint az autómentes napon mekkora területen tiltsák meg Budapesten az autóforgalmat?

Azzal a felvetéssel, hogy a pesti alsó rakpartot minden hétvégén le kellene zárni az autóforgalom elől, megnyitva azt a gyalogosok és kerékpárosok számára, a válaszadók közel háromnegyede (72 százalék) értett egyet (3. ábra).

3_7.png

3. ábra: Egyetért azzal, hogy a pesti alsó rakpartot minden hétvégén zárják le az autóforgalom elől,
és adják át a gyalogosoknak, kerékpárosoknak?

A válaszadók túlnyomó többsége (92 százaléka) úgy gondolja, hogy a hármas metró felújításakor minden megállóban szükséges a felvonó kialakítása a mozgólépcsőt használni nem tudók közlekedésének segítése érdekében (4. ábra).

4_5.png

4. ábra: Egyetért azzal, hogy a 3-as metró felújításakor minden állomáson létesüljön felvonó azoknak,
akik nem tudják használni a mozgólépcsőt?

A Belvárosban található nagyobb parkolók parkká alakításának szükségességével a válaszadók nagy többsége egyetért: a legnagyobb mértékben (88 százalék) a Magyar Tudományos Akadémia előtti parkoló megszüntetését érezték kívánatosnak, míg a Városháza udvarán lévő parkoló nyilvános parkká alakításával a válaszadók 80 százaléka értett egyet. Kicsivel alacsonyabb, de még mindig 73 százalékos volt a pesti alsó rakpart V. kerületi szakaszán lévő parkolók zöldfelületté és járdává alakításának támogatottsága (5. ábra).

5_1.png

5. ábra: Egyetért azzal, hogy
(1) a Városháza Park mögött, a Városháza udvarán,
(2) az MTA székháza előtt a Széchenyi téren, illetve
(3) a pesti alsó rakpart V. kerületi részén
szűnjön meg a parkolás,és ott nyilvános parkot, zöldterületet, gyalogos felületeket alakítsanak ki?

Sokakat zavar a robbanómotoros robogók és motorkerékpárok jelenléte Budapest belső kerületeiben, a válaszadók 74 százaléka ért egyet kitiltásukkal (6. ábra).

6_1.png

6. ábra: Egyetért azzal, hogy tiltsák meg a belső égésű robogók,
motorkerékpárok közlekedését Budapest belső kerületeiben?

A válaszadók mintegy kétharmada szerint szükséges lenne a megtett kilométertől és a jármű szennyezőanyag-kibocsátásától függő úthasználati díj kivetése a személy- és tehergépkocsikra. Hasonló arányban értettek egyet a válaszadók azzal a lehetőséggel, hogy rugalmas, egy-egy helyen a forgalom aktuális nagyságától függő dugódíjat vessenek ki a személy- és tehergépkocsikra (7. ábra).

7_1.png

7. ábra: Egyetért azzal, hogy Budapesten vessenek ki a megtett kilométertől és a jármű szennyezőanyag-kibocsátásától függő úthasználati díjat, illetve rugalmas, változó, a forgalomtól, torlódástól függő dugódíjat a személy- és tehergépkocsikra?

Mindebből azt a következtetést vontuk le, hogy mindenképp érdemes lenne egy reprezentatív közvélemény-kutatást készíteni arról, milyen irányban változzon a közlekedés Budapesten. Lehetséges ugyanis, hogy erről egészen másképp gondolkozik a lakosság túlnyomó többsége, mint a főváros egyes vezetői.

Pál János

komment

Címkék: közlekedés parkolás környezetvédelem légszennyezés négyes metró autómentes nap metrófelújítás dugódíj levegőszennyezés közlekedéstervezés BKV BKK károsanyag-kibocsátás metró felújítás alacsony kibocsátású övezetek alacsony kibocsátású övezet

süti beállítások módosítása