HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 30 km/óra (2) 4-es metró (3) adó (6) adócsalás (1) áfa (2) akadálymentesítés (1) akkumulátor (3) akkumulátorgyár (1) alacsony kibocsátású övezet (5) alacsony kibocsátású övezetek (3) alagút (1) államháztartás (4) allergia (1) Andrássy út (1) Aquincumi híd (1) atomenergia (1) autógyártók (5) autóipar (5) autókölcsönzés (1) autómegosztás (6) autómentes nap (4) autómentes övezet (1) autómentes város (1) autópálya (2) autótesztelés (4) autózás (4) avarégetés (2) bajor autógyártók (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (2) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (2) belváros (3) benzinbefecskendezés (1) biodiverzitás (1) bioüzemanyag (1) BKK (13) BKK bérlet (1) BKV (12) botrány (1) Brüsszel (1) Bubi (1) Budai Vár (3) Budapest (17) busz (2) Busz (7) buszmegálló (4) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (4) chemtrail (1) civil szervezet (3) csapadékdíj (1) csatorna (1) csomagolás (1) Csonka János (1) Déli pályaudvar (1) deltametrin (3) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) DHL (1) dízel (4) dízelbotrány (3) dugódíj (17) dugók (6) Duna (1) edzés (1) egészség (11) égetés (3) éghajlatváltozás (43) éghajlatvédelem (41) elektromosautó (6) elektromos autó (9) élelmiszerbiztonság (1) emisszió (9) energia (21) energiagazdálkodás (6) építészet (5) épületek (1) épületek felújítása (9) épületfelújítás (8) erdők (1) Erzsébetváros (3) eső (2) Etele út (1) ETS2 (1) EU (2) Európai Bíróság (2) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (2) Európai Unió (5) f (1) fagyhalál (1) fahiány (2) fairtás (9) fakivágás (1) fák védelme (8) Fák védelme (10) falevél (1) felújítás (2) Felújítás (1) fenntartható fejlődés (1) földgáz (1) forgalomcsillapítás (8) forgalomcsillaptás (1) forgalomgerjesztés (1) Franciaország (3) furgon (5) Fürjes Balázs (1) füstköd (4) fűtés (12) fuvarozás (4) Galvani híd (2) Gent (1) gépjárműimport (1) Ghana (1) GINOP (1) GrundKert (1) gumiburkolat (1) gyalogos közlekedés (6) hajó (1) hajók (1) halálozás (5) használtautó (1) hatóságok (1) hibrid autó (1) hol lakjak? (3) hőség (5) hulladék (2) hulladékégetés (4) Hungaroring (1) ideális lakóhely (3) IKV (1) intermodális (1) iskolába járás (2) iskolakezdés (1) játszóterek (1) jegy és bérlet (1) jogosítvány (1) Józsefváros (1) kamion (7) karbonadó (1) karbonosztalék (1) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (25) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kérdőív (1) kerékpár (2) Kerékpáros áruszállítás (2) kerékpározás (4) kibocsátáskereskedelem (2) kis autó (1) klíma (18) klímamenekültek (2) klímapolitika (8) klímaterv (3) klímatudósok (1) Kodály körönd (1) költség (1) költségvetés (1) kommentelők (1) kőolajimport (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (4) környezetvédelem (18) környezetvédelmi adóreform (1) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) korom (3) koronavírus (4) korrupció (1) közautó (7) közlekedés (40) közlekedéstervezés (24) közoktatás (1) közösség (1) Közösségi kert (1) közterület (4) Közút (1) különadó (1) lakás (1) lakossági mérések (2) lakótelepi lakás (1) Lánchíd (2) leburkolás (1) leégett (1) légszennyezés (55) levegőszennyezés (31) Levegő Munkacsoport (2) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (3) LISA autó (1) London (1) M2 metró (1) m3 (1) Margit sziget (1) Mátra (1) MÁV (3) megújulók (10) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (4) mérgek (1) mérőállomás (6) metrófelújítás (3) metró felújítás (3) műfű (1) munkahelyi közlekedési terv (1) munkahelyi mobilitás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) Nagykörút (1) napelem (5) napenergia (1) napozás (1) negatív emissziók (1) négyes metró (4) Nehru part (1) növényzet (1) nyári programok (1) Nyugati pályaudvar (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) OLAF (1) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) önvezető autó (2) örök vegyi anyagok (1) Oroszország (1) óvoda (1) P+R parkoló (2) Paks (1) Párizs (1) Párizsi Megállapodás (2) park (4) parkolás (16) pedelek (1) petárda (1) petíció (1) PFAS (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (4) PM2.5 (3) pollen (1) Pomáz (1) Putyin (1) rakpart (1) repülés (2) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (17) robogók (2) roncsautók (4) sajtó (1) SASmob (1) sebességkorlátozás (2) segédmotoros kerékpár (1) Semmelweis utca (1) Solymár (1) SUV (1) szállodahajók (1) szanatórium (1) Szeged (1) szegénység (2) Székesfehérvár (1) szelektív (1) személyautó (3) Személyszállítás (1) szemétégetés (2) szén-dioxid (16) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (4) szmogriadó (2) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) T&E (1) tájékoztatás (2) támogatás (5) tanácsadó iroda (2) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) tárolók (1) társadalmi részvétel (9) teherszállítás (10) telekocsi (2) térburkolat (1) termőföld (1) tiszta levegő (5) tócsa (1) tömegközlekedés (21) torna (1) trollok (1) TTIP (1) túlfogyasztás (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzijáték (1) tűzvész (2) Ukrajna (3) ultrafinom por (5) uniós támogatások (5) Üröm (1) Utastájékoztatás (2) utastájékoztatás (2) útdíj (14) útépítés (1) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) üzemanyag (3) üzemanyag-fogyasztás (8) üzemanyagadó (7) Valencia (1) válság (1) városi fák (3) városi kertek (1) városi terepjárók (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vasút (2) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) vidék (1) villamos energia (1) villanyautó (8) villanybusz (1) viteldíj (1) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (2) zajszennyezés (4) zöldfelület (17) zöldövezet (3) zöldterület (16) zöld falak (1) zöld város (4) Címkefelhő

Jobban is lehetne hasznosítani a belvárosi parkolóhelyeket

2017.08.08. 08:17 Levegő Munkacsoport

Külföldiként feltűnt nekem, hogy Budapest központi részében – különösen Pesten – mennyire kiváltságos helyzetben vannak az autók a gyalogosok kárára. A parkolóhelyek egyike azoknak a kellemetlenségeknek, amivel az autók és betonrengeteg által sújtott járókelők a városban szembesülnek. Terepmunkám során felfedeztem három olyan parkolóhelyet, amelyek teret nyújthatnának a város zöldfelületének és így a városlakók jólétének növelésére.

1_7.png

Városháza Park

Meglepődtem, mikor a Városháza parkot valaki bemutatta nekem. A parkokról a fejemben eddig kialakult képhez képest ez túl kicsi és rendezetlen volt ahhoz, hogy ilyen névvel illessék. Ez a jelenleg alábecsült terület jelentősen hozzájárulhatna a járókelők jólétéhez, ha kibővítve valóban parkként hasznosulhatna, különösen egy ilyen forgalmas közlekedésű helyen. Ez könnyen megvalósítható lenne, mivel a park nyugati részén elhelyezkedő óriási panelek egy nagy parkolót rejtenek a Városházánál. A parkoló jelenleg egy otromba felület, de a réseken keresztül megfigyelhetjük, hogy egyben egy hatalmas kihasználásra váró terület is, mely egy igazi pihenőhely kialakításának kiváló alapanyaga lehetne. Továbbgondolásra mindenképpen érdemes.

Javaslatok:

  • A parkoló megszüntetésével és területének a Városháza parkba való beolvasztásával egy igazi nagy park létrehozása.
  • A terület zöldítése a beton és kavicságy felszámolásával, fű, fák, növények telepítése.
  • A városlakók számára egy kellemes kikapcsolódási hely létrehozása pihenésre és kikapcsolódásra kijelölt közösségi felületekkel, egy zöld találkozási pont megvalósítása.

 

2_7.png

Parkolás a Városháza park mögött, Budapest egyik legdrágább területén...

A Magyar Tudományos Akadémia előtti terület

Szintén elveszi a helyet a járókelők elől a Széchenyi téri MTA előtti parkoló. Szerintem könnyen felváltható lenne zöldfelülettel, mivel láthatólag nem egy fontos parkolóról van szó. A parkoló autók korlátozzák a járókelők mozgásszabadságát, és megnehezíti a láthatóságukat az autóval– meglehetősen gyorsan – arra hajtók számára. A parkoló autók látványa rontja az épület és környezetének látképét is, valamint akadályozza a gyalogosokat Duna-part megközelítésében, ami így már-már tortúraszámba megy.

További probléma, hogy a gyönyörű szépen megépített zöld Széchenyi tér elérhetetlen a járókelők számára, az azt körülölelő úton egyetlen zebra sincs. Talán ez így is volt kitalálva? Hiszen a parkban egy darab pad sincs és embert se látni benne soha.

Javaslatok:

  • A forgalom átterelése a Széchenyi István tér északi részéről a déli oldalára annak kétirányúsításával.
  • A parkolás megtiltása a téren.
  • Az MTA épülete előtt rövid idejű megállási lehetőség biztosítása az oda érkező autóknak, de parkolási lehetőség nélkül.
  • A meglévő zöldterület felújítása fákkal, padokkal, bokrokkal és területének kibővítése a jelenlegi parkolóval.

3_5.png

Parkoló a Széchenyi István téren az MTA főépülete előtt 

Duna-part a pesti oldalon

A Duna mentén az autóforgalom ellehetetleníti a gyalogoslétet. Gyalogosként, biciklistaként, turistaként vagy szimpla lakosként lehetetlen élvezni egy Duna-parti sétát, az autók mindenütt való jelenléte miatt, ami a látványt és a környezetet is rombolja. A gépjármű- és a gyalogos forgalom nyilvánvaló aránytalansága frusztráló és egyben szégyenteljes, mivel a Duna-part Budapest egyik leggyönyörűbb és legkellemesebb része is lehetne. Jelenlegi állapotát szemlélve meglehetősen nehéz elképzelni, mekkora élményt nyújthatna egy séta egy bokrokkal övezett parton, árnyas fák alatt, mivel jelenleg a növények nyújtotta zöld szín szinte teljesen hiányzik a látképből.

Nem csoda, hogy a rakpartnak ezt a részét nem is nagyon használja senki rekreációs célokra, hiszen az elsüvítő autók zaja amúgy is élvezhetetlenné tenné az itteni sétát. Gondolom, eredetileg sem sétánynak szánták ezt a részt, hiszen az alsó rakpart Erzsébet híd és Lánchíd közötti 900 méteres szakaszán mindössze három zebra található. Nem lehetnek sokan, akik megpróbálnak kijutni a Duna-partra az autózajban, gyalogos átkelő után kutatva az alig egy méter széles járdán.

Javaslatok:

  • A parkoló eltávolítása a part mellől és egy tájba illő zöldterület kialakítása. Ez növelné a zöldfelületet és előmozdítaná a Duna-part gyalogos felfedezését csakúgy, mint a tömegközlekedés használatát. Mivel a villamosvonal a Duna mentén halad, a terület megközelítése kényelmes és kellemes lenne, hiszen a gyalogosok közvetlenül egy nyílt, autómentes területre érkeznének, ahol szabadon közlekedhetnek, sétálhatnak, pihenhetnek a padon, gyönyörködhetnek a budai oldal páratlan látványában.

4_3.png

Ma autók foglalják el a Duna-partot Budapest központjában.
Ez a terület tökéletes helye lehetne a kikapcsolódásnak.

Charlène Rouaud
Université Caen Normandie
gyakornok a Levegő Munkacsoportnál

Angolból fordította: Tímár Gabriella

88 komment

Címkék: parkolás belváros közterület

süti beállítások módosítása