HTML

A Levegő Munkacsoport blogja

A Levegő Munkacsoport politikai pártoktól és gazdasági érdekektől mentes független társadalmi szervezet. Azért dolgozunk, hogy minden ember egészséges környezetben, emberhez méltó módon élhessen. Rendkívül fontosnak tartjuk és kiemelten törekszünk az állampolgári részvétel lehetőségeinek bővítésére, a nyilvánosság, a tájékoztatás és a tájékozódás szabadságának kiteljesítésére. Munkánk elismeréseként 2006-ban megkaptuk Az Év Civil Szervezete Díjat.

Címkék

1-es villamos (1) 10-es út (1) 4-es metró (3) adó (1) adócsalás (1) áfa (1) alacsony kibocsátású övezet (1) alacsony kibocsátású övezetek (1) atomenergia (1) autóipar (2) autókölcsönzés (1) autómegosztás (1) autótesztelés (2) autózás (1) balaton (2) Balázs Mór-terv (1) baleset (1) Baross tér (1) bécsi önkormányzat (1) beépítés (1) belváros (2) benzinbefecskendezés (1) bioüzemanyag (1) BKK (6) BKV (6) botrány (1) Bubi (1) Budai Vár (2) Budapest (4) Busz (7) buszmegálló (3) buszsáv (3) carsharing (1) cégautó adó (2) chemtrail (1) civil szervezet (2) csomagolás (1) Csonka János (1) deltametrin (3) DHL (1) dízelbotrány (2) dugódíj (3) dugók (2) egészség (2) égetés (3) éghajlatváltozás (9) éghajlatvédelem (8) elektromosautó (3) elektromos autó (2) energia (6) energiagazdálkodás (3) építészet (4) épületek felújítása (5) épületfelújítás (5) eső (1) Etele út (1) EU (1) Európai Bíróság (1) Európai Környezetvédelmi Ügynöksége (1) európai unió (1) fagyhalál (1) fahiány (1) fairtás (6) Fák védelme (9) fák védelme (5) felújítás (1) Felújítás (1) füstköd (1) fűtés (3) fuvarozás (1) gépjárműimport (1) GrundKert (1) halálozás (1) használtautó (1) hatóságok (1) hol lakjak? (2) hulladék (1) Hungaroring (1) ideális lakóhely (2) IKV (1) iskolakezdés (1) jogosítvány (1) kamion (4) Karburátor (1) károsanyag-kibocsátás (6) Kékestető (1) Kelenföld (2) Keleti pályaudvar (1) kerékpár (1) Kerékpáros áruszállítás (1) kerékpározás (1) klíma (5) klímamenekültek (2) Kodály körönd (1) költség (1) környezetbarát (1) környezeti állapot (2) környezetvédelem (8) környezetvédelmi plakettek (1) környezetvédelmi újságíró (1) közautó (2) közlekedés (20) közlekedéstervezés (11) Közösségi kert (1) Közút (1) lakótelepi lakás (1) leégett (1) légszennyezés (25) levegőszennyezés (13) Levegő Munkacsoport (1) Liget (2) Liget projekt (4) lignit (1) Margit sziget (1) Márta (1) MÁV (3) megújulók (5) mélygarázs (1) menekültek (1) mérés (1) mérgek (1) mérőállomás (1) metró felújítás (1) múzeumnegyed (3) múzeumprojekt (3) napelem (4) napenergia (1) napozás (1) négyes metró (2) nyári programok (1) okos város (1) ökovezetés (1) oktatás (2) Önellátó kert (1) önkéntes (1) Önkormányzati lapok (1) öntözés (1) óvoda (1) P+R parkoló (1) Paks (1) park (3) parkolás (1) petíció (1) Pilis (1) Piliscsaba (1) Pilisvörösvár (1) Platán (1) PM10 (1) PM2.5 (1) Pomáz (1) repülés (1) repülőgépes permetezés (2) részecskeszennyezés (3) roncsautók (2) sajtó (1) Solymár (1) szanatórium (1) szegénység (1) szelektív (1) szemétégetés (1) szennyvíz (1) szennyvíztisztító (1) Szentendre (1) Sziget (1) szmog (2) szmogriadó (1) szúnyog (2) szúnyogírtás (2) szúnyogirtás (3) tájékoztatás (1) támogatás (1) Tarlós istván (1) Tarlós István (2) társadalmi részvétel (2) telekocsi (1) térburkolat (1) tiszta levegő (2) tócsa (1) tömegközlekedés (12) TTIP (1) turizmus (1) tűzifa (1) tűzvész (1) ultrafinom por (1) Üröm (1) utastájékoztatás (2) Utastájékoztatás (2) útdíj (6) úthibák (1) úttest hibák (1) UV (1) városi fák (2) városi kertek (1) Városliget (7) Városliget beépítése (3) vegyszerek (2) vezetők (1) VI. kerület (1) villanyautó (2) Volánbusz (1) Volkswagen (2) Vonattal balatonra (3) Vörösmarty tér (1) zaj (1) zajszennyezés (1) zöldfelület (8) zöldövezet (2) zöldterület (8) zöld város (4) Címkefelhő

Túlzottan autó(s)barát adójogszabályok

2017.04.20. 07:08 Levegő Munkacsoport

Ma az adójogszabályokon keresztül jelentős támogatást kap mindenki, aki személygépkocsiját cégautóként üzemelteti. Egy nulla kilométeres, bruttó 5.000.000 forint vételárú személygépkocsi példáján keresztül mutatjuk be, hogyan is támogatjuk adóforintjainkból az autóhasználatot.

img_6964.jpg

Ha magánszemélyként személygépkocsit vásárlunk, azt csak adózott, nettó jövedelmünkből tehetjük meg. Ebben az esetben az ötmillió forintos vételár kifizetéséhez összesen 7.518.800 forint bruttó jövedelemre van szükségünk, melyet további 22% (1.654.136 forint) szociális hozzájárulási adó is terhel. Így az ötmillió forintos vételár kifizetését lehetővé tevő nettó jövedelem összes adóterhe már 4.285.716 forint, melyet a munkáltatónknak kell befizetnie a költségvetésbe.

Ha ugyanezt az autót céges járműként vásároljuk meg, akkor cégautóadó-fizetési kötelezettségünk keletkezik. Ennek összege egy átlagos 77 kW-os autóra évi 105.600 forint, melyből levonható az önkormányzat által kivetett gépjárműadó (22.000 forint/év). Ezzel szemben a gépkocsi teljes árát (az amortizációs időszak alatt) költségként elszámolhatjuk, mellyel 5 millió×9% (társasági adó)= 450.000 forinttal csökkenthetjük a társaságiadó-alapunkat. Az 5 millió forintos autónk után így az ötödik év végére összesítve 32.000 forint adótámogatást kaptunk.

Látható, hogy egy 5 millió forintos autó cégesként vásárolva 4.968.000 forintba kerül, míg magánszemélyként megvásárolva ugyanez 9.172.936 forintba adókkal együtt.

Ha cégünk ezt a gépkocsit lízingszerződés keretében szerzi be, akkor a helyzet még kedvezőbb lehet! A lízingszerződések esetén ugyanis a maradványérték (esetünkben legyen 1 millió forint) feletti összegből az áfa visszaigényelhető. A lízing után ugyan kamatot is fizetni kell, ennek összege azonban lényegesen kevesebb, mint a visszaigényelt áfa összege. Példánknál maradva ebben a konstrukcióban további 570.000 forint adóelőnyhöz juthatunk. Így az ötmilliós autó már csak 4.398.000 forintba kerül!

Példánkban szándékosan nem egy kirívóan drága gépkocsit vettünk alapul. Egy 15-20 millió forintos vételárú autónál a számok még inkább döbbenetesek.

Az aránytalan adórendszer miatt az újonnan üzembe helyezett gépjárművek túlnyomó többsége cégautóként kerül forgalomba. Pedig minden egyes cégautóként üzembe helyezett gépkocsi után a költségvetés több millió forintot bukik. Minél drágább az autó, annál többet. Nem véletlen, hogy luxus kategóriájú autókat csak elvétve vásárol Magyarországon magánszemély. Miért is tenné, hiszen minél drágább autót vesz, annál nagyobb az elérhető adóelőnye. Miután a cégautóként üzemeltetett járműveknél nem csak a vételár számolható el költségként, de az üzemanyagot, javítási költségeket, biztosítási díjakat is az adózás előtti eredmény terhére számoljuk el, így a cégautók üzemeltetése esetén a költségvetés legalább 50%-kal több adóbevételtől esik el ahhoz képest, mint ha ugyanezt a gépkocsit magánszemélyként üzemeltetnénk.

Ha pedig már befizettük a cégautóadót, senki nem ellenőrzi – és nem is jogosult ellenőrizni –, hogy céges vagy magán célra használjuk az autót, így nyugodtan elmehetünk vele a nyaralni a francia Riviérára, és ezt legálisan elszámolhatjuk céges költségként.

Mindez környezetvédelmi szempontból is káros támogatásnak minősül, hiszen eredményeként a személyautóval futott kilométerek száma és vele párhuzamosan a levegő- és zajszennyezés is megnövekszik.

img_2225.jpg

Egy budapesti BKV bérlet ára magánszemélyként 9.500 forint. Az autós számításnál is ismertetettek alapján ehhez a nettó jövedelemhez összesen 8.143 forint adót kellett befizetni. Ha ugyanezt a bérletet munkáltatótól kapjuk, akkor 10.500 forint a vételár, melyet a vételár 118%-kal növelt összege után 15% személyi jövedelemadó és 14% egészségügyi hozzájárulás is terhel. Így, ha munkáltatónktól kapjuk a bérletet, akkor arra 6.483 forint többletköltség rakódik. A közösségi közlekedési bérlet így havonta 1.660 forinttal kedvezőbben juttatható, mint ha a magánszemély adózott pénzéből lenne kénytelen megvásárolni.

Ezt a gondolatmenetet kellene követni a személygépkocsik esetében is. Ha legalább ilyen mértékben közelítenék a céges és magántulajdonú személygépkocsik megvásárlásának és használatának árait, az környezetvédelmi szempontból rendkívül hatásos lenne, ráadásul jelentős többlet-adóbevételhez juttatná a költségvetést.

Nagy-Britanniában már felismerték a problémát, és jelentősen növelték a céges autóhasználat adóját, mégpedig oly módon, hogy a megtett kilométerekkel arányosan kell fizetni. Vissza is esett a cégautó-használat, és ez csak jót tett a környezetnek.

S végül egy személyes történet.

A ’70-es évek végén egy kedves ismerősünk az akkori NSZK-ba került ösztöndíjasként. Akkortájt Magyarországon a cégeknél sofőrök voltak, és ők szállították az igazgatót és az ügyintézőket is vidékre a vállalati kocsikkal. Az NSZK-ban mulatságosnak találta, hogy egy mérnök, aki elvitte egy faipari gyárba, üzemlátogatásra, visszahozta, majd mindketten átszálltak a mérnök saját kocsijába, és így mentek el vacsorázni. Talán az ilyen apróságokon is múlik, és nem is véletlen, hogy Németország ma is jobban teljesít.

Horváth Zsolt

A Szerk. megjegyzése: Kilenc jelentős nemzetközi civil szervezet felhívást tett közzé, hogy szavazzunk arra, melyek a fosszilis energiahordozók legkárosabb állami támogatásai az EU-ban. A magyarországi cégautó-adóztatásra is lehet szavazni: http://www.caneurope.org/fossil-fuel-subsidies-awards#vote

47 komment

Címkék: autózás cégautó adó

A bejegyzés trackback címe:

http://levegomunkacsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr6712434805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

gigabursch 2017.04.21. 08:20:33

Szerintem meg az a felháborító, hogy csak dízel tgk esetében lehet az üzemanyag áfát visszaigényelni. Kis benzines győszök környezetterhelése futkosós munkákra lehet hogy egészen mást mutatna.

visz 2017.04.21. 08:24:07

Van némi igazság benne, de ez csak az érem egyik oldala. Tegyük még hozzá a következőket:
1. A cégautó munkaeszköz és a legtöbben a hétköznapokban erre is használják, mimimum arra, hogy bejárjanak a munkahelyükre. Adózása pedig olyan, mint bármilyen más munkaeszközé.
2. Az autózás adótartalma órási, elsősorban az üzemanyag hatalmas adótartalma miatt, de sorolhatnánk hosszan az egyéb fizetendőket. Ezek bőven fedezik az autózás társadalmi költségeit és a cégautók ugyanúgy fizetik.
3. A cikk megfeledkezik róla, hogy a tömegközlekedés óriási támogatásban részesül, a BKV jegybevétele a működési költségei max. 40%-át fedezik, a többi támogadás és akkor nem számoltunk még az olyan nem kicsi beruházási költségekkel, mint mondjuk a metróépítés.

Ráérek 2017.04.21. 08:28:19

@visz: épp most akartam beírni a 3. pontodban említett tényt.

Maga a cikk emiatt (sem) túl hiteles. Kicsit demagóg. Vagy nem kicsit. :)

RHalacska 2017.04.21. 08:42:14

A cikk írója abból indul ki, hogy mindenki csak hobbiból jár autóval. Az eszébe sem jut, hogy a legtöbb cégautóval munkát végeznek. Lehet adóztatni dögivel de akkor az meg fog jelenni azon szolgáltatások árában, amelyek ellátásához autó kell. Tipikusan: gázszerelő, villanyszerelő, mosógépszerelő stb, mind olyan munkák, ahol a szerelő megy ki, és nem a rossz berendezést szállítják be a szervizbe. Megnézném a cikkíró arcát, amikor az eddig 10.000Ftos mosógépszerelő azt mondaná: bocs az autó adóztatása miatt 15.000 Ft...
Azok meg, akik azért használnak autót, mert csak, mert igazgató stb, azokat meg nem fogja érdekelni a plusz adó

rozsomák 2017.04.21. 08:44:51

Kicsit manipulatív az összeállítás.
Ha munkabérként fizetem ki azt az összeget, amiből a delikvens megveszi a kocsit - ami terhekkel együtt több, mint 9 millió lesz - akkor azt is levonhatom a társasági adóalapból és több, mint 820 ezerrel kevesebb társasági adót kell fizetnem, nem ? Miért csak ott számol a szerző a kieső társasági adóval, ahol neki kedvezőbb ?
(Ezt hívják manipulációnak.)
Amúgy a BKV bérlet esetében is csökkenthető a társasági adó, tehát ott is illendő lett volna feltüntetni az összehasonlításnál és egyből nem csak 1600Ft-nyi lenne az eltérés, hanem több, mint 3000.

Amúgy is vicces költségvetési bevételcsökkenésről beszélni egy olyan "üzletág" esetében, ahol a költségvetés nyeri a legtöbbet. (Az autósokon mennyit is "keres" a költségvetés ?)

főkolompos · http://fokolompos.blog.hu/ 2017.04.21. 08:59:02

ezt a világoszöld hátteret helyes lenne sötétzöldre cserélni...

a fenti kifogásokkal és megjegyzésekkel egyetértve még annyit tennék hozzá, hogy
(1) cipeld Te a festékesvödröt, létrát, fúrót, légkalapácsot, betonkeverőt, stb. a BKV-n
(2) kockáztasd Te a szigorúan bizalmas, ilyen-olyan minősítésű dokumentumok esetleges elvesztését, megrongálódását, rosszabb esetben illetéktelen kezekbe kerülését
(3) tömegközlekedési eszközön hosszasan telefonálni nem túl kedves, bizonyos eszközökön nem is szabályos, bizonyos témákban pedig nem érdemes/tanácsos/lehetséges. Meglepő, de a 15-20 milliós autóban ülő igazgató tipikusan olyan témákról beszél a munkatársaival, amiket nem akar megosztani még 50 körülötte állóval. Tudod, ilyen dolog a munka világa, vannak bizalmas dolgok/ügyek

(4) párhuzamba állítani a távolsági közlekedésre is kiváló autót a BKV bérlettel akkora ordas baromság, hogy nem is tudom miért írtam le Neked a fentieket, kételkedem benne, hogy célba találnak

Összegezve: jól odamondtál, köszönjük, és akkor most lehet menni fát ültetni vagy valami, a közlekedés meg legyen a felnőttek dolga.

Afterburner 2017.04.21. 09:15:27

Számoljunk, apám példája (lehet, hogy alacsony léc, de)
10 éve vett egy Suzukit. Most van benne 28,000 km. Én cégessel járok, évi 40-60 ezer km. Szerintem én jobban hozzájárulok pl. a BKV bérlethez is, de a magas üzemanyag adótartalom miatt a különböző társadalmi szervezetek fenntartásához is. És igen, ahogy fentebb írták, ha nem lenne céges autó, nem lenne sok minden, azok a fránya dízel teherautók (itt a dízelnél jobb alterbatíva per pill nincsen) hozzák a finom biojoghurtot, paleo kenyeret etc :)
De emeljük a cégautóadót, majd ezt a cég látja, bérteherből csökkenteni kell, és akkor meg kevesebb munkavállaló kell. Akkor meg az lesz a baj.

lobaszopiatej 2017.04.21. 09:15:40

A fenti kommentekre reagálva, nem csak festékes pemszlit hordozó félteherautók szaladgálnak cégesként, hanem pl. EU-s támogatásokat lehívó fantomcégek tömkelege (visszaosztva a kenőpénzt), vagy simán csak önfoglalkoztató vállalkozások (a megszokott céges autó mint fizetési alternatíva mellett).

A probléma valós, a nagyobb flották pedig odaátról importált nagyköbcentis Fordokat futtatják, nem a hibrideket.

dez01 2017.04.21. 09:18:49

Az eleje kicsit félreérthető, hiszen az SZJA-t nem a munkáltató, hanem a munkavállaló fizeti....

De egyébként az biztos, hogy az indokolatlanul nagy teljesítményű autók céges használatát durván megadőztatnám - mert írigy vagyok a válallkozókra, akik 30-40 millás cégautókkal szaladgálnak, férfiasan bevallom na.

room_101 2017.04.21. 09:30:50

Ezért kell az adózást minimálisra csökkenteni, és mindenki csengesse ki szépen maga, amit fogyaszt.

Pirx 2017.04.21. 09:33:07

Szerintem adjunk a psztolónak egy cégautót.

telkoe 2017.04.21. 09:36:39

@RHalacska: Azok meg, akik azért használnak autót, mert csak, mert igazgató stb, azokat meg nem fogja érdekelni a plusz adó

Egy jobb mérnök rezsióradíja kb 10-15eFt + áfa, a vezetőké kicsit több. Azért kap autót mert ezért a pénzért ne BKVn zötyögjön v gyalogoljon.

RHalacska 2017.04.21. 09:55:46

@telkoe: Nyilván minden cég kiszámolja, hogy hogyan éri meg neki. A nagy cégek meg még inkább. Szóval ahol a cég ad autót, ott általában gazdaságilag indokolt. Nem, nem sajnálom az autót senkitől, tőlem aztán mindenki úgy használja ahogy akarja. Nekem is van, én is munka ügyben használom, én is kiszámolom, hogy a BKV, vagy az autó az olcsóbb. Sokszor az autó, de mennyivel, még a mostani agyonadóztatás mellett is. A poszter foglalkozhatna azzal, hogy miért gyorsabb és olcsóbb Budapesten autóval keresztüljutni egy embernek autóval, mint BKV-val.

Kivlov 2017.04.21. 10:15:16

Ezért kellene, hogy a magánszemély is vissza tudja igényelni az autóvásárlás ÁFÁ-ját.

kvadrillio 2017.04.21. 10:18:03

DONATELLA NÉNI ! NEM GOND AZ, HA ALKOHOLISTA VAGY TE IS MIN T A FÉRJED, DE AKKOR NE A KÖZUTAKON, HANEM CSAKIS OTTHON A SZOBÁDBAN VAGY A BIRTOKODON AUTÓZGASSÁL DELÍRIUMOSAN !+Oszter felesége: ittam egy pohár bort a baleset előtt

OSZTER FELESÉGE IS ALKOHOLISTAHHH...:)))
ma 04:00

Blikk extra
Oszter Sándor
Donatella Failoni
törvényszegés

Korábban Oszter engedélyét vették el, most felesége, Failoni Donatella is jogsi nélkül maradt
Korábban Oszter engedélyét vették el, most felesége, Failoni Donatella is jogsi nélkül maradt
200
22
Csatári Henriett újságíró

Budapest — Bombaként robbant a hír, hogy ittas vezetésért bevonták Oszter Sándor (68) felesége, Failoni Donatella jogosítványát.
DONATELLÁCSKA !, A GYALOGLÁS NAGYON EGÉSZSÉGES DOLOG....!!!.KISHAZÁNKBAN SOKMILLIÓAN TESZIK EZT...:)))

konrada 2017.04.21. 10:39:29

@RHalacska:
...azért van úgy, hog az indok annyi: ...ha ugyanannyi nettót akarna adni bérként, mint a cégautó forintosítható használatát, az jóval többe kerülne a cégnek, azaz néha nem is munkaeszköz az, csak béren kívüli juttatás...

Josagos 2017.04.21. 10:45:51

@Afterburner: Apádnak taxiznia kellene, ezen felül mindenben igazad van :)

Josagos 2017.04.21. 10:48:41

A cikk már a bevezetőjében ferdít - nem kicsit.

Nem támogatunk senkit az adóforintokból, hiszen csak egy felmerülő és elszámolható költséget engedünk elszámolni.

Ha mondjuk a TAO-helyett, azt csökkentve lehetne cégautót venni, akkor támogatnánk. De ez nem a cégautókkal, hanem a focicsapatokkal van így.

1234567890987654321 2017.04.21. 11:07:54

@RHalacska: @Josagos: hja cégautóval amit segged alá tolnak meg nem kerül neked pénzbe a szervíz, biztosítás, adók, meg tököm tudja mi. Magánemberként meg nem vállalkozó vagy, tehát nem tudod honnan levonni a beszerzési, üzemeltetési költségeket. 3milliós autó kpra véve 10 évre 25ezer/hó és nem vitted szervízbe, nem fizettél biztosítást, adót, nem vettél rá téli/nyári gumit és egy métert sem gurultál vele. Magánszemélyként az autó Budapesten belül használva kényelemfokozó pénztemető.
Persze a sok minimálbéres adócsaló (látszat)kisvállalkozó jól jön ki belőle.
Én meg mint külföldi cégek alkalmazottja egész életemben fizetem az adót rendesen.
Hát akkor picsába a kurva ország faszkalap tolvajaival. Mindenki azon hőbörög, mennyit lop a kormány. Ezt érdemlitek, mert nem vagytok különbek attól a tolvajbandától. Vállvonásos smiley.

na-ki 2017.04.21. 11:10:44

Miért lenne másként? A jogalkotó(?) társaság is személyi használatú gépkocsit kap. Szabadon elmehet vele a francia Riviérára, a sofőrje hozhatja viheti az iskolába a gyerekeit, mehet a boltba bevásárolni, stb. menetlevél nincs, üzemanyagfogyasztásnál lenne érdekes: 15 20 litert is fogyaszthat a gépkocsi az elszámolásban, ami esetleg 5-7 literrel is elmegy valójában. Az óratekergetés is jó dolog, de nem vissza, henem előre: saját kocsiba is tankolhat a sofőr, előbb éri el a cserére elég futásteljesítményt a gépkocsi, előbb kap újat az áltitkár.
Ha változna a jogszabály akkor ezek sem lennének, így nem fog változni.

RHalacska 2017.04.21. 11:11:35

@1234567890987654321: Mélységesen el vagy tévedve kis barátom! Hőbörögsz mert nem tudsz lopni mi? menjél vállalkozónak!
Na a helyzet az, hogy magánfenntartású autómat használom cégügyekben, saját magam fizetem az összes költséget: az autó árát, a biztosítást, gumit, javíttatást. A fizetésem pedig messze nem minimálbér, ahogyan az alkalmazottak is be vannak jelentve a teljes pénzükre. Általánosításod most nagyon félrement!

ősirománszokás 2017.04.21. 11:25:28

Kellően sötétzöld álláspontot sikerült leírni, a tények meg nem nagyon zavarják a szerzőt. Akkor lássuk:
1)Az ÁFA-t tudtommal csak haszongépjárműnél igényelheted vissza, vagy abban az esetben, ha szgk-t veszel de mondjuk bérbeadási célra, a lízinges konstrukciók nem véletlenül terjedtek el, de még itt sem igényelheted vissza a teljes ÁFA-t (lusta vagyok megnézni, de talán az első részlet meg a maradványérték után kell fizetni).
2) Az fel sem merült a kedves szerzőben, hogy lehet hogy nem a céges adózás túl alacsony, hanem a balkáni színvonalú állami szolgáltatások mellett lehet hogy nem skandináv szintű adóval kellene tönkrevágni a kedves adózó magánszemélyeket. Mert innen nézve nem a cég fizet túl keveset, hanem a magánszemély túl sokat.
3) Az amortizációs gondolat külön tetszett, látszik, hogy a szerző sokat nem dolgozott életében, vagy nem a versenyszférában; az amortizációnak megvan az a rossz tulajdonsága hogy ki is kell termelni, mert ha pl. nem termeled ki akkor semmiféle adóelőnnyel nem jár.Azt is megemlíteném, hogy pl. egyéni vállalkozók, KATÁs vállalkozók osztalékjövedelmek teljesen más adóteherrel számolandók a magánszemélyeknél, ti. nem mindenki alkalmazott.
4)Cégautó-adóról gondolom szintén nem hallott az illető, 80KW teljesítménynél ez havi 22e, de pl. 100kw esetén havi 33e Ft.Ez évi átlag 300-400eFT befizetés az államkasszába.
5)Aki megy évi 50-60e km-t, az évi 1.5m FT-t költ üzemanyagra, aminek mellesleg a kétharmada adó (Tudtommal a szgk-nál az ÁFA-t itt nem igényelheted vissza), azaz évi 1M Ft megy az államkasszába. (Ok, itt lehet érvelni azzal hogy a magánszemélynél is, de a magánszemély jellemzően nem megy ennyit, aki meg munkaeszközként használja, ennél sokkal többet is megy adott esetben).
6)Ha 4 évig használsz egy autót, az a fentiekkel számolva 5,2millió Ft adó befizetése.
7)Mikor lecseréled a céges autót, nyilván a szerző meglepetésére + ÁFA tudod eladni, tehát ha megvetted 10+ ÁFA-ért, és eladod 5+ÁFA-ért akkor az eredeti vételár felére eső ÁFA-t ugyanúgy megfizeted, amibe még ráadásul a NAV is beleköthet, hogy miért csak annyiért adod el.

Összegezve nem a problémafelvetéssel van a gond, az egyébként valós abban az értelemben, hogy a hazai SZJA és járulékok mértéke enyhén szólva is túlzás, az a magas és nem a cégek terhe az alacsony (btw a cikíró nem biztos hogy hallott róla, de van olyan hogy járulék amit szintén a cég fizet utánad). Viszont amit ide összehordott, az számvitelileg, számszakilag egy blődség. Ilyen színvonalú írást nem adnék ki a kezeim közül, az Index helyében meg nem tenném ki.

PS: azon el is felejtettem felháborodni, hogy a szerző szerint a kevesebb adó az támogatás? WTF? Amit az állam beszed az az én pénzem. Én dolgozok érte, hogy aztán lehessen belőle költeni a közösségi közlekedésre amit meg a szerző vesz igénybe (miközben a számlát én is fizetem).

Josagos 2017.04.21. 11:27:42

Az esztergagépre semmilyen extra adó nincs, annál is költségként elszámolható a szerviz, az energia, sőt annak az ÁFA-tartalma is.

Cégautónál ezzel szemben van külön cégautóadó, és ha nem teherautó és dízel (mondjuk pályázati tanácsadókat szállít vidéki ügyfelekhez, és a cég nem akar rákot okozni, ezért benzinest vesz, személyautót), akkor az ÁFA, a javítás ÁFA, és az üzemanyag ÁFA nem számolható el.

Szóval az esztergagépet magasabbrendűnek tartják, mint az autót, pedig más cégnél más eszközök kellenek a működéshez.

Magánszemélyként ha lehet, nem autózom, de pesten az autó kimondottan a hatékonyságot javítja. Ha egyáltalán utazunk akkor egy átlagos egyórás meetinghez az út kocsival átlag még egy óra, busszal még kettő lenne. +2x2 jegy 3 embernek,
ami 4200 Ft. Autóval ennek a töredéke a költségünk.
Oppá

igazi hős 2017.04.21. 11:28:36

@visz: "Az autózás adótartalma órási, elsősorban az üzemanyag hatalmas adótartalma miatt, de sorolhatnánk hosszan az egyéb fizetendőket. Ezek bőven fedezik az autózás társadalmi költségeit és a cégautók ugyanúgy fizetik." Ez marhaság. Számolni kéne, de az fárasztó, ezért marad ennek a népszerű butaságnak felböfögése. A jövedéki adó összegszerűen óriási (600 mrd), ennek ellenére közel sem fedezi az infrastruktúra költségeit sem, a másodlagos károkról nem is szólva. (Ez egyébként a másik két jövedéki csoportra is: a dohányzás és az alkohol is többe kerül az eü. kasszánál, mint amennyit beszedünk jöv. adóban.)
Csak egyetlen pillanatra gondolj bele, hogy Magyarországon közel 200 ezer km közút van (30 ezer országos, 160 ezer helyi), ha csak ezeket újítjuk fel és elosztjuk 50 évre, az hogy aránylik a 600 mrd üa. jöv. adóhoz. Csupán EU-s pénzből ennél többet költünk egy jobb évben, de saját forrásból is kell költenünk eleget.
(Az egyéb fizetendőket a súlyadó kivételével hagyjuk, az viszont aprópénz.)

cso zsi 2017.04.21. 11:34:10

@1234567890987654321: Egy csomó álláshirdetés azzal nyit, hogy az elvállalni kívánt melóhoz legyen magánautód, amihez esetleg egy tank üzemanyaggal hozzájárulnak havonta, vagy 9Ft/km.
Minden költség a tiéd.
Még a legkisebb vállalkozó is jobban jön ki, ha az autóját lízingeli, nem megveszi.
3 milliós autó? Az milyen? Tuningolt bicikli?

Sluck Ödön 2017.04.21. 11:34:29

@ősirománszokás: Csatlakozom.
Megjegyzem továbbá, hogy el kellene már jutni arra a szintre, hogy hagyják a vállalkozókat vállalkozni és nem mindenféle ostoba adónemekkel meg bürokráciával terhelni. Merthogy aki dolgozik általában vállalkozásnak dolgozik. És az ott kapott munkabérét vállalkozások által hozzáférhetővé tett termékekre költi. Az államot pedig a versenyszféra tartja el. (Plusz a valóban termelő állami tulajdonú cégek, ha vannak ilyenek.)

igazi hős 2017.04.21. 11:34:55

@Medgar: "a többség munkára használja a cégautót" Jól mondod, a cégautó legtöbbeknek nem a munkához szükséges. Akkor miért is kap ekkora kedvezményt?
Ha saját autóval jövök be az irodában, akkor napi 270 Ft-ot kaphatok (30 km), ha a cég veszi az autót akkor (ugyanazzal a 6 milliós autóval számolva) több mint a tízszeresét kapom (már az adókat is beleszámolva). Miért?

igazi hős 2017.04.21. 11:36:29

@igazi hős: Upsz, ezt félreértettem. A többség nem munkára, hanem munkába _járásra_ használja az autót. A céges autók túlnyomó többségét irodisták használják.

cso zsi 2017.04.21. 11:39:31

@igazi hős: Ne felejtsd, hogy az adózott üzemanyagra még rárakódik az áfa is.
Nem aprópénz, amiről szó van.
Nem véletlenül játszanak az idegekkel, és a fillérb***-nak tűnő pár forintos hullámvasúttal.
A céges autók parkolási díját még nem is számoltuk.
A fővárosban szolgáltatók 3-5000 ft gk/nap.
A semmiért.

cso zsi 2017.04.21. 11:43:17

@visz: " A cikk megfeledkezik róla, hogy a tömegközlekedés óriási támogatásban részesül,"
Amit úgy képzeltek el, hogy ha cég veszi a bérletet, akkor 1000 forinttal drágább, mint ha magánszemély veszi.
De adót vetnek ki ezért a cégre, így már 14000 körül lesz a 9500-as bérlet ára.
Akkor inkább megoldják máshogy. (Pontosabban: sehogy)
Még állami cég, vagy kht esetében is.

_Epikurosz_ 2017.04.21. 11:45:19

Poszt toló elfelejti, hogy a levegőnek mindegy, hogy ő átül-e a német kolléga saját személygépkocsijába, vagy a cégessel mennek tovább. Van az utazásra kereslet, lesz kínálat is. Viszonylag kicsi az árrugalmassága a dolognak, mert muszáj ide vagy oda eljutni. Ráadásul időben.

ősirománszokás 2017.04.21. 11:46:03

@igazi hős: Számolni kéne? Akkor számolj. Se te, se a szerző nem tette meg. A közösségi közlekedés nyilván nem használja az utakat, a metrót is ingyé fúrták. Az útdíjból meg végül is csak 300mrd jön be, az említett 600mrd mellé. Csak ez a két tétel eléri az 1000mrd-os nagyságrendet, és akkor még nem beszéltünk a kapcsolódó iparágak bevételeiről (biztosítás, javítás, autó értékesítés), a rendőrség által beszedett büntetésekről, a cégautóadóról, vagy éppen az autóipari gyártásból származó adóbevételekről (ha már 4-5 autógyár tevékenykedik kis hazánkban). De maradjunk az 1000mrd-os nagyságrendnél, a közútkezelő éves költségvetése 200mrd körül van, 1 km autópálya építése meg kb 2 mrd (na nem nálunk, Németországban, nálunk 4, de abból 2 a pénztárosé). Ezekhez viszonyítva az 1000mrd-os nagyságrend igenis nagy és megfelelően elköltve simán fedezné az infrastruktúra fenntartását.

teéjesenmindegy 2017.04.21. 11:58:53

Ezt a demagóg baromságot!
Ez a nettó-bruttó fizetés ez mégis hogy jött?
Ha a cégem vesz egy autót, hogy XY azzal járjon ki tárgyalni/dolgozni, akkor utána nem kell fizetni a járulékokat meg a szociális adót?

Egyébként a nagy szakértő úrnak üzenem, hogy útnyilvántartást kell vezetni, és nem számolható el költségként a lízing magáncélra felhasznált része.

De a sötétzöld úr kedvéért innentől csak biciklivel fogok menni a riviérára...

TOPGUN 2017.04.21. 12:19:07

Gratulálok a cikkhez, remélem nem emlik emiatt a cégautóadót.

konrada 2017.04.21. 12:58:56

@teéjesenmindegy:
...az útnyilvántartást meg GPS-szel ellenőrzi a NAV, nehogy véletlen elszámolódjon a nyilvántartásba a magán...;)

...persze csak poénkodok, amikor nem pont a Balcsira leugrás van kicsit elnézett napon "munkacélból", hanem riviérára leugrás, azt nem szokás azért elírni...

visz 2017.04.21. 13:00:53

@igazi hős: Veled ellentétben én valóban számolok és utánanézek dolgoknak. Szóval a helyzet:
- A közutak fenntartása közszolgáltatás a rendőrséghez, önkormányzatokhoz stb. hasonlóan, azt bárki (kerékpáros, tömegközlekedés, mentő) használhatja, fenntartását az általános adóbevételekből kell fedezni.
- A Magyar Közút (a közúthálózat kezeléséért felelős szerv) költségvetése kevesebb, mint 200 milliárd ft, de ebből csak 30 a közvetlen állami támogatás, a legnagyobb része (EUs) pálylzaton elnyert pénz.

visz 2017.04.21. 13:05:33

@igazi hős: Veled ellentétben én valóban számolok és utánanézek dolgoknak. Szóval a helyzet:
- A közutak fenntartása közszolgáltatás a rendőrséghez, önkormányzatokhoz stb. hasonlóan, azt bárki (kerékpáros, tömegközlekedés, mentő) használhatja, fenntartását az általános adóbevételekből kell fedezni.
- A Magyar Közút (a közúthálózat kezeléséért felelős szerv) költségvetése kevesebb, mint 200 milliárd ft, de ebből csak 30 a közvetlen állami támogatás, a legnagyobb része (EUs) pálylzaton elnyert pénz.
- Annak elég nehéz utánanézni, hogy az önkormányzatok mennyit fordítanak összesen a saját útjaikra, de megnéztem példaként Debrecent. Ők 500 milliót fordítottak tavaly fejlesztésre és még ugyanennyi mehetett karbantartásra. Orzzágos szinten reálisan 50 milliárd lehetett ez az összeg, ha mások is hasonlóan költenek.
- Ehhez jön még a NIF által közút fejlesztésre költött pénz, elég hektikusan változik, 100 milliárd/év jó becslés lehet, nagyrész szintén EUs pénz.
- Ez összesen is jóval kevesebb mint 600 milliárd, ráadásul csak kis része jön az állami költségvetésből, ahova a jövedéki adó befolyik.

hümhüm 2017.04.21. 13:06:14

Ennyi marhaságot egy posztban összehozni nem kis teljesítmény.
Csak csatlakozni tudok "ősirománszokás" kommentelőhöz: a posztolónak halvány fogalma sincs a számviteli szabályokról, és tendenciózusan csúsztatva dobálózik mindenféle számmal.
Azt hozzátenném kiegészítésképpen, hogy egy cég a személyautó ÁFÁ-ját nem igényelheti vissza, emellett az amortizációban az ÁFÁ-t sem számolhatja el, amortizálni csak az ÁFA-mentes árat lehet. Ez azonnal változtat a képen: semmiféle adótámogatás nincs végeredményben, hanem öt év alatt is költségvetési befizetési többlet.
Amellett elfeledkezik arról, hogy a lízingtevékenység ÁFA köteles, de a lízingdíj ÁFÁ-ját szintén nem igényelheti vissza a lízingbevevő cég.
Ahogy írta a teljesenmindegy kommentelő: a személyautó üzemanyagköltségének ÁFÁ-ját sem lehet visszaigényelni, emellett a magáncélú használatra fordított üzemanyag ára kiadás, de nem vonható le költségként.

ősirománszokás 2017.04.21. 13:15:49

hümhüm: személyautónál is visszaigényelheted, ha a céged egy másik cégnek bérbe adja az autót, és a tevékenységi körödben ez benne is van. Én a lízing ÁFAba sem vagyok biztos, bár még soha nem lízingeltem, szerintem csak a beugró és a maradvány ÁFA nem visszaigényelhető. Ami viszont biztosan nem igényelhető vissza az pl. a javítás ÁFA.

hümhüm 2017.04.21. 13:48:26

@ősirománszokás: "személyautónál is visszaigényelheted",
persze,van néhány spéci eset, mint pl. a bérbeadás, továbbértékesítés, nem akartam részletezni. De a cégek nagy többsége nem igényelheti vissza.
Amúgy a posztoló nem gondol arra, hogy ilyen gondolatmenet mentén minden olyan dolog, szolgáltatás vonatkozásában, amit magánszemély is és cég is igénybe vehet (pl. mobiltelefon, internet, gáz, villany, víz,mosószer, élelmiszer, üzemanyag,..stb), alaposan meg kellene vágni a cégeket, nehogy jobban járjanak, mint a magánszemély....illetve, a költségvetés nehogy rosszabbul járjon egy cég esetén, mint egy magánszemély esetén... vagy hogy is? mit is akart ez a lökött sötétzöld voltaképpen? Szerintem egyszerűen csak irigykedni...

teéjesenmindegy 2017.04.21. 15:06:25

@konrada: Most arról beszélsz, hogy mindenki csal. Igen.
Ez a hülye meg arról, hogy mennyit lehet spórolni. Csalással igen. Akkor tulajdonképpen beleszámolhatná azt is, hogy mi van, ha lopja a benzint a cégautós, meg ha hamis pénzzel fizeti a lizinget. Baromság.

Útnyilvántartást kötelező vezetni, amiben elvileg az is magánútnak számít, ha reggel a kocsival mész be a munkahelyre. Csak a munkával töltött utakra írható le az áfa.

De remélhetőleg tovább fogják nyomni a marhaságukat a sötétzöldek, és majd szépen megint visszatérnek a szlovák rendszámok, meg a 6-16 éves autók az utakra. Mert az biztos környezetkimélőbb.

teéjesenmindegy 2017.04.21. 15:18:03

@ősirománszokás: "Ami viszont biztosan nem igényelhető vissza az pl. a javítás ÁFA."
Már bocs, hogy a francba ne?
Cégautó, számlát kap a javításról, költség. Miért ne járna vissza?
(Nekem ezeket a könyvelő intézi, lehet, hogy rosszul tudom, de ha bármelyik munkaeszközömet javítani kell, akkor az áfás, az autó miért lenne kivétel?)

@hümhüm: Szerintem ő sem tudja, csak odaszarta a számokat, aztán mondott valami nagyot.
Abszolút nem lát át dolgokat, hogy mit miért csinál egy cég.

A mobiltelefonoknál szintén van (vagy volt) valami ilyen okosság, hogy a magánbeszélgetések nem leírhatók. És ez azért jó, mert annyira megbonyolította a könyvelést, hogy inkább nem is vett céges előfizetést rengeteg cég.

ősirománszokás 2017.04.21. 15:34:39

Javításnál nekem úgy rémlik, hogy csak a haszonjármű javításánál igényelhetsz vissza. Mobilnál meg talán most is van, vagy kigyűjteted a magánhívást, vagy egy része után nem igényelsz vissza.

teéjesenmindegy 2017.04.21. 15:46:23

@ősirománszokás:
Ismerve a magyar adórandszart nem lennék meglepve, de teljességgel logikátlannak tartom.
Van egy céges munkaeszköz. AMi elromlik. Megjavíttatod. Akkor az miért nem költség? Mert ha költség, akkor az az áfa visszajár, illetve inkább levonható a befizetendő áfából.

Ződ2000 · http://autossagok.blog.hu/ 2017.04.21. 23:37:52

Nagyon rossz cikk.Magyarország még a keményebb adóztatók közé tartozik a kontinensen.

v2peti 2017.04.23. 00:47:51

@Josagos: 2x2 jegy 3 embernek,
ami 4200 Ft. Autóval ennek a töredéke a költségünk.

OMG! EKKORA DEMAGÓGIáT!!!

Nemcsak 350 Ft-os vonaljegy létezik, hanem átszállójegy, gyűjtőjegy, napijegy, csoportos napijegy! Így igen durva csúsztatás ez az összeg!

Na meg a legtöbbször egy autóban egy ember ül, és nem 2 vagy 3. 3 felnőtt ember az már igencsak ritka, kivéve a taxit.

v2peti 2017.04.23. 00:49:17

Ebben az esetben csoportos napijeggyel ez csak 3300 Ft lenne.